Chang Jiang Tu (2016)

Alternatieve titels: Crosscurrent | 长江图

China

geregisseerd door Yang Chao
met Hao Qin, Zhilei Xin en Jiang Hualin

De jonge kapitein Gao Chun stuurt zijn boot de Yangtze op. Zijn vader is kortgeleden overleden en volgens hun geloof is zijn zoon er nu verantwoordelijk voor om zijn ziel te bevrijden. Tegelijkertijd zoekt Gao Chun naar de liefde van zijn leven, maar al de vrouwen die hij ontmoet in de havens zijn steeds dezelfde: een magisch wezen dat jonger wordt naarmate hij richting de bron van de Yangtze komt.

avatar van Verhoeven
Moet nogal een bijzondere, poëtische Chinese film zijn. Wat is daar aan de hand?! Cinematografie overigens van Ping Bin Lee. Kan bijna niet misgaan.

Verhoeven schreef:
Wat is daar aan de hand?!

Enorm veel! Meer nog dan de cinematografie is het de soundtrack die enorm veel indruk maakt.

Fijne film.

Wel eentje voor de hardcore arthouse liefhebber. Het ijzige trage tempo, de beperte narratief, in-beeld poëzie en voldoende symboliek zorgen voor een redelijk afgesloten film. Maar wie zich laat ompraten door de machtige sfeer ziet die 116 minuten in geen tijd voorbijvliegen.

Visueel is het prachtig, maar dat mag ook wel als Lee de cinematografie verzorgd. De soundtrack is ook meer dan behoorlijk (en passend), maar het zijn toch vooral de soundscapes die me echt mee wisten te slepen. Het eeuwige geklots van water, het ijzeren geklang van de schepen in de ronkende motoren zijn alom aanwezig en creëren een geweldig sfeertje.

Acteerwerk ook erg goed, Hao Qin is iemand die toch altijd positief opvalt. Geen kritiekpunten op deze film dus, al is het niet meteen voor iedereen weggelegd denk ik, daarvoor is het iets te ondoorgrondelijk en traag. Maar voor de liefhebber een makkelijke keuze.

4.0* en een uitgebreide review

Prachtige review voor één van de betere films die dit jaar op het MOOOV filmfestival gedraaid hebben. Een film die ik met plezier nog eens zou herzien. Helaas zal de zoektocht naar deze prent op niks uitdraaien denk ik. En wat zou ik ook graag zijn vorig werk willen zien na deze parel.

Zit ook al een tijdje te wachten op een DVD, maar als het mainland Chinese films betreft komen die er niet altijd Blijkbaar zijn er een hoop films daar die gewoon op streamdiensten uitgebracht worden en zelfs geen fysieke release meer krijgen.

Hopelijk dat iemand in het Westen de film oppikt dan, want 't is er zeker eentje voor de collectie.

avatar van Badalamenti
Onderhond schreef:

Het gebeurt niet zo vaak, maar helemaal mee eens..... pareltje
Magistrale scene bij de Three Gorges Dam

avatar van wibro
Een spirituele boottocht over de Yangtze zou ik deze bijzonder sfeervolle film willen noemen. Ondanks dat sommige boeddhistische uitspraken wel een voor mij stuk herkenbare wijsheid bevatten en dat de ontmoetingen van de jonge kapitein met de jonge vrouw best wel mooi waren moest deze film het voor mij toch vooral hebben van de schitterende beelden van de Yangtze en zijn omgeving. Als je die beelden gezien heb is een docu over de Yangtze en de Drie Klovendam volledig overbodig geworden. Mooier krijg je ze gewoon niet te zien.
Prachtige film dus dit Crosscurrent die niet voor iedereen is weggelegd. Het is een film die veel geduld vraagt van de kijker. Je moet je niet te veel focussen op het nogal ingewikkelde verhaal maar meer op de prachtige beelden die je voorgeschoteld krijgt in deze roadmovie over het water.

avatar van Black Math
Inderdaad een fraaie film. In de huidige tijd zijn grote rivieren helaas vaak niet meer zo mooi met alle industrie en infrastructuur erom heen. Dat de regisseur er toch in slaagt om de kijker een flinke lading aan prachtige beelden voor te schotelen mag knap genoemd worden. Een hoop hangt denk ik af van het tijdstip van de dag waarop er gefilmd werd, waardoor zelfs een hele karavaan aan schepen er fraai uitziet.

Het verhaal is vaag, maar uiteindelijk vooral nevenzaak. Dit is echt een film die meer om het gevoel en de poëzie lijkt te draaien. De beelden, het meisje die zich steeds meer als een riviernimf lijkt te ontpoppen naarmate de film vordert, maar natuurlijk ook in letterlijke zin, want de gedichten uit een boek gevonden door de hoofdpersoon spelen ook een integrale rol.

Niet geschikt als je behoefte hebt aan een vlotte film. Maar perfect voor een rustige dag waaraan je niet teveel aan je hoofd hebt. 4*.