menu

Film / Toplijsten en favorieten / Favoriete Star Wars episodes

zoeken in:
xgogax schreef:
De CGI ziet er een beetje cartoonesk uit , maar naar alle waarschijnlijkheid een weloverwogen artistieke keuze en bedoelt als een stijlkenmerk om de film meer tijdloos te maken.

Nu neem je mij in de maling, haha! Ik was er nog in getrapt ook Maar alsnog even wat meer antwoorden op de rest van je tekst.

Liever artistiek felgekleurde cartooneske composities dan verouderde jaren ’70 - ’80 SFX die de realiteit poogt te imiteren.

Maar Attack of the Clones was eveneens bedoeld om zo realistisch mogelijke effecten neer te zetten. Dus aan de ene kant keur je oude effecten af omdat ze oud zijn en dus niet realistisch. Maar nieuwere effecten die cartooneske ogen zijn dan weer wel realistisch? Beetje krom als je 't mij vraagt, maar goed.

Al die oubollige jaren ’80 effecten die de film zo realistisch mogelijk pogen over te brengen , falen in hun opzet om de spontaniteit & aura van weleer over te brengen anno 2016 .

Het punt is dat men met de beperkte (maar voor die tijd geweldige goede) effecten een evenwicht wisten te behouden en niet de effecten laten doorschieten zoals Lucas deed. Uiteindelijk is het zo dat CGI snel werd verbeterd gedurende de 2000's. Als je een bijvoorbeeld Jabba the Hutt ziet in de tribune bij de podrace in volle glorie in HD, dan ziet dat beest er enorm synthetisch uit. Vergelijk dat met de rubberen pop in Jedi en weg gaat je argument. Ik heb niks tegen CGI en in sommige films die veel ouder zijn (denk aan Jurassic Park en Terminator 2) heb ik totaal niks aan te merken op dit vlak. Maar Clones heeft gewoon zoveel videogame-achtige effecten en achtergronden dat ik hier niet veel serieus kan nemen. Ook niet de poging om de film 'serieuzer' te maken door politiek geneuzel en een geforceerd liefdes drama er in te stoppen. Los er van of dit bij SW hoort (volgens de fans waarschijnlijk niet) kun je er niet omheen dat Lucas geen expert is op het gebied van emotie en drama. Irvin Kershner deed echt iets speciaals en unieks met dat gene wat Lucas had opgezet en maakte de personages (met name Vader) interessanter.

Het is dus een beetje kiezen tussen de jaren ’00 CGI en jaren ’80 SFX en wat men over het algemeen meer aanspreekt.

Vandaar dat 'men' zo gek is op de prequels Overigens heb ik niks aan te merken op de effecten in Sith. En vreemd genoeg vind ik Menace minder synthetisch ogen dan Clones. Dit kan waarschijnlijk komen omdat Menace op film is geschoten ipv digitaal en vergeleken met Clones wat meer practical effecten gebruikte. De podrace is gewoon nog erg mooi en spectaculair. In Clones heb je zeker mooie decors zoals dat van Geonosis en de asteroid scene met Obi en Jango is mooi gemaakt. De sets die plaats vinden op Coruscant daarentegen ogen weer als achtergronden uit de eerste Resident Evil game. Ook veel CGI creaturen zoals Dexter Jetset hebben en cartoon look die totaal afketsen tegenover de echte acteurs. Beetje een Who Framed Roger Rabbit gebeuren als je 't mij vraagt.

Ik vind deel V eentonig en zwaar verouderd.

Ik heb het eigenlijk meer over Empire Strikes Back en Return of the Jedi. In tegenstelling tot de meeste SW fanaten vind ik Hope de minste van de drie maar nog altijd stukken beter dan de prequels. Empire oogt qua beeld veel moderner dan Hope en van wat ik heb vernomen gebruikte Irvin Kershner duurdere camera's dan zelfs later in Jedi werden gebruikt. Cinematografie, regie, effecten (zeker voor 1980) en personages zijn subliem hebben de tand des tijds prima doorstaan. De asteroid sequence, in tegenstelling tot die in Clones, heeft een mooie opbouw met de geweldige score van Williams. Samen met AT-AT battle en het duel met Vader in Cloud City zijn onvergetelijk.

Nogmaals , ik vind Anakin als personage veel dynamischer dan Luke . Luke is voorspelbaar en eendimensionaal . Er zit veel meer emotie ( passie ) in Anakin . De verandering van lief, onschuldig en naïef jongetje naar cynische , sinistere schurk . Van pure liefde naar pure haat . Anakin is ook veel mysterieuzer dan Luke .

Ik kijk niet alleen naar hoe het personage van Anakin hoort te zijn maar ook naar het acteerwerk van Christensen. Toegegeven, Hamill was ook geen topacteur in Hope maar dat werd ruimschoots recht getrokken in de sequels. Er was wel degelijk een ontwikkeling in Luke's rol met zowel verschil in Empire en Jedi. Volgens mij trek je alle 'verouderde' SW films over één lijn terwijl er veel verschil zit tussen het wat simpelere avonturen spectakel dat A New Hope is en de veel serieuzere Empire Strikes Back die werd geregisserd door Irvin Kershner; een man die SW naar een hoger niveau tilde en met name van Phantom Menace een kitcherig en flauw science-fiction filmpje maakt.

