menu

Film / Festivals en evenementen / Pathé Pac filmfestival

zoeken in:

Zwolle84
+1

Zwolle84
Programma
10:30 - 12:15 - Can You Ever Forgive Me? (2018)
Pauze
13:10 - 15:10 - If Beale Street Could Talk (2018)
15:25 - 17:35 - Vice (2018)
Pauze
19:00 - 21:10 - Green Book (2018)
21:25 - 23:00 - Arctic (2018)

Je kwam een heel eind, Psygothic!

John Milton

Zwolle84 schreef:
Programma
10:30 - 12:15 - Can You Ever Forgive Me? (2018)
Pauze
13:10 - 15:10 - If Beale Street Could Talk (2018)
15:25 - 17:35 - Vice (2018)
Pauze
19:00 - 21:10 - Green Book (2018)
21:25 - 23:00 - Arctic (2018)

Je kwam een heel eind, Psygothic!

John Milton

Echt avontuurlijk is dat Pac festival ook niet meer he?

Zwolle84
TheBunk schreef:
(quote)

Echt avontuurlijk is dat Pac festival ook niet meer he?

Nee, het is de laatste jaren vrij rechttoe-rechtaan drama geworden. Maar er zit altijd wel een fijne verrassing of twee bij.

Zwolle84
Het was een wat vlakke editie van het festival, maar wel met één enorme uitschieter. Een voltreffer die gelijk m’n top 10 heeft gehaald, iets wat normaal nooit gebeurt.

Verder was Can You Ever Forgive Me? tegen de (lage) verwachtingen in wel oké, Green Book leuk en Arctic vooral saai.

Volgende keer zou ik wel weer een echt verrassende film willen zien. Geen volbloed drama, maar een mooie sci-fi bijvoorbeeld.

Datum en eerste twee films van de nieuwe editie zijn bekend. 5/6 oktober en de films The farewell en Sorry we missed you.

Opvallend dat er dit jaar slechts 4 films getoond gaan worden. Erg lange films of een nieuwe opzet?

Was me nog niet eens opgevallen, vind ik wel jammer. Ik zie dat ie 85 minuten eerder afgelopen zal zijn dan de vorige edities, hadden ze dus nog wel iets korts achteraan kunnen doen.

Shaky schreef:
Opvallend dat er dit jaar slechts 4 films getoond gaan worden. Erg lange films of een nieuwe opzet?
Ik moet zeggen dat ik dat op zich niet heel erg vind, maar mijn tolerantie voor filler wordt dan natuurlijk wel kleiner. Als 1 van de 4 je al niets lijkt wordt het al minder aanlokkelijk. Wel jammer dat het even duur is gebleven, in feite dus een prijsstijging van 20%.

Ik wil The Farewell en Sorry We Missed You trouwens beide wel erg graag zien. Maar, die titels kunnen we met de PUC een maand later ook gratis zien (geen Gold Member meer). Of ik zin heb om dan 2 keer een tientje te gaan lappen hang echt af van de andere twee titels; even afwachten dan maar.

Heel erg vind ik het ook niet dat er een film minder getoond wordt, maar dat er geen prijscorrectie komt is wel jammer. Tot nu toe lijken beide films me wel aardig, ben erg benieuwd wat daar bij gaat komen.

Hoe dan ook; de tickets heb ik al, dus wat het ook wordt.. ik zit er weer

De laatste twee titels zijn nu ook bekend:

Official Secrets (2019)
en
The Goldfinch (2019)

Dan is er voor mij geen enkele twijfel.

The Goldfinch is volgens de eerste berichten een behoorlijk zwakke, vlakke film waar ze na de massieve box Office flop vermoedelijk goedkoop aan konden komen, en hoewel Official Secrets wel iets beter wordt ontvangen weet ik niet of ik daar zelfs met mijn Unlimited Pas de tijd voor uit zou trekken. Heel misschien als het net zo uit zou komen.

Dan zou ik dus voor ons als stel 2 in feite twee tientjes betalen om die twee andere films die ik wel graag zou willen zien, iets eerder te kunnen zien. Daar word ik niet heel warm van. Skip...

(Wat vind jij van de selectie deze editie Shaky, voor zover je dat van tevoren kunt zeggen uiteraard?)

Ik moet eerlijk zeggen dat het programma mij ook niet echt aanspreekt. De twee films die eerst bekend gemaakt werden lijken mij iets interessanter dan deze twee, maar overlopen van enthousiasme doe ik zeker niet.

Van de andere kant; ik ben vaker positief verrast, dus ik ga kijken wat het gaat worden. Tickets had ik al gekocht en een leuke dag zal het zeker worden, maar inderdaad; ik kan het me goed voorstellen wanneer mensen deze editie skippen.

Ik sla deze editie ook over, de eerste twee titels wou ik zeker wel zien maar de twee nieuwe boeien me echt totaal niet.

