• 12.692 nieuwsartikelen
  • 168.024 films
  • 10.912 series
  • 31.294 seizoenen
  • 626.432 acteurs
  • 195.687 gebruikers
  • 9.161.311 stemmen

Korte films

zoeken in:

kappeuter (crew films)

• 74075 berichten
  • 5900 stemmen

Vanaf 26 februari op VOD zie ik in de trailer vermeld.

John Milton

• 22408 berichten
  • 12119 stemmen

Hmmm die had ik idd af kunnen kijken ipv wegklikken

kappeuter (crew films)

• 74075 berichten
  • 5900 stemmen

Te zien op myLum (Lumière).

John Milton

• 22408 berichten
  • 12119 stemmen

kappeuter schreef:

Te zien op myLum (Lumière).

Oei, als ik hier kijk en bij de FAQ, dan lijkt het hele cinema bij je thuis alleen in België te werken?

Nu kan ik daar met VPN vast wel omheen, maar misschien toch iets om op te letten? Of is Mylum.TV wel weer in NL te bekijken? De algemene voorwaarden suggereren van wel.

kappeuter (crew films)

• 74075 berichten
  • 5900 stemmen

Dat is merkwaardig, de FAQ spreekt zichzelf hier tegen:

Q: Kan ik op reis kijken?

Ja, myLum is via wwwmylum.tv beschikbaar in heel Europa voor inwoners van België, Nederland of Luxemburg.

Ik denk dat Cinema bij je thuis het Belgische equivalent is van Picl en daarom wel enkel in België te bekijken is.

"Dit aanbod is enkel geldig in BELGIË, omdat het is opgezet als een alternatief voor de Belgische bioscopen. "

Vermoedelijk kun je alle films die onder Films | myLum staan dus wel in Nederland bekijken en die op Cinema bij je thuis! | myLum niet.

John Milton

• 22408 berichten
  • 12119 stemmen

Ik gok dat ook, maar het summum van duidelijkheid is het niet

John Milton

• 22408 berichten
  • 12119 stemmen

kappeuter schreef:

Vier kort­film­fes­ti­vals lan­ceren gezamen­lijk plat­form - Filmkrant

Nu vrijwel ieder festival kiest voor een hybride vorm en liefhebbers door de bomen het digitale bos bijna niet meer zien, hebben vier festivals voor kortfilms besloten de krachten te bundelen. Het European Short Film Network bundelt de programma’s van de festivals in Oberhausen, Wenen, Poznan en het Nijmeegse Go Short Festival.

Tussen 1 april en 30 juni aanstaande biedt het European Short Film Network direct toegang tot de ruim 300 titels van de vier deelnemende festivals. Het platform, dat draait op dezelfde Nederlandse Filmchief-software als Cinekid, staat ook open voor andere festivals, mochten die zich willen aansluiten. Iedere week worden twee competitiefilms vrijgegeven zodat na twaalf weken het complete veld van 24 films de revue is gepasseerd. Op 21 juni, de avond van de kortste dag van het jaar, worden de prijzen uitgereikt.

Het Nijmeegse Go Short (14 t/m 18 april) is als eerste festival aan de beurt.

De site is live, en een passe-partout voor het platform en alle vier de short festivals kost slechts 25 euro

THIS IS SHORT - thisisshort.filmchief.com

John Milton

• 22408 berichten
  • 12119 stemmen

Van Go Short Nijmegen erg genoten, maar minstens evenveel van de shorts die ervoor en erna op This is Short (bovenstaande link) te zien waren, allerlei retrospectieven en themaprogramma’s met kortfilms uit alle windstreken, van Polen, tot Latijns-Amerika en Kosovo.

