• 8.520.668 stemmen

The Grand Budapest Hotel (2014)

Komedie | 100 minuten
3,64 2.191 stemmen

Genre: Komedie

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Wes Anderson

Met onder meer: Ralph Fiennes, Tony Revolori en Saoirse Ronan

Releasedatum: 13 maart 2014

Plot The Grand Budapest Hotel

"A murder case of Madam D. With enormous wealth and the most outrageous events surrounding her sudden death!"

'The Grand Budapest Hotel' vertelt het verhaal van een legendarische hotelmanager (Ralph Fiennes) van een beroemd Europees hotel. Tussen de oorlogen in raakt hij bevriend met een jonge medewerker (Tony Revolori) die een vertrouweling van hem wordt. Het verhaal draait om de diefstal van een onbetaalbaar schilderij uit de Renaissance, de strijd om een enorm familiefortuin en de omwentelingen die Europa transformeren in de eerste helft van de 20e eeuw.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Old Zero Moustafa

Young Writer

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Hierbij mijn verslag over mijn coronaproof vakantie. Ik boekte bij vliegtuigmaatschappij Blu Ray de bestemming The Grand Budapest Hotel. De omgeving was pittoresk. The Grand Budapest Hotel had een zeer fraaie visuele design. Alles in detail verzorgd. De bediening was super met Ralph Fiennes als de concierge. Ook de lobby boy Zero was uiterst efficient. Het was er ongelooflijk rustig, enkel was er een knappe score te horen. Super ontspannend dus in The Grand Budapest Hotel. Onze gids ter plaatse Wes Anderson kon prachtig vertellen. Hoe Zero aan zijn naam was gekomen bv – zeer grappig. De gids regelde ook uitstapjes naar Luntz waar hij passievol praatte over rijke gravinnen in een kasteel met een zwak voor de concierge. Nadien kregen we nog een lidkaart aangeboden van de geheime vennootschap van de zes sleutels. Zeer handig om last minute tickets te bekomen voor een skireis of een abdij. De regio was wel ietwat onstabiel. Er liepen schimmige figuren rond en de soldaten waren zeer onbeleefd. Echt waar, geen enkel sprankeltje beschaafdheid in dit barbaars slachthuis dat vroeger bekend stond als ons universum. Ondanks het frisse weer (om één of andere reden sneeuwde het daar altijd lichtjes) waren we heel tevreden over het vier sterren The Grand Budapest hotel en we gaan zeker nog eens terug

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Het begon erg veelbelovend, als een roman van Thomas Mann of zelfs Kafka, maar het werd uiteindelijk een goedkope kermisklucht: absurde kolder zonder diepang, die eigenlijk uiteindelijk nergens op sloeg en ook maar zelden grappig was. Ik vond zelfs Ralph Fiennes maar een erg vage figuur...

avatar van Panoramix

Panoramix

Eigenlijk precies wat ThomasVV zegt, al ben ik iets milder dankzij de prachtige en originele shots.

avatar van mrklm

mrklm

Een schrijver [Tom Wilkinson/Jude Law] brengt de maand augustus door in kuuroord Nebelsbad in de Zwitserse Alpen. Tijdens zijn verblijf in The Grand Budapest Hotel leert hij de eigenaar van het hotel [F. Murray Abraham] kennen die hem vertelt hoe hij eigenaar van The Grand Budapest is geworden. Grotendeels een flashback in een flashback volgens de inmiddels bekende Anderson-stijl: excentrieke personages in nauwkeurig vorm gegeven, kleurrijke sets en geacteerd met een stalen gezicht. Maar deze keer heeft Anderson – die inspiratie putte uit het werk van de vroeg 19e-eeuwse schrijver Stefan Zweig en komt met een verhaal dat ondanks de complexe vertelvorm aanzienlijk beter te volgen is dan latere films. Fiennes is subliem in de hoofdrol en de onderkoelde humor werkt regelmatig op de lachspieren in deze technisch verbluffende film met een aanstekelijke, excentrieke score. Componist Alexandre Desplat won dan ook één van de vier Oscars voor dit hoogtepunt uit Andersons oeuvre.

avatar van horizons

horizons

Fijne film. Eindelijk een Wes Anderson film gekeken.

avatar van zaaf i

zaaf i

mrklm schreef:

de vroeg 19e-eeuwse schrijver Stefan Zweig

even zeiken: Stefan Zweig (sublieme auteur) is een vroeg 20e eeuwer. goeie recensie verder

avatar van Robi

Robi

• 2034 berichten

De tweede keer kijken vond ik hem toch wel beter als de eerste keer. De vormgeving is wel heel erg mooi. Het verhaal loopt leuk en er zitten zeker erg grappige scenes in.