Het zit er alweer op. Geen geweldige editie qua films, maar ook zeker qua aankleding. Het lijkt wel alsof er steeds minder omlijsting is bij het PAC Festival. Waar ik van een aantal jaar geleden weet dat we nog flesjes drinken kregen, een presentator hadden en een prijsvraag waarbij elke zaal in NL een prijs kon winnen, is dat nu allemaal verdwenen. Erg jammer. Uiteraard heb ik alsnog een leuke dag gehad, maar die beetjes extra maakten het allemaal wat meer 'fun'.

Wat betreft de films:

1. Sorry We Missed You - opener en meteen veruit (maar dan ook echt met een straatlengte verschil) de beste film van de dag. Rauw, realistisch en hard. Deze kwam binnen. 4*

2. Official Secrets - de eerste film na de lunchpauze was geen voltreffer. Het verhaal hebben we al tig keer eerder gezien met net wat andere poppetjes; beetje lopende band werk dit. Het stak wel allemaal kundig in elkaar en het was een feest der herkenning met alle bekende Britse acteurs, die vrijwel allemaal uit het televisieserie-landschap komen. Het geheel voelde ook een beetje tv-film aan. Mager zesje. 3*

3. The Goldfinch - geen idee wat ik hiervan moest verwachten, maar met een speelduur van 149 hoop je op iets interessants.... helaas. Wat een debacle was dit. De film vloog alle kanten op, koos geen koers en leek zelf ook niet helemaal te weten wat nu te brengen. De moraal op het einde raakte kant noch wal en de dikke twee uur gingen uiterst traag voorbij. Een 4,5 en dan kom ik op MoMe op 2,5*. Zou kunnen dat ik deze, na het laten bezinken, nog verlaag na 2*.

4. The Farewell - afsluiter van het PAC Festival en een film waar ik toch best wel naar uitkeek. Helaas, pakte ook deze film niet goed voor mij uit. Wat we kregen was een film die het midden hield tussen komedie en drama, met beide aspecten niet uitgewerkt. Voor een komedie was het veel te plat en totaal niet grappig en voor drama ging het nergens de diepte in en kreeg ik amper binding met de zeer irritante personages. Dat constante 'educating' van deze film, "Ow, dus in China doen we het zo....": gedver; leek wel een educatief filmpje dat je verplicht moet kijken tijdens de geschiedenisles. Bijna het 'after school special' gevoel zeg maar. Als deze film met Hollywood-acteurs gemaakt was, ben ik ervan overtuigd dat we met zijn alle op MoMe in de rij stonden om de film tot op het bot af te branden.....
2,5*, maar net als bij de Goldfinch neigt het eerder na 2* dan naar 3*.

Al met al een zwak programma met één uitschieter naar boven.

Kwam deze 'recensie' tegen van de omlijsting van het PAC Fest. Wat een trieste bedoeling zeg, betreur het niet dat mijn laatste keer al even geleden was. Geen persoonlijke noot, een digitale quiz en een film minder.

Ben toch iets meer tevreden dan Shaky over de vertoonde films, maar er heerst idd iets van teleurstelling. De zaal zit niet meer vol door het programma over twee dagen. Er is een film minder, dus je hebt idd minder dat marathon gevoel zoals hierboven in de link staat. Ik vraag me ook naar aanleiding van wat voor enquêtes ze bij deze onzin komen. Ik krijg vaak genoeg enquêtes van Pathé in de mail, maar hier niet over...
In Groningen was er verder wel het praatje vooraf en het satébuffet van het Satéhuis zoals deze elke editie aangeboden wordt en nog steeds geen enkele reclame gelukkig. Maar voor de rest weinig interactie... Een pauze minder om even de film na te bespreken, geen quiz en geen uitreiking (toch altijd een leuk moment). Geen gratis hapjes oid verder. Alleen wat speciale koffie en lunchdingetjes voor een wat goedkopere prijs.

Films gewoon zoals ik van het programma verwacht. Er zit altijd wel een topper tussen en iets wat een beetje als middle of the road aanvoelt. Ik ben iets positiever dan Shaky over de gehele linie. Vooral the Farewell werkte wel goed bij mij op zowel het gebied van komedie als drama.

Sorry we missed you: 4,0*
Official Secrets: 3,5*
The Goldfinch:3,0*
The Farewell:4,0*

Recensies staan bij de films zelf. Ga ik hier niet neerpennen.

dit telt.

De 4 titels zijn bekend zo te zien.

PAC Festival -Trailer & Laatste nieuws - Pathé - pathe.nl

Op zondag 12 januari is de 22e editie van het PAC Festival bij Pathé! Tijdens deze speciale dag voor filmliefhebbers zie je vier bijzondere voorpremières op één dag. Tijdens deze editie zie je Bombshell, Dark Waters, Honey Boy en Richard Jewell.