Vanaf vandaag begint het Shorts festival in Oberhausen, waar je ook toegang toe hebt met die pas. Weer een paar honderd shorts, JM is er maar druk mee

67. International Short Film Festival Oberhausen

kappeuter (crew films)

• 74075 berichten
  • 5900 stemmen

UniFrance schreef:

To celebrate the 78th edition of Venice International Film Festival, (re)discover Group Violence, a short film by Karim Boukercha (Venice International Film Festival, 2015)

kappeuter (crew films)

• 74075 berichten
  • 5900 stemmen

Op de kortste dag van het jaar, 21 december, vieren we De Dag van de Korte Film. Met een speciaal samengesteld filmprogramma wordt het publiek in de Nederlandse filmtheaters getrakteerd op de beste korte films van eigen bodem. Zoals Gouden Kalf-winnaar Pantser, een korte thriller van Jan Verdijk die knap inspeelt op de actualiteit. En Watamula van Kevin Osepa, een magisch-realistische tocht over het eiland Curaçao. Filmmaker en beeldend kunstenaar Osepa werd geselecteerd als Talent En Route op het Nederlands Film Festival 2021. Een talent om in de gaten te houden dus!

https://www.dagvandekortefilm.nl

Slater (crew films & series)

• 1298 berichten
  • 8361 stemmen

Zag de trailer toevallig op YouTube voorbijkomen. Ben alleen bang dat ik geen vrij kan vragen die dag

Wel leuk dit. Wist niet dat ze dit deden.

kappeuter (crew films)

• 74075 berichten
  • 5900 stemmen

Strijd om Short­cutz Awards span­nen­der dan ooit - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Niet eerder in de geschiedenis van de Shortcutz Awards ging de strijd om de prijzen zo gelijk op als dit jaar. Free Fall heeft met zes nominaties de beste kaarten, maar wordt op de hielen gezeten door niet minder dan drie films met ieder vijf nominaties. De winnaars van de 9de editie van de Shortcutz Awards worden bekendgemaakt op 1 mei.

kappeuter (crew films)

• 74075 berichten
  • 5900 stemmen

Focus: Kortfilms op Go Short - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Go Short, het festival voor de kortfilm, viert de vijftiende editie. Het hart van het jubilerende festival is het omvangrijke programma van beste recente Europese kortfilms. Zij tonen een scala aan filmvormen en onderwerpen, variërend van ‘klein’ tot wereldomspannend. Daarnaast zijn er specials, lezingen en Q&A’s met makers.

kappeuter (crew films)

• 74075 berichten
  • 5900 stemmen

FEBO-kortfilm geselecteerd voor Tribeca - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Het kostte regisseur Leonardo Cariglino een hoop moeite om Il Fait Beau gemaakt te krijgen. Maar volgende maand gaat de korte film, geproduceerd door het Amsterdamse Soda Films, in wereldpremière tijdens het prestigieuze Tribeca Film Festival in New York. Eyecatcher van de film, waarvan de titel zich fonetisch laat lezen als ‘FEBO’, is een oer-Hollandse snackmuur.

Stephan

• 7819 berichten
  • 1366 stemmen

Recent nieuwe gear aangeschaft. De BMPCC 6K Pro en ben even een uurtje of twee wezen 'pielen'.

Vind vooral de kleuren erg fraai van de camera.

John Milton

• 22408 berichten
  • 12119 stemmen

Ik kan er zo gauw nog niet meer over vinden, maar ik lees hier dat in oktober This is Short een jaarrond streamingplatform wordt: Het European Short Film Network breidt zich uit - Go Short

Dat is goed nieuws!

kappeuter (crew films)

• 74075 berichten
  • 5900 stemmen

Op de kortste dag van het jaar, 21 december, vieren we de Dag van de Korte Film, met de beste korte films van eigen bodem van zeer talentvolle makers. Zoals het komische Ik ben geen robot van Victoria Warmerdam met hoofdrollen voor Ellen Parren en Henry van Loon.

De Dag van de Korte Film trakteert je op vele prijswinnende films, zoals de korte dansfilm Lucid Dreaming die dit jaar het Gouden Kalf won voor Beste Korte Film, de korte animatie Balcony Cacophony die voor talloze internationale festivals geselecteerd werd zoals Kaboom Animatie Festival en IndieLisboa. Ik ben geen robot won de prijs voor Beste Korte Film op het Spaanse Sitges International Fantasy Film Festival.

