- Home
- Cast & crew
- Paul Thomas Anderson
Delen
Paul Thomas Anderson
Geboren: 26 juni 1970 (53) in Studio City
Bekend van: Magnolia, Minority Report en There Will Be Blood
IMDb profiel: Paul Thomas Anderson
Wikipedia: Paul Thomas Anderson (wikicode: 10023 )
Bekend van
Volledige filmografie (41)Magnolia
als Man Confiscating Sign (onvermeld)
Minority Report
als Bus Passenger (onvermeld)
There Will Be Blood
Boogie Nights
Punch-Drunk Love
The Master
Inherent Vice
Phantom Thread
Sydney
Licorice Pizza
Corky Romano
Junun
als zichzelf (stemrol) (onvermeld)
Sr.
als zichzelf (archiefmateriaal)
Altman
als zichzelf
Cigarettes & Coffee
The Movies
Samengewerkt met
Reacties
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1620 stemmen
Leuke box alleen heb ik Hard Eight al. Toch koop ik hem mischien en ruil ik Hard Eight wel.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
01. Punch-Drunk Love (2002) (4,09 sterren)
02. There Will Be Blood (2007) (3,33 sterren)
03. Sydney (1996) (1,75 sterren)
04. Boogie Nights (1997) (0,02 sterren)
05. Magnolia (1999) (0,01 sterren)
Boogie Nights (1997) en Magnolia (1999) zijn echt waardeloos , verschrikkelijk überentimentele troep ...
Leland Palmer
-
- 23726 berichten
- 4482 stemmen
Nu 'The Master', het evt. volgende project van PTA, in de wacht is gezet, gaat-ie volgens dit artikel misschien wel met een nieuw / ander project bezig, als-ie er nog niet mee bezig is.
Dit plot is in ieder geval al briljant; PTA die een film / trip maakt over de pyschedelische tijd in de (eind) jaren '60. Dat moet (!) wel iets briljants opleveren.
In this lively yarn, Thomas Pynchon, working in an unaccustomed genre that is at once exciting and accessible, provides a classic illustration of the principle that if you can remember the sixties, you weren’t there.
It’s been a while since Doc Sportello has seen his ex-girlfriend. Suddenly she shows up with a story about a plot to kidnap a billionaire land developer whom she just happens to be in love with. It’s the tail end of the psychedelic sixties in L.A., and Doc knows that “love” is another of those words going around at the moment, like “trip” or “groovy,” except that this one usually leads to trouble. Undeniably one of the most influential writers at work today, Pynchon has penned another unforgettable book.
Wall-M
-
- 6 berichten
- 0 stemmen
In Film > Algemeen > Thomas Paul T. Anderson ofwel de god van de hedendaagse cinema (erg gevoelige inhoud):
Eerst en vooral wil ik me excuseren dat ik dit topic schrijf maar het moest mijn brein verlaten verlaten anders zou het mijn hersenstam nog meer beschadigen.
4 december vandaag, lees zoals gewoonlijk wat filmsnieuws. Ik ben totaal niet gefrustreerd. De nieuwe aranofsky in het vooruitzicht, tron legacy die me misschien kan bekoren dus geen vuiltje aan de lucht. Beter zelf. Thomas Paul anderson genoemt in een nieuw project. Maar dan begint het, het is al niet erg genoeg dat zijn laatste film dateert van 2007 (ook al zit die nog onnoemlijk fris in het geheugen) nu wordt zijn nieuwste project The master ' ge-shelfed' of uitgesteld voor onbepaalde tijd. Erger nog dit nieuws was al bekend van begin oktober: waarom weet ik dat godverdomme niet. Al die maanden al in het gedacht dat PTA rustig aan het filmen was, dat we eind 2011 eindelijk nog eens een van zijn wonderen mochten aanschouwen. Nee, dus. Nu is hij wel al met dat ander project bezig maar er loopt een gerucht en godzijdank het is een gerucht dat Robert JR Downey zou worden gecast voor zijn nieuwe project. NEEN!!! Niets tegen die mens en in Iron Man speelt hij nog zo slecht niet maar het is een acteur die me niet kan boeien.
Daarom mijn smeekbede God(=PTA) kom terug op aarde en mensen leg hem niets in de weg. De filmwereld heeft hem nodig en snel. Toch het geloof in mirakels borrelt ook bij mijn niet meer hevig op en daarom mijn vraag aan u, cinefielen, is Jezus al op aarde verschenen ? Is er een regisseur die nog maar 90% van de verassendheid, gelaagdheid, techniek en finesse van PTA op ons scherm kan toveren ?
U antwoord kan frustratie overwinnen
eRCee
-
- 13287 berichten
- 1923 stemmen
"I have a feeling, one of those gut feelings, that i'll make pretty good movies the rest of my life. And maybe I'll make some clunkers, maybe I'll make some winners, but I guess the way that I really feel is that Magnolia is, for better or worse, the best movie I'll ever make."
