Fury (2014)

Verenigde Staten / China / Verenigd Koninkrijk
Actie / Oorlog

geregisseerd door David Ayer
met Brad Pitt, Logan Lerman en Shia LaBeouf

'Fury' volgt de door de wol geverfde Wardaddy aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft de leiding over een vijfkoppige tank-crew die een levensgevaarlijke missie in vijandelijk gebied dient uit te voeren. Ze zijn in elk opzicht in de minderheid, maar Wardaddy en zijn mannen doen er alles aan om de kern van nazi-Duitsland binnen te dringen.

avatar van Humphrey
Absoluut aan te bevelen film voor liefhebbers van het genre. Uitstekend acterende Bradd Pitt, hevige en realistische gevechtsscènes met oog voor detail. Prima film, zeker 4*.

Fijne ouderwetse oorlogsfilm, die wel zo zijn mankementen heeft. Technisch is Fury sterk en het is best een beklimmende film, maar het verhaaltje is niet veel meer dan een aaneenschakeling van situaties waarin de mannen terechtkomen, waarvan de geloofwaardigheid af en toe flink in het geding komt. Toch is het behoorlijk vermakelijk, wat eigenlijk al aangeeft dat de film het niet moet hebben van zijn dramatische kwaliteiten. De personages zijn vrij plat en eendimensionaal en eigenlijk gewoon nogal cliché. Een aantal scenes dreigen daar een ommekeer in te brengen, maar het komt niet helemaal los. Maar er zijn verschillende scenes die me wel bij zullen blijven. 3,5 sterren.

avatar van Richard_Voorhees
Goed, het concept is best origineel. Er was tot op heden nog geen oorlogsfilm die puur over de bemanning van een tank gaat. Brad Pitt overdrijft zijn veteranengedrag alleen hier en daar tot op irritante wijze en de manier waarop de rookie veranderd van een mietje tot een vechtersbaas waardoor hij de bijnaam Machine krijgt is ook niet echt realistisch.
Daarnaast is ruim 2 uur voor een dergelijke film wel erg lang, waardoor er ook een aantal scenes voorbij komen die naar mijn mening onnodig zijn. De scene met de Duitse jongedame in het huis duurde bijvoorbeeld best lang en had hier en daar best wat ingekort mogen worden. Een nogal nutteloze opbloeiende liefdesscene.
Visueel ziet de film er wel lekker rauw uit. Alleen lijken de mitrailleurschoten soms wel op van die Star Wars zaps, vooral wanneer er groene schoten voorbij komen. Waarom in godsnaam in die kleur? Alsof dat in het echt ook zo zou zijn. Maar goed, verder ziet alles er wel goed uit en zijn de explosies wel een stuk realistischer in kaart gebracht.
Het einde is dan weer zo'n overdreven verheerlijking van de Amerikaanse militairen wanneer de tankeenheid het opneemt tegen een heel bataljon Duitsers. Nadat de laatstgenoemden erg fanatiek hun best hebben gedaan om de tankeenheid tot op de laatste man uit te