- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Favoriete Star Wars episodes
Favoriete Star Wars episodes
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3085 stemmen
Als non-star wars fan zal ik toch even mijn top 6 geven 
1. Episode III (3.5*)
2. Episode V (3.5*)
3. Episode IV (3*)
4. Episode VI (3*)
5. Episode I (2.5*)
6. Episode II (2*)
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1384 stemmen
Mijn persoonlijke, weloverwogen top-6 Star Wars Films!
1. The Empire Strikes Back
2. A New Hope
3. Revenge of the Sith
4. Return of the Jedi
5. Phantom Menace
6. Attack of the Clones
ze zijn allemaal geweldig maar als ik moet kiezen....
Fikret8
-
- 6169 berichten
- 4233 stemmen
Revange Of The Sith is de enige Star Wars film die ik de volle 5 sterren heb gegeven.
mikeyv1979
-
- 27 berichten
- 265 stemmen
1) Return of the jedi
2) Revenge of the sith
3) Empire strikes back
4) A New Hope
5) Phantom Menace
6) Attack of the clones
7) Clone Wars (Animatie)
.....
]
]
V
Star Wars Holiday Special (1978)--->Te slecht voor woorden!!!!
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Empire Strikes Back met afstand, dan Return of the Jedi, A new hope, Revenge of the Sith en dan die andere 2 die ik echt niks aan vond.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
even een update.
1. Star Wars Episode IV: A New Hope 5.0* (#2)
2. Star Wars Episode VI: The Return of the Jedi 5.0*
3. Star Wars Episode V: The Empire's Strikes Back 5.0*
4. Star Wars: The Clone Wars 4.0*
5. Star Wars Episode I: The Phantom Menace 2.5*
6. Star Wars Episode II: Attack of the Clones 2.5*
7. Star Wars Episode III: Revenge of the Sith 2.0*
Observator
-
- 18281 berichten
- 3578 stemmen
Ik heb vorige week alle Star Wars Episodes bekeken (op chronologische volgorde). Hier het resultaat daarvan:
1. 2,5* - Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
2. 2,5* - Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
3. 2,0* - Star Wars: Episode IV - A New Hope
4. 2,0* - Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
5. 1,5* - Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
6. 1,5* - Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
Ik had er vooraf geen hoge verwachtingen van en die verwachtingen zijn reëel gebleken. Af en toe had ik zelfs het idee dat ik naar een sci-fi versie van The Neverending Story zat te kijken, en zelfs daar zou het een slap aftreksel van geweest zijn. Nathalie Portman was mijn enige lichtpuntje in een hoop Darthness. Helaas, maar niet mijn ding.
tommykonijn
-
- 5139 berichten
- 2356 stemmen
Knap, een top 10 van zes titels. Ik persoonlijk vind eigenlijk de Ewok-tekenfilms de vetste Star Wars film. Misschien nog wel beter dan The Battle for Endor.
Ik bedoel top 6, let niet op alle details
.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Zo weer een lijstje erbij...
1) Star Wars IV - A New Hope 5*
2) Star Wars V - The Empire Strikes Back 4.5*
3) Star Wars VI - Return of the Jedi 4.5*
4) Star Wars III - Revenge of the Sith 4*
5) Star Wars II - Attack of the Clones 3.5*
6) Star Wars I - The Phantom Menace 3*
IV en V zijn een close call en misschien als ik de reeks weer eens helemaal ga kijken komt ie ook wel op 5*. Toch laat ik de originele Star Wars op 1 staan om het gedachtegoed van George Lucas te eren als het ware...
De nieuwe reeks vind ik aardig tot behoorlijk goed maar nergens echt meesterlijk. Wat ze nu met die animatie allemaal aan het doen zijn
Wil er niets van weten....
Lad
-
- 5700 berichten
- 0 stemmen
Roh, ken ze niet uit mijn hoofd. Keek er soms wel eens naar toen ik klein was.
tommykonijn
-
- 5139 berichten
- 2356 stemmen
Update:
1. Episode V - The Empire Strikes Back - 4,5*
2. Episode VI - Return of the Jedi - 4,5*
3. Episode III - Revenge of the Sith - 4*
4. Episode IV - A New Hope - 4*
5. Episode II - Attack of the Clones - 4*
6. Episode I - The Phantom Menace - 3,5*
Star Wars Holiday Special was 1,5*. Maar die hoort niet echt in de lijst.
