Mijn Series +

The Outsider - Seizoen 1 (2020)

Misdaad / Fantasy

ontwikkeld door Jason Bateman, Jack Bender, Marty Bowen, Michael Costigan en Ben Mendelsohn
met Jason Bateman, Ben Mendelsohn en Cynthia Erivo

Rechercheur Ralph Anderson doet onderzoek naar het verminkte lichaam van de 11-jarige Frankie Peterson die in het bos van Georgia is gevonden. De mysterieuze omstandigheden rond deze gruwelijke misdaad leiden ertoe dat Ralph, nog steeds rouwend om de recente dood van zijn eigen zoon, onorthodoxe privé-onderzoeker Holly Gibney inschakelt. Hij hoopt dat Holly het onverklaarbare kan helpen verklaren.

1. Fish in a Barrel
  7. In the Pines, in the Pines
  8. Foxhead
  9. Tigers and Bears
  10. Must/Can't
Geweldige Stephen King-vertelling, met drie uitmuntende eerste afleveringen. Mooi opgebouwde spanning, mysterieus, een snufje horror, wat bovennatuurlijke ingrediënten; wat wil je nog meer? Ben Mendelsohn (onder andere uit de serie Bloodline; daar lijkt hij na een carrièreswitch zo uit weggelopen) en Cynthia Erivo stelen hier de show. Maar ook in de bijrollen wordt uitstekend geacteerd. Zakt nergens echt in, hoewel de ontknoping in afleveringen 9 en 10 voorspelbaar is. Vakwerk.

Wat slecht

inside information:

laat je niet misleiden de 2 redelijk sterke
2 beginafleveringen
via allerlei omleidingen
Bereik je tot slot het dieptepunt

avatar van Pinguin#13
Tja, ik ben niet echt een fan van horror en helemaal niet van paranormale elementen (daar volg ik Ben Mendelsohns karakter dan wel in… 'you said 'if'') want zo kan je als scenarist natuurlijk met alles wegkomen… maar goed… De sfeer heeft me ook nog niet weggeblazen, maar ik ben wel bij met de ontwikkeling van het verhaal waar Ralph heel pragmatisch toenadering zoekt tot de weduwe van Terry Maitland.
Het wordt ook prachtig in beeld gebracht en er is natuurlijk de alomtegenwoordige Ben Mendelsohn. Wat een acteur! Mijn nieuwste held.
Ik ben nog even zuinig met de score, maar ik ben niet alleen in het verhaal geïnteresseerd, dus ik vertrouw dat volgens enkelen hier 'inzakken' van het 2de deel wel.

avatar van Thomas83
Aanvankelijk leek dit een serie naar mijn hart. Een soort van mix van True Detective, Stephen King's It en misschien ook The Night Of. Het begint ook wel lekker grimmig en mysterieus allemaal, en de eerste aflevering is geweldig. Maar nadat in een grote twist Terry al in het begin van aflevering twee wordt doodgeschoten wordt de serie toch geleidelijk aan steeds wat meer doorsnee.

Keerpunt is denk ik het moment dat het schrijfwerk van King zwaarder gaat wegen dan dat van Price. Meer en meer doet de serie dan denken aan van die (overigens nog altijd zeer vermakelijke) Stephen King B-films, en vooral zo'n personage als Holly verpestte het een beetje voor me. Alsof er ineens een personage uit een inferieure serie mee mag doen.

Aan Erivo ligt het overigens niet. Die is weer uitstekend. Mendelsohn is fantastisch en Camp en Bateman zijn ook weer bijzonder genietbaar. Winningham en Nicholson zijn echte uitblinkers. De hele cast is eigenlijk ijzersterk. Maar ja, het verhaal gaat gewoon te veel kabbelen. Er zijn meer afleveringen dan noodzakelijk. Een stuk of zes had prima gekund volgens mij.

Er wordt nog wel een nobele poging gedaan het verhaal zich op de personages te laten focussen. Het draait allemaal om in hoeverre iedereen bereid is zijn denkbeelden aan te passen. Maar uiteindelijk steekt het onderzoek vrij simpel in elkaar en heeft Holly altijd alle antwoorden. Vond ook dat ze wat te veel onthulden over El Cuco, en als dubbelganger van Claude is hij ook wat saai.

Verbijsterend dom ook dat het hele clubje bereid is helemaal naar Claude en zijn broer te rijden op basis van een toch wilde theorie. En dat terwijl er wat sceptici tussen zitten. Daar aangekomen gaat iedereen dan opeens wat voor zichzelf doen in plaats van Claude fatsoenlijk te beschermen, en de grootste scepticus mag gaan babysitten. Uiteindelijk blijkt het monster ook verrassend makkelijk te doden. Best een anticlimax. Echt een van HBO's mindere series. En dat is puur aan het schrijfwerk te wijten. 3.0*.

avatar van nightbreed
Slist de hoofdrolspeler opzettelijk? Zeer irritant!
Na 2 afleveringen haak ik hierdoor voorlopig af.

avatar van Apollinisch
nightbreed schreef:
Slist de hoofdrolspeler opzettelijk? Zeer irritant!
Na 2 afleveringen haak ik hierdoor voorlopig af.
Nee, dat is gewoon Ben Mendelsohn. Ook maar niet aan Bloodline beginnen dan.