• 8.985.489 stemmen

The Sopranos - Seizoen 1 (1999)

Show titel: The Sopranos

Ontwikkeld door: David Chase

Met: James Gandolfini, Lorraine Bracco en Edie Falco

Datum van release: zondag 10 januari 1999

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk seizoen 1 via HBO Max

Plot The Sopranos

Maak kennis met Tony Soprano: een doorsnee zakenman van middelbare leeftijd. Tony heeft een plichtsbewuste vrouw. Een niet bepaald plichtsbewuste dochter. Een zoon genaamd Anthony Jr. Een moeder die hij een rusthuis wil aanpraten. Een heethoofd van een oom. Een geheime, nou ja, maîtresse. En een zielenknijper waar hij met al z'n geheimen terecht kan, behalve dat ene wat ze al kent: Tony is een maffiabaas. Maar tegenwoordig is hogerop geraken in de moordbusiness... moordend. Het is niet omdat je een gangster bent, dat alles zomaar z'n gangetje gaat.

Afleveringen Seizoen 1 (1999)

1. 1. The Sopranos

10 januari 1999 (1 uur)

We ontmoeten Tony Soprano in de wachtkamer van een psychiater. Tijdens zijn eerste sessies worden we via flashbacks geïntroduceerd met zowat alle basiskarakters evenals het hoe en waarom Tony juist bij psychiater Melfi op consultatie komt.

2. 2. 46 Long

17 januari 1999 (1 uur)

Tony's neef Christopher steelt een trucklading DVD spelers. Wat hij niet weet is dat de eigenaars van de truck elke maand 'protectiegeld' betalen aan Junior, Tony's oom en eveneens een berucht maffiafiguur.

3. 3. Denial, Anger, Acceptance

24 januari 1999 (1 uur)

Jackie Aprile, waarnemend 'boss', ligt op zijn sterfbed met een kwalijke kanker. De strijd tussen Junior en Tony om het leiderschap kan beginnen. Ondertussen blokt Tony's dochter Meadow voor haar eindexamens en vraagt aan Christopher of die haar geen paar gram speed kan bezorgen.

4. 4. Meadowlands

31 januari 1999 (1 uur)

Nadat Jackie Aprile sterft, breekt de stijd tussen Junior en Tony om de 'leading boss' te worden echt los. Tony laat z'n psychiater Melfi volgen door een corrupte flik die op de koop toe haar afspraakje in elkaar slaat.

5. 5. College

7 februari 1999 (1 uur)

Tony gaat met z'n dochter op universiteitenjacht. Onderweg vraagt Meadow haar vader uit over z'n echte beroep en laat hem min of meer toegeven dat hij in de maffia opereert. Tijdens de trip komt Tony een overgelopen ex-maffialid tegen die dringend moet ge-'whacked' worden. Thuis zit Tony's vrouw Carmela samen met de plaatselijke geestelijke een DVD te bekijken van het romantische 'The Remains Of The Day'.

6. 6. Pax Soprana

14 februari 1999 (1 uur)

Tony heeft romantische gevoelens ten opzichte van z'n psychiater en kan niet meer presteren bij zowel z'n vrouw als z'n 'goomar' (lees: buitenechtelijke vriendin).

7. 7. Down Neck

21 februari 1999 (1 uur)

Tony's zoon AJ wordt betrapt bij het stelen en drinken van miswijn op z'n religieuze school. Later in de aflevering informeert hij Tony's moeder Livia dat z'n vader op consultatie gaat bij een psychiater.

8. 8. The Legend of Tennessee Moltisanti

28 februari 1999 (1 uur)

Christopher krijgt het stilaan op z'n heupen dat hij nog steeds geen 'made man' is (officiëel maffialid). Ondertussen droomt hij er nog steeds van een script te schrijven op basis van z'n eigen maffia-leven en dat van z'n kennissen. Bij Tony komt de FBI op bezoek hopend op bewijsmateriaal. Ze vinden niks want Tony verstopte ondertussen geld, wapens en juwelen in het bejaardentehuis van z'n moeder.

9. 9. Boca

7 maart 1999 (1 uur)

Meadow's voetbalteam doet het zo goed dat Tony en z'n vrienden de coach eens goed in de bloemetjes zetten. Wanneer echter blijkt dat één van de meisjes aangerand werd door de coach en nu zelfmoordneigingen heeft wordt er heel wat minder afgelachen.

10. 10. A Hit Is a Hit

14 maart 1999 (1 uur)

Christopher en Adriana ontmoeten een Massive Genius, een echte 'gangster rapper'. Adriana toont onmiddellijk interesse in het zogenaamde 'music management', maar Christopher is moeilijker te overtuigen. Tony op zijn beurt trekt op met z'n buur/dokter en snobvriendjes.

