- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Camera Japan Festival
Camera Japan Festival
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Even gepuzzeld vanmiddag. Ik ga nog even kijken of ik ook 1 dagje Amsterdam wil doen (ik kan sowieso de 3e niet, dus dat wordt 2 of 4 oktober. Afhankelijk daarvan kunnen titels nog veranderen, maar heb er wel al een beetje rekening mee gehouden.
Voorlopig schema.
Do 24
14:30 Her Granddaughter
17:00 Being Good
20:00 Vancouver Asahi / 21.00 Chokolietta
Vr 25
12:30 Obon Brothers
14:30 The Light Shines
16:45 Starting Over
19:30 Scent of Pheasant's Eye
22:15 Dictator Koga
24:00 Hunger o/t Dead - Als ik nog wakker ben en zin heb, film lijkt me niet geweldig
Za
12:00 Soredake
14:15 Forget Me Not
16:30 Round Trip heart / nieuwe Kitano
19:15 Ass Class Room / Kabukicho Love Hotel / Asleep / Being Good
22:15 Iron Girl
24:00 DeadMan Inferno - zelfde verhaals als vrijdag
Zo
12.30 0.5 MM
17:00 Taksu
19:30 Our Family
21:30 Eventueel de nieuwe Kitano, als ik 'm zaterdag niet meepik.
Ik zie jullie wel weer rondlopen. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Mijn schema is nog steeds de eerder door mij geplaatste, inmiddels haalbare, planning. Alleen ga ik morgen al naar Vancouver Asahi ipv de zondag in Amsterdam
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Het is weer begonnen!!!
Onrustige voorstelling, maar er was tenminste een voorstelling. Een andere ging wegens technische problemen niet door. Dat is ook wel traditioneel bij CJ helaas.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
De eerste tien films zitten erop. Goede editie, met onder ander andere dus voor mij de beste Japanse film in jaren, The Lights Shines Only There, en we zijn pas halverwege
Dit festival probeer ik nog weer wat meer acteurs en actrices te leren kennen. Ik zie vaak dezelfde namen en zelfde koppen voorbij komen, maar de koppeling blijft niet altijd gemakkelijk. Opvallend in deze editie is dat sommige aceurs in drie, soms wel vier films opduiken. Dat maakt het weer even wat makkelijker. Vooral That’s It was een verzameling van deze ‘nieuwe bekenden’. Een paar namen/gezichten die ik na dit festival wil blijven onthouden:
Sakura Ando, die ik in die tien films maar liefst driemaal zag en die ook volgend weekend nog in Asleep te zien zal zijn. Ik werd onder andere door Yuki Tanada op haar gewezen die in een opgenomen videoboodschap ter inleiding van haar eigen retrospectief Ando noemde als een van de grootheden van het moment. Tanada liet haar debuteren in haar Ain’t no Tomorrows. Verder was ze te zien in Her Granddaughter en 0.5mm. Alex Oost (de directeur van CJ) kondigde haar bij 0.5mm ook al speciaal aan. Erg goede rol van haar. Ik had haar kunnen herkennen van Petaldance. Zeker iemand waar we nog veel plezier van gaan hebben.
Volgende is Makiko Watanabe. Iemand met een vrij opvallend gezicht die ik dus steeds wel ‘herken, maar waarvan Koenr mij nu gelukkig ook de naam vertelde. Hier zag ik haar als echtgenote in Obon Brothers, ze speelt vaak bij Sono en bijvoorbeeld Kawase mee.
Uit The Light Shines Only There ga ik proberen de hoofdrolpeler Ayano Go nu te gaan onthouden. Gelukkig zat-ie de dag erop als villain Shenjyu in de nieuwe Ishii, That’s It. En heb ik thuis The Story of Yonosuke nog klaarkliggen. Dat moet gaan lukken.
Volgende die mij na dit weekend meer gaat bijblijven is Jun Murakami. Jun Kunimura kende ik al en gezien de oppervlakkige overeenkomst van de naam is dat door elkaar heen gaan lopen denk ik. Ik zag hem al redelijk vaak – ook wel vrij typisch voorkomen. Ook weer bij Sono, maar ook bij Kawase. Tijdens CJ in het eerste weekend was hij te zien in That’s It van Ishii. Het volgende weekend zit hij in Kabuchiko Love Hotel van Hiroki.
