• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.923 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.972 gebruikers
  • 9.370.308 stemmen

MovieMeter top 250 - 21e eeuw

zoeken in:

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

John Milton schreef:

Als hij niet perfect is, en je hebt niet alles kunnen herzien, TOCH insturen Kondoro! Beter je imperfect doorgegeven smaak vertegenwoordigd, than not at all, toch?

Dat sowieso maat, heb 35 films voor de re-watch, dat moet wel lukken in 2.5 maand. Maar ik maak hoe dan ook gewoon mijn top 250 klaar, en lever sowieso iets in.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Dit weekend druk geweest met van alles en nog wat. Daarom wat later dan gepland mijn eerste tip voor deze mooie challenge. Er zullen de aankomende maanden ook best wel eens films tussen zitten die iedereen heeft gezien en zeer bekend zijn, maar het gaat er mij meer om dat er ook in de zomermaanden wat leven in de brouwerij blijft in dit forum.

For Sama (Film, 2019) - MovieMeter.nl

https://ic.c4assets.com/brands/for-sama/69789a4b-d2cd-40af-a782-05a48fb763a4.jpg

Helaas is mijn eerste tip geen vrolijke kost. De wereld staat op dit moment in de fik, en deze documentaire laat nogmaals zien dat we vooral in een vicieuze cirkel zitten waarbij de oplossing verder weg lijkt dan ooit. Ik heb For Sama in maart 2020 voor het eerst gezien, en een herziening vorige week was een ontnuchterende, confronterende en bijna hallucinerende ervaring. Zoveel herkenbare momenten die we nu helaas ook weer dagelijks zien in het nieuws.

Ik schreef ruim vijf jaar geleden dit in mijn recensie, 'De oorlog voelt eindeloos en hopeloos, en het is te hopen dat volgende generaties (de generatie van Sama) weer een bestaan kunnen opbouwen in Aleppo en de andere gebombardeerde steden en dorpen.'. Natuurlijk is er het afgelopen jaar veel verandert in Syrië, maar of er echt een toekomstbestendige systeemverandering heeft plaatsgevonden is zeer de vraag. Gelukkig laat de documentaire ook de mooie en liefdevolle momenten zien die er ondanks alle gruwelijkheden ook nog zijn.

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4883 stemmen

Was het de gewone Top-1000 geweest, had ik zeker niet deelgenomen. Maar deze Top 250 - 21ste eeuw vind ik dan weer een lumineus idee en een verfrissende verandering. De meeste ouwe getrouwe klassiekers die steeds vooraan pronken in het lijstje van 1000 gaan er nu niet bij zijn. Alhoewel ik nu bijna zeker kan voorspellen welke er op nummer 1 gaat staan

Ik heb dan ook al een Top-250 lijstje samengesteld.

Van elk jaar van de 21ste eeuw zijn er films aanwezig.

De top jaren zijn

2018 - 21 films

2014 - 20 films

2019 - 19 films

2016 - 17 films

2015 - 17 films

en de andere 156 films verdeeld over de rest van de 21ste eeuw.

Qua genres, landen en talen is het ook lekker gespreid zonder al teveel verrassingen.

https://opinionmoviefreak.wordpress.com/wp-content/uploads/2025/06/schermafbeelding-2025-06-17-205410.jpg

Ik ga nog eventjes wachten met doorsturen. Wie weet welk pareltje ik nog tegenkom

Zoals "The Life of Chuck" die ik vorige zondag zag in ZED-Cinema in Hasselt.

Die heeft toch maar lekker een plekje gekregen in mijn Top-250

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Zo, een lijstje van 250 films. Ik heb er 265 staan op 4,0 of hoger uit de periode 2000-heden.

In de top 10: 5 Amerikaans, 2 Japans, 2 Frans en 1 Braziliaanse film. Ik denk al met al mooi afwisselend.

Top 5 jaren

2013 19

2016 15

2001 13

2010 13

2012 13

Top 5 regisseurs

Paul Thomas Anderson 5 (waaronder 2 in de top 3)

Christopher Nolan 5 (maar zijn eerste film pas op 53)

Darren Aronofsky 4

Hsiao-Hsien Hou 4

Jason Reitman 4

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Vandaag is het tijd voor mijn favoriete Woody Allen film.