11. 11. Nobody Knows Anything

21 maart 1999 (1 uur)

Een van Tony's vertrouwelingen (Big Pussy) wordt beticht van informant-praktijken. Ondertussen probeert Tony's moeder Junior op te zetten tegen Tony door te beweren dat deze laatste een aanslag gepland heeft op junior.

12. 12. Isabella

28 maart 1999 (1 uur)

Onder indruk van de aantijgingen aan het adres van Big Pussy neemt Tony nu zowel Prozac als Lithium. Junior van zijn kant pikt de autoriteit van Tony niet langer en plant een aanslag op hem die mislukt, waarna Tony's moeder een acuut geval van seniliteit begint te ontwikkelen.

13. 13. I Dream of Jeannie Cusamano

4 april 1999 (1 uur)

Tony wordt woedend op zijn psychiater wanneer deze suggereert dat zijn moeder de aanslag op hem heeft gepland. Livia rondt haar plotse seniliteit perfect af met een hartaanval en een razende Tony brengt een bezoekje aan zijn moeder in het ziekenhuis...

avatar van 606

606

Ik mis James man, was een top acteur.

avatar van karaflax

karaflax

Niet mijn serie. Had er veel over positiefs over gehoord.Misschien dat daardoor er te veel van werd verwacht. Maakte het niet waar.

avatar van John Doe

John Doe

Zelfde geldt voor mij met dit eerste seizoen. Ik zie echter dat de latere seizoenen hoger scoren, dus ik pik het nog wel een keer op bij seizoen 2.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

Er zal nooit meer een vervolg komen, jammer geweldige serie.

avatar van Bennerd_mm

Bennerd_mm

Bij gebrek aan een betere plek om het te plaatsen: ge-ni-a-le serie. Het is al even geleden dat ik alles gezien heb, dus het wordt moeilijk om alles seizoen per seizoen op te frissen, maar ik weet wel dat ik nog nooit zo hard weggeblazen ben door een serie. En dit eigenlijk ook mijn interesse in series kijken aangewakkerd heeft. Hands down.

avatar van walnuts

walnuts

Voor mij ook al even geleden, maar inderdaad wat een perfecte serie. Coole personages, vlotte verhaallijnen en mooie setting. Wordt snel tijd om alles weer es te bekijken. Ik mis James wel. Wat een baas is dat zeg!

Mooie avater onepunchmickey

Toen Gandolfini overleed, heeft Canvas de eerste aflevering(en?) opnieuw uitgezonden en ik kreeg er niet veel zin van om de hele reeks opnieuw te zien. Wat best vreemd is, want ik vond het indertijd een geweldige serie... voorlopig dan ook geen rating van mij.

"Cunnilingus and psychiatry brought us to this."

En dan Paulie's toeter...

Toch een heel leuke herziening van s1. Gandolfini draagt het, maar ik heb eigenlijk op geen van de acteurs wat aan te merken + een extra pluim voor 'Paulie'. Dat het voor tv gemaakt is, is er vaak goed aan af te zien, maar soit. Qua verhaal vind ik het soms wat aan de rommelige kant, maar dat levert wel weer een brede kijk op de Sopranos en aanverwanten op, met veel zwarte humor (op het gênante af soms) en stof tot eventueel nadenken.

Gelukkig hoef ik dit niet af te serveren als "toen was het leuk, maar nu..."; het verschil zit er vooral in dat ik indertijd behoorlijk op en mee kon gaan in de avonturen van deze crime family, terwijl ik er nu toch meer met veel meer afstand naar kijk.

Dikke 3,5*, die ik voor de verandering eens niet afrond naar vier sterren.

avatar van Bennerd_mm

Bennerd_mm

Goede username heb je

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

Het 1e seizoen van deze geprezen serie is me zeker niet slecht bevallen.

Heel bijzonder vind ik het allemaal nog niet, maar het fundament is er. James Gandolfini maakt van Tony een kleurrijk en foutloos karakter en sowieso zijn de karakters het sterkste punt van de serie: nu denk ik vooral aan Dr. Melfi, Paulie, Christopher, Silvio en ook Meadow en A.J. die voor een bepaalde balans zorgen. Tony's moeder mag snel uit het verhaal geschreven worden als het aan mij ligt.

Het New Jersey sfeertje is bij vlagen erg fijn, al valt hier ook nog wel meer uit te halen. Na 13 afleveringen ben ik mentaal in ieder geval nog niet ter plekke, wat bij mijn 5* series toch wel zo was.

Wanneer mijn inlevingsvermogen in zowel de karakters als locatie nog versterkt gaat worden, zal dit zomaar eens een nieuwe favoriete serie kunnen worden. Seizoen 2 zal veel gaan wijsmaken gok ik.

avatar van Daan258

Daan258

The Sopranos

Te hoge verwachtingen?

