Cigarettes & Coffee (1993)

geregisseerd door Paul Thomas Anderson
met Phillip Baker Hall, Kirk Baltz en Miguel Ferrer

Een oude man geeft in een wegrestaurant een jongere man advies. Een pasgetrouwd stel ruziet over het geld wat ze verloren hebben in een casino. Een andere man koopt nog een kopje koffie en een pakje sigaretten voordat hij de auto start en Las Vegas verlaat. Ze zijn allen verbonden met elkaar.

avatar van nathaniel177
Kreeg een melding dat deze was toegevoegd, klinkt interessant, zal hem zeker is gaan kijken.

avatar van Leland Palmer
Natuurlijk is er 'The Dirk Diggler Story', maar dít is de eerste echte film van Anderson. De film die als basis fungeerde voor zijn eerste langspeelfilm 'Hard Eight', die Anderson echt lanceerde in Hollywood. 'Cigarettes and Coffee' is beter dan ik had verwacht. Tuurlijk is het Anderson, maar.. van een eerste kortfilm (amateur) verwacht ik geen grootsheid. Echter is dat zeker al wel te vinden in deze film.

Geweldig om te zien hoe Anderson de camera beweegt en in scènes knipt tussen de verbonden hoofdpersonen, maar het gaat 'm natuurlijk echt om het uitstekende schrijfwerk. Je ziet en voelt dat er een grote regisseur achter deze pixelige beelden zit. Simpel, met een vleugje ingeniositeit en vooral interessant om te zien hoe al deze mensen met elkaar verbonden zijn door een 20 dollar biljet. Klasse!

avatar van mjk87
PTA is mijn favoriete regisseur en in deze short zie je al duidelijk zijn vingerafdruk. De sfeer van zowel dat wegrestaurant als de casino's en cheesy hotels (met hoe weinig beelden ook) is treffend neergezet. Visueel soms geweldig, hoe die camera beweegt naar een ander tafeltje met de serveerster mee, of de montage hoe zo gewisseld wordt tussen personages. Inhoudelijk in het begin nog minder boeiend, de gesprekken niet even geweldig en iets te lang maar na ongeveer 10 minuten komt ook dat losser en wordt het een feestje om naar te kijken waar langzaamaan wat onderhuidse spanning bij komt. 4,0*.