Match Point (Film, 2005) - MovieMeter.nl

https://s3.amazonaws.com/rtvc-assets-senalcolombia.gov.co/s3fs-public/field/image/match-point-ping-pong.jpg

Match Point is een echte Woody Allen film waarin één van zijn favoriete thema's, schuld en boete, weer prominent aanwezig is. Allen houdt ervan om zijn personages in complexe en confronterende situaties te plaatsen en ze dan een keuze te laten maken. Match Point is hierop geen uitzondering, en ditmaal wordt Chris voor een onmogelijke keuze gesteld. Cynisme is Allen niet vreemd dus eigenlijk zou je als kijker de keuze van Chris aan moeten zien komen, maar toch is de schok nog steeds groot. Het druilerige Londen is het decor en dat is een uitstekende keuze. Want het zorgt er voor dat het verhaal nog net dat kleine beetje naargeestiger aanvoelt.

Rhys Meyers is geweldig als Chris, die moet kiezen tussen liefde/lust en zijn comfortabele leventje met het rijke vrouwtje. Scarlett Johansson is natuurlijk de perfecte actrice om de lust bij Chris op te roepen en poeh, wat is ze hier zwoel en bloedmooi. Op het einde geeft Allen zijn eigen draai aan de mogelijke boetedoening van Chris, en de tennisbal net voor of over de netband is een mooie metafoor hiervoor. Aan alles is te zien dat Allen veel inspiratie heeft gehaald uit het werk van Hitchcock, tot aan de blonde femme fatale aan toe.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Woody Allen deed het altijd goed in de top 1.000. Benieuwd of hij nog aanwezig is in de 21e eeuw.

joolstein

• 10824 berichten
  • 8910 stemmen

De lijst is af! Nu nog naar Exel zetten en dan kan hij weg! Dat gebeurd denk ik morgen! Het werden 200 films, omdat ik dat meer een uitdaging voor mij eigen vond! Er komen 48 films uit 2000s, 109 films 2010s.en 43 films uit 2020s. 2025 is te recent dus uit dit jaar komen er geen films voor in de lijst!

De vijf jaren met meeste films;

2018 18 films

2015 16 films

2017 13 films

2016 13 films

2014 12 films

De eerste productielanden van mijn films uit de top 10 bestaan uit; Verenigd Koninkrijk, 2x Frankrijk, 2x Verenigde Staten, Estland, Rusland, België, Ierland, en Nederland Regisseurs Darren Aronofsky 4x en Wes Anderson 5x leveren de meeste films voor mijn lijst .

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

joolstein Ik hoop dat door jou deelname het aantal horrorfilms, dat in de top 1000 terecht komt, exposief groeit. Kan bijna niet anders .

joolstein

• 10824 berichten
  • 8910 stemmen

IH88 schreef:

joolstein Ik hoop dat door jou deelname het aantal horrorfilms, dat in de top 1000 terecht komt, exposief groeit. Kan bijna niet anders

Tja Mijn lijstje op Letterboxd geef aan; "There are 126 horror films in this list". Op 200 films zijn er dus slecht 74 films die niet in het horror-genre vallen. Je ziet het ik heb flink mijn best gedaan

remorz

• 2497 berichten
  • 2739 stemmen

Eindelijk een .csv-export opgevraagd.

Na filtering van enkele miniseries (Black Mirror, Chernobyl) hou ik 390 films over met 4* of meer. Dat zijn een boel darlings die gekilled moeten worden. Sowieso flink wat lievelings uit favo-filmjaar 1999 al zien wegvallen (Fight Club, Magnolia, Blair Witch) voor dit moderne lijstje.

Een snelle scan laat zien dat vele films bij herziening vermoedelijk op een andere score uit zouden komen - zo kan ik me weinig meer voorstellen van een 4* voor Cast Away en een 5* voor Naisu No Mori:The First Contact zal al helemaal een achterhaalde momentopname zijn. In plaats van die zo veel mogelijk te herzien, heb ik besloten de ordening volledig op gevoel aan te gaan en de hermetisch-mathematische benadering overboord te gooien.

Dat wordt nog een leuke puzzel de komende tijd

TheBunk

• 746 berichten
  • 3093 stemmen

Flinke tijd hier niets van me laten horen, maar ik ben erbij hoor!

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

And when no one was expecting it any longer, out of the thickest of mists... The Bunk appeared.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Vandaag een horrorfilm die tijdens de eerste kijkbeurt een verpletterende indruk heeft gemaakt. Ondanks het warme weer kijk ik toch nog wel redelijk veel horror, dus waarom niet eentje in het zonnetje zetten.

Ang-ma-reul Bo-at-da (Film, 2010) - MovieMeter.nl

https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1200/1*iD4Epyc8ITNzq0civES8ng.png

I Saw the Devil blijft een fantastische wraak horror/thriller. Het gruwelijke (maar ook stijlvolle) begin zet al gelijk de toon voor wat je kunt verwachten. De film krijgt het voor elkaar om je met een misselijkmakend en naargeestig gevoel achter te laten. En dat bedoel ik positief, want dit soort horrorfilms moeten je ook met een gevoel van leegte achterlaten. Acteurs Lee en Choi zijn fantastisch, en soms zit er ook wat (on)bedoelde humor in. Vooral de amateuristische manier waarop de politie te werk gaat grenst aan het potsierlijke. De laatste scene is briljant.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Er zijn al enkele lijstjes binnen. Uiteraard heb je enkele usual suspects, maar ik ga er al voorzicht vanuit dat we ook hier weer mooi verrassingen krijgen. 't Kan alle kanten uitgaan en zoals vorige edities heeft elke lijst wel impact om een film wel of niet in de lijst te stemmen.

Cikx

• 2120 berichten
  • 1083 stemmen

Leuk initiatief weer Pega. Ik zal er binnenkort weer eens voor gaan zitten!

Theunissen

• 12267 berichten
  • 5513 stemmen

Ik heb mijn lijstje met 250 films zonet opgestuurd naar Film Pegasus.

Ik heb nog wat minimale veranderingen gedaan t.o.v. een maand geleden, waardoor ik nu uitkom op onderstaande:

2000: 10 films

2001: 10 films

2002: 11 films

2003: 07 films

2004: 12 films

2005: 11 films

2006: 16 films

2007: 20 films (beste filmjaar 21e eeuw)

2008: 15 films

2009: 13 films

2010: 13 films

2011: 14 films

2012: 10 films

2013: 09 films

2014: 05 films

2015: 13 films

2016: 09 films

2017: 09 films

2018: 05 films

2019: 07 films

2020: 03 films (slechtste filmjaar 21 eeuw).

2021: 04 films

2022: 08 films

2023: 07 films

2024: 08 films

2025: 01 films

Mijn lijstduwer is "Top Gun: Maverick (2022)" en mijn nummer 11 (een Horror / Thriller / Erotiek film uit 2010) hoop ik in de "Top 250" te krijgen door deze zo hoog te zetten En nee, het is niet "Benny Loves You (2019)" geworden (die is helaas kansloos voor de "Top 250")

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Vandaag één van de nieuwere films die een kans maakt om in de lijst te komen. Als je af gaat op het gemiddelde hier op MM zeker.

Ainda Estou Aqui (Film, 2024)

https://film-authority.com/wp-content/uploads/2025/02/i-m-still-here-20244746.jpg

Gemakshalve zal ik hier even mijn recensie plaatsen.

IJzersterke film waarbij ik ruiterlijk toegeef het niet droog te hebben gehouden bij bepaalde scenes (zeker tijdens de tijdsprongen op het laatst). Het eerste vrolijke gedeelte, waarin de familie wordt geïntroduceerd, moet verplichte lesstof worden op de filmacademies. Het laat zien hoe je in korte tijd een band opbouwt met personages, waardoor de rest van de film alleen maar meer indruk maakt. Weergaloos gedaan door de regisseur, maar de credits moeten ook gaan naar de jonge acteurs die in korte tijd allemaal hun personage echt eigen maken. Complimenten moeten uiteraard ook gaan naar Torres en Mello , die de ouders spelen.

