Heroin(e) (2017)

Documentaire

geregisseerd door Elaine McMillion Sheldon
met Jan Rader, Patricia Keller en Necia Freeman

De harddrug heroïne maakt in de Verenigde Staten een heuse revival door. De zogenaamde ’Opioid Epidemic’ laat nu op het allerhoogste niveau alarmbellen afgaan. Heroin(e) brengt in beeld hoe die crisis huishoudt in Huntington, West Virginia, de overdosishoofdstad van de VS. In de arbeidersgemeenschap, waar de economische crisis flink heeft huisgehouden, sterven jaarlijks tienmaal zoveel mensen aan een overdosis als in de gemiddelde Amerikaanse stad. Het lijkt dweilen met de kraan open voor de drie vrouwen (een hulpverlener, rechter en christelijke vrijwilliger) die in deze documentaire worden gevolgd. Stuk voor stuk blijven ze, in een omgeving waarin gezondheidscrises en incidenten aan de orde van de dag zijn, op zoek naar de mens in de verslaafde.

avatar van mjk87
Op momenten wel een aardige docu. Beetje registrerende camera waar ik wel van houd en af en toe erg sfeervolle plaatjes van het gebied waar dit zich afspeelt. Maar het is ook een docu met weinig context. Je leert gaandeweg wel wat iedereen doet en zijn rol is, maar de lijntjes ertussen en het fijne ervan mis je gewoon. Dan wordt het ook wat rommelig omdat op en duur meerdere mensen worden gevolgd. Waarvan lang niet iedereen even interessant is. 2,5*.