• 12.644 nieuwsartikelen
  • 167.789 films
  • 10.882 series
  • 31.246 seizoenen
  • 626.136 acteurs
  • 195.639 gebruikers
  • 9.155.781 stemmen

Favoriete Star Wars episodes

zoeken in:

IH88

• 9276 berichten
  • 3130 stemmen

6. The Mandalorian (Serie, 2019 - 2023) - MovieMeter.nl
https://images5.alphacoders.com/129/1298487.jpg
Op basis van de eerste twee seizoenen is deze plek voor The Mandalorian wel terecht. Misschien zelfs wel hoger. Maar seizoen 3 was een grote teleurstelling (met twee afleveringen als lichtpuntjes). Seizoen 4 wordt daarom wel belangrijk, want het zal waarschijnlijk het laatste seizoen worden. En toch duidelijk maken hoe wij ons deze serie gaan herinneren.

Maar de eerste twee seizoenen zijn magisch, met dat echte Star Wars gevoel en ook een heerlijke ‘Western vibe’. Je zou zelfs kunnen stellen dat The Mandalorian de redding is geweest voor Disney’s Star Wars. Ik was door The Clone Wars al wel bekend met Mandalore en de Mandalorians, met Bo-Katan (in de animatieshow en hier gespeeld door Katee Sackhoff) en Sabine Wren (in Rebels) als twee van mijn favoriete personages. Din Djarin mag daar nu ook zeker toe gerekend worden. En tja, Grogu… Wat valt er over hem nog te zeggen? Zelfs niet-Star Wars fans kennen dit fenomeen, dat zegt wel genoeg. De terugkeer van Luke, Ahsoka en Bo-Katan in live-action, Boba Fett, Din Djarin zelf uiteraard en zijn relatie met Grogu, Moff Gideon, de Darksaber etc. The Mandalorian heeft ons zoveel goeds gebracht. Eén minder seizoen brengt daar geen verandering in.

5. Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (Film, 2017) - MovieMeter.nl
https://images5.alphacoders.com/825/thumb-1920-825936.jpg
De meest controversiële Star Wars film. Wat er allemaal over The Last Jedi is gezegd zal ik hier niet herhalen, maar het haalde in 2017 en de jaren daarna het slechtste bij sommige Star Wars fans naar boven. Geliefd bij de filmrecensenten, gehaat bij een groot deel van de fans.

Persoonlijk vind ik The Last Jedi één van de beste Star Wars films, hoewel ook ik na het eerste bioscoopbezoek niet enthousiast was. Maar na drie/vier herzieningen begon ik deze film steeds meer te waarderen. Wat Johnson met Rey/Kylo doet in deze film is geweldig, Luke als terneergeslagen oude Jedi die op het laatst toch nog gaat meevechten is sterk gedaan (hier ben ik in de minderheid), de dood van Snoke was verrassend, en de actiescènes zien er weergaloos uit. Sowieso is dit visueel de mooiste en beste Star Wars film. Finn, Rose, Holdo, sommige scenes met Leia en Canto Bight, het is allemaal niet heel geweldig. Maar het positieve gevoel overheerst, vooral door Rey, Kylo en Luke.

IH88

• 9276 berichten
  • 3130 stemmen

4. Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (Film, 1983) - MovieMeter.nl

https://wallpaperaccess.com/full/1602769.jpg

Return of the Jedi was vroeger mijn favoriete Star Wars film. Misschien daarom ook dat ik nooit een probleem heb gehad met de Ewoks. Als je heel kritisch naar RotJ gaat kijken (waarom zou je dat willen doen ) dan valt er genoeg op de film aan te merken. Maar dat heeft dan vooral met de pacing te maken, en de verhaallijnen die echt alle kanten op gaan (de eerste helft van de film).

Maar Return of the Jedi voelt voor mij aan als een nostalgische trip waar ik oneindig veel plezier aan heb beleefd. En nog steeds. Op het laatst komt alles perfect samen met het grote gevecht op Endor, het gevecht rond de nieuwe Death Star, en uiteraard de scenes tussen Luke, Dart Vader/Anakin en Darth Sidious. Dit jaar is het 40-jarige jubileum van RotJ, en ik ga de film zeker weer een keer opzetten om het te vieren.

3. Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (Film, 2015) - MovieMeter.nl

https://cdn.wallpapersafari.com/41/61/m89MsB.jpg

The Force Awakens is mijn mooiste bioscoopervaring ooit. De hoge verwachtingen, het bijna kinderlijke plezier dat er weer een Star Wars film in de bioscoop zou komen, de trailers, de groep Star Wars fans met wie ik naar de bioscoop ging, het publiek, en uiteraard de film zelf. Het eerste half uur van deze film benadert de Star Wars perfectie. De scenes met Rey en Finn in deze eerste 30 minuten hebben alles in zich wat Star Wars zo speciaal maakt. Ik heb al genoeg over TFA op deze site gezegd en ik ga dat niet allemaal herhalen, maar het knappe is dat de film ook na 8 jaar en vele herzieningen nog zo genietbaar blijft om te kijken. Ik kan de film op ieder moment opzetten en er weer plezier aan beleven.

Kondoro

• 11119 berichten
  • 2667 stemmen

The Force Awakens heb ik helaas nooit in de bioscoop gezien, waar ik nu wel een beetje van baal. De delen die daarna in de bioscoop te zien waren, heb ik wel bezocht.

IH88

• 9276 berichten
  • 3130 stemmen

Mijn nummers 1 en 2 zijn geen verrassing .

2. Star Wars (Film, 1977) - MovieMeter.nl

https://images-wixmp-ed30a86b8c4ca887773594c2.wixmp.com/f/826040f5-466d-4fe5-ad72-dbcdfd174c26/db6hpwt-17da5047-d6f6-4786-b695-3b2bca8f0d6f.png?token=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJzdWIiOiJ1cm46YXBwOjdlMGQxODg5ODIyNjQzNzNhNWYwZDQxNWVhMGQyNmUwIiwiaXNzIjoidXJuOmFwcDo3ZTBkMTg4OTgyMjY0MzczYTVmMGQ0MTVlYTBkMjZlMCIsIm9iaiI6W1t7InBhdGgiOiJcL2ZcLzgyNjA0MGY1LTQ2NmQtNGZlNS1hZDcyLWRiY2RmZDE3NGMyNlwvZGI2aHB3dC0xN2RhNTA0Ny1kNmY2LTQ3ODYtYjY5NS0zYjJiY2E4ZjBkNmYucG5nIn1dXSwiYXVkIjpbInVybjpzZXJ2aWNlOmZpbGUuZG93bmxvYWQiXX0.Mu4wGU-yNqeDqQ0Y9B43LhfuVF3JTP-CBZhfs4LC-P4

Het is eigenlijk een wonder dat A New Hope zo goed is geworden. Want de productie was problematisch, en iedereen die wel eens de ruwe versie van de film heeft gezien schrikt zich dood. Gelukkig hebben de mensen van de editing (waaronder Marcia Lucas, de vrouw van George Lucas) de film onder handen genomen, en het resultaat is een film die op één of twee scenes na zeer soepel en coherent verloopt. Lucas is een meester verhalenverteller, en de personages die hij heeft bedacht zijn bijna allemaal memorabel. Van Darth Vader tot en met C-3PO, en van Han Solo tot en met de Max Rebo band. Met Han, Luke Leia, en de chemie tussen Ford, Hamill en Fisher, als groot kloppend hart van de franchise.

1. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (Film, 1980) - MovieMeter.nl

https://images8.alphacoders.com/107/1079738.jpg

Met afstand de beste film uit de franchise. Alles wat in A New Hope werkte neemt Lucas mee naar deze film en verbetert het, of voegt er een nieuwe dimensie aan toe. De training van Luke om een Jedi te worden, Darth Vader die hier veel meer dreiging uitstraalt, de muziek van John Williams, het geflirt tussen Han en Luke, het lightsaber-gevecht tussen Darth Vader en Luke, nieuwe planeten, de gevechten tussen de rebellen en het keizerrijk etc. Alle keuzes pakken goed uit. Met nieuwe personages zoals Yoda, Lando, Darth Sidious en Boba Fett, en uiteraard alle generaals die door Darth Vader het loodje leggen. Alles klopt. De toon is duister en naargeestig, zoals het hoort in een tweede film van een trilogie.

Kondoro

• 11119 berichten
  • 2667 stemmen

Wij kunnen elkaar de handen schudden met jou lijst IH. Ik ben het van de films helemaal met jou eens, de series niet want daar heb ik nog geen mening over.

Ook over jouw stukje bij de nummer 1 heb jij mijn stem, Episode V is ook in mijn ogen de beste SW film die we tot nu toe kennen.

john mcclane 2

• 3347 berichten
  • 6468 stemmen

The mandalorian was heerlijk op dreef .

Eindelijk een vlekkeloze Star Wars series .maar ja Disney vind het te goed .

Dus de fans konden er op wachten .

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.