Nog een link tussen Ishii en Hiroki: Shota Sometani. Herkenbare, jonge verschijning, dus die gaan we zeker nog vaker zien. Ook hij zit in meer films tijdens deze editie.
En tot slot de koploper op deze editie van Camera Japan: Kiyohiko Shibukawa. Die lijkt in elke film te zitten. Ook hij heeft een vrij herkenbare kop en speelt onder andere in de nieuwe Ishii een rol die je normaal bij Masatoshi Nagase had verwacht. Zo’n type. Hij speelde al vaker mee met Ishii, maar ook Miike en vooral Toyoda gebruikten hem al vaker.
Ik heb sowieso wel een behoefte aan een “Who’s Who in Japanese Cinema?”, misschien dat ik er een topic voor ga openenen. Ik zal kijken of ik een aftrap van relevante namen uit verleden en heden kan maken. Zo waren in 0.5mm ook Akira Etomo en Masahiko Tsugawa te zien. De eerste is zo’n bijrol acteur van de laatste 20 jaren, bijvoorbeeld bij Miike. Daarvoor speelde hij enkele hoofdrollen bij Imamura. Bekend hoofd met zo’n beetje een borstelkapsel. Tsugawa is een acteur die groot werd in de Sun-tribe films en in enkele van de bekendste meedeed. Hij is altijd wel in beeld gebleven al had ik m niet zo scherp tot vandaag. Hij speelde een majestueuze rol in 0,5mm. Toch wel een heel herkebare kop.
Verder werd er weer traditioneel veel gegeten en gefietst in de films en was er een significant aantal films met honkbal. Ik heb nog 10 films voor volgend weekend in Amsterdam geprogrammeerd staan:
Vrijdag
19:00 *Kabuchiko Love Hotel / Hiroki
21:30 *Assassination Classroom / Hasumi
Zaterdag
13:00 *Sanchu Uprising: Voices at Dawn / Yamasaki
15:15 *Wonderful World End / Matsui
17:00 *The Murder Case of Hana & Alice / Iwai
19:00 *Our Family / Ishii Y
Zondag
15:00 Asleep / Wakagi
17:00 Ryuzo and His Seven Henchmen / Kitano
19:30 A Courtesan with Flowered Skin / Toyoshima
21:30 *Round Trip Heart / Tanada
Voor de voorstellingen met een * heb ik een reservering. Die andere drie films op zondag laat ik even afhangen van de zin en energie.
O ja nog een laatste naam: Kazuya Takahashi - die dook twee keer op bij de films van Mipo O, maar is ook bekend van Kore'eda.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Voor mij zit het erop. Ik ga er in Amsterdam niet bijzijn en heb het dit jaar op zeven films gehouden. Nog altijd zes meer dan vorig jaar. Vooral genoten van The Light Shines Only There en de nieuwe Ishii, That's It. En een film zien met een authentieke benshi was ook leuk. Ben wel blij dat ze het blijkbaar nu altijd in het laatste weekend van september plannen. Dat komt me veel beter uit dan begin oktober zoals het een aantal jaren geleden nog was. Op naar Gent nu.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Enig idee of het festival van plan is om ook eens wat in Utrecht ('t Hoogt denk ik zo) te gaan draaien?
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Zolang de data rond NFF vallen zal dat niet gebeuren.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Ahjah, dat is ook zo (NFF geen interesse in, dus dat waait altijd zo ongeveer langs me heen).
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Klaar voor CJ deel twee! Kaartjes voor vanavond opgehaald. Bij Kriterion gelukkig de flexibiliteit om gelijk de hele avond mee te krijgen, in plaats van steeds in de rij staan... 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
De films draaien trouwens in Zaal 1, maar als ik de opkomst zie bij de eerste film kunnen ze wel eens besluiten te gaan schuiven.
In vergelijking met L/V trouwens nog echt wel een veel mindere festival sfeer. Was altijd al, maar mede door het kleinere programma is het nu nog minder. Minder merchandiser, zeg maar geen, kraampjes of iets.
