- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Camera Japan Festival
Camera Japan Festival
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Dit zal, vrees ik, de eerste editie in de bijna 10 jaar dat ik nu ga, zijn dat ik er niet bij ga kunnen zijn.
niethie
-
- 7312 berichten
- 6695 stemmen
Even uitgaande van het gemiddelde aantal dat ik doorgaans haal heb ik de onderstaande titels (allen al sinds 2015 op de schijf, of op dvd) geselecteerd om over de periode van een week te bekijken.
In principe had iedereen welkom geweest, wille het niet dat ik aan de andere kant van het land zit, met een veels te klein tv'tje en een serieus geval van ruimtegebrek, hehe.
6. Ginga-tetsudo no Yoru (1985)
7. Sekai de Ichiban Utsukushii Yoru (2008)
9. Funuke Domo, Kanashimi no Ai wo Misero (2007)
10. Inugami (2001)
12. Arakajime Ushinawareta Koibitotchi Yo (1971)
14. Osoi Hito (2004)
Gaat ongetwijfelt te zwaar worden (als heb ik mijn best gedaan afwisseling te vinden in genres/tijdgenoten) en niet in zijn volledigheid lukken. Maar het dramatische aantal Aziatrische films dat ik tegenwoordig nog in een jaar kijk moet fors omhoog.
McSavah Van alle excuusjes die je voor zoiets kan hebben moet ik uitgerekend housesitten op een aantal katten.
Verhoeven Waarom eigenlijk niet? Valt samen met NFF, of..?
Mochizuki Rokuro
-
- 18919 berichten
- 15085 stemmen
moet ik uitgerekend housesitten op een aantal katten.
Dan daag ik je uit een programma van 15 Japanse kattenfilms samen te stellen. Moet makkelijk lukken
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Dit is alvast een best wel schattig Japans kattenfilmpje: Rudorufu to Ippai Attena (2016)
Ga kijken of ik eea in R'dam kan meepakken, o.m. de highlights Destiny: Kamakura Monogatari (2017) en Kamera o Tomeru Na! (2017)
Heeft iemand verder nog aanraders?
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Nog iets leuks gevonden:
Tokyo Vampire Hotel - CAMERA JAPAN Festival - camerajapan.nl
Helaas kan ik niet het zou fijn zijn als alle films meerdere keren per stad zouden draaien want soms maar één voorstelling per film per stad is wat weinig.
Mr Thee
-
- 1565 berichten
- 1129 stemmen
Nog iets leuks gevonden:
Tokyo Vampire Hotel - CAMERA JAPAN Festival - camerajapan.nl
Helaas kan ik niet het zou fijn zijn als alle films meerdere keren per stad zouden draaien want soms maar één voorstelling per film per stad is wat weinig.
Had die nieuwe Sono ook wel willen zien. Morgen red ik het niet. Gisteren gezien: Soratobu Taiya (2018), incl stakato review.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Op de valreep één film meegepakt: Meari to Majo no Hana (2017) en met mazzel kaartjes aan de kassa -dus zonder reservering- want hij bleek helemaal uitverkocht. Best fijn filmpje voor de zondagavond.
Mochizuki Rokuro
-
- 18919 berichten
- 15085 stemmen
niethie: Op de valreep vandaag drie kattenfilms op deze editie van CJ. Die kittens in River's Edge zou ik niet op een kattenmatinee/-marathon vertonen, maar Room Laundering (sowieso wel een filmpje voor jou) en Black Cat Mansion kunnen/mogen niet ontbreken.
Verder prima editie, met vandaag twee toppers, waaronder een bijna weergaloze Nakagawa, en verder het hele festival zonder onvoldoende. Ik ga in Amsterdam nog Pumpkin and Mayonnaise meepikken en wellicht op zaterdag nog die andere anime, iets met Okko.
Redelijk volle zalen, geen technische mankementen, de markt was wel wat minder aansprekend dan voorgaande jaren had ik het idee, maar er waren vandaag des te meer kinderen op de Kids' day.