Een serie die al een behoorlijke tijd om mijn lijst stond en uiteindelijk was ik ermee begonnen omdat het mij steeds maar werd aangeraden en mij verteld beter te zijn dan Breaking Bad, wat mijn absolute favoriete serie is. Dus ja, ik was zeer benieuwd naar The Sopranos en waren mijn verwachtingen daardoor best hoog.

Gisteren de laatste episode van seizoen 1 bekeken en ik heb me uitstekend weten te vermaken. Toch heb ik een kleine maar aan de serie: Het dingetje waar ik een beetje mee zit was: dat het verhaal/episodes niet echt een één doorlopend verhaal was, tenminste dat voelde voor mij zo aan. Soms zaten er ook een paar episodes tussen die eigenlijk niet heel veel toevoegde aan het verhaal en daardoor soms een beetje als losstaande episodes voelde. ( zeker niet alle )

Het eind van dit seizoen was ik dan ook niet 100% weg van. Er waren zeker wat dingen wat een beetje rommelig aanvoelde en voor mij niet helemaal duidelijk was.

Maar toch wist dit eerste seizoen wel heel goed te vermaken. Het zit hem dan vooral in de sfeer en de ijzersterke personages. Tony en Silvio zijn zeker mijn favoriet. Alleen dit al zorgt er in ieder geval voor mij voor dat elke episode zeker wel heel leuk was om naar te kijken.

En natuurlijk niet te vergeten de heerlijke intro/soundtrack die ik ook geen één keer heb overgeslagen

Ik ga zeker verder met seizoen 2 en hoop dat die nog wat beter zal zijn.

Voor seizoen 1 een 3,5*

Nu begint het pas!

avatar van Daan258

Daan258

Hah, ik heb het 2e seizoen al binnen, dus ik ben benieuwd:)

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Ik ben één van de mensen die het einde niet echt kan smaken, maar los daarvan, wat een verhaallijnen, wat een personages, wat een hoofdpersonage, James Gandolfini (RIP) geeft één van de allersterkste acteerprestaties die ik ooit gezien heb. Zeer sterk.

avatar van Dale Cooper_mm

Dale Cooper_mm

Het einde vind ik juist perfect. Ik ben nu echter héél erg benieuwd naar 't begin!

Lebarron

In The Sopranos volgen de lotgevallen van de hooggeplaatste maffioso uit New Jersey Tony Soprano(James Gandolfini). Tony bezoekt een 'Shrink' Dokter Melfi(Lorraine Bracco) omdat hij last heeft paniekaanvallen. Met hulp van de sessies bij Dokter Melfi krijgen wij een beter in het criminele brein van Tony Soprano maar ook van zijn familie en zijn 'Family'. Met name de hypocrisie en dubbele standaards die zij hanteren ten opzichte van het maffialeven en ordinary crime. Tegelijk merk je ook dat het 'wereldje' waar Tony in bivakkeert aan elkaar hangt van list en bedrog en roddel en achterklap waardoor iedereen constant op zijn hoede moet zijn om niet gewhacked te worden, zelfs Tony zelf. Zijn status als boss in New Jersey lijkt misschien heel wat voor ons buitenstaanders maar in eigen kring valt dat wel mee want New Jersey is ongeveer net zo glamoureus als Diemen-Zuid. Het is niet voor niets dat zijn conculega's uit New York spottend zeggen dat zijn 'Family' niet meer dan een omhooggevallen crew is. Wie de serie van begin tot eind volgt ziet steeds meer de verdorven kant van Tony Soprano naar bovenkomen, alsof je naar een ongeluk kijkt, maar desondanks blijf je ook sympathie voor hem houden. De serie heeft een topcast met buiten Gandolfini en Bracco namen als Steve van Zandt (bandmate van Bruce Springsteen), Tony Sirico(Goodfellas), Michael Imperioli( Goodfellas) en Domenic Chianese(Johnny Ola uit Godfather II)in vaste bijrollen en gastrollen van bekende (Maffia)acteurs als Frank Vincent(de Grijze Dakduif bekend uit o.a. Goodfellas en Casino), David Proval, (Mean Streets) Steve Buscemi (Mr Pink) en Joe Pantoliano(The Goonies en Memento). The Sopranos is de beste serie over de maffia en tevens ook de grootste anti-reclame voor die lifestyle.

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

Ik kan er toch maar moeilijk inkomen in de serie ,nu 3 afleveringen gezien

wimaroca_mm schreef:

Ik kan er toch maar moeilijk inkomen in de serie ,nu 3 afleveringen gezien

Doorzetten. De serie is het zeker waard. Later dit jaar verschijnt een prequel in de vorm van een film getiteld Many Saints of Newark met James Gandolfini's zoon Michael als de jonge Tony.