(P.T. Anderson, volgens de flaptekst van de P.T. Anderson Collection.)
Prettig als een regisseur zijn eigen films op waarde weet te schatten. Ik heb het hele oeuvre van Anderson inmiddels gezien, en hoewel ik hem als een uiterst getalenteerd filmmaker beschouw vind ik dat hij zijn kwaliteiten wat beter zou mogen inzetten.
Slechts eenmaal durfde hij echt de diepte in te gaan, en dat leverde prompt zijn beste film op, Magnolia. Verder varieert hij een hoop in onderwerpen en zelfs genre's, maar mis ik toch vaak de emotionele binding die in zijn meesterwerk ontstaat doordat die film boven de werkelijkheid uitstijgt én oog heeft voor zowel het slechts als het goede in de mens. Ook in Punch-drunk love zit dat, terwijl de andere films van Anderson meer 'down-to-earth' zijn, wat meteen veel platvloersere cinema oplevert. Een uitgesproken 'clunker' wat dat betreft vind ik There will be blood, een eenzijdige en weinig verheffende film.
Graag zie ik P.T. Anderson dus meer films maken met een positieve connotatie. Dan maar wat minder variatie. Van mij hoeft hij geen misdaadfilms te maken in ieder geval. Zo'n talent moet je koesteren en inzetten waar het het beste uitkomt, namelijk in een gelaagd en pluriform drama.
Mijn lijstje:
1. Magnolia - 5*
2. Punch-drunk love - 4*
3. Boogie nights - 3*
4. Hard eight - 3*
5. There will be blood - 2,5*
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4254 stemmen
1. 5,0* - Boogie Nights
2. 5,0* - There Will Be Blood
3. 5,0* - Magnolia
4. 4,0* - Sydney
5. 4,0* - Punch-Drunk Love
De beste regisseur van het moment en ik vind het o zo spijtig dat we zo lang moeten wachten op een nieuwe film van hem.
Fortune
-
- 4011 berichten
- 2463 stemmen
1. Magnolia *5
2 Boogie Nights *5
3 There Will Be Blood *4
4 Punch Drunk Love *3.5
5 Hard Eight *3.5
Erg moeilijk te zeggen of ik Magnolia of Boogie Nights nou zijn beste film vind. Boogie is speelser en luchtiger maar met Magnolia trekt hij alles uit de kast. Geweldige films!
Harco
-
- 978 berichten
- 0 stemmen
01. There Will Be Blood 4,5*
02. Boogie Nights 4*
03. Sydney 3,5*
04. Magnolia
05. Punch-Drunk Love 3*
TWBB heeft het tofste onderwerp en setting. Sfeer in Boogie Nights is erg tof.
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
01. Magnolia 5,0*
02. Boogie Nights 4,0*
03. There Will Be Blood 4,0
04. Punch-Drunk Love 4,0*
05. Sydney 3,5*
Superregisseur
kappeuter (crew films)
-
- 72122 berichten
- 5704 stemmen
Berichten verplaatst naar Master, The (2012)
kappeuter (crew films)
-
- 72122 berichten
- 5704 stemmen
jarno1975 (moderator series)
-
- 9422 berichten
- 2094 stemmen
Paul Thomas Anderson wil graag een "full blown comedy" film maken als Airplane! (1980) of Ted (2012)
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
01. Punch-Drunk Love (2002) (4,09 sterren)
02. There Will Be Blood (2007) (3,33 sterren)
03. Sydney (1996) (1,75 sterren)
04. Boogie Nights (1997) (0,02 sterren)
05. Magnolia (1999) (0,01 sterren)
Boogie Nights (1997) en Magnolia (1999) zijn echt waardeloos , verschrikkelijk überentimentele troep ...
01. Punch-Drunk Love (2002) (3,79 sterren)
02. There Will Be Blood (2007) (3,33 sterren)
03. The Master (2012) ( 2,49 sterren)
03. Sydney (1996) (1,35 sterren)
04. Boogie Nights (1997) (0,02 sterren)
05. Magnolia (1999) (0,01 sterren)
Ben niet bepaald een fan van deze filmmaker .
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Intrigerende analyse van de steadicam tracking shots in het oeuvre van Paul Thomas Anderson.
Baldur
-
- 658 berichten
- 2461 stemmen
Inmiddels alle films gezien van PTA. Kijk al uit naar zijn volgende project.
01. There Will Be Blood (4.0*)
02. Punch-Drunk Love (4.0*)
03. Boogie Nights (4.0*)
04. The Master (4.0*)
05. Hard Eight (3.0*)
06. Magnolia (3.0*)
nilserr
-
- 158 berichten
- 634 stemmen
Veruit de meest talentvolle filmmaker van dit moment.