Dag van de Korte Film * woensdag 21 december 2022 - dagvandekortefilm.nl

kappeuter (crew films)

• 74075 berichten
  • 5900 stemmen

Focus: De Dag van de Korte Film 2023 - Filmkrant

Filmkrant schreef:

De Dag van de Korte Film is inmiddels uitgegroeid tot een traditie. Ook dit jaar is er op de kortste dag van het jaar in 21 filmtheaters een programma met korte films te zien.

Op 21 december gaat de zon op om 8.46 uur en weer onder om 16.29 uur. Dat betekent slechts 7 uur en 43 minuten daglicht. Maar de Dag van de Korte Film biedt wat verlichting met een programma van zes kortfilms, samen goed voor 82 prettige kijkminuten.

De Dag van de Korte Film | 21 december | Diverse locaties

kappeuter (crew films)

• 74075 berichten
  • 5900 stemmen

I’m Not a Robot grote winnaar 11de editie Short­cutz Awards - Filmkrant

Filmkrant schreef:

I’m Not a Robot maakte gisterenavond zijn favorietenrol waar bij de elfde editie van de Shortcutz Amsterdam Annual Awards. Van de acht nominaties werden er drie verzilverd. Jammed, dat ook de prijs voor beste montage won, ging er met de publieksprijs vandoor.

Alle prijzen op een rij:

Mr Zee Best Editing: Tessel Flora de Vries (Jammed)

Mr Zee Best Animation: Dog Days

Mr Zee Best Screenplay: Victoria Warmerdam (I’m Not a Robot)

Mr Zee Best Soundtrack: Audentity for Iskander

Mr Zee Audience Award: Jammed

Mr Zee Best Cinematography: Amit Kumar (6:00 AM)

Mr Zee Best Experimental: New Babylon

Mr Zee Best Acting: Ellen Parren (I’m Not a Robot

Mr Zee Best Documentary: Only the Forgotten is New

Mr Zee Best Director: Malu Janssen (A Capelle in D Minor

Mr Zee Best Film: I’m Not a Robot

Rutger Hauer Award: Jan Harlan

John Milton

• 22408 berichten
  • 12119 stemmen

Van de Oscar Nomi's staan de volgende korte films online:

*

Best Animated Short Film

- Ninety-five Senses (tijdelijk te zien)

- Pachyderme

- Letter to a Pig en Our Uniform zijn beide te pindakazen

- War Is Over! Inspired by the Music of John and Yoko - Nog niet te zien/vinden

*

Best Live-Action Short Film

-The After (2023) - Netflix

- Invincible stond op YouTube, maar is recentelijk verwijderd.

- Knight of Fortune (VPN op USA noodzakelijk)

- The Wonderful Story of Henry Sugar (2023) - Netflix

- Red, White and Blue - niet te zien/vinden

*

Best Documentary Short Film

- The ABCs of Book Banning - Te pindakazen

- The Barber of Little Rock: | The New Yorker (VPN niet nodig)

- Island in Between

- The Last Repair Shop

- Nai Nai & Wài Pó - binnenkort op Disney+ als het goed is.

John Milton

• 22408 berichten
  • 12119 stemmen

John Milton schreef:

Ik kan er zo gauw nog niet meer over vinden, maar ik lees hier dat in oktober This is Short een jaarrond streamingplatform wordt: Het European Short Film Network breidt zich uit - Go Short

Dat is goed nieuws!

Ik heb een een maandabo afgenomen voor 5 euro om eens huis te houden in het aanbod wat er nu opstaat. In 2021 kon ik met een season pass van 25 euro ook al die festivals compleet online volgen, dat zal nu wel niet gaan voor die lullige 5 euro per maand. Ben benieuwd wat er in de Go Short portal van This is Short gaat verschijnen, vermoedelijk een selectie?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.