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

Lebarron schreef:

Was ook wel mijn bedoeling,gezien de hoge cijfers hier,maar ik wou het toch gezegd hebben,

met Breaking bad had ik eigenlijk het zelfde,.....een top serie uiteindelijk

wimaroca_mm schreef:

met Breaking bad had ik eigenlijk het zelfde,.....een top serie uiteindelijk

Ik begrijp je wel. Het heeft een wat andere opbouw dan het gebruikelijke maffiagebeuren. Duurt wat langer voor je weet waar je heen gaat. Eigenlijk doet hij dat hele eerste seizoen op de laatste eps na. Vanaf seizoen 2 wordt hij echt verslavend en kun je nauwelijks stoppen. Dus komt deze rare tijd goed uit om hem te kijken.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Nav de komende film voor het eerst The Sopranos van begin tot eind aan het kijken. Lekker ouderwets van DVD (leve fysieke media). Het enige dat ik een beetje miste was een spanningsboog, die kwam pas in de laatste drie afleveringen. Maar verder: heel fijn. Mooie karakters. Veel humor. En vooral die balans tussen het leven van een upper middleclass gezin waarvan het min of meer algemeen bekend is dat hij crimineel is en de dynamiek tussen zijn twee families is boeiend en heel invloedrijk. Veel latere series hebben met dit of vergelijkbare principes gespeeld. Een iets dwingender spanningsboog in het volgende seizoen en we eindigen nog wel wat hoger.

IK zag wel lang geleden wat losse flarden. UIt deze eerste reeks had ik ooit aflevering 4 en 5 gezien. Die laatste is ook de beste aflevering van dit seizoen wat mij betreft. Ik weet ook nog dat ik ooit ziek de halve nacht naar een uitzending van een heel seizoen heb gekeken (niet helemaal afgekeken denk ik). Maar wel seizoen dat was weet ik niet meer.

Nou, bereid je maar voor, vanaf hier wordt het alleen maar beter

avatar van maurice32

maurice32

Nog nooit gezien the sopranos, maar nu ik hbo max heb sinds dinsdag, vandaag aan begonnen.

Ik heb de eerste 5 afleveringen aan één stuk gekeken, fantastische serie tot nu toe.

avatar van Kondoro

Kondoro

Best vreemd. Ooit gestart met deze serie maar nooit verder gekomen dan aflevering 6. Nu ben ik hooked, wat een vette shit! Bijna klaar met dit seizoen, nog vijf te gaan !

avatar van Pdeniro

Pdeniro

Beter word het niet

avatar van DragQueen

DragQueen

Eens met het bovenstaande bericht. Beter wordt het niet op het gebied van series. The Sopranos is zo'n serie die ik altijd 'tegoed' gehouden heb voor mezelf, wetende dat ik 'm ooit weleens zou gaan zien. Voor de wereld is het oude koek, maar ik ben nu toch maar eens gestart met de serie.

De verwachtingen lagen van tevoren vrij hoog, gezien de uitmuntende scores en lovende kritieken die de serie over het algemeen krijgt. Ook staat deze in de toplijsten steevast in de hoogste regionen, dan wel op de eerste plek.

Na het beleven van het eerste seizoen van The Sopranos, kan ik zeggen dat de hoge verwachtingen moeiteloos zijn ingelost. Wat een kwaliteit! Het voorgeschotelde scenario is van de hoogste plank, evenals het acteerwerk van de steengoede cast. James Gandolfini steelt vanzelfsprekend de show, al zijn er zat andere personality's aanwezig die hun moment weten te pakken. De regie is ook van hoog niveau. Nergens heb ik het gevoel gehad dat er ook maar één overbodige scene in zat. Daarbij viel het me ook geen moment op dat ik hier te maken had met een serie die startte in 1999. Gedateerd is het allerminst te noemen. Wat een heerlijke soundtrack ook verder. Ik werdt moeiteloos opgezogen in de wereld van Tony Soprano, en zijn familie, vrienden en vijanden.

Wat een serie! Ik kan niets anders dan de volle score toe te bedelen aan dit eerste seizoen. Ergens wist ik dat stiekem ook wel al van tevoren... Met volle vaart op naar seizoen 2!

5 Sterren.

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Tot voor kort zei ik altijd; beste serie aller tijden! Nu vind ik Game of Thrones toch wat beter, maar daar is ook veel meer geld mee gemoeid. OVerigens heel ander genre.

Maar ik heb de Sopranos al 6x of zo gezien en het wordt ook niet oud. Het blijft ijzersterk en Tony Soprano is misschien wel het meest iconisch televisie-karakter ooit. Jammer dat hij niet meer leeft....

Seizoen 1 moet je echt even inkomen en vanaf seizoen 2 ben je verslaafd tot de laatste seconde!