Ik was even niet in Kriterion geweest, maar 't is even schrikken hoe het gebouw en de inventaris eraan toe zijn. Beetje afgeragde bende, wordt steeds meer een studentenkroeg - wat het natuurlijk in feite is - met toevallig nog een bioscoop, dan een volwaardige locatie.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Dat eerste moet ik terugnemen, in de laatste paar minuten liep het nog behoorlijk vol.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
De tussenstand van het publiek:
1. 0.5 mm
2. Our Little Sister
3. Being Good
4. Assassination Classroom
5. Kakekomi
6. Kabukicho Love Hotel
7. Ryuzo and His Seven Henchmen
8. The Case of Hana and Alice
9. Round Trip Heart
10. A Courtesan with Flowered Skin
Nummers 4-10 draaien ook in Amsterdam. Opvallend wel, want ik vind de Amsterdam programmering op voorhand minder sterk dan de Rotterdamse. Kakekomi is een titel die ik vandaag ga overslaan en die me ook niet aanspreekt, ook al (of: juist?) is het van Harada. Volgens mij heeft niemand van 'ons' die gezien, of?
Assassination Classroom draaide gisteren wel met succes bij het publiek (alleen de doelgroep in de zaal - duidelijk minder druk dan de film van 19u00 uur).
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Als ik jullie stemmen en berichten zo zie, kan ik volgens mij concluderen dat de Japanse cinema het weer prima doet de laatste paar jaar?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Het zit er op, ik heb deze editie 20 films gezien op Camera Japan. Ik denk een persoonlijk record – en ik betwijfel of ik dit nog een keer ga doen. Twee weekenden is toch wel behoorlijk slopend. De eindranking:
Buitengewoon:
The Light Shines Only There (Mipo O)
Zeer Goed:
0.5mm (Momoko Ando)
That’s It (Gakuryu Ishii)
Erg goed:
Being Good (Mipo O)
Round Trip Heart (Yuki Tanada)
Wonderful World End (Daigo Matsui)
Her Granddaughter (Ryuichi Hiroki)
Kabukicho Love Hotel (Ryuichi Hiroki)
Goed:
Our Family (Yuya Ishii)
Ain’t No Tomorrows (Yuki Tanada)
Obon Brothers (Akira Osaki)
Forget Me Not (Kei Horie)
A Courtesan with Flowered Skin (Keisuke Toyoshima)
Prima:
The Scent of Pheasant’s Eye (Jiro Kawate)
Sanchu Uprising: Voices at Dawn (Juichiro Yamasaki)
Assassination Classroom (Eiichiro Hasumi)
Asleep (Shingo Wakagi)
OK
The Murder Case of Hana & Alice (Shunji Iwai)
The Vancouver Asahi (Yuya Ishii )
Ryuzo and His Seven Henchmen (Takeshi Kitano)
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Verdorie. Camera Japan verhuist terug naar begin oktober, dus juist als mijn moeder jarig is. Dat wordt dit jaar dus lastiger.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Donderdag 6 oktober
14.45 – 16.13 Leap Year Girl - AMANO Chihiro
17.15 – 18.46 Our Huff and Puff Journey - MATSUI Daigo
19.00 – 21.05 The Mohican Comes Home - OKITA Shuichi
21.45 – 23.30 Bitter Honey - ISHII Gakuryu
Vrijdag 7 oktober
14.30 – 15.55 Joy of Man’s Desiring - SUGITA Masakazu
16.30 – 18.33 The Actor - YOKOHAMA Satoko
19.00 – 20.57 Flying Colors - DOI Nobuhiro
21.30 – 23.40 Creepy - KUROSAWA Kiyoshi
Zaterdag 8 oktober
14.00 – 15.46 Their Distance - IMAIZUMI Rikiya
16.30 – 17.57 Emi-Abi - WATANABE Kensaku
19.15 – 20.58 Cat’s Don’t Come When You Call - YAMAMOTO Toru
22.30 – 23.48 Wet Woman in the Wind - SHIOTA Akihiko
Zondag 9 oktober
12.30 – 13.44 Children of Iron - FUKUYAMA Koki
14.30 – 15.54 There Is No Lid on the Sea - TOYOSHIMA Keisuke
16.15 – 17.59 The Projects - SAKAMOTO Junji
19.00 – 21.09 The Magnificent Nine - NAKAMURA Yoshihiro
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Ben nog nooit geweest maar nu ik een Cineville pas heb wordt dit wel erg interessant (tenminste in 2015 was Cineville zo te zien geldig). Heb het programma doorgespit en deze lijken mij wel wat:
7-10
Kampai! For the Love of Sake
Creepy
8-10
Miss Hokusai / Matasaburo of the Wind
Wet Woman in the Wind
HK2: The Abnormal Crisis
9-10
Rudolf the Black Cat
niethie
-
- 7319 berichten
- 7240 stemmen
Eerste indruk: Veeeeeels teveel shorts, zucht!