Mijn top 7 is erg saai .

1. The Empire Strikes Back 5.0 sterren
2. The Force Awakens 5.0 sterren
3. Star Wars/A New Hope 4.5 sterren
4. The Return of the Jedi 4.5 sterren
5. Revenge of the Sith 4.0 sterren
6. The Phantom Menace 3.5 sterren
7. Attack of the Clones 3.5 sterren

Ik heb Clones altijd beter gevonden dan Phantom, maar bij de laatste rewatch is daar verandering in gekomen. Phantom heeft voor mij vooral op het laatst te veel hoogtepunten en is één brok sentiment.

Lol, da's bijna 1 op 1 kopie van mijn volgorde inclusief de toegevoegde opmerking over The Phantom Menace en Attack of the Clones.

1. Empire Strikes Back
2. The Force Awakens
3. Revenge of the Sith
4. A New Hope
5. Return of the Jedi
6. The Phantom Menace
9. Attack of the clones.

1. The Empire Strikes Back
2. Roque One (geen episode, maar moest toch vermeld worden)
3. Return of the Jedi
4. Revenge of the Sith
5. The Force Awakens
6. A New Hope
7. Attack of the Clones
8. The Phantom Menace

Chainsaw (moderator)
Niet echt mijn franchise, schijnbaar.

1. 3,5* - Return of the Jedi
2. 3,5* - The Empire Strikes Back

3. 3,0* - Revenge of the Sith
4. 3,0* - The Last Jedi
5. 3,0* - Star Wars
6. 2,5* - The Force Awakens
7. 2,5* - Rogue One

8. 2,0* - Attack of the Clones
9. 2,0* - The Phantom Menace

xgogax schreef:
(quote)

01. II (2002) ( 4,5 sterren )
02. I (1999) ( 4 sterren )
03. III (2005)
04. V (1980) ( 3,5 sterren )
05. IV (1977)
06. VI (1983) ( 3 sterren )
07. VII (2015)
UPDATE

01. II (2002) ( 4,5 sterren )

02. I (1999) ( 4 sterren )
03. III (2005)

04. IV (1977) ( 3,5 sterren )
05. V (1980)

06. VII (1983) ( 3 sterren )
07. VIII (2015)
08. VI (2017)

Alles weer herzien en zelfs wat gehusseld hier en daar.

1. The Empire Strikes Back (ja, uiteraard zou ik bijna zeggen)

2. The Force Awakens
3. A New Hope
Kijk, veel mensen zeggen terecht dat The Force Awakens heel veel lijkt op A New Hope. Dat zal niemand bestrijden vermoed ik. Dan is voor mij de conclusie dat de effecten anno 2015 beter zijn, het acteerwerk mijlenver beter is in TFA en dat de dood van één van de grotere karakters in TFA meer impact heeft dan die in ANH.

4. The Last Jedi
Ja, er zat veel meer in en sommige dingen die er wel inzaten hadden er niet in gehoeven. Dat neemt niet weg dat Adam Driver en Daisy Ridley de beste prestaties uit de Star Wars geschiedenis weggeven en dat we met Luke en een niet nader te spoilen ander karakter uit de originele trilogie heel wat kippenvel hebben gekregen.

5. Return of the Jedi
6. Revenge of the Sith
De afsluitende delen van de complete trilogieën. Jedi wint het op een haartje van Sith en dat is alleen vanwege de minpunten die SIth krijgt door de tenenkrommende scènes tussen Portman en Christensen en het CGI gevecht tussen Yoda en Palpatine. Qua pluspunten scoort Sith hoger, Jedi heeft minder minpunten. Kan iemand Ewan McGregor een fatsoenlijke solo Obi-Wan Kenobi film geven aub?

7. The Phantom Menace
8. Attack of the Clones
tja... Jar Jar Binks, crappy CGI, Anakin, viceroys, trade federations ... gelukkig deed Ewan McGregor mee.

Het is alweer even geleden .

2. Star Wars/A New Hope
3. The Force Awakens

4. The Return of the Jedi

5. The Last Jedi
6. Rogue One
7. Revenge of the Sith

8. Solo: A Star Wars Story

9. The Phantom Menace
10. Attack of the Clones

11. The Clone Wars

Voor mij:

2. The Last Jedi
3. Star Wars
4. The Force Awakens
5. Rogue One
6. Return of the Jedi
7. Revenge of the Sith
8. Solo
9. Attack of the Clones
10. The Clone Wars
11. The Phantom Menace

Empire Strikes Back
Return of the Jedi
Revenge of the Sith
Attack of the clones
...
en helemaal onderaan:

The Last Jedi (2,5*)

Gast
geplaatst: vandaag om 10:42 uur

geplaatst: vandaag om 10:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.