Bombshell
Een onthullende kijk in het meest krachtige en controversiële media-imperium wat Amerika ooit gekend heeft; Fox News. Gebaseerd op het waargebeurde schandaal vertelt Bombshell het explosieve verhaal van de vrouwen die het zwijgen doorbraken en het hoofd van Fox News, Roger Ailes, beschuldigden van seksuele intimidatie. Met o.a. Academy Award® winnaar Charlize Theron, Academy Award® winnaar Nicole Kidman, Academy Award® genomineerde John Lithgow en Academy Award® genomineerde Margot Robbie.

Richard Jewell
Richard Jewell, geregisseerd door Clint Eastwood, is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en laat zien wat er gebeurt als de waarheid het slachtoffer wordt van wat als feit wordt gepresenteerd. “Er ligt een bom in Centennial Park. Jullie hebben dertig minuten.” Richard Jewell wordt wereldwijd bekend als de beveiliger die bij de bomaanslag in Atlanta in 1996 het explosief vindt.

filminformatie over Honey Boy en Dark Waters volgt.

Zit iig geen titel bij ik echt niet hoef te zien. Eens kijken wat het gaat kosten voor PUC houders.

Nader bekeken:

- Dark Waters: gaat 11 dagen later regulier in première
- Bombshell: gaat 4 (!) dagen later regulier in première

voor die twee titels hoef je het als Pathé Unlimited houder dus niet te doen. Tenzij je echt een haantje de voorste maniak bent.

- Richard Jewell: gaat 5 maart pas in première
- Honey Boy: gaat 16 april pas in première.

Die laatste titel is wat mij betreft ook meteen de meest aansprekende voor een PAC festival, die andere drie zijn nu ook weer niet zo heel alternatief, wat mij betreft.

Hoewel ik alle 4 de films op zich wel wil zien (Honey Boy zelfs graag!), is het wederom een beetje de vraag als PUC houder of je als stel 20 euro wil betalen om die twee laatst genoemde films eerder te zien. Die twee andere kun je immers vlak na het PAC Festival al "gratis" bekijken.

Ik denk er nog even over na.

Honey Boy wil ik wel erg graag zien (en is met de release in april ook een lekkere voorpremiére) en de nieuwste worpen van Haynes en Clint zullen op zich ook wel het kjken waard zijn. Bombshell lijkt me dan wel weer héél erg kut, maar ik heb Vice in dezelfde setting vorig jaar ook overleefd, dus we zullen het zien.

Zwolle 84, Miss Milton en ik hebben heerlijk IPA's zitten tikken tijdens Vice vorig jaar. Maar toen waren het nog 5 films, ipv 4.

Ik keek omdat ik Adam McKay wel kan/kon waarderen nog wel enigszins uit naar Vice (al vermoedde ik door de reacties al het ergste), maar die bleek uiteindelijk nauwelijks te harden. Dus ja, met zo'n Jay Roach hier aan het roer zie ik het dan al helemaal somber in

5 films (te) veel
welkom op het IFFR.

Ja, zo’n festivalschema als Verhoeven soms heeft met 10+ dagen achter elkaar 5 films per dag lijkt mij absolute horror. Zou vermoedelijk doordraaien

2-3 is ideaal, maar 1-2 keer per jaar zo’n Pacje met 4 films gaat best.

Soms?
Maar je moet er ook het type voor zijn en er het geduld voor hebben. Veel mensen die ik ken, ook filmliefhebbers geven aan er de concentratie gewoonweg niet voor te hebben. Of ze worden ook gaar. Onze schermpjescultuur werkt ons concentratrielevel ook niet bepaald in de hand.

Geduld is er genoeg...
Al merk ik in vergelijking met zo'n 15 jaar geleden toen ik voor het eerst IFFR bezocht en er ook ging werken het me toch makkelijker af ging om bv 4 a 5 films op een dag te kijken dan tegenwoordig.
Maar dat kwam omdat ik toen het voordeel had dat ik s'ochtends al 2 films kon mee kijken met pers/industry al voor ik mijn eigen film schema ging afwerken.

De laatste jaren houdt ik het op 3 max 4 op een dag bij welk film festival dan ook.
Gewoon om mezelf ook nog wat rust en fatsoenlijk festival voedsel te gunnen.

kappeuter (crew)
Exclusieve voorpremières van vier bijzondere kwaliteitsfilms tijdens PAC Festival
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/pac-festival.png

Liefhebbers van kwaliteitsfilms kunnen op zondag 12 januari weer terecht bij Pathé voor het 22ste PAC Festival. Tijdens dit unieke Alternative Cinema-filmfestival kunnen filmliefhebbers genieten van vier bijzondere voorpremières van Dark Waters, Honey Boy, Bombshell en Richard Jewell. Doorgewinterde acteurs Mark Ruffalo, Charlize Theron, Margot Robbie, Shia LeBeouf en Nicole Kidman zijn te bewonderen in de vier films.

