• 8.985.823 stemmen

The Outsider - Seizoen 1 (2020)

Show titel: The Outsider

Ontwikkeld door: Jason Bateman, Jack Bender, Marty Bowen, Michael Costigan en Ben Mendelsohn

Met: Jason Bateman, Ben Mendelsohn, Cynthia Erivo, Ben Mendelsohn, Cynthia Erivo en Jason Bateman

Datum van release: zondag 12 januari 2020

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk seizoen 1 via HBO Max

Plot The Outsider

Rechercheur Ralph Anderson doet onderzoek naar het verminkte lichaam van de 11-jarige Frankie Peterson die in het bos van Georgia is gevonden. De mysterieuze omstandigheden rond deze gruwelijke misdaad leiden ertoe dat Ralph, nog steeds rouwend om de recente dood van zijn eigen zoon, onorthodoxe privé-onderzoeker Holly Gibney inschakelt. Hij hoopt dat Holly het onverklaarbare kan helpen verklaren.

Afleveringen Seizoen 1 (2020)

1. 1. Fish in a Barrel

12 januari 2020 (57 minuten)

Wanneer het lichaam van een 11-jarige jongen wordt gevonden in het bos van Georgia, lanceert detective Ralph Anderson een onderzoek naar de gruwelijke moord; ooggetuigen en fysiek bewijs wijzen naar de lokale leraar en honkbalcoach Terry Maitland.

2. 2. Roanoke

12 januari 2020 (53 minuten)

Ralph geeft toe dat hij verbijsterd is over het tegenstrijdige fysieke bewijs en een onverwachte tragedie gooit het hele onderzoek in het honderd. Glory probeert haar dochter Jessa, die zegt dat ze 's nachts door een vreemde man in haar kamer is bezocht, te kalmeren.

3. 3. Dark Uncle

19 januari 2020 (56 minuten)

Ondanks het feit dat hij op verplicht verlof is, blijft Ralph de omstandigheden rond de nacht van de moord onder de loep nemen. Jack heeft een huiveringwekkende ervaring in een afgelegen schuur waar belangrijke bewijzen en een mysterieuze substantie zijn gevonden.

4. 4. Que Viene el Coco

26 januari 2020 (55 minuten)

Terwijl ze de recente familievakantie van de Maitlands traceert, zoekt Holly ook naar een mogelijk verband met een griezelig gelijkaardig geval en krijgt een waardevol inzicht van de lokale voormalige detective Andy Katcavage. Glory wordt in haar dagelijks leven steeds kritischer bekeken.

5. 5. Tear-Drinker

2 februari 2020 (50 minuten)

Na terugkomst van een eye-opening trip naar New York, zoekt Holly naar aanwijzingen op verschillende locaties die verband houden met de Dayton-zaak. Jeannie wordt opgeschrikt door een verontrustend incident op het werk en levert een onheilspellende waarschuwing af aan Ralph.

6. 6. The One about the Yiddish Vampire

9 februari 2020 (55 minuten)

Holly presenteert haar theorie over het verband tussen twee andere kindermoorden en de zaak Frankie Peterson, terwijl Ralph sceptisch blijft, stelt Yunis voor dat ze Claude, de laatste persoon die contact had met Terry, gaan onderzoeken.

7. 7. In the Pines, in the Pines

16 februari 2020 (46 minuten)

Holly doet een berekende poging om de instabiele, geconflicteerde Jack te helpen, terwijl hun locatie wordt gevolgd door Ralph en Alec. Nadat ze op haar eerste dag terug op het werk wordt geconfronteerd met dorpsroddels, overweegt Glory het voorstel van Howie over het veiligstellen van de financiële toekomst van haar familie.

8. 8. Foxhead

23 februari 2020 (53 minuten)

Claude voelt onheil op komst en herstelt het contact met zijn broer Seale in Tennessee, terwijl Holly, Ralph, Yunis en Andy hem volgen in de hoop de duistere kracht te isoleren en de volgende moord te verijdelen. Ondertussen voorkomt een familie die een plaatselijk grotfestival bezoekt ternauwernood een gevaarlijke ontmoeting.

