• 8.978.919 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Ontwikkeld door: Richard Price en Steven Zaillian

Met: Riz Ahmed, John Turturro en Bill Camp

Datum van release: vrijdag 24 juni 2016

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk miniserie via HBO Max

Plot The Night Of

Student Naz Khan wordt uitgenodigd voor een feestje in Lower East Side N.Y. Als blijkt dat niemand hem komt oppikken, besluit Naz zonder te vragen de taxi van zijn vader te nemen en vanuit zijn huis in Jackson Heights, Queens naar Manhattan te rijden. Zijn impulsieve beslissing om onderweg een mooie jonge vrouw op te pikken luidt een noodlottige avond in. Naz wordt later beschuldigd van een misdaad die hij beweert niet begaan te hebben, en hij ervaart de chaos en manipulatie van het juridische systeem van binnenuit. Zijn benarde situatie wordt bemoeilijkt door zijn uiterlijk en status als de zoon van Pakistaanse immigranten.

1. 1. The Beach

24 juni 2016 (1 uur en 30 minuten)

De verlegen Pakistaanse student Naz Kahn brengt de nacht door met een eigenzinnig en mysterieus meisje. Als hij later wakker wordt, vind hij haar dood in zijn bed. Wat uiteindelijk een feestelijke avond moest worden, verandert in een nachtmerrie voor Naz Kahn wanneer hij wordt beschuldigd van een brutale moord.

2. 2. Subtle Beast

17 juli 2016 (1 uur)

Advocaat John Stone beraadslaagt met Naz en detective Dennis Box start het onderzoek naar de misdaad.

3. 3. A Dark Crate

24 juli 2016 (1 uur)

Naz wacht zijn formele aanklacht af in Rikers Island, wetende dat zijn redding of anders zijn dood, ligt in de handen van de gevangene met speciale rechten freddy.

4. 4. The Art of War

31 juli 2016 (1 uur)

Advocaat John Stone probeert alles wat mogelijk is, om informatie over de misdaad te ontdekken .

5. 5. The Season of the Witch

7 augustus 2016 (1 uur)

Detective Dennis Box reconstrueert Naz 's activiteiten om zo meer te weten te komen over de nacht van de misdaad.

6. 6. Samson and Delilah

14 augustus 2016 (1 uur)

Openbare aanklager Helen Weiss bereidt zich voor op de rechtszaak. De noodgedwongen overeenkomst tussen Naz en Freddy wordt zwaarder.

7. 7. Ordinary Death

21 augustus 2016 (1 uur)

In het proces van de Staat tegen Nasir Khan is de verdediging aan de beurt om te spreken.

8. 8. The Call of the Wild

28 augustus 2016 (1 uur)

Een dispuut rond de verdediging zet advocaat John Stone in de schijnwerpers. De rechtszaak van Naz bereikt zijn hoogtepunt.

avatar van 606

606

Hier heb ik zin in, voorstukjes zijn erg spannend.

Gelukkig heb ik 3 maanden gratis HBO kunnen regelen bij KPN, dus kan deze serie volgen vanaf 11 juli.

avatar van Animosh_mm

Animosh_mm

Vooralsnog zie ik niet wat deze serie zo bijzonder maakt (9.1 op IMDB, lovende recensies overal). Het is prima genrewerk (sterke regie, goed acteerwerk, degelijke opening), maar in vergelijking met de talloze series die er al zijn over soortgelijke onderwerpen doet deze serie weinig nieuws. Een lid van een minderheidsgroep die zijn onschuld moet zien te bewijzen in een schijnbaar kansloze situatie, de louche advocaat met een goed hart die zich steeds meer verbonden gaat voelen met deze jongen, een advocaat die hem gebruikt voor eigen gewin, haar medewerkster die langzaam maar zeker in zijn onschuld gaat geloven, de gevangenispolitiek (en Naz' adoptie door de machtigste man daar) ... het zijn allemaal zulke clichés. Echt memorabele momenten of personages heb ik nog niet gezien.

Voer voor fans het genre kortom, maar een meesterwerk zie ik hier voorlopig niet in.

avatar van Animosh_mm

Animosh_mm

Na de finale blijf ik bij mijn eerdere bericht (en beoordeling). The Night Of is zonder meer een solide serie, die vooral uitblinkt in het realistische weergeven van het Amerikaanse rechtssysteem, maar het wist me nooit écht te raken en uiteindelijk overheerst toch een gevoel van déjà vu. De thema's van deze serie zijn namelijk al talloze keren behandeld in andere series, en de ontwikkeling van het plot voelde meermaals ontzettend clichématig en voorspelbaar, met als dieptepunt de kus van Chandra en het Disney-einde met de vrijspraak en de detective die de echte dader op het spoor komt. Goed, maar nergens geweldig dus. 3*

avatar van Toontje_mm

Toontje_mm

Aanvankelijk links laten liggen maar met de marathon op HBO laatst toch al gauw verslingerd geraakt.