De vrolijke sfeer wordt al snel verdreven door de harde realiteit van het leven in een militaire dictatuur. Walter Salles kiest er wijselijk voor om de focus op het gezin te houden en hoe ieder familielid omgaat met de verdwijning van haar/zijn man/vader. De twee kleine kinderen worden ontzien maar krijgen uiteraard alles mee, de twee middelste dochters krijgen het zwaar te verduren waarbij één zelfs ook wordt ontvoerd en vast gehouden. De oudste dochter wordt voor haar eigen veiligheid naar Londen gestuurd. Maar het is de moeder Eunice waar echt het zwaartepunt van de film ligt, weergaloos ingetogen gespeeld door Torres. Geen overdreven sentimenteel gedoe of zware huilpartijen, maar juist ingehouden woede, verdriet en bezorgdheid om haar man/kinderen. In combinatie met een vastberadenheid en standvastige zoektocht naar de waarheid. Een 'tour de force' van Torres.

De twee tijdsprongen pakken naar mijn mening fantastisch uit. Niet alleen de veranderende wereld van de jaren 90/2010's worden goed weergeven, ook een bepaalde vraag van een journalist als Eunice eindelijk het bewijs van overlijden krijgt overhandigd blijft hangen. Het laat zien dat de wereld gewoon verder gaat ondanks alle gruwelijkheden die plaatsvonden onder het militaire dictatoriale regime en dat mensen graag willen vergeten/het willen wegstoppen, maar dat het voor de nabestaanden als een levenslange sluier over hun levens hangt. De eindscene met Montenegro (de moeder van Torres) is prachtig.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Leuk idee, ik zal wellicht meedoen, al heb ik de laatste tijd echt niet veel films gezien en als ik al wat zag was het eigenlijk een oudere film.

Ik denk dat de mention/tag niet werkte, ik heb al een hele tijd niet meer ingelogd, ik kreeg de melding niet. Ik keek gewoon even op het forum om te zien of er iets nieuws was rond de top 1000. Ik zie dat ik getagd werd maar het staat niet bij mijn meldingen (tenzij ik begin juni had ingelogd maar ik betwijfel het).

Ik denk ook dat de resultaten een beetje vergelijkbaar zullen zijn met de films uit de 21ste eeuw die het goed doen in die top 1000. Dat was voornamelijk al 21ste eeuw gericht. Maar ik denk dat er wel iets meer variatie bovenin zal zijn en voor sommige gebruikers zal het wel in een andere lijst resulteren, zeker voor degenen die bij de top 1000 meededen en voornamelijk op veel oudere en klassiekere films stemden. Toch denk ik dat in grote lijnen dezelfde films zullen terugkeren.

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

Het is bijna Augustus, dan wil ik mijn lijst gaan vormgeven. Ik probeer er echt zo lang mogelijk over te doen (ik hoop niet dat, dat erg is Film Pegasus) want ik merk dat ik nog best veel films heb liggen die ik wil zien voor deze lijst. De re-watches gaan overigens lekker, daar ben ik al bijna doorheen.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Afgelopen weekend was ik weg, dus daarom nu op vrijdag een extra aanbeveling. Geen onbekende parel, maar wel een film die door omstandigheden wat in de vergetelheid is geraakt. Een persoonlijke favoriet van mij.