De bijzondere titels van het PAC Festival zijn dit jaar goed voor drie Golden Globe nominaties. Charlize Theron voor de vrouwelijke hoofdrol en Margot Robbie voor de vrouwelijke bijrol in Bombshell en Kathy Bates voor de vrouwelijke bijrol in Richard Jewell. De films tijdens het PAC Festival zijn tot wel drie maanden voor hun reguliere bioscooprelease voor het eerst in Nederland te zien. Samen representeren zij een bijzondere beleving van diverse verhalen met uitmuntende acteerprestaties en prachtige beelden.

Kaarten voor het PAC Festival zijn nu te koop via Pathe.nl.

Programma
10:30 – 12:35 Dark Waters (gaat 23 januari in première)

Dark Waters vertelt het schokkende en waargebeurde verhaal van advocaat Rob Bilott (Oscar®genomineerde Mark Ruffalo) die net partner is geworden bij een prestigieus advocaten kantoor. Als bedrijfsadvocaat voor diverse grote chemie bedrijven, heeft hij reeds zijn sporen verdiend en daarmee zijn toekomst veilig gesteld. Wanneer hij op zijn werk benaderd wordt door een boer uit West Virginia, die beweert dat er giftig afval wordt geloosd op zijn land wat de oogst verpest en het vee doodt, raakt hij verstrengeld in een persoonlijk conflict. In de hoop de waarheid boven water te krijgen, dient Bilott uiteindelijk een klacht in tegen chemie concern DuPont. Hij begrijpt dat er gevochten moet worden voor de gerechtigheid voor een gemeenschap die al jaren wordt blootgesteld aan dodelijke chemicaliën.

13:40 – 15:15 Honey Boy (gaat 16 april in première)

Honey Boy is geregisseerd door Alma Har'el naar een scenario van Shia LaBeouf, gebaseerd op zijn ervaringen als jonge acteur en zijn complexe relatie met zijn vader. Noah Jupe en Lucas Hedges spelen het personage Otis Lort gedurende 2 periodes in zijn nog jonge leven. Hun vader, een alcoholist en ex rodeo-clown wordt gespeeld door Shia LaBeouf.

15:30 – 17:20 Bombshell (gaat 16 januari in première)

Een onthullende kijk in het meest krachtige en controversiële media-imperium wat Amerika ooit gekend heeft; Fox News. Gebaseerd op het waargebeurde schandaal vertelt Bombshell het explosieve verhaal van de vrouwen die het zwijgen doorbraken en het hoofd van Fox News, Roger Ailes, beschuldigden van seksuele intimidatie.

18:45 – 20:55 Richard Jewell (gaat 5 maart in première)

Richard Jewell, geregisseerd door Clint Eastwood, is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en laat zien wat er gebeurt als de waarheid het slachtoffer wordt van wat als feit wordt gepresenteerd. “Er ligt een bom in Centennial Park. Jullie hebben dertig minuten.” Richard Jewell wordt wereldwijd bekend als de beveiliger die bij de bomaanslag in Atlanta in 1996 het explosief vindt.

bron: persbericht Pathé

Ik ben voor het eerst geweest en vond het m.u.v. Bombshell allemaal heel erg goed. Wel leek het echt een super Amerikaans thema te hebben, toeval natuurlijk. Best wel voor herhaling vatbaar met een goldmember-pas, dan is het maar 5 euro. Benieuwd naar de line-up voor de volgende editie. Zal ergens in oktober zijn denk ik?

Meestal laatste weekend september/eerste weekend oktober ja. Inderdaad beetje overkill aan "based on a true story" films, maar Honey Boy en Richard Jewell waren in ieder geval goed te doen.

Rvdzja ook nog stuk voor stuk gebaseerd op waargebeurde verhalen idd.

Thanks for the tip. Ga het in de gaten houden.

geplaatst:
Ik ben benieuwd in welke vorm Pathé het PAC filmfestival deze keer gaat neerzetten. Verspreid over meerdere zalen? Ik heb sowieso het idee dat de opkomst voor dit festival steeds lager wordt, in ieder geval in Amersfoort. Hopelijk gaat het gewoon weer door.

Ook even een lijstje gemaakt van alle 108 films die, chronologisch, op dit festival gedraaid hebben. Er zitten toch wel een hoop pareltjes tussen hoor! Hoewel er de laatste 3 jaar weinig films tussen hebben gezeten die tot mijn favorieten zijn gaan behoren, behalve The Shape of Water. ‎PAC Film Festival, a list of films by brawljeff • Letterboxd

Gast
geplaatst: vandaag om 12:34 uur

geplaatst: vandaag om 12:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.