Uiteindelijk niet de hele marathon uitgezeten maar in twee dagen toch gestaag het geheel verslonden.

Doorgaans ben ik niet zo'n liefhebber van rechtbankdrama's en daarom dat ik ook niet direct bij aankondiging stond te springen, maar de wijze waarop het hier is uitgewerkt wist mij bij uitzondering toch wel eens goed te boeien.

En dan is er natuurlijk de prachtige rol van Turturro.

Interessant was het voor mij om te vernemen dat aanvankelijk James Gandolfini en na zijn overlijden zelfs DeNiro voor deze rol waren vastgesteld.

Echter kan ik mij in geen van beide gevallen voorstellen dat zij hieraan net zo'n innemende en bij vlagen ook aandoenlijke invulling hadden kunnen geven als Turturro uiteindelijk heeft gedaan.

Heeft wel redelijk de show gemaakt wat mij betreft.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Gewoon, heel gewoon een TOPSERIE!!! Helaas kan ik aflevering 8 nog niet ontvangen maar tot 7 is de serie een echt paradepaardje, 7 uren welbestede kijktijd is het geweest.

Het is niet alleen een rechtbankdrama maar ook speelt de geschiedenis zich op andere locaties af.

Ik heb ook de kritieken gelezen en zie dat men het heeft over talloze series met gelijkwaardige onderwerpen. Ja, dat klopt. Maar het gaat er wel om hoe men het speelt, hoe geloofwaardig is een verhaal en hoe kan je een tegenovergesteld iets toch weer recht gebreid krijgen? "Breaking Bad" en bv "The killing" (Denemarken) zijn ook zulke series die gaan over de drugshandel - "Breaking Bad en een moord"- "The killing" en alles wat daarom heen draait. Toch gaat het erom hoe men het plaatst en acteert , enz... Ook een topserie die je niet vergeet, althans dat geldt voor mij.

Daarom geef ik "The night of" een 8 als waarderingscijfer.

avatar van martijnk_mm

martijnk_mm

Briljante serie! Mijn enige kritiekpunt is dat de serie maar 1 seizoen met 8 afleveringen heeft. Als het aan mij lag was dit een serie met meerdere seizoenen geworden.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

Zonder meer een goede serie die lekker wegkijkt. Er wordt goed geacteerd, alleen sprankelt de serie niet. Het geheel is heel realistisch weergegeven. Misschien komt het wel omdat het aanbod tegenwoordig ook erg groot is. 3.5 voor mij.

avatar van Leo1954_mm

Leo1954_mm

Geweldige mini-serie. Sfeervol, rauw, heerlijke personages, schitterend spel en o zo boeiend. Een serie met een duidelijk einde en gelukkig maken ze er hier, zoals ze dat met True detective zo jammerlijk wel deden, geen vervolg op.

Dit is een mini-serie, ijzersterk.

avatar van scorsese

scorsese

Sterke openingsaflevering, en dit niveau wordt de rest van de afleveringen vast gehouden. Spannend en John Turturro zet een fijn personage neer. Ook de rest van de cast doet het goed. Typisch een serie die je zo snel mogelijk gezien wil hebben, zodra je er mee bent begonnen.

Wordt sterker per aflevering. Aanrader.

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

Dit is nauwelijks een misdaad-serie te noemen, vandaar was het ook anders dan ik verwachtte. Het zijn vooral mooie karakterportretten van Nasir Khan gespeeld door Riz Ahmed en John Stone gespeeld door John Turturro. Dat het mij wat tegenviel, ligt zeker niet aan het soort serie.

Want juist de karakterportretten zijn fantastisch. Nasir Khan als hoofdverdachte is misschien de grotere rol, maar vooral met John Stone heb je constant te doen. Beide acteurs verdienen trouwens een dikke pluim. The Night Of in het geheel wil naar mijn mening veel te veel onderwerpen dekken, waardoor ze na een tijdje elkaar hinderen en er teveel oninteressant materiaal tussen zit. Er wordt veel geblaft maar zelden gebeten: er wordt vaak een perfecte basis gegeven voor iets groots, maar dan wordt er weer overgegaan op iets nieuws. De rechtszaak stopt uiteindelijk vrij abrupt ondanks de sterke scènes in die rechtszaal.

