Mijn Series +

The Sopranos - Seizoen 6 (2006-2007)

Drama / Misdaad

ontwikkeld door David Chase
met James Gandolfini, Lorraine Bracco en Edie Falco

Maak kennis met Tony Soprano: een doorsnee zakenman van middelbare leeftijd. Tony heeft een plichtsbewuste vrouw. Een niet bepaald plichtsbewuste dochter. Een zoon genaamd Anthony Jr. Een moeder die hij een rusthuis wil aanpraten. Een heethoofd van een oom. Een geheime, nou ja, maîtresse. En een zielenknijper waar hij met al z'n geheimen terecht kan, behalve dat ene wat ze al kent: Tony is een maffiabaas. Maar tegenwoordig is hogerop geraken in de moordbusiness... moordend. Het is niet omdat je een gangster bent, dat alles zomaar z'n gangetje gaat.

1. Members Only
  19. The Second Coming
  20. The Blue Comet
  21. Made in America
avatar van 606
Eigenlijk heet deze 6.1 want er is ook een 6.2. In ieder geval heb ik 7 boxen in bezit.

avatar van Donkerwoud
Er is niks perfect in deze wereld, maar het zesde seizoen van The Sopranos komt er verdomd dicht bij in de buurt. Daarom heb ik zolang mogelijk geprobeerd om het niet af te hoeven kijken, want het mocht naar mijn gevoel helemaal niet meer stoppen. Vandaag kwam dan de dag dat ik de laatste stap heb gezet. Vrijwel elke aflevering lijkt een overtreffende trap op datgene wat we in vorige seizoenen ook al zagen. Het is nog beter geschreven, nog grimmiger van toon en de symboliek is wederom ijzersterk getroffen. Natuurlijk levert het open einde in eerste instantie wat gemengde gevoelens op, maar uiteindelijk hadden ze het niet beter kunnen eindigen. Tony Soprano leeft voor altijd voort in mijn hart.

avatar van Michael_1980
606 schreef:

Dit is 6a en 6b samen. Uiteindelijk is het maar 1 seizoen volgens IMDB.

avatar van 606
Oké, apart wel. Ik heb de alle eerste boxen.

avatar van ZAP!
Zijn de onion rings een teken van oneindigheid? Even zoeken brengt me bij the circle of life, zo kan je het ook bekijken.

In ieder geval: The Sopranos finito, voor de tweede keer. Sommige afleveringen kende ik nog bijna uit m'n hoofd (College^ en Pine Barrens), maar verder heb ik me veelal opnieuw kunnen laten verrassen. Het is eigenlijk een beetje Godfather Tarantino style; drama, zwarte komedie en veel geweld; een landmark for television, maybe, maar we kenden het in zekere zin natuurlijk allemaal al.

Hoewel ik er geen slechte aflevering tussen vond zitten, was het soms wel wat saai (de romantische verwikkelingen van Meadow en AJ bv.), wordt de premise behoorlijk dun uitgesmeerd (wat de geloofwaardigheid niet ten goede komt), voelt de hele 'zen'-reis van Tony wat over-the-top aan (de dromen in het ziekenhuis, het peyote-avontuur) en is de verhouding drama - komedie - geweld niet goed genoeg in balans om een topper te zijn (m.a.w.: echt meeleven met alle personages - vooral naarmate de serie vorderde - zat er vaak niet in). Toch is het een bijzondere serie, vooral vanwege de vele geweldige characters, Tony voorop, met tal van memorabele momenten.

Alles bij elkaar: 3,5*.

^ Mijn favoriete episode, kan zo goed als op zichzelf staan als (korte) film, zoals ook bv. The Road en Soprano Home Movies, ook favorieten.

P.s.: wat een vreselijk geschreven serieplot hier.

avatar van BoordAppel
Tsja, dat einde.

Ik keek deze serie samen met mijn vrouw en haar eerste reactie was: "Waaaat? Dit! Nee?! Wat een onzin?! Nou ja zeg!"

En toen vond ik het einde eigenlijk nog beter. Heerlijke opbouw ook in die laatste scène.

avatar van thomzi50
Herkenbaar, BoordAppel: eerst bij mij ook verbazing, irritatie, en inmiddels sla ik het einde bijzonder hoog aan. Sterker nog: wellicht het beste serie-einde dat ik ken (na Twin Peaks dan).

Luxury Lounge - fantastische episode.
En onderschat, als ik de best-of lijstjes bekijk die hier en daar online staan.

ZAP! schreef:
The Road (die bestaat niet eens) moet Remember When zijn, met de trip van Tony en Paulie naar Florida.

avatar van ZAP!
Ook Sopranos Home Movies is een classic. Nog drie afleveringen te gaan en dan ben ik echt wel weer even klaar met Tony en consorten.

Beste serie ooit, alleen die dromen zijn moeilijk doorheen te komen.

avatar van daan258
Aantal weken terug seizoen 6 en ook gelijk het laatste seizoen afgekeken van The Sopranos.
Misschien wel het sterkste seizoen van de reeks. Vooral de laatste paar episodes waren heel erg sterk.
Meestal zou ik niet echt houden van een half open eind, maar hier was het echt heel sterk en goed gedaan.
Leuk om zelf in te vullen of Tony nou afgemaakt zou worden of juist niet en gewoon last had van zijn anxiety. Nu, een aantal weken nadat ik de laatste episode gezien heb blijft het eind nog steeds door mijn hoofd spoken.

Een mooie afsluiter van deze serie.

avatar van Johnny Marr
Beste serie ooit, alleen dat einde hé. Alsof ze het erom doen. Al maakt dat het misschien nog meer geniaal. Ofzo.

Soprano Home Movies

avatar van Shaneless
Dat was hem dan... na een kleine 4 weken heb ik eindelijk één van de beste series die ooit is gemaakt afgekeken! Wat was mij dit toch een geweldige serie. De muziek, het acteerwerk en de setting konden niet beter. James Gandolfini die natuurlijk de grondlegger was van personages zoals: Walter White, Dexter Morgan en zelfs Lester Nygaard. Bij deze serie begon het allemaal.

Potverdorie wat heb ik genoten van deze serie. Tony, Silvio, Carmela en natuurlijk Paulie waren subliem. Heb zo hard gelachen van die Paulie. Vooral de manier hoe die wijst hahaha.

Ik raad het zeer aan om deze serie te kijken. Het is niet de snelste serie, zoals een gomorra of een Banshee. Het is een stuk rustiger vergelijkbaar met Goodfellas, hoewel er wel veel humor in zit.

Ik zal zeker deze serie nog een keer kijken. Daar is hij gewoon te goed voor!

Dit is trouwens mijn eerste review dus ik weet nog niet precies hoe dit systeem in elkaar zit, maar ik hoop dat het tot jullie doorkomt. Veel plezier!