filmfan0511
-
- 1092 berichten
- 1123 stemmen
1. Revenge of the Sith
2. The empire strikes back
3. A new hope
4. Return of the Jedi
5. The Phantom menace
6. Attack of the clones
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
1. 3,5* - Return of the Jedi
2. 3,5* - The Empire Strikes Back
3. 3,0* - Revenge of the Sith
4. 3,0* - A New Hope
5. 2,5* - The Force Awakens
6. 2,0* - Attack of the Clones
7. 2,0* - The Phantom Menace
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
1. 3.0* - A New Hope
2. 2.5* - The Empire Strikes Back
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25160 stemmen
1. 5* The Empire Strikes Back
2. 5* A New Hope
3. 4,5* The Force Awakens
4. 4,5* Return of the Jedi
5. 4* Revenge of the Sith
6. 3* The Phantom Menace (weliswaar met Jar Jar en Jake Lloyd maar ook die battle met Darth Maul)
7. 2* Attack of the Clones
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Voor mij is het:
1. Empire
2. Awakens
3. Hope
4. Sith
5. Clones
6. Jedi
7. Menace
Khan
-
- 10 berichten
- 2 stemmen
1. 4.0* - Star Wars V: The Empire Strikes Back
2. 4.0* - Star Wars VI: Return of the Jedi
3. 3.5* - Star Wars VII: The Force Awakens
4. 3.5* - Star Wars III: Revenge of the Sith
5. 3.0* - Star Wars IV: A New Hope
6. 3.0* - Star Wars II: Attack of the Clones
7. 3.0* - Star Wars I: The Phantom Menance
Alle delen zijn leuk, maar alleen V en VI echt klasse. Hopelijk halen ze dat niveau bij de volgende films.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
01. 5.0* - Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
02. 4.5* - Star Wars: Episode VII - The Force Awakens
03. 4.0* - Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
04. 3.5* - Star Wars: Episode IV - A New Hope
05. 2.5* - Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
06. 1.0* - Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
The Empire Strikes Back en (sinds kort - wat een classic is het nu al) The Force Awakens 
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
1. - 2,0* - Revenge of the Sith - III
2. - 2,0* - The Phantom Menace - I
3. - 1,5* - The Empire Strikes Back - V
4. - 1,5* - A New Hope - IV
5. - 1,5* - The Force Awakens - VII
6. - 1,5* - Attack of the Clones - II
7. - 1,0* - Return of the Jedi - VI
Junkfood cinema, zonder echte favoriet.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Kortom twee meesterwerken, vier pareltjes en één goede film. Klopt het een beetje, Alastor? 
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
Scheelt twee sterretjes slechts, even oefenen nog en je mag op voor het alastorssteminterpretatiediploma.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Ben geen liefhebber van Star Wars , maar de moderne trilogie van George Lucas vind ik beter en leuker dan de verouderde delen ...
01. II (2002)
02. I (1999)
03. III (2005)
04. V (1980)
05. IV (1977)
06. VI (1983)
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Ben geen liefhebber van Star Wars , maar de moderne trilogie van George Lucas vind ik beter en leuker dan de verouderde delen ...
01. II (2002)
02. I (1999)
03. III (2005)
04. V (1980)
05. IV (1977)
06. VI (1983)
01. II (2002) ( 4,5 sterren )
02. I (1999) ( 4 sterren )
03. III (2005)
04. V (1980) ( 3,5 sterren )
05. IV (1977)
06. VI (1983) ( 3 sterren )
07. VII (2015)
Willem Verheij
-
- 40 berichten
- 120 stemmen
1. VII
2. V
3. IV
4. VI
5. III
6. I
7. II
Ergens is de game Knights of the Old Republic nog beter dan alle films in het verhaal. Niet te verwarren met de kinderachtige MMO The Old Republic.
megaman
-
- 1484 berichten
- 229 stemmen
To each his own uiteraard maar Attack of the Clones, die jij op nummer 1 hebt staan, is visueel duidelijk de meest verouderde SW film. Vooral op Blu Ray zien de CGI effecten er zo synthetisch en goedkoop uit. En dan heb ik 't nog niet eens over het acteerwerk en dergelijke
Any way, hier is mijn lijst:
1. Return of the Jedi (1983)
2. The Empire Strikes Back (1980)
3. The Force Awakens (2015)
4. A New Hope (1977)
5. The Phantom Menace (1999)
6. Revenge of the Sith (2005)
7. Attack of the Clones (2002)
mjk87 (moderator films)
-
- 14512 berichten
- 4509 stemmen
To each his own uiteraard maar Attack of the Clones, die jij op nummer 1 hebt staan, is visueel duidelijk de meest verouderde SW film. Vooral op Blu Ray zien de CGI effecten er zo synthetisch en goedkoop uit.
Buiten de cgi dan vind ik dat misschien wel de mooiste film. Fijne kleurtjes en belichting, vooral op Coruscant natuurlijk maar ook op de rode planeet Geonosis.