Audiovisueel dacht ik het helemaal te pakken te hebben met deze serie, want God wat is de eerste helft van de eerste aflevering geniaal, wat trouwens qua geheel sowieso het beste van de serie is. Daarna wordt er vooral geprobeerd een realistisch beeld van de gevangenis en rechtbank te schetsen zonder poespas, wat logisch is gezien het script maar toch wat gewoontjes is. Afijn, door die aflevering wel een heerlijk nummer kunnen toevoegen aan Spotify: Into Dust van Mazzy Star.

Zesje, zeventje, zoiets.

avatar van Daan258

Daan258

Eergisteren begonnen aan de serie en nu 2 episodes gezien. Tot nu toe heel vermakelijk, ijzersterk acteerwerk en een heerlijke sfeer.

Ik ben super benieuwd naar de rest van de episodes maar ik hoop dat het eind/laatste episode mij zal gaan bevallen. Ik weet niet hoe het zal eindigen maar heb wel heel veel over gelezen dat mensen dit een tegenvaller vonden. Nogmaals geen idee hoe het zal verlopen maar ik hoop toch echt het eind mij wel in ieder geval wel weet te vermaken. We zullen zien.

avatar van Daan258

Daan258

Sterke serie.

Een serie met echt fantastisch sterk acteerwerk en super mooie dialogen.

Elke aflevering super genoten en 2 dagen geleden dan de laatste episode gezien.

Ja, wat moet ik hier nou van zeggen? Moeilijk.

Het is echt een serie waar ik denk lang over na zal denken, met name door de laatste aflevering.

Aan de ene kant super goed en ook wel realistisch , maar aan de andere kant had ik het ook niet erg gevonden om er toch achter te komen hoe en door wie Andrea is vermoord. Het is zo mooi en goed gedaan dat je gedachten zoveel en snel veranderen. Bij momenten begin je toch te denken dat Naz schuldig is en dan even later veranderen je gedachten toch weer.

Nogmaals: Dit was een sterke serie die alleen voor het ijzersterk acteerwerk en mooie dialogen zeker het kijken waard is.

Toch weet ik nu nog niet of ik hier een 3,5* of een 4,0* voor ga geven.

Ik moet hier nog even over na denken want de serie en met name de laatste episode blijven door mijn hoofd spoken.

Mijn stem volgt.

avatar van Karst

Karst

Goed geacteerd en daar is ook alles mee gezegd. De pilot is was nog interessant maar helaas vonden we het daarna steeds dommer worden. Naz glijd wel heel snel af,het gezeur over STone zijn voeten en het ge-emmer over de kat voegde wat ons betreft ook niets toe. De uiteindelijke ontknoping boeide ons eigenlijk al niet meer.

Verspilde tijd wat ons betreft, snel verder met iets anders.

Zalige serie. De eerste twee afleveringen zijn echt nagelbijtend spannend. Vooral die allereerste aflevering is zo goed geregisseerd. De suspense wordt langzaam opgebouwd terwijl je de bouwstenen van de latere strafzaak al herkent. Het is haast fatalistisch te noemen. Dat er in de eerste afleveringen nog zoveel onzekerheid is terwijl alle procedures veel tijd in beslag nemen draagt ook echt bij aan de spanning.

De cast is om te smullen. Camp, Berlin en Williams zijn subliem. Turturro is extreem vermakelijk als een soort Saul Goodman-achtige outcast (een belangrijk thema in de serie). En bovenal zeer indrukwekkend om Riz Ahmed (weliswaar wat te snel) zijn personage te zien transformeren van een ongemakkelijke en naïeve jongen naar een gehard product van het gevangeniswezen. De schrijvers maken daar een sterk punt.

De kritiek op het hele rechts- en gevangenissysteem en het politieapparaat in Amerika is niet mals. Behoorlijk verkillend om te zien hoe iedere zaak onderdeel is van een groot zelfvoorzienend systeem waarin alles op een wat onverschillige en routineuze manier wordt behandeld. Als verdachte ben je overgeleverd aan de bevlogenheid en scherpte van de betrokkenen.

Vond het ook wel sterk dat het einde eigenlijk als een anticlimax voelt. Nasir is dan wel vrij, het voelt alsof iedereen een verliezer is. Vooral Freddy bleek een interessant personage. Afleveringen lang wantrouw je hem, en uiteindelijk is hij meer een soort spiegel voor de kijker. Je hebt je oordeel al half klaar over hem.

Dat geldt ook voor de nieuw opgevoerde verdachte. Uiteindelijk is er geen onomstotelijk bewijs dat hij of iemand anders de moord gepleegd heeft. De serie probeert je in de verleiding te brengen harde conclusies op te hangen aan zeer verdachte omstandigheden. Maar uiteindelijk vormen verdachte omstandigheden op zichzelf geen bewijs.