1. Magnolia (5*)
2. Boogie Nights (4,5*)
3. The Master (4*)
4. There Will Be Blood (4*)
5. Punch-Drunk Love (4*)
kappeuter (crew films)
-
- 72122 berichten
- 5704 stemmen
Berichten verplaatst naar Inherent Vice (2014)
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
4,5 - Master, The - 2012
4,5 - Punch-Drunk Love - 2002
4,5 - Inherent Vice - 2014
4 - Boogie Nights - 1997
4 - Magnolia - 1999
3,5 - There Will Be Blood - 2007
Zandkuiken
-
- 1670 berichten
- 1170 stemmen
Dit weekend Hard Eight na jaren nog eens herbekeken en ook Inherent Vice gezien, tijd dus om eens de balans op te maken bij 1 van mijn favoriete filmmakers:
1. Magnolia (4,5*)
2. Boogie Nights (4,5*)
3. There Will Be Blood (4*)
4. Punch-Drunk Love (3,5*)
5. Hard Eight (3,5*)
6. The Master (3,5*)
7. Inherent Vice (3*)
De eerste 2 (en dan vooral het wondermooie Magnolia) hinken zelfs tegen 5* aan en behoren wat mij betreft tot de grote Amerikaanse films, maar eigenlijk geniet ik van al zijn films.
PTA's debuut (waar blijkbaar nog flink aan gesleuteld werd door derden) mist misschien wat die grootsheid, maar compenseert dat met een flinke dosis charme.
Op The Master en Inherent Vice kreeg ik bij een eerste visie nog niet echt vat, maar beide films zijn zo virtuoos gemaakt dat die in de toekomst wel nog wat hoger kunnen uitvallen.
Alles bij mekaar vind ik dat de carrière van Anderson toch interessanter evolueert dan die van dat andere wonderkind uit de VS, Quentin Tarantino. Die laatste begon natuurlijk meteen met 2 meesterwerken, maar zakte daarna toch wat weg naar mijn gevoel, en vind ik de laatste jaren gewoon een stuk minder boeiend. Terwijl PTA, hoewel het resultaat ook niet altijd helemaal geslaagd uitvalt voor mij, mij toch meer weet te verrassen.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Fascinerend !
Ik DROOM al jaren om een film over Pinocchio te maken , althans de avonturen van Pinocchio in een modern jasje gieten , afspelend in de postkapitalistische urbane samenleving . Zou best wel iets over post-globalisme , vervreemding & ontheemding , miscommunicatie en de eenzaamheid ( ' virtual reality ' ) willen vertellen . En dan een film opnemen in een metropool ( wat een Babylonische spraakverwarring zou moeten gaan symboliseren ) vooral in de nacht , a la Michael Mann . Dus een kruising tussen Pinocchio , Babylon , Blade Runner (1982) en het werk van Michael Mann & GODard ! Heb grote ideeën maar geen lef om ze te verwezenlijken !
John Milton
-
- 21494 berichten
- 10947 stemmen
Bij Inherent Vice:
PTA's nieuwe film Junun (2015) komt exclusief op Mubi. Leuk zoiets!
Wel geheel andere koek, dit.
AC1
-
- 5760 berichten
- 899 stemmen
Is wel een documentaire over gitarist-componist Jonny Greenwood, he.
John Milton
-
- 21494 berichten
- 10947 stemmen
Ja, dat het even muziek document was zag ik, inderdaad.
Ik moet toegeven dat ik niet eens weet wie Johnny Greenwood is, ik ken wel Bruce Greenwood en Johnny Cash, telt dat ook?
kappeuter (crew films)
-
- 72122 berichten
- 5704 stemmen
Videoclip geregisseerd door Paul Thomas Anderson
kappeuter (crew films)
-
- 72122 berichten
- 5704 stemmen
Berichten verplaatst naar Phantom Thread (2017)
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
01. Punch-Drunk Love (2002) (3,79 sterren)
02. There Will Be Blood (2007) (3,33 sterren)
03. The Master (2012) ( 2,49 sterren)
03. Sydney (1996) (1,35 sterren)
04. Boogie Nights (1997) (0,02 sterren)
05. Magnolia (1999) (0,01 sterren)
Ben niet bepaald een fan van deze filmmaker .
01. The Master (2012) (3,33 sterren)
02. There Will Be Blood (2007) (3,11 sterren)
03. Punch-Drunk Love (2002) (2,75 sterren)
04. Junun (2015) (2,45 sterren)
05. Inherent Vice (2014) (2,22 sterren)
06. Phantom Thread (2017) (1,99 sterren)
07. Sydney (1996) (1,35 sterren)
08. Boogie Nights (1997) (0,02 sterren)
09. Magnolia (1999) (0,01 sterren)