• 8.985.200 stemmen

The 100 - Seizoen 7 (2020)

Alternatieve titel: The Hundred

Ontwikkeld door: Jason Rothenberg

Met: Eliza Taylor, Bob Morley en Marie Avgeropoulos

Datum van release: woensdag 20 mei 2020

Eerst uitgezonden op: The CW (Verenigde Staten)

Plot The 100

Deze show vindt plaats 100 jaar in de toekomst, wanneer de aarde is verlaten wegens radioactiviteit. De laatste overlevende mensen leven in de Ark in een baan om de planeet, maar de Ark heeft niet het eeuwige leven. Dus pakt het repressieve regime 100 overbodige jeugddelinquenten op, en stuurt ze naar de Aarde om te zien of de planeet nog bewoonbaar is.

Afleveringen Seizoen 7 (2020)

1. 1. From the Ashes

20 mei 2020 (43 minuten)

Doordat groepen zich afscheiden, lukt het Clarke niet om Sanctum op te bouwen. Echo en Gabriel sporen een onzichtbare vijand op tijdens een verwoede jacht op Bellamy.

2. 2. The Garden

27 mei 2020 (43 minuten)

De anomalie buigt de tijd op mysterieuze wijze. Octavia doet een baanbrekende ontdekking en een stuk later ontdekt Gabriel nog meer.

3. 3. False Gods

3 juni 2020 (43 minuten)

Russells volgelingen zijn uit op geweld, terwijl hij zich voorbereidt op zijn lot. Een kapotte kernreactor brengt heel Sanctum in gevaar.

4. 4. Hesperides

10 juni 2020 (43 minuten)

Hope, Echo en Gabriel gebruiken het verschil in tijdsverloop via de anomalie om een aanval op Bardo voor te bereiden. Clarke sluit een deal met de Discipelen.

5. 5. Welcome to Bardo

17 juni 2020 (43 minuten)

Octavia wordt hardhandig welkom geheten bij de wonderen van Bardo. Indra komt tegenover fanaten in Sanctum te staan en doet een onrustbarende ontdekking.

6. 6. Nakara

24 juni 2020 (43 minuten)

Diyoza vecht zich een weg uit de gevangenis van Bardo. Indra kampt met de toenemende vijandelijkheden in Sanctum. Clarkes team stuit op problemen in een nieuwe wereld.

7. 7. The Queen's Gambit

1 juli 2020 (43 minuten)

Murphy speelt een gespannen spel met Russell terwijl Emori de wonden in Sanctum probeert te helen. Dioyza en Hope komen elkaar onder ogen op Bardo.

8. 8. Anaconda

8 juli 2020 (43 minuten)

Niet lang na de nucleaire apocalyps van de aarde ontrafelt Becca de code van de steen en veroorzaken de oorspronkelijke Gronders een opstand tegen de tweede zonsopgang.

9. 9. The Flock

15 juli 2020 (43 minuten)

Diyoza en de anderen trainen als Discipelen voor een komende oorlog en leren de geheimen van Bardo kennen. Een gijzelingscrisis leidt tot een confrontatie in Sanctum.

10. 10. A Little Sacrifice

5 augustus 2020 (43 minuten)

Na een heftig bloedbad in Sanctum probeert Sheidheda de leiding over te nemen van Indra. Op Bardo bedenkt Echo intussen een sluw plan.

11. 11. Etherea

12 augustus 2020 (43 minuten)

Twee reizigers zoeken hun weg uit een mysterieuze wereld en moeten over een verraderlijke berghelling zien te komen. Onderweg doen ze een schokkende ontdekking.

12. 12. The Stranger

19 augustus 2020 (43 minuten)

Sheidheda begint een gewelddadige zuivering in Sanctum en de nieuwe bekeerling van de Herder sluit een deal: hij zoekt de Vlam om de levens van zijn vrienden te redden.

13. 13. Blood Giant

9 september 2020 (43 minuten)

De Herder neemt Sanctum over en wil Clarke dwingen om de Vlam op te halen. Na een zonsverduistering keert een oude dreiging terug. Gabriel heeft een belangrijk inzicht.

14. 14. A Sort of Homecoming

16 september 2020 (43 minuten)

Clarke en de anderen ontdekken een verrassende wereld ver achter de poort. Sheidheda zit met de Herder achter Madi aan. Octavia wordt geconfronteerd met haar verleden.

15. 15. The Dying of the Light

23 september 2020 (43 minuten)

Terwijl Emori vecht voor haar leven en Clarke probeert terug te keren naar Bardo, doet de Herder alles om Madi de code voor de start van de Laatste Oorlog te ontfutselen.

16. 16. The Last War

30 september 2020 (43 minuten)

Jordan helpt Raven en Indra om een beslissende confrontatie met het leger van Bardo te plannen. Clarke staat voor een beproeving die het lot van iedereen zal bepalen.

Ondanks dat ik The 100 met veel plezier gekeken heb, is het verre van een perfecte serie. Bij vlaggen heel pakkend, op andere momenten bijna stupide. Seizoen 1 was zeer aardig maar moest even opwarmen, seizoen 2 was, achteraf gezien, het hoogtepunt en ook seizoen 3 kon ik erg waarderen. Met seizoen 4 had de serie mooi kunnen afronden. Helaas dachten de makers daar anders over en seizoen 5 was dan ook vooral een herhaling van zetten. Ook de makers was dat niet helemaal ontgaan, waardoor er vanaf seizoen 6 besloten werd het sciencefiction-element van de serie meer te verkennen. In seizoen 7 wordt dit nog verder doorgetrokken.