The Illusionist (Film, 2006) - MovieMeter.nl

https://image.tmdb.org/t/p/w780/goBTeGaT42cVNjXRlRVQDnEmCvI.jpg

Eén van de omstandigheden waar ik hierboven op doelde was dat de film tegelijkertijd uitkwam met The Prestige van Nolan. Twee films over illusionisten/goochelaars, maar één ervan is gemaakt door Nolan met acteurs als Jackman, Bale, Johansson en David Bowie. Ja, David Bowie. Daar kunnen zelfs Norton, Giamatti en Biel niet tegenop. Ik vind The Prestige ook de betere film en echt een meesterwerk, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van The Illusionist. Het acteerwerk en de weergaloze cinematografie/production design zijn de grootste pluspunten, maar ook de vele twists zorgen voor een film die geen moment verveelt.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

L'Événement (Film, 2021) - MovieMeter.nl

https://cdn.filmtotaal.nl/images/original/36616-happening.jpg

Indringende en confronterende film over een jonge vrouw die haar zwangerschap wil laten stopzetten in het Frankrijk van de jaren 60. In die tijd was abortus strafbaar in Frankrijk (en nu helaas nog steeds in veel landen), en Anne moet naar onorthodoxe en potentieel gevaarlijke manieren zoeken om toch haar zwangerschap te kunnen afbreken. De camera zit dicht op de huid van de personages en sommige scenes zijn zeer heftig. Diwan kiest ervoor om alles te laten zien en het resultaat is een soms bijna documentaire-achtige nachtmerrie. Doorbraakrol voor de geweldige Vortolomei.

SimonSav

• 337 berichten
  • 3414 stemmen

Eindelijk ook klaar met mijn lijst. Leuke bezigheid wel voor op rustige momenten. En een tikje stressvol ook om in de lagere regionen toch nog wat guilty pleasures erin te krijgen en misschien betere films eruit te moeten laten. Best wel een evenwichtsoefening.

Vooraf wist ik eigenlijk vrij zeker dat 2013 en 2014 de topjaren zouden zijn, zo dat het althans in mijn herinnering. En met respectievelijk 17 en 18 films staan ze ook in de top drie, maar dan steekt daar 2004 (25 films - waaronder mijn nr 1) nog met afstand bovenuit. Best wel een spectaculair filmjaar dus.

Aan de andere kant ook duidelijk te merken dat mijn jaren van veel films kijken al even achter me liggen aangezien 2022 en 2023 elk maar één film afleveren, en 2024 en 2025 niks meer.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Sing Street (Film, 2016)

https://variety.com/wp-content/uploads/2016/01/sing-street-sundance-2016.jpg?w=1000&h=607&crop=1

Voor mij blijft dit toch wel de beste film van John Carney. Na Begin Again gaat Carney terug naar zijn Ierse roots met een persoonlijke en kleinschalige aanpak. Knightley en Ruffalo worden ingeruild voor (toen nog) onbekende Britse acteurs, en de muziek swingt als nooit tevoren. Zelfs na al die jaren blijven de nummers echte oorwurmen. Aanstekelijke oorwurmen. Boynton is nu een bekende actrice, en Sing Street was haar echte doorbraakrol. Het script is hartverwarmend en ogenschijnlijk simpel, maar zeer effectief. Bekende acteurs als Gillen, Reynor en Doyle Kennedy hebben ook mooie bijrollen

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Binnen een paar weken is het zover. Naast de usual suspects (not the movie) toch ook mooie verrassingen tot nu toe. En nu al zeker genoeg films voor een top 250. Alvast leuk voor tussendoor, want elke inzending schudt de lijst door elkaar, is de film die momenteel op nr 251 staat en er voorlopig dus niet bij is in de eindlijst:

https://wondersinthedark.wordpress.com/wp-content/uploads/2010/08/mann38.jpg

oup

• 586 berichten
  • 3177 stemmen

Loont het nog om docu's in je lijst op te nemen? Ik heb er een stuk of 40 met een beoordeling van 4 of hoger. Maar ik neig ernaar om ze allemaal buiten m'n toplijst te laten. Ook omdat er in de 'good old' Top 1000 amper docu's te vinden waren.

Badalamenti

• 23135 berichten
  • 3565 stemmen

Film Pegasus

Hoeveel deelnemers zijn er inmiddels ?

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Met mezelf erbij zit ik aan 13 deelnemers, dat is zeker niet slecht. Veel wachten tot het einde om nog wat bij te zien. Al moet je zeker niet tot dan wachten. Het wordt ongetwijfeld een mooie lijst!

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.