Mijn Series +

The 100 - Seizoen 7 (2020)

Alternatieve titel: The Hundred

Drama / Mystery

ontwikkeld door Jason Rothenberg
met Eliza Taylor, Bob Morley en Marie Avgeropoulos

Deze show vindt plaats 100 jaar in de toekomst, wanneer de aarde is verlaten wegens radioactiviteit. De laatste overlevende mensen leven in de Ark in een baan om de planeet, maar de Ark heeft niet het eeuwige leven. Dus pakt het repressieve regime 100 overbodige jeugddelinquenten op, en stuurt ze naar de Aarde om te zien of de planeet nog bewoonbaar is.

1. From the Ashes
  14. A Sort of Homecoming
  15. The Dying of the Light
  16. The Last War

avatar van LikeAJedi
Ik moet ze alvast één plust punt geven dat ze de serie afsluiten met 100 episodes.

avatar van tommykonijn
Na vier afleveringen moet ik zeggen dat het me nog niet tegenvalt. Het staat allemaal mijlenver af van waar de serie ooit mee begon en de logica is nog steeds soms ver te zoeken, maar die anomalie vind ik wel een sterke toevoeging. Het verder verkennen daarvan biedt mogelijkheden voor dit seizoen.

avatar van nightbreed
Jullie zijn telkens een week te vroeg met de nieuwe aflevering. De nieuwste aflevering nu is Anaconda (afl. 8 ) en niet The Flock (afl. 9).

nightbreed schreef:

Alles word eerder uitgezonden op CW. Jij kijkt het op Netflix maar die lopen achter.

Binge-Watcher schreef:

Ok, maar het staat wel steeds onder 'On Demand - Netflix', dus dan klopt het nog steeds niet.

nightbreed schreef:

Netflix heeft de zendrechten gekocht van CW, echter willen die er het maximale uithalen, dus zenden ze het zelf eerst uit, en vervolgens is het aan Netflix.

Zelfde principe als bij Vikings

Zelfde principe als bij Vikings

"aflevering 10 is 6 augustus te zien op Netflix"

Dat bedoel ik dus, dat klopt niet. Het zou moeten zijn: "Aflevering 10 is 13 augustus te zien op Netflix."

avatar van jarno1975
jarno1975 (moderator)
nightbreed Ik zie dit nu pas. Het liep inderdaad een weekje voor. Dit is in principe een automatisch proces blijkbaar is daar iets mis gegaan. Ik heb even alle Netflixkoppelingen verwijderd even kijken of het nu vannacht met synchroniseren weer wel goed gaat.

In het vervolg kun je beter even een crewlid taggen of een PM naar een crewlid sturen.

@nightbreed sorry ik begreep je verkeerd

@nightbreed sorry ik begreep je verkeerd

No worries!

Ik vond Sheidheda een interessant personage maar die troon en zijn kleding is me toch echt wat te goofy.

avatar van LikeAJedi
Ik vind het best knap dat mensen al een score kunnen achterlaten, terwijl er nog ruim 4 afleveringen online moeten komen...

Het einde vind ik thematisch niet helemaal kloppen. Het doet me erg denken aan seizoen 3. Je kan dan weer wel vrijwillig terugkeren. Maar er is geen reflectie op de vrije wil en dat vind ik dan wel weer jammer. Hoe leidt de trancendentie tot een utopia als mensen nog steeds een vrije wil hebben?

avatar van Binge-Watcher
Helaas, niet helemaal het einde wat ik had gehoopt. Al met al komt het nu alsnog erg afgeraffeld over. Daar hadden ze meer uit moeten halen. Maar goed al met al wel een leuke serie om te volgen.

avatar van tommykonijn
Ondanks dat ik The 100 met veel plezier gekeken heb, is het verre van een perfecte serie. Bij vlaggen heel pakkend, op andere momenten bijna stupide. Seizoen 1 was zeer aardig maar moest even opwarmen, seizoen 2 was, achteraf gezien, het hoogtepunt en ook seizoen 3 kon ik erg waarderen. Met seizoen 4 had de serie mooi kunnen afronden. Helaas dachten de makers daar anders over en seizoen 5 was dan ook vooral een herhaling van zetten. Ook de makers was dat niet helemaal ontgaan, waardoor er vanaf seizoen 6 besloten werd het sciencefiction-element van de serie meer te verkennen. In seizoen 7 wordt dit nog verder doorgetrokken.

Het levert een seizoen op dat in ieder geval origineler is dan de twee voorgangers. Ondanks dat seizoen 5 en 6 iets anders probeerden te doen, bleef het namelijk toch vooral veel van hetzelfde. Seizoen 7 bevat ook wederom een nieuwe groep mensen die al die tijd klaarblijkelijk gewoon in leven was en ook deze groep vormt weer een gevaar voor de idealen van Clarke en co., maar daar blijft het qua overeenkomsten gelukkig wel bij. In een bepaald opzicht dus tamelijk verfrissend. Toch schiet dit slotseizoen op meerdere fronten tekort.