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
1. The Empire Strikes Back (5*)
2. A New Hope (5*)
3. The Force Awakens (5*)
4. Return of the Jedi (4*)
5. Revenge of the Sith (2*)
6. The Phantom Menace (2*)
7. Attack of the Clones (1,5*)
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
To each his own uiteraard maar Attack of the Clones, die jij op nummer 1 hebt staan, is visueel duidelijk de meest verouderde SW film. Vooral op Blu Ray zien de CGI effecten er zo synthetisch en goedkoop uit. En dan heb ik 't nog niet eens over het acteerwerk en dergelijke
Ik wil niemand overtuigen , maar deel II heeft mij oprecht geraakt .
Vooral bij dit deel moet ik aan de saga van Ivan Groznyy van Sergei M. Eisenstein denken en het niveau van Eisenstein wordt hier dan ook enkele malen benaderd .
Verder vind ik dit deel het meest epische / memorabele en boeiendste . De ontwikkeling en de saga van Anakin Skywalker vind ik sowieso veel boeiender / attractiever dan die van zijn zoon . De psychologische transformatie van een lief onschuldig jongetje naar een iconische schurk wordt in dit deel buitengewoon goed en effectief weergegeven . In deel 2 zien we Anakin volwassen worden ( afstand nemen van zijn jeugd ) . Dit deel vind ik ook zwaarwegender , krachtdadiger en volwassener dan anderen delen . In dit melancholisch deel wordt vooral de basis gelegd voor de rest . Het verlies van zijn moeder en zijn liefdesverklaring aan Padmé ( ‘ dark side ‘ voor het eerst dominanter dan ‘ Jedi side ‘ ) .
Er zitten ook lekker veel attractieve actiescènes in , zoals de achtervolging midden in de stad tussen de wolkenkrabbers . Erg mooi gedaan met veel gevoel voor artistieke composities .
Ook de soundtrack ( Padmé love-theme ) vind ik hartverscheurend mooi : across the stars - Anakin and Padme love theme
megaman
-
- 1484 berichten
- 229 stemmen
Ik wil niemand proberen te overtuigen , maar deel II heeft mij oprecht geraakt .
Vooral bij dit deel moet ik aan de saga van Ivan Groznyy van Sergei M. Eisenstein denken en het niveau van Eisenstein wordt hier dan ook enkele malen benaderd .
Verder vind ik dit deel het meest epische / memorabele en boeiendste . De ontwikkeling en de saga van Anakin Skywalker vind ik sowieso veel boeiender / attractiever dan die van zijn zoon . De psychologische transformatie van een lief onschuldig jongetje naar een iconische schurk wordt in dit deel buitengewoon goed en effectief weergegeven . In deel 2 zien we Anakin volwassen worden ( afstand nemen van zijn jeugd ) . Dit deel vind ik ook zwaarwegender , krachtdadiger en volwassener dan anderen delen . In dit melancholisch deel wordt vooral de basis gelegd voor de rest . Het verlies van zijn moeder en zijn liefdesverklaring aan Padmé ( ‘ dark side ‘ voor het eerst dominanter dan ‘ Jedi side ‘ ) .
Er zitten ook lekker veel attractieve actiescènes in , zoals de achtervolging midden in de stad tussen de wolkenkrabbers . Erg mooi gedaan met veel gevoel voor artistieke composities .
Ook de soundtrack ( Padmé love-theme ) vind ik hartverscheurend mooi : across the stars - Anakin and Padme love theme
Probleem is dat Christensen en de manier waarop Lucas zijn personages schrijft, mij niet voldoende weten te overtuigen. Erg volwassen kan ik deze film dan ook niet noemen, zeker vergeleken met het sublieme Empire Strikes Back. Daar voelt bijvoorbeeld het romantische gebeuren tussen Leia en Han vele malen natuurlijk aan dan de flauwe en geforceerde stukken in Clones. De achtervolging in de stad is niks meer dan eyecandy en veels te overdreven naar mijn mening. Een vergelijkbare sequence zoals in The Fifth Element, vind ik veel leuker gemonteerd. Qua artistieke composities verwijs ik je dan weer door naar Blade Runner. Ook de lightsabre duels in alle prequel films zijn niks meer dan leuke lightshows waarin meneer Lucas o.a. een hyperactieve CGI Gremlin wist te zetten die totaal het tegenovergestelde was van wat ik verwachtte van Yoda. Waar is de subtiliteit?