Heb ik dan helemaal geen kritiek op de serie? Zeker wel. De schrijvers hebben regelmatig wel de neiging zaken wat al te veel aan te dikken. De transformatie bij Naz verloopt snel en de metaforen (al dat gedoe met de eczeem en de kat etc.) zijn wel wat al te overduidelijk.

De strafzaak snijdt feitelijk ook geen hout, in het bijzonder wat de rommelige scènes in de rechtszaal betreft. Het lijkt wel alsof Naz' zijn advocaten de gebeurtenissen niet eens met hem hebben doorgenomen. Je mag natuurlijk ook tijdens een zitting niet opeens met nieuw bewijs op de proppen komen, en Dr Katz is haast een deus ex machina.

Maar goed, de interesse van de schrijvers ligt uiteindelijk ook niet bij de strafzaak zelf. Dit is geen doorsnee politieserie met een duidelijke kop en een staart. The Night Of is meer een soort fictionele versie van de Serial podcast (seizoen 1 en 3). De zaken die de schrijvers aan willen kaarten komen luid en duidelijk over. 4.0*.

Sterke HBO-serie over student Naz Khan (Riz Ahmed), die na te zijn uitgenodigd voor een feestje in Lower East Side N.Y. zwaar in de problemen komt. De serie moet het duidelijk meer hebben van solide akteerwerk en doorleefde dialogen dan van een sluitend plot, want vooral in de laatste paar afleveringen laten de makers wat dat betreft wel wat steken vallen. Bepaalde ontwikkelingen worden afgeraffeld en personages nemen atypische beslissingen. Afgezien daarvan is dit erg goed, met John Turturro in een sublieme hoofdrol. Prachtige sfeertekening ook en ijzersterke scenes binnen de gevangenis.

avatar van DennissDH

DennissDH

Wauw! Wat een verborgen parel is dit zeg! Wie HBO zegt denkt gelijk aan Game of Thrones, Soprano's, Chernobyl, The Wire, Westworld, Friends en alle andere toppers die deze streamingsdienst rijk is, maar voor mij mag The Night of ook in dit rijtje komen. Wat een waanzinnig sterke serie is dit! Het is de sfeer, het verhaal en de ijzersterke acteerprestaties die deze serie tot een succes maken. Vooral de rol van John Turturro is uniek te noemen. Zijn personage worstelt met eczeem aan zijn voeten, maar ook vecht hij tegen de eenzaamheid en zijn reputatie kan ook wel een flinke boost gebruiken na bepaalde rechtszaken uit het verleden. Waar ik me aan zijn acteer rollen vaak stoorde in het verleden (in Transformers bijvoorbeeld) heeft hij nu aangetoond een waanzinnige acteur te zijn.

Het is een rechtbankdrama-serie zoals er wel meerdere zijn, maar toch doet deze serie iets anders. We zien een een hoop character-building en de verhaallijnen van Naz (in de gevangenis) en de opkomende advocate Chandra Kapoor (Amara Karan) zijn zeer interessant. Maar we zien ook wat het met een familie doet als 1 van hen een misdaad pleegt en hoe lastig het is om je 'gelijk' te bewijzen als Pakistaanse immigranten. Het is geen serie die bolstaat van de actie-scenes en spanning, maar het moet het hebben van het verhaal. Mij heeft het in ieder geval bij de keel gegrepen en ik moest en zou de serie afkijken. Ik heb zelfs het tweede deel van Ozark (waar ik al weken op wacht) tijdelijk links laten liggen om deze serie af te kunnen kijken. En als je me kent weet je hoe graag ik die wilde zien, maar goed.

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Zeer goeie serie! Waar het in eerste instantie lijkt op een standaard misdaad verhaal zie je in de eerste aflevering al hoeveel tijd er gespendeerd wordt aan de arrestatie van de hoofdpersoon en wat er daarna volgt. Dit heb ik nog nooit zo in beeld gebracht zien worden, dus dat was wel een verademing een keer. Daarna komt John Turturro in beeld en hij steelt de show! Erg goed geacteerd, ook door alle anderen daarna.

Topper ! 4*

avatar van schram101

schram101

• 2013 stemmen

Bijzondere serie. Zeker aan het begin kijkt het surrealistisch weg en voelt het wat Gothams aan. Niet in de laatste plaats door de visuele stijl. Dat veranderd al snel als de serie zich transformeert een een rechtbankthriller. Dat is allemaal vrij boeiend, zeker om zowel bij de aanklager als de verdediging achter de schermen mee te kijken. Ook volgen er een hoop matige scènes in de gevangenis met het drugsgebruik, de transformatie van Naz en de romance(?)/ kus met de advocate. Dat laatste is zelfs vrij tenenkrommend. Toch blijft het aardig wegkijken en is 8 afleveringen net niet te veel.