Dat dit dezelfde serie als die van het eerste seizoen is hier nog maar moeilijk te bevatten. Seizoen 7 is bij vlagen geweldig complex, doordat men telkens maar nieuwe personages blijft introduceren en met nieuwe termen, regels en concepten blijft gooien. Hierdoor maken de makers het zichzelf behoorlijk moeilijk, want hoe wil je al die verschillende subplots op een bevredigende manier afronden en alle vraagstukken beantwoorden? 'Als Lost ermee wegkomt...' lijken de makers gedacht te hebben. Het verschil is alleen dat Lost één groot mysterie was zes seizoenen lang. The 100 was daarentegen altijd kraakhelder, maar wil hier overduidelijk te veel laten zien. Dat lijkt in het begin, zie mijn bericht na de vierde aflevering, best interessant te worden, maar uiteindelijk moet ik toch concluderen dat het middenstuk te langdradig werd en de finale te gauw afgeraffeld.

De focus is zoek. De schrijvers kiezen ervoor om de groep op te splitsen, met als gevolg dat zich zaken op verschillende planeten en in verschillende dimensies afspelen. Hartstikke leuk dat Echo, Hope, Gabriel en Jordan zo veel screentime krijgen, maar ze voelen niet als de meest urgente personages. Het draait allemaal om Clarke, maar ze heeft lange tijd maar verdomd weinig te doen. Het dieptepunt is echter Bellamy: een belangrijk personage dat letterlijk en figuurlijk om zeep geholpen wordt hier. Tot twee keer toe, nota bene. Het feit dat Clarke hem neerschiet is niet geloofwaardig. Dat Octavia en Echo vervolgens reageren met 'ach, whatever, hij was toch al lang heengegaan' is zo mogelijk nog ongeloofwaardiger. Ik snap niet waarom je zo'n belachelijke keuze nog zo vlak voor de finish moet maken. Ik heb de serie, ook in de goede seizoenen, vaker onlogische keuzes verweten, maar dit spant wel de kroon.

De laatste aflevering is een goede seizoensfinale, maar een matige seriefinale. De situatie lijkt uitzichtloos, maar opeens is daar Octavia met een toespraak en... dat was het eigenlijk. Yeah, right... Ik weet dat dit personage veelal als favoriet gezien wordt en geprezen wordt om haar arc, maar ik heb deze nooit helemaal serieus kunnen nemen. Ze was zó ver doorgedraaid als Blodreina dat ik het gewoon erg moeilijk vind om nog sympathie voor haar op te brengen en het plot armor, dat ze al sinds die fatale val in het vierde seizoen draagt, stoort mij enorm. Als het aan mij had gelegen was die eer van 'saviour' uitgegaan naar Raven, maar helaas... Het definitieve einde van de serie voelt afgeraffeld en een beetje vaag, maar de keuze om met 'Bad' van U2 af te sluiten werkt op de een of andere manier uitstekend.

Van het acteerwerk heeft deze serie het sowieso nooit moeten hebben. De jonge cast verbleekte naar mijn mening altijd wat bij ervaren acteurs als Henry Ian Cusick, Paige Turco en Isaiah Washington. Toch verdienen ook Lindsey Morgan, Richard Harmon en Luisa D’Oliveira een compliment. Ik vond de ontwikkelingen rond hun personages veruit het meest interessant en ze zijn erg comfortabel geraakt in hun rollen. Fijn om te zien! Daarnaast mag dit seizoen, net als de voorganger, er in visueel opzicht wel zijn. Qua vormgeving is er echt wel over nagedacht en spat de creativiteit van het scherm. Jammer dat die creativiteit in het scenario iets minder goed terug te zien is.

Het eerste seizoen dat erin slaagt iets anders te doen, maar tegelijkertijd is het jammer om te bedenken hoeveel gemiste kansen hierin zitten. Je zult mij niet gauw horen zeggen dat ik het zelf beter gedaan had, maar als ik kijk naar het aantrekkelijke bronmateriaal, dan durf ik wel met zekerheid te zeggen dat hier meer in gezeten had. Als het aan mij had gelegen was het seizoen véél kleinschaliger (en daardoor minder druk) geworden en was het echte vuurwerk bewaard gebleven voor de slotaflevering. Ik had iets dergelijks ook wel verwacht van deze serie, maar dat bleef helaas enigszins uit...

Kortom: ook ik had op beter gehoopt. Ik verheug me er best op om de complete serie ooit weer eens te herzien, maar dat het vanaf het vijfde seizoen flink bergafwaarts gaat zal me helaas wel bijblijven. Desalniettemin was het absoluut geen verspilde moeite en de serie als geheel heeft genoeg te bieden om aan te bevelen.