9. 9. Tigers and Bears

1 maart 2020 (48 minuten)

Na het verbergen van hun ware doel in de stad voor de lokale politie, ondervragen Ralph en Yunis getuigen van het grottenfestival, terwijl Holly en Andy de scène bezoeken. Later beschouwt de groep zijn volgende stap terwijl Claude zich bezighoudt met het aandeel van zijn rol.

10. 10. Must/Can't

8 maart 2020 (50 minuten)

De groep onderneemt hun laatste wanhopige poging om El Coco uit te roeien.

avatar van Suitehome

Suitehome

Geweldige Stephen King-vertelling, met drie uitmuntende eerste afleveringen. Mooi opgebouwde spanning, mysterieus, een snufje horror, wat bovennatuurlijke ingrediënten; wat wil je nog meer? Ben Mendelsohn (onder andere uit de serie Bloodline; daar lijkt hij na een carrièreswitch zo uit weggelopen) en Cynthia Erivo stelen hier de show. Maar ook in de bijrollen wordt uitstekend geacteerd. Zakt nergens echt in, hoewel de ontknoping in afleveringen 9 en 10 voorspelbaar is. Vakwerk.

Wat slecht

inside information:

laat je niet misleiden de 2 redelijk sterke

2 beginafleveringen

via allerlei omleidingen

Bereik je tot slot het dieptepunt

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

Tja, ik ben niet echt een fan van horror en helemaal niet van paranormale elementen (daar volg ik Ben Mendelsohns karakter dan wel in… 'you said 'if'') want zo kan je als scenarist natuurlijk met alles wegkomen… maar goed… De sfeer heeft me ook nog niet weggeblazen, maar ik ben wel bij met de ontwikkeling van het verhaal waar Ralph heel pragmatisch toenadering zoekt tot de weduwe van Terry Maitland.
Het wordt ook prachtig in beeld gebracht en er is natuurlijk de alomtegenwoordige Ben Mendelsohn. Wat een acteur! Mijn nieuwste held.
Ik ben nog even zuinig met de score, maar ik ben niet alleen in het verhaal geïnteresseerd, dus ik vertrouw dat volgens enkelen hier 'inzakken' van het 2de deel wel.

Aanvankelijk leek dit een serie naar mijn hart. Een soort van mix van True Detective, Stephen King's It en misschien ook The Night Of. Het begint ook wel lekker grimmig en mysterieus allemaal, en de eerste aflevering is geweldig. Maar nadat in een grote twist Terry al in het begin van aflevering twee wordt doodgeschoten wordt de serie toch geleidelijk aan steeds wat meer doorsnee.

Keerpunt is denk ik het moment dat het schrijfwerk van King zwaarder gaat wegen dan dat van Price. Meer en meer doet de serie dan denken aan van die (overigens nog altijd zeer vermakelijke) Stephen King B-films, en vooral zo'n personage als Holly verpestte het een beetje voor me. Alsof er ineens een personage uit een inferieure serie mee mag doen.

Aan Erivo ligt het overigens niet. Die is weer uitstekend. Mendelsohn is fantastisch en Camp en Bateman zijn ook weer bijzonder genietbaar. Winningham en Nicholson zijn echte uitblinkers. De hele cast is eigenlijk ijzersterk. Maar ja, het verhaal gaat gewoon te veel kabbelen. Er zijn meer afleveringen dan noodzakelijk. Een stuk of zes had prima gekund volgens mij.

Er wordt nog wel een nobele poging gedaan het verhaal zich op de personages te laten focussen. Het draait allemaal om in hoeverre iedereen bereid is zijn denkbeelden aan te passen. Maar uiteindelijk steekt het onderzoek vrij simpel in elkaar en heeft Holly altijd alle antwoorden. Vond ook dat ze wat te veel onthulden over El Cuco, en als dubbelganger van Claude is hij ook wat saai.

Verbijsterend dom ook dat het hele clubje bereid is helemaal naar Claude en zijn broer te rijden op basis van een toch wilde theorie. En dat terwijl er wat sceptici tussen zitten. Daar aangekomen gaat iedereen dan opeens wat voor zichzelf doen in plaats van Claude fatsoenlijk te beschermen, en de grootste scepticus mag gaan babysitten. Uiteindelijk blijkt het monster ook verrassend makkelijk te doden. Best een anticlimax. Echt een van HBO's mindere series. En dat is puur aan het schrijfwerk te wijten. 3.0*.

avatar van nightbreed

nightbreed

Slist de hoofdrolspeler opzettelijk? Zeer irritant!

