menu

Film / Genres en landen / Films over vervreemding

zoeken in:
speranza
Daarbij denk ik natuurlijk allereerst aan de prachtige trilogie van Michelangelo Antonioni: L'Avventura - La Notte - L'Eclisse. Zijn eerst film in kleur - Il Deserto Rosso - gaat ook over dit boeiende thema. Wie kent er meer films over dit onderwerp?

Eigenlijk alle films van Antonioni hebben dit thema.
En Into the Wild op een wat meer ontroerende manier.
Ingmar Bergman is er ook een meester in. Maar gaat bij mij vaak in het verkeerde keelgat. Vooral Viskningar och Rop en Höstsonaten schieten me te binnen.
Verder:

Weirde jaren 60 en 70 drama's als 3 Women, Wise Blood en Secret Ceremony

Kyoshi Kurosawa: vervreemding van het bestaan, weg gezogen worden. Eigenlijk nog sterker en verontrustender dan boven genoemde voorbeelden.

Sowieso veel Japanse cinema: Pas nog 964 Pinocchio gezien.
En de laatste van Koreeda.

Wong Kar Wai: vooral 2046: poetische vervreemding: De onmogelijkheid relaties vol te houden, maar ook de vergankelijkheid van de pijn die daarbij hoort.

Jacques Tati: Vooral Playtime: een stuntelige meneer die opgaat in de stad en zelfs helemaal verdwijnt af en toe. Vervreemding op de slapstick toer.

En natuurlijk Robert Bresson: Vooral le Diable Probablement [i]Ma maladie c'est voir clair[i]

Er zijn er vast veel meer, maar die mogen jullie bedenken.

Fitna van Geert Wilders?

Hoe kan je deze vergeten: Eraserhead

Invasion of the body snatchers (70's)

Net gezien: donkere sf : Eden log

AGE-411 schreef:
Fitna van Geert Wilders?

We hebben het over films, niet over slechte compilatie video's met gejatte amateur beelden.

kappeuter (crew)
De films van Roy Andersson

kappeuter (crew)
The Staggering Girl (2019) - te zien op MUBI

Gast
geplaatst: vandaag om 18:35 uur

geplaatst: vandaag om 18:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.