Oh ja, de geanimeerde Camera Japan trailer is erg leuk en ik ben benieuwd of ze in Amsterdam ook bij elke film de KINO 'Tokyo Stories'-trailer gaan vertonen. Daar komt na 14x wel wat sleet op.
niethie
-
- 7312 berichten
- 6695 stemmen
Bedankt voor de tips en nabespreking. Ik heb het erg gemist dit weekend! Had expres het programma niet doorgenomen, maar ga dat nu alsnog doen en het een en ander laden wanneer het kan...
Mochizuki Rokuro
-
- 18919 berichten
- 15085 stemmen
Mijn eindstand na 15 films:
★★★★
Black Cat Mansion | NAKAGAWA Nobuo
River’s Edge | YUKISADA Isao
The Blood of Wolves | SHIRAISHI Kazuya
★★★¾
Mori, the Artist’s Habitat | OKITA Shuichi
Ice Cream and the Sound of Rain Drops | MATSUI Daigo
★★★½
Foreboding | KUROSAWA Kiyoshi
The Ghost of Yotsuya | NAKAGAWA Nobuo
★★★¼
Pumpkin and Mayonnaise | TOMINAGA Masanori
Moon and Thunder | ANDO Hiroshi
★★★
Dynamite Graffiti | TOMINAGA Masanori
The Adventure of Tobisuke | NAKAGAWA Nobuo
The Scythian Lamb | YOSHIDA Daihachi
★★¾
Room Laundering | KATAGIRI Kenji
Destiny – The Tale of Kamakura | YAMAZAKI Takashi
★★½
Flower and Sword | SHINOHARA Tetsuo
Een aantal van deze films is de komende twee dagen nog in Amsterdam te zien: Amsterdam - CAMERA JAPAN Festival
beavis
-
- 6594 berichten
- 14057 stemmen
1. Waka Okami wa Shogakusei! (2018) - 8
2. Osanago warera ni umare (2017) - 8
3. Mori no iru basho (2018) - 7.5
4. Kabocha to mayonaise (2017) - 7.5
5. Destiny: Kamakura Monogatari (2017) - 7
6. Inuyashiki (2018) - 7
7. Enoken no Tobisuke bôken ryokô (1949) - 4.5
Dit was mijn Camera Japan, in Amsterdam. Best wel een afwisselend programma en eigenlijk allemaal wel leuke films, Maar de avonturen van Tobisuke kan ik alleen geen goede film durven noemen. Zelfs voor een simpele kinderfilm was het af en toe wel érg simpel en flauw. Over een productie uit 1949 is het lastig om uitspraken te doen, maar ik vond het er ook eerder goedkoop dan creatief uitzien (terwijl de stills me juist iets meer artistiek hadden doen vermoeden).
De top3 van dit rijtje zijn allemaal grote aanraders. Een ultra-Japanse anime, een sterk drama over hoe moeilijk het is om een goede ouder te zijn en hoe verwarrend het is om kind te zijn en een art-house onthaastingsfilm met een ongebruikelijke combi van erg traag tempo en scenes van pure comedy.
starbright boy (moderator films)
-
- 21596 berichten
- 4579 stemmen
Het programma van dit jaar staat online!
CAMERA JAPAN Festival - September/October 2019 - camerajapan.nl
en zowaar in een weekend dat ik lijk te kunnen, al komt er juist bij Camera Japan vaak wat tussen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18919 berichten
- 15085 stemmen
Houdt op papier niet echt over deze editie, als je t mij vraagt. Eigenlijk maar twee films die ik per se niet wil missen: Melancholic en Chrysanthemum and the Guillotine, die vervolgens alleen maar in mijn Amsterdam programma passen. Voor de rest klinken er een paar aardig, maar het zaterdag programma bestaat bijna geheel uit fillers. Hopen op een verrassing dan maar. Voorlopig programma:
Lantaren/Venster, Rotterdam
Vrijdag 27 september
12.15 Only the Cat Knows | KOBAYASHI Shotaro
14.15 Every Day a Good Day | OMORI Tatsushi
Zaterdag 28 september
12.00 12 Suicidal Teens | TSUTSUMI Yukihiko
14.30 Orphan’s Blues | KUDO Riho
17.00 Vision | KAWASE Naomi
19.15 The Sun’s Burial | OSHIMA Nagisa (herkijk) óf 19.30 Okinawan Blue | KISHIMOTO Tsukasa
22.00 Jam | SABU
Kriterion, Amsterdam
Vrijdag 4 oktober
15.00 Chrysanthemum and the Guillotine | ZEZE Takahisa
19.00 Bento Harassment | TSUKAMOTO Renpei
21.30 Melancholic | TANAKA Seiji
niethie
-
- 7312 berichten
- 6695 stemmen
Ik ga het even per dag bekijken dit jaar. Niet bijster veel dat me aanspreekt. Ik denk zowiezo het magerste programma sinds ik ga. Maar zeker na het missen verleden jaar extra veel zin in.