Wat ik erg mis in met name Clones maar ook Sith is een Anakin die Obi-Wan in A New Hope beschreef als niet alleen een goede piloot en vriend maar ook een pientere krijger. De overgang van Anakin naar Vader is alles behalve goed uitgewerkt en had door een andere regisseur gedaan moeten worden die Anakin's personage verder uit kon werken. Niet alleen een andere acteur voor de rol die Anakin's geestelijke last en pijn kan dragen, maar ook een personage die tegen beter weten in het verkeerde pad betreedt. Dit vergt skills en Lucas kwam enkel met een gefrusteerd en creepy ventje op de proppen. Daarbij moet ik zeggen dat Phantom Menace een erg overbodig stuk is in het geheel. Waarom niet beginnen met een oudere Anakin, Qui-Gon weglaten, Obi Wan veel eerder op de voorgrond zetten en van Darth Maul de Vader van de prequels maken.
Wat ik wel mooi vind aan Clones is inderdaad de score (Across the stars) en de arena sequence. Maar voor mij is 't een te grote ergernis om te zien hoe weinig er is gedaan met het mystieke wat de originele SW trilogie (en dan met name Empire) had. Het hele fairytale gebeuren ging verloren toen Lucas begon met de midichlorians. Het speciale was er af vind ik. Kijk naar The Emperor; ik was als jochie en nu nog steeds gefascineerd door deze sinistere verschijning die meer was dan een Force gebruikende Jedi zoals Luke. Hij was een evil sorcerer met ongekende krachten. Wat deden ze in Clones; Dooku gebruikte Force Lightning en Obi Wan blokkeerde het zonder moeite. Dan Yoda met z'n idiote geflip en salto's van hier naar daar. Too much man!
Ook de sabre duels (zoals eerder gezegd) zijn leuk gemaakt maar nergens voel je emotie zoals bij het duel tussen Luke en Vader in Jedi. Daar ging het niet om acrobatische lightshows maar puur om hoe Luke geestelijk deze strijd aan kon. In Empire was hij roekeloos en verloor van Vader omdat hij niet luisterde naar Yoda. Dat was zijn training om een echte Jedi te gaan worden en niet per se hoe snel hij met een lichtzwaard kon slingeren en salto's kon maken.
Ik kijk liever naar een fantasie film die op 't eerste gezicht lijkt op een simpel heldenverhaal maar van binnen diepe en emotionele elementen bevat waar over nagedacht is in de context van de film dan een groots opgezet spectakel die meer wil zijn dan wat SW was maar juist harder faalt vanwege boordkartonnen personages, meer nadruk op (gedateerde) effecten en alles maar een reden geven en nadrukkelijk uitleggen. Hoe kwam de Emperor aan z'n creepy face, wat is de Force nou precies (ik wil 't weten want het was...vaag) en wat kan Yoda nog meer dan alleen dan een wijze sensei zijn die een X-Wing uit het moeras kan halen?
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Probleem is dat Christensen en de manier waarop Lucas zijn personages schrijft, mij niet voldoende weten te overtuigen. Erg volwassen kan ik deze film dan ook niet noemen, zeker vergeleken met het sublieme Empire Strikes Back. Daar voelt bijvoorbeeld het romantische gebeuren tussen Leia en Han vele malen natuurlijk aan dan de flauwe en geforceerde stukken in Clones. De achtervolging in de stad is niks meer dan eyecandy en veels te overdreven naar mijn mening. Een vergelijkbare sequence zoals in The Fifth Element, vind ik veel leuker gemonteerd. Qua artistieke composities verwijs ik je dan weer door naar Blade Runner. Ook de lightsabre duels in alle prequel films zijn niks meer dan leuke lightshows waarin meneer Lucas o.a. een hyperactieve CGI Gremlin wist te zetten die totaal het tegenovergestelde was van wat ik verwachtte van Yoda. Waar is de subtiliteit?
...
De CGI ziet er een beetje cartoonesk uit , maar naar alle waarschijnlijkheid een weloverwogen artistieke keuze en bedoelt als een stijlkenmerk om de film meer tijdloos te maken . Liever artistiek felgekleurde cartooneske composities dan verouderde jaren ’70 - ’80 SFX die de realiteit poogt te imiteren . Al die oubollige jaren ’80 effecten die de film zo realistisch mogelijk pogen over te brengen , falen in hun opzet om de spontaniteit & aura van weleer over te brengen anno 2016 . Het is dus een beetje kiezen tussen de jaren ’00 CGI en jaren ’80 SFX en wat men over het algemeen meer aanspreekt .
Ik vind deel V eentonig en zwaar verouderd .
Nogmaals , ik vind Anakin als personage veel dynamischer dan Luke . Luke is voorspelbaar en eendimensionaal . Er zit veel meer emotie ( passie ) in Anakin . De verandering van lief, onschuldig en naïef jongetje naar cynische , sinistere schurk . Van pure liefde naar pure haat . Anakin is ook veel mysterieuzer dan Luke .