Na 2 afleveringen haak ik hierdoor voorlopig af.

avatar van Apollinisch

Apollinisch

nightbreed schreef:

Slist de hoofdrolspeler opzettelijk? Zeer irritant!

Na 2 afleveringen haak ik hierdoor voorlopig af.

Nee, dat is gewoon Ben Mendelsohn. Ook maar niet aan Bloodline beginnen dan.

avatar van Phantasm

Phantasm

De serie begon wel aardig aardig, maar daarna had ik er niet veel meer mee. Je moet hier dan ook echt van houden.

avatar van mikey

mikey

saaie redneck bedoeling had beter in 90 min verteld kunnen worden. de dialogen zijn tergend, stroperig en slechts bedoeld om zoveel mogelijk minuten te maken. Het geslis van de hoofdpersoon maakt het inderdaad extra irritant. Maar eigenlijk geldt dat voor alle machopraatjes hier voorgeschoteld.

begin er niet aan.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

De eerste aflevering begint al goed met het Adagio uit het 23ste pianoconcert van Wolfgang Amadeus Mozart, een van mijn favoriete pianoconcerto's. En de eerste pakweg 3 afleveringen zijn dan ook erg sterk, daarna gaat het niveau en het tempo bergafwaarts. Het meest interessante personage Terry (Jason Bateman) verlaat al heel snel het verhaal. We volgen dan voornamelijk Ralph, de politieagent met zijn lispel en zijn depressieve kop. Rond het einde van de vierde aflevering weet de kijker eigenlijk al zo'n beetje hoe de vork in de steel zit. De rest is vooral opvulling. Er wordt dan nog een vervelend nieuw personage geïntroduceerd, Holly. De serie had mijn aandacht tegen die tijd al helemaal verloren. Het troosteloze, grijze kleurenpalet vind ik nog passen bij dit mysterie/drama, maar het camerawerk stoort me wel: er wordt steeds scherp gesteld op een bepaald punt (een gezicht bijvoorbeeld) en de rest van het beeld is onscherp. Vervolgens wordt een ander onderwerp (of persoon) op scherp gezet en wordt de rest van het beeld weer onscherp. Op een bepaald moment is zelfs het hele scherm onscherp, waarna een persoon vanop de achtergond naar voor stapt en de camera op hem wordt scherp gesteld. Ik word niet graag gedwongen om naar een bepaald deel van het scherm te kijken of helemaal weg te kijken in afwachting op het moment waarop de camera iets vindt om op scherp te stellen, ik krijg er dan ook snel koppijn van.

Erg vreemde serie. De serie begon aardig ( eerste drie aflevering ) met de vermissing van een kind, dus ik denk ik ga kijken naar een detective thriller. Al snel ( Na de dood van Jason Bateman in aflevering 2 ) gaat over naar iets bovennatuurlijks. Met een best wel raar einde.

En mag ik even zeiken over de ondertiteling van HBO MAX? Ja? Dankjewel.

Want wat is dat klote zeg. Honey ( Schatje ) wordt honing, Holly ( Naam ) wordt hulst en mijn persoonlijke favoriet, fucking ( Verdomme ) wordt neuken. Krijg je leuke scène mee, want als er een grote, gespierde kerel een dood rendier aan het gewei het bos in sleurt, het niet lukt en zegt: ¨Come here, fuck! ¨ vertalen ze het als ¨Kom hier, neuken.¨

Necrofilie en furry, mijn favoriet!

avatar van DragQueen

DragQueen

Uitstekende serie. Het verhaal uit de koker van Stephen King, geniet een zeer onderhoudende vertaling naar het scherm. Het is mysterieus en bij vlagen spannend. De settings zijn ook prima, sfeervol in beeld gebracht en ondersteund door een passend kleurenpallet. Verder vond ik de cast behoorlijk sterk acteerwerk afleveren. Het verhaal ontvouwt zich in een aangenaam tempo. Het sterke niveau van de eerste afleveringen wordt helaas niet de hele serie volgehouden, maar slecht wordt het mijn inziens nergens. Genoten. Prima kijkvoer.

4 Sterren.

avatar van jobbybx

jobbybx

Een zwakke langdradige serie op het originele boek van Stephen King