Aruku, Hito (2001)

Japan
Drama / Komedie

geregisseerd door Masahiro Kobayashi
met Ken Ogata, Yasufumi Hayashi en Teruyuki Kagawa

Wanneer Nobuo's vrouw sterft trekt hij in bij zijn zoon Yasuo. Nobuo verkoopt sake en wil dat zijn zoon hem opvolgt. Yasuo voelt zich echter steeds eenzamer en wanneer het tweejarig overlijden van zijn moeder er aankomt staat hij er op dat zijn broer hem en zijn vader komt bezoeken. Het blijkt een emotioneel weerzien.

Een toch wel apart filmpje.

Kobayashi houdt er een vreemde stijl op na. De wandeltochtjes van de oude man zijn leuk. Simpel maar voorzien van de meest knotsgekke deuntjes.

De tekstuele tussenstukjes zijn fijn, de stijl verder redelijk typisch Japans (drama). Het verhaaltje begint redelijk rustig maar draait halverwege in een meer typisch dramajasje.

Het zijn vooral de nogal vreemde dynamische close-ups die in het begin van de film het dramatische tweede deel dienen. Hoe quircky de personages ook lijken, deze scenes laten een erg menselijke indruk na. Erg mooi en apart.

Visueel strak, toffe muziekkeuze, drama dat op het einde werkt. Mooi filmpje, toch een beetje apart.

avatar van Goldenskull
Apart filmpje inderdaad.

Een Japans familiedrama, maar dan toch weer net iets anders dan anders. Eerst vond ik de humor nogal on-Japans, tot het moment dat het jonge vrouwtje zomaar haar vest opende. Eventjes later staat er dan mooi in beeld 'Her milky breasts are imprinted in my memory' - geniaal.

Later bedacht ik me dat het niet de on-Japanse humor was, maar het harde gelach (van de broers bijv.) wat on-Japans aanvoelde. Wel een leuk filmpje, met wat aardige momenten.