Eerste keer dat ik het programma ook een beetje suffig en TE veilig vind. Echt veel gewaagdst vind je er niet meer tussen. komedie als thema ook niet zo blij mee aangezien het vaker miss dan hit is binnen dat genre voor mij. Maar ik geef het wat tijd en dan krijg ik er nog wel een leuk programma'tje uit vermoed ik.
Wel leuk dat ze die Kumashiro er tussen hebben gegooid. Prima excuus om eens aan diens oevre te beginnen...
niethie
-
- 7319 berichten
- 7240 stemmen
Zoiets ongeveer, al kan er op de dagen zelf nog wel het een en ander afvallen...
Woensdag
2045: Camera Folklore (20:00)
Donderdag
Bitter Honey (21:45) (nieuwe Ishii is altijd goed nieuws)
Vrijdag
Joy of Man's Desiring (14:30)
Dawn (17:00) (lijkt me de uitblinker te worden tussen alle flauwigheid!)
(VHS Japan Night - 21:45) (al is er dit avond ook een concert in de Rotown)
Our Huff and Puff Journey (22:15) (WWE viel me tegen vorig jaar maar wil het nog wel een kans geven)
Lovers Are Wet (23:59)
Zaterdag
Cry as If You Mean It (12:45)
Lost and Found (14:00) of Their Distance (14:00)
Miss Hokusai (16:15) (lijkt me wat duf)
Fukushima Mon Amour (19:00) (al gaat die 3 weken later ook regulier draaien)
Good Stripes (21:30) of Mohican Comes Home (21:45)
Wet Woman in the Wind (22:30) (kan waarschijnlijk niet eens omdat de films ervoor beide 2 uur zijn)
(Hentai Kamen 2 (23:59) (hangt er vanaf, de eerste was heerlijk droog en op zo'n uur...)
Zondag
Children of Iron (12:30)
Leap year Girl (14:15)
The Projects (16:15)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
De editie van vorig jaar zal waarschijnlijk nooit meer overtroffen worden, dit jaar was het af en toe even doorbijten, maar uiteindelijk was er toch weer voldoende goeds te zien. De nieuwste Ishii was eigenlijk de grootste teleurstelling.
Erg goed:
The Projects
Our Huff and Puff Journey
Goed:
There Is No Lid on the Sea
Leap Year Girl
Their Distance
= = = = =
The Mohican Comes Home
Creepy
Redelijk:
The Magnificent Nine
Flying Colors
Emi-Abi
= = = = =
The Actor
OK:
Bitter Honey
= = = = =
Children of Iron
(Zeer) Slecht:
Joy of Man’s Desiring
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Uiteindelijk toch wel weer een geslaagde editie. De films waren verdeeld over 2 vrij goede dagen en 2 matige dagen in het midden.
4,0*
Danchi / The Projects
3,5*
Watashitachi no Haa Haa / Our Huff and Puff Journey
Umi no Futa / There Is No Lid on the Sea
Itakutemo Itakutemo / Hurt
Shiranai, Futari / Their Distance
3,0*
Uruudoshi no Shoujo / Leap Year Girl
Mohican Kokyô ni Kaeru / The Mohican Comes Home
Mitsu no Aware / Bitter Honey
Hanasu Inu wo, Hanasu / Goodbye, Talking Dog
2,5*
Hoshigaoka Wadârando / Lost and Found
Neko Nanka Yondemo Konai / Cats Don't Come When You Call
2,0*
Ansatsu Kyôshitsu 2 / Ass. Classroom 2
1,0*
Yoru ga Aketara / Dawn
Retrospectief:
3,0*
Koibito-tachi wa Nureta / Lovers Are Wet
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Het uitgangspunt was best oké, maar ik vond het een enorm gekunsteld en geforceerd drama vol onsympathieke personages en slappe dialogen. Toen de film richting het einde nog een paar keer over de top ging had ik het helemaal gehad. Bovendien ook erg matig geacteerd door het jongere meisje (ik meende haar wel te herkennen, maar kon d'r niet plaatsen. Hier vond ik haar in ieder geval niet goed).