Het levert een seizoen op dat in ieder geval origineler is dan de twee voorgangers. Ondanks dat seizoen 5 en 6 iets anders probeerden te doen, bleef het namelijk toch vooral veel van hetzelfde. Seizoen 7 bevat ook wederom een nieuwe groep mensen die al die tijd klaarblijkelijk gewoon in leven was en ook deze groep vormt weer een gevaar voor de idealen van Clarke en co., maar daar blijft het qua overeenkomsten gelukkig wel bij. In een bepaald opzicht dus tamelijk verfrissend. Toch schiet dit slotseizoen op meerdere fronten tekort.

Dat dit dezelfde serie als die van het eerste seizoen is hier nog maar moeilijk te bevatten. Seizoen 7 is bij vlagen geweldig complex, doordat men telkens maar nieuwe personages blijft introduceren en met nieuwe termen, regels en concepten blijft gooien. Hierdoor maken de makers het zichzelf behoorlijk moeilijk, want hoe wil je al die verschillende subplots op een bevredigende manier afronden en alle vraagstukken beantwoorden? 'Als Lost ermee wegkomt...' lijken de makers gedacht te hebben. Het verschil is alleen dat Lost één groot mysterie was zes seizoenen lang. The 100 was daarentegen altijd kraakhelder, maar wil hier overduidelijk te veel laten zien. Dat lijkt in het begin, zie mijn bericht na de vierde aflevering, best interessant te worden, maar uiteindelijk moet ik toch concluderen dat het middenstuk te langdradig werd en de finale te gauw afgeraffeld.

De focus is zoek. De schrijvers kiezen ervoor om de groep op te splitsen, met als gevolg dat zich zaken op verschillende planeten en in verschillende dimensies afspelen. Hartstikke leuk dat Echo, Hope, Gabriel en Jordan zo veel screentime krijgen, maar ze voelen niet als de meest urgente personages. Het draait allemaal om Clarke, maar ze heeft lange tijd maar verdomd weinig te doen. Het dieptepunt is echter Bellamy: een belangrijk personage dat letterlijk en figuurlijk om zeep geholpen wordt hier. Tot twee keer toe, nota bene. Het feit dat Clarke hem neerschiet is niet geloofwaardig. Dat Octavia en Echo vervolgens reageren met 'ach, whatever, hij was toch al lang heengegaan' is zo mogelijk nog ongeloofwaardiger. Ik snap niet waarom je zo'n belachelijke keuze nog zo vlak voor de finish moet maken. Ik heb de serie, ook in de goede seizoenen, vaker onlogische keuzes verweten, maar dit spant wel de kroon.

De laatste aflevering is een goede seizoensfinale, maar een matige seriefinale. De situatie lijkt uitzichtloos, maar opeens is daar Octavia met een toespraak en... dat was het eigenlijk. Yeah, right... Ik weet dat dit personage veelal als favoriet gezien wordt en geprezen wordt om haar arc, maar ik heb deze nooit helemaal serieus kunnen nemen. Ze was zó ver doorgedraaid als Blodreina dat ik het gewoon erg moeilijk vind om nog sympathie voor haar op te brengen en het plot armor, dat ze al sinds die fatale val in het vierde seizoen draagt, stoort mij enorm. Als het aan mij had gelegen was die eer van 'saviour' uitgegaan naar Raven, maar helaas... Het definitieve einde van de serie voelt afgeraffeld en een beetje vaag, maar de keuze om met 'Bad' van U2 af te sluiten werkt op de een of andere manier uitstekend.

Van het acteerwerk heeft deze serie het sowieso nooit moeten hebben. De jonge cast verbleekte naar mijn mening altijd wat bij ervaren acteurs als Henry Ian Cusick, Paige Turco en Isaiah Washington. Toch verdienen ook Lindsey Morgan, Richard Harmon en Luisa D’Oliveira een compliment. Ik vond de ontwikkelingen rond hun personages veruit het meest interessant en ze zijn erg comfortabel geraakt in hun rollen. Fijn om te zien! Daarnaast mag dit seizoen, net als de voorganger, er in visueel opzicht wel zijn. Qua vormgeving is er echt wel over nagedacht en spat de creativiteit van het scherm. Jammer dat die creativiteit in het scenario iets minder goed terug te zien is.

Het eerste seizoen dat erin slaagt iets anders te doen, maar tegelijkertijd is het jammer om te bedenken hoeveel gemiste kansen hierin zitten. Je zult mij niet gauw horen zeggen dat ik het zelf beter gedaan had, maar als ik kijk naar het aantrekkelijke bronmateriaal, dan durf ik wel met zekerheid te zeggen dat hier meer in gezeten had. Als het aan mij had gelegen was het seizoen véél kleinschaliger (en daardoor minder druk) geworden en was het echte vuurwerk bewaard gebleven voor de slotaflevering. Ik had iets dergelijks ook wel verwacht van deze serie, maar dat bleef helaas enigszins uit...

Kortom: ook ik had op beter gehoopt. Ik verheug me er best op om de complete serie ooit weer eens te herzien, maar dat het vanaf het vijfde seizoen flink bergafwaarts gaat zal me helaas wel bijblijven. Desalniettemin was het absoluut geen verspilde moeite en de serie als geheel heeft genoeg te bieden om aan te bevelen.