niethie
-
- 7312 berichten
- 6695 stemmen
Met slecht weer, een beginnende verkoudheid en gewoon heel weinige energie uiteindelijk maar 3 titels gezien, waarvan allen nog in de wacht voor toevoeging staat, als jullie je afvroegen waar mijn stemmen bleven. Vooral de souble bill (Just Only Love en Love at Least) was heel fijn op de zondagmiddag...
Wel opvallend druk trouwens. We moesten op de laatste dag letterlijk tot aan bij de voordeur in de rij staan om de trap op te komen. Misschien daardoor ook niemand gespot verder. Beetje chaotisch. Leek zo het IFFR wel. Maar absoluut een goede zaak voor de toekomst want het is ook wel eens veel en veel minder geweest.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Had helaas geen tijd om deze editie te gaan, volgend jaar beter. Wel goed om te lezen dat het druk was in Rotterdam!
beavis
-
- 6594 berichten
- 14057 stemmen
Ikiterudakede ai (2018) Love At Least - 8
Tonde Saitama (2019) Fly Me To The Saitama - 8
Sayonara no asa ni yakusoku no hana o kazarō (2018) Maquia: When the Promised Flower Blooms - 7,5
Vision (2018) - 7
Chieri to Cherî (2015) Chieri and Cherry - 7
Pengin haiwei (2018) Penguin Highway - 6,5
Heb het wat beperkt gehouden dit jaar, al had ik eigenlijk graag meer willen zien
Love at Least en Fly me to Saitama zijn beiden van die films die alleen in Japan gemaakt lijken te kunnen worden en die ik al een tijdje heb moeten missen. De eerste pakte me geheel in met mooie cinematografie, een sterke jazz soundtrack, een geweldige lead performance en die Japanse net niet over-the-top aanpak van de thematiek, die daardoor juist zo openhartig overkomt. De tweede is een fijne anarchistische komedie zoals ze pakweg 15-20 jaar geleden meer gemaakt werden, zeer veel plezier aan beleeft!
kappeuter (crew films)
-
- 73637 berichten
- 5859 stemmen
Focus: Camera Japan - Filmkrant
De organisatoren van Camera Japan hadden voor het vijftiende festival vast een spectaculaire jubileumeditie in gedachten, maar het liep anders. Het goede nieuws is dat het festival doorgaat. Na de kick-off in Worm vertoont LantarenVenster (Rotterdam) ruim dertig films. In Lab111 (Amsterdam) is een uitvoerige selectie te zien.
Camera Japan| 23-27 september, WORM & LantarenVenster, Rotterdam | 1-4 oktober, Lab 111, Amsterdam.
kappeuter (crew films)
-
- 73637 berichten
- 5859 stemmen
Focus: Japanse filmliefde - Filmkrant
Dat is pas onbaatzuchtige liefde: uit passie voor de Japanse cultuur met tientallen vrijwilligers een festival organiseren. En dan niet één keer, maar inmiddels voor de zeventiende keer. Chapeau voor Camera Japan, dat de Japanse cultuur viert met als zwaartepunt de Japanse cinema.
Camera Japan | 22 t/m 25 september, LantarenVenster, Rotterdam | 29 september t/m 2 oktober, LAB111, Amsterdam