Uiteindelijk was het vooral een lange, vermoeiende zit.
niethie
-
- 7319 berichten
- 7240 stemmen
Duidelijk. Ik moet nog altijd leren wat kritischer te zijn op Aziatische films merk ik.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Uiteindelijk maar 3 films gezien:
- Kampai! For the Love of Sake met gratis glaasje sake
(De sake stand was helaas leeg zondag dus geen fles gescoord) 2,5*
- Kurîpî: Itsuwari no Rinjin (2016) 3,0*
- Rudolf the Black Cat 4,0*
Uiteindelijk was de 3D animatie kinderfilm de leukste film zoals verwacht. Verder een leuk festivalletje: houdt Cineville geldig! 
niethie
-
- 7319 berichten
- 7240 stemmen
Voor Mochizuki Rokuro, Koenr, starbright boy en de overige usual suspects. Het programma in papiervorm:
Te beginnen met vier mooie specials dit jaar:
Eureka (AOYAMA Shinji) <--- 
A Page of Madness (KINUGASA Teinosuke)
Blind Woman's Curse (ISHII Teruo)
Princess Mononoke (MIYAZAKI Hayao)
Regulier:
At the Terrace (YUMAUCI Kenji)
Bangkok Nites (TOMITA Katsuya)
Before We Vanish (KUROSAWA Kiyoshi)
Close-Knit (OGIGAMI Naoko)
Death Note: Light Up the New World (SATO Shinsuke)
Eriko, Pretended (FUJIMURA Akiyo)
Going the Distance (HARUMOTO Yujiro)
Hello, Goodbye (KIKUCHI Takeo)
Her Love Boils Bathwater (NAKANO Ryota)
Journey of the Tortoise (NAGAYAMA Tadashi)
Kuro (KOYAMA Joji & TUJIKO Noriko)
Life and Death on the Shore (KOSHIKAWA Michio)
Long Excuse, The (NISHKAWA Miwa)
Love and Other Cults (UCHIDA Eiji)
Meatbal Machine Kodoku (NISIMURA Yoshihiro)
Naoko: Winning Runners (FURUMAYA Tomoyuki)
Neko Atsume House (KURAKATA Masatoshi)
Neko Ninja (WATANABE Takeshi)
Noise (MATSUMOTO Yusaku)
Oh Lucy! (HIRAYANGI Atsuko)
Over the Fence (YAMASHITA Nobuhiro)
Parks (SETA Natsuki)
Poolsideman (WATANABE Hirobumi)
Rage Lee Sang-il)
Same Old, Same Old (IMAIZUMI Rikiya)
Satoshi: A Move for Tomorrow (MORI Yoshitaka)
Seto & Utsumi (OMORI Tatsushi)
Sower, The (TAKEUSHI Yosuke)
Sun, The (IRIE Yu)
Survival Family (YAGUCHI Shinobu)
Animatie:
Ancien and the Magic Tablet (KAMIYAMA Kenji)
A Silent Voice (YAMADA Naoko)
In This Corner of the World (KATABUCHI Sunao)
Your Voice (ITO Naoyuki)
Documentaire:
Boys For Sale (ITAKO)
Mother, I've Pretty Much Forgotten Your Face ENDO Michiro)
Start Line (IMAMURA Ayako)
Even op het gemakje doornemen maar met een Cineville moet het wel wat meer worden dit jaar. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen

Staan leuke namen tussen en daarbij zeker ook dingen waar ik naar uitkijk, zoals Bangkok Nites, Her Love Boils Bathwater, The Long Excuse, Rage en Naoko bijvoorbeeld. Veel lange films trouwens en toch ook aardig wat eerste films als ik dat zo zie.
Ik had het Rotterdam weekend al vrij gepland in mijn agenda... Dus - tot dan!
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Bangkok Nites 
En nog aardig wat meer films en regisseurs die op de radar staan. Hoop dat ik dit jaar kan maar vrees er weer voor.