- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Film noir
Film noir
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Wel, als ik nog eens de mogelijkheid krijg een film-noir te zien zal ik het zeker niet laten. Dit zal waarschijnlijk nooit mijn favoriete genre worden maar misschien zit er nog wel wat aardigs tussen.
Interessant boek over Film-Noir....
Op de cover femme fatale Audrey Trotter
Onderweg...
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Dat kan natuurlijk niet dus he?
Film Noir is geen genre, maar een bepaalde sfeer bovendien. En er valt zoveel te halen binnen de Film Noir. Ik haal de volgende tekst nog maar eens aan:
Perhaps the beauty of 'Film-Noir' is its lack of limitation, and its problematic nature of strict classification. Translated literally as "Black Cinema (or film)" and so defined by French critics post WW2 to describe the increasing trend of American crime dramas shot with murky, shadowy grays often with anti-hero protagonists. Plot devices of amnesia, recent ex-convict characters, flash-back (remembered) narratives, femme fatales, shared guilt, pathos, classic nemesis and occasional obtuse camera angles are only a few of the recognizable stylistic norms building the distinguishing keys of Film-Noir. Most often plots were derived from the hard-boiled pulp fiction novels of the era. Perhaps more of a theme or mood than a 'genre' - the Noir appeal spawned many contemporary imitations - 'Tech-Noir (Blade Runner), Neo-Noir (Taxi Driver) etc.
(Bron: Gary Tooze, DVDBeaver.com)
Zelfs films als The Usual Suspects en Reservoir Dogs kun je onder de Noir-noemer plaatsen. Ik ben dol op de verdorven werelden en personages die centraal staan in de Film Noir. Mijn favoriete Noirs zijn Melville's Le Samourai en Polanski's Chinatown, twee films die eigenlijk al binnen de nieuwe stroom Noirs vallen (Neo-Noir).
Aanraders o.a. :
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3966 stemmen
Achteraf kijk je een koe in z'n kont, maar die had je waarschijnlijk beter bij DVD-Pacific kunnen kopen.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Mijn favoriete Film-Noirs:
The Lady from Shanghai
The Long Goodbye
Blade Runner
Angel Face
They Live by Night
Touch of Evil
The Third Man
Blue Velvet
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Hoewel ik wel begrijp waarom L.A. Confidential en Miller's Crossing film-noirs genoemd kunnen worden zal ik ze toch nooit als volwaardige leden van het genre beschouwen, omdat ze in kleur zijn. Ook jammer dat het genre een beetje uitgestorven is, met uitzondering van enkele stuiptrekkingen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Kunnen? Het is gewoon Noir. En Chinatown dan? Le Samourai?
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Allebei niet gezien, maar op de een of andere manier moeten film-noirs voor mij gewoon zwart-wit zijn wil ik echt het gevoel hebben naar een noir te kijken. Dat het geen noirs zijn ontken ik verder niet. Wel opvallend trouwens dat sites als MovieMeter en IMDB zelden de term film-noir gebruiken bij een kleuren-noir. Miller's Crossing en L.A. Confidential krijgen deze melding niet.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Na het zien van Chinatown en Le Samourai kom je hier op terug, dat weet ik zeker.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Chinatown is een meesterwerk, maar geen ultieme film-noir. Omdat Roman Polanski in deze film niet met een nieuw concept komt, maar alles geniaal recyclet. Fotografie en cinematografie, script etc. zijn hier dan ook superieur, maar niet vernieuwend. Zo levert hij hier een technisch meesterwerk, maar filmhistorisch gezien een onbelangrijke film.
Le Samouraï komt op mij een beetje gedateerd over. Vooral de scènes in de bar (vergeleken met de scènes van bijv. Martin Scorsese) en de scènes wanneer hij auto’s probeert te stelen met 1000 sleutels vind/vond ik nogal flauw…
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Achteraf kijk je een koe in z'n kont, maar die had je waarschijnlijk beter bij DVD-Pacific kunnen kopen.
LEAVE HER TO HEAVEN is een prachtige film-noir en is zelfs in technicolor. Ook film-noir voor IMDB.
Zo ook discussie, wanneer een ander land dan de VS een film-noir maakt, of ie dan noir genoemt mag worden...zoals bij RIFIFI bijvoorbeeld....
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3966 stemmen
Onderweg...
Achteraf kijk je een koe in z'n kont, maar die had je waarschijnlijk beter bij DVD-Pacific kunnen kopen.
Bij DVDPacific komt er nog porto bij... en dan is ander adres goedkoper en... geen mogelijke inklaarproblemen...
Bij DVD-Pacific kom je op €30,86 incl. verzending.
Heb jij hem goedkoper?
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
DVDpacific staat op mijn zwarte lijst qua sites, samen met DVDsoon. Zeer negatieve ervaringen mee. Ik zou liever 6 euro meer dokken.
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3966 stemmen
DVDpacific staat op mijn zwarte lijst qua sites, samen met DVDsoon. Zeer negatieve ervaringen mee. Ik zou liever 6 euro meer dokken.
Ik heb zonder problemen al 100+ dvd's bij DVDpacific gekocht.
DVDsoon is inderdaad een ander verhaal.
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Zelfs films als The Usual Suspects en Reservoir Dogs kun je onder de Noir-noemer plaatsen. Ik ben dol op de verdorven werelden en personages die centraal staan in de Film Noir.
Jammer, nu verpest je het weer.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Jammer, nu verpest je het weer.
Ik heb de LAURA S.E. 2DVD besteld en heb derhalve m'n "stan- daard" LAURA DVD nu bij Te koop staan. Geef film-noir nog een kans ...probeer deze film-noir eens. Een verademing tov die benauwde The Malthese Falcon.
Niet omdat ik die film verkoop; met deze LAURA zult u zeker anders tegen 't film-noir genre aankijken.
LAURA, based on the novel by Vera Caspary, revolves around the murder of the title character (stunning beautiful Gene Tierney)--a shotgun blast completely obliterating the corpse's once-lovely face. Homicide detective Mark McPherson (Dana Andrews) has a trio of suspects--newspaper critic Waldo Lydecker (Clifton Webb), who "created" Laura; playboy/parasite and fiancé Shelby Carpenter (Price); and Anne Treadwell (Anderson), Laura's socialite aunt, who has been carrying on with Shelby. Just as Mark is beginning to fall in love with a vision of the deceased woman--in the form of an oil-portrait--in walks the real Laura . . .
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Ik heb de LAURA S.E. 2DVD besteld en heb derhalve m'n "stan- daard" LAURA DVD nu bij Te koop staan. Geef film-noir nog een kans ...probeer deze film-noir eens. Een verademing tov die benauwde The Malthese Falcon.
Haha, ik waardeer je zorg maar die film moet je (zeker voor die prijs) toch wel kwijt kunnen raken aan een liefhebber. Ik zal nog wel eens wat proberen te huren.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Haha, ik waardeer je zorg maar die film moet je (zeker voor die prijs) toch wel kwijt kunnen raken aan een liefhebber. Ik zal nog wel eens wat proberen te huren.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
En... morgen de release van ( bron):
Goodfella_90
-
- 10401 berichten
- 2493 stemmen
Hey Dogie_Hogan, zal je eens niet in elk berichtje dat je post plaatjes ed willen zetten? Tuurlijk is het niet erg dat je dat soms doet, maar het valt me op dat jij dat vrijwel altijd doet en sommige topics worden zo erg onoverzichtelijk.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Film-Noir Collection 1 5DVD-box gisteren ontvangen en inmiddels gekeken naar
- GUN CRAZY
- OUT OF THE PAST
- ASPHALT JUNGLE
Vooral GUN CRAZY is mij erg meegevallen; apart ook die cameraman achter in de auto en mooi einde... (score 4,5).
OUT OF THE PAST heeft een veel te hoge IMDB-score (en dus ook kijken met hoge verwachting). Daar staan -te- veel 10 scores; ik vermoed van de Mitchum-fanclub. Deze film valt erg tegen. Vooral Kirk Douglas en Jane Greer maken een tamme indruk en Mitchum loopt bijna de hele film nonchalant rond in zijn lange regenjas. De bijrol acteurs lijken er wel zin in te hebben. Score 4.
ASPHALT JUNGLE voor 2/3 gezien, 1e indruk is talkshow... weinig actie dus. Marilyn Monroe heeft weinig te doen... is alleen op de filmposters en promo-shots volop aanwezig, en die geven zo een vertekend beeld ( maar daar is deze film niet uniek in). Daar is wel een thread aan te wijden.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Best goed ja, maar vooral in het begin een beetje cheesy (3,5*)
Out of the Past was voor mij (door hoge verwachtingen) ook een beetje teleurstellend (3,5*)
Uitblinkers in de box: het mooi in beeld gebrachte en kort maar krachtige The Set-Up van Wise. Blijkt overigens een inspiratiebron te zijn geweest voor Scorcese's Raging Bull.
Verder is The Asphalt Jungle vreselijk goed. Een soort blauwdruk voor alle latere Heist-films. Vooral de ontknoping is goed.
Murder, My Sweet is licht favoriet. Doet me vooral denken aan het fantastische The Big Sleep van Hawks. Niet voor niets natuurlijk: beiden zijn verfilmingen van Chandler, met Philip Marlowe als cynische prive-detective met een spraakwaterval als voornaamste wapen. Dick Powell doet 't bijna net zo goed als Humphrey Bogart en de regie van Edward Dmytryk is strak. Beiden films zijn geremaked met Mitchum in de hoofdrol later.
Laatste drie films gaf ik overigens 4*. Denk er ook sterk aan om de twee andere boxen aan te schaffen.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Laatste drie films gaf ik overigens 4*. Denk er ook sterk aan om de twee andere boxen aan te schaffen.
Maar DEZE 6DVD film-noir box met 10 film-noirs lijkt mij zeker qua prijs al interessant. SCARLET STREET, QUICKSAND en DETOUR zitten er ook in
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Voor dat beetje geld kun je die aanschaffen ja (ik heb dat gedaan), maar de kwaliteit is ontieglijk slecht (ik vermoed dat het videotransfers zijn). Bovendien is er constant een film-noir logo rechtsonder in het beeld te zien. Maar ja, 15 dollar voor 10 films is erg weinig. Huren (als dat al kan) kost me zelfs meer.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Voor dat beetje geld kun je die aanschaffen ja (ik heb dat gedaan), maar de kwaliteit is ontieglijk slecht (ik vermoed dat het videotransfers zijn). Bovendien is er constant een film-noir logo rechtsonder in het beeld te zien. Maar ja, 15 dollar voor 10 films is erg weinig. Huren (als dat al kan) kost me zelfs meer.
Na vrij veel film-noirs gekocht te hebben, de laatste weken een paar westerns gekocht.
DEZE film-noir 7DVD-box komt ook binnenkort.
Box2 uit deze serie lijkt mij wat minder.
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Een wat recentere is nog niet genoemd volgens mij:
The Man Who Wasn't There. Ook Blade Runner mag niet ongenoemd blijven. Daarnaast vond ik The Narrow Margin uitermate geslaagd. Voor de rest zijn vele goede en belangrijke uit de geschiedenis al genoemd.
Ook leuk dat Mildre Pierce nu eindelijk meer aandacht en waardering krijgt.
Diesel
-
- 9412 berichten
- 0 stemmen
Persoonlijke noir favoriet:
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Iedereen Suture gezien?
Nee, wel al eerder goede dingen over gelezen.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Het is ook vooral een persoonlijke conclusie,
Na 1 film?!
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen