Bottle Rocket (1996)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Wes Anderson
met Luke Wilson, Owen Wilson en Ned Dowd

Stel je voor: je wordt ontslagen uit het ziekenhuis waar je werd behandeld voor uitputting. Om je vriend een plezier te doen, vraag je permissie om het ziekenhuis te verlaten via een uit het raam gehangen laken in plaats van gewoon door voordeur te gaan. Diezelfde vriend wil graag op de criminele toer en als een echte vriend ga je daar in mee en beraam je een gewapende overval.

Geweldig grappige film. Volledig op een lijn met de latere films van Anderson. De niet helemaal kloppende dialogen, de droge humor, de geschifte personages zijn weer allemaal aanwezig in een lekker absurd plot over het slechtste boeventrio ooit. Wes Anderson verrast, omdat zijn personages nooit reageren en handelen zoals je verwacht. Die Wilson broers kloppen ook gewoon helemaal met hun karakter.

De film is visueel duidelijk nog wat meer lowbudget en nog niet zo strak als zijn latere films, maar is minstens net zo grappig, al blijft de Royal Tenenbaums er voor mij bovenuit steken. Opnieuw 4 sterren.

avatar van Montorsi
De eerste film van Wes Anderson, die ik als allerlaatste zie. En eigenlijk is het wel een van zijn leukste, al lijk ik dat bij elke film die ik van hem zie te denken. Het is moeilijk een ultieme favoriet aan te wijzen, maar Bottle Rocket eindigt wel in de top 3 denk ik.

Het enige wat echt minder is dan zijn volgende films is dat het het cartooneske filmstijltje mist. Maar eigenlijk heb ik dat geen moment echt gemist, ondanks dat ik er altijd enorm fan van ben in zijn films. Verder is het eigenlijk een typische Anderson, die je continu met een big smile op je gezicht kijkt, en af en toe echt hardop doet lachen. Alleen al die twee ultieme fail overvallen . Het charisma en de geweldige dialogen van deze droogkloterige 'criminelen' werkt erg aanstekelijk. Het straalt er gewoon van af dat dit naast filmmakers ook een stel vrienden zijn die dit voor elkaar hebben weten te boksen. Als geheel is het gewoon een erg sympathieke film, maar dat is elke Anderson wel.

Ronduit fantastische filmmaker, die juist wat mij betreft in het begin van zijn carriere zijn beste 4 films heeft afgeleverd.

avatar van Hansjepansje
Nu Anderson zo in de belangstelling staat kreeg ik zin om weer eens wat ouder werk van de man te zien. Tot zover is geen enkele Anderson echt tegen gevallen en hoewel Bottle Rocket voorlopig de minste Anderson was die ik zag, is dat ook nu weer niet het geval.

Film opent sterk met de eerste scène, maar daarna had ik wat moeite om bij de zaak te blijven. Die licht absurde, sprookjesachtige sluier die in latere films wel zit is blijkt hier afwezig, wat de boel af en toe toch wat doet slepen. Ook visueel stond alles ook nog niet op punt. Er zijn aanzetten, maar de schilderijtjes zitten hier nog niet in. Eindigen doet de film wel weer sterk met een leuke finale.

Al bij al een fijne komedie waarin Anderson het niveau geen hele film vasthoudt, maar die genoeg leuke momenten telt. Zeker geen slechte film om je oeuvre mee te openen. Dikke 3*.

avatar van JakobFugger
Kolderiek filmpje van Wes Anderson. Ik moet bekennen dat dit mijn eerste Wes Anderson is. Ik wilde al een tijdje aan zijn oeuvre beginnen, maar het is er nog altijd niet van gekomen. Tot nu toe dan. Ik dacht laat ik maar bij zijn debuutfilm beginnen. Ik moet zeggen dat het niet teleur stelt, helemaal als ik dan lees dat het typische Wes Anderson stijltje nog niet zo terug te vinden is, wat me juist zou aansprak om aan zijn films te beginnen. Het zal ook wel helpen dat ik de gebroeders Wilson best wel kan waarderen, ze irriteren me in ieder geval nooit. Verder zitten er nog een aantal goede shots, maar weet de film je nergens echt helemaal te pakken. Toch een ruime voldoende: 3,5* .

avatar van Vinokourov
Het is altijd weer hetzelfde met die films van Wes Anderson: Peppi en Kokki-achtige karakters, grapjes die af en toe een glimlach opleveren en vooral veel doelloosheid. Het debuut van hem ziet er wat minder gelikt uit en briljant is het echt niet. Aan de andere kant kijkt het ook weer lekker weg. De latere films van Anderson vind ik wel wat beter, dus wie weet dat The Grand Budapest Hotel me nog kan verrassen. Dat is de enige Anderson-titel die ik nog niet heb gezien .

avatar van Onslaught
Aardige film. Leuke scenes en leuk acteerwerk van de broertjes Wilson.

avatar van Rosicky
Sympathiek filmpje met kleurrijke personages die allemaal op de rand van het geschifte balanceren. De typische cartooneske shots van Anderson ontbreken hier nog een beetje, maar toch merk je aan alles dat dit zijn werk is.

avatar van Insignificance
Niet altijd even geslaagd en niet alles is raak. Dat Anderson nog wat finetunen te doen had, merk je ook wel, maar het is er eentje waarbij de plussen het winnen van de minnetjes. Het zit toch redelijk vol met excentrieke fratsen en kleine grapjes die op z'n minst goed zijn voor een glimlach. Aangenaam duo ook, de beide Wilsons, die wat ondersteuning krijgen van de support cast. Zo doet de derde Wilson leuk mee als bully, Caan is Caan en als je met een romantiekje op de proppen omt, is zo'n Inez goud waard. Idem voor de klunzige overvallen, uiteraard. Ik vond de vuurwerk scène ook een opvallende. Wat Owen daar doet. Heel netjes geacteerd. Blijkbaar zelfs goed genoeg voor de Criterion poster. Kijk aan.

avatar van HarmJanStegenga
Met deze 'Bottle Rocket' is de lijst van Wes Anderson compleet. Alles van deze fijne regisseur gezien. Nooit een onvoldoende en een paar geweldige films gemaakt. Het wereldje wat Anderson creëert, de onnozele personages, de droog geschreven humor - ''Bob's gone, he stole his car!'' en het ietwat doelloze plot; alles uit z'n latere films is hier in deze prent ook wel aanwezig. Soms nog in de oefenfase misschien, maar ik heb genoten van dit debuut. Dat 'Alone Again Or' van Love ook nog even voorbij komt is ook geweldig.

Redelijke film over drie vrienden die bedenken hoe ze een overval moeten plegen. Ook dit debuut van Wes Anderson is als de rest van zijn films een tikkeltje eigenzinnig. Aan de ene kant wel fris, maar aan de andere kant ook een wat rommelig verhaal. De hele finale is zeker het leukst en de dialogen zijn droog komisch. Een nipte 3.0 sterren.