Mijn Series +

The Sopranos - Seizoen 1 (1999)

Drama / Misdaad

ontwikkeld door David Chase
met James Gandolfini, Lorraine Bracco en Edie Falco

Maak kennis met Tony Soprano: een doorsnee zakenman van middelbare leeftijd. Tony heeft een plichtsbewuste vrouw. Een niet bepaald plichtsbewuste dochter. Een zoon genaamd Anthony Jr. Een moeder die hij een rusthuis wil aanpraten. Een heethoofd van een oom. Een geheime, nou ja, maîtresse. En een zielenknijper waar hij met al z'n geheimen terecht kan, behalve dat ene wat ze al kent: Tony is een maffiabaas. Maar tegenwoordig is hogerop geraken in de moordbusiness... moordend. Het is niet omdat je een gangster bent, dat alles zomaar z'n gangetje gaat.

1. The Sopranos
  11. Nobody Knows Anything
  12. Isabella
  13. I Dream of Jeannie Cusamano
avatar van 606
Ik mis James man, was een top acteur.

avatar van Karaflax
Niet mijn serie. Had er veel over positiefs over gehoord.Misschien dat daardoor er te veel van werd verwacht. Maakte het niet waar.

avatar van John Doe
Zelfde geldt voor mij met dit eerste seizoen. Ik zie echter dat de latere seizoenen hoger scoren, dus ik pik het nog wel een keer op bij seizoen 2.

avatar van hoffhaan
Er zal nooit meer een vervolg komen, jammer geweldige serie.

avatar van Bennerd
Bij gebrek aan een betere plek om het te plaatsen: ge-ni-a-le serie. Het is al even geleden dat ik alles gezien heb, dus het wordt moeilijk om alles seizoen per seizoen op te frissen, maar ik weet wel dat ik nog nooit zo hard weggeblazen ben door een serie. En dit eigenlijk ook mijn interesse in series kijken aangewakkerd heeft. Hands down.

avatar van walnuts
Voor mij ook al even geleden, maar inderdaad wat een perfecte serie. Coole personages, vlotte verhaallijnen en mooie setting. Wordt snel tijd om alles weer es te bekijken. Ik mis James wel. Wat een baas is dat zeg!
Mooie avater Bennerd

avatar van ZAP!
Toen Gandolfini overleed, heeft Canvas de eerste aflevering(en?) opnieuw uitgezonden en ik kreeg er niet veel zin van om de hele reeks opnieuw te zien. Wat best vreemd is, want ik vond het indertijd een geweldige serie... voorlopig dan ook geen rating van mij.

avatar van ZAP!
"Cunnilingus and psychiatry brought us to this."
En dan Paulie's toeter...

Toch een heel leuke herziening van s1. Gandolfini draagt het, maar ik heb eigenlijk op geen van de acteurs wat aan te merken + een extra pluim voor 'Paulie'. Dat het voor tv gemaakt is, is er vaak goed aan af te zien, maar soit. Qua verhaal vind ik het soms wat aan de rommelige kant, maar dat levert wel weer een brede kijk op de Sopranos en aanverwanten op, met veel zwarte humor (op het gênante af soms) en stof tot eventueel nadenken.

Gelukkig hoef ik dit niet af te serveren als "toen was het leuk, maar nu..."; het verschil zit er vooral in dat ik indertijd behoorlijk op en mee kon gaan in de avonturen van deze crime family, terwijl ik er nu toch meer met veel meer afstand naar kijk.

Dikke 3,5*, die ik voor de verandering eens niet afrond naar vier sterren.

avatar van Bennerd
walnuts schreef:
Mooie avater Bennerd

Goede username heb je

Teejey
Het 1e seizoen van deze geprezen serie is me zeker niet slecht bevallen.

Heel bijzonder vind ik het allemaal nog niet, maar het fundament is er. James Gandolfini maakt van Tony een kleurrijk en foutloos karakter en sowieso zijn de karakters het sterkste punt van de serie: nu denk ik vooral aan Dr. Melfi, Paulie, Christopher, Silvio en ook Meadow en A.J. die voor een bepaalde balans zorgen. Tony's moeder mag snel uit het verhaal geschreven worden als het aan mij ligt.

Het New Jersey sfeertje is bij vlagen erg fijn, al valt hier ook nog wel meer uit te halen. Na 13 afleveringen ben ik mentaal in ieder geval nog niet ter plekke, wat bij mijn 5* series toch wel zo was.

Wanneer mijn inlevingsvermogen in zowel de karakters als locatie nog versterkt gaat worden, zal dit zomaar eens een nieuwe favoriete serie kunnen worden. Seizoen 2 zal veel gaan wijsmaken gok ik.

avatar van daan258
The Sopranos

Te hoge verwachtingen?

Een serie die al een behoorlijke tijd om mijn lijst stond en uiteindelijk was ik ermee begonnen omdat het mij steeds maar werd aangeraden en mij verteld beter te zijn dan Breaking Bad, wat mijn absolute favoriete serie is. Dus ja, ik was zeer benieuwd naar The Sopranos en waren mijn verwachtingen daardoor best hoog.

Gisteren de laatste episode van seizoen 1 bekeken en ik heb me uitstekend weten te vermaken. Toch heb ik een kleine maar aan de serie: Het dingetje waar ik een beetje mee zit was: dat het verhaal/episodes niet echt een één doorlopend verhaal was, tenminste dat voelde voor mij zo aan. Soms zaten er ook een paar episodes tussen die eigenlijk niet heel veel toevoegde aan het verhaal en daardoor soms een beetje als losstaande episodes voelde. ( zeker niet alle )
Het eind van dit seizoen was ik dan ook niet 100% weg van. Er waren zeker wat dingen wat een beetje rommelig aanvoelde en voor mij niet helemaal duidelijk was.

Maar toch wist dit eerste seizoen wel heel goed te vermaken. Het zit hem dan vooral in de sfeer en de ijzersterke personages. Tony en Silvio zijn zeker mijn favoriet. Alleen dit al zorgt er in ieder geval voor mij voor dat elke episode zeker wel heel leuk was om naar te kijken.
En natuurlijk niet te vergeten de heerlijke intro/soundtrack die ik ook geen één keer heb overgeslagen

Ik ga zeker verder met seizoen 2 en hoop dat die nog wat beter zal zijn.

Voor seizoen 1 een 3,5*

avatar van Kos
Kos
Nu begint het pas!

avatar van daan258
Hah, ik heb het 2e seizoen al binnen, dus ik ben benieuwd:)

avatar van arevee
Ik ben één van de mensen die het einde niet echt kan smaken, maar los daarvan, wat een verhaallijnen, wat een personages, wat een hoofdpersonage, James Gandolfini (RIP) geeft één van de allersterkste acteerprestaties die ik ooit gezien heb. Zeer sterk.

avatar van Dale Cooper
Het einde vind ik juist perfect. Ik ben nu echter héél erg benieuwd naar 't begin!

In The Sopranos volgen de lotgevallen van de hooggeplaatste maffioso uit New Jersey Tony Soprano(James Gandolfini). Tony bezoekt een 'Shrink' Dokter Melfi(Lorraine Bracco) omdat hij last heeft paniekaanvallen. Met hulp van de sessies bij Dokter Melfi krijgen wij een beter in het criminele brein van Tony Soprano maar ook van zijn familie en zijn 'Family'. Met name de hypocrisie en dubbele standaards die zij hanteren ten opzichte van het maffialeven en ordinary crime. Tegelijk merk je ook dat het 'wereldje' waar Tony in bivakkeert aan elkaar hangt van list en bedrog en roddel en achterklap waardoor iedereen constant op zijn hoede moet zijn om niet gewhacked te worden, zelfs Tony zelf. Zijn status als boss in New Jersey lijkt misschien heel wat voor ons buitenstaanders maar in eigen kring valt dat wel mee want New Jersey is ongeveer net zo glamoureus als Diemen-Zuid. Het is niet voor niets dat zijn conculega's uit New York spottend zeggen dat zijn 'Family' niet meer dan een omhooggevallen crew is. Wie de serie van begin tot eind volgt ziet steeds meer de verdorven kant van Tony Soprano naar bovenkomen, alsof je naar een ongeluk kijkt, maar desondanks blijf je ook sympathie voor hem houden. De serie heeft een topcast met buiten Gandolfini en Bracco namen als Steve van Zandt (bandmate van Bruce Springsteen), Tony Sirico(Goodfellas), Michael Imperioli( Goodfellas) en Domenic Chianese(Johnny Ola uit Godfather II)in vaste bijrollen en gastrollen van bekende (Maffia)acteurs als Frank Vincent(de Grijze Dakduif bekend uit o.a. Goodfellas en Casino), David Proval, (Mean Streets) Steve Buscemi (Mr Pink) en Joe Pantoliano(The Goonies en Memento). The Sopranos is de beste serie over de maffia en tevens ook de grootste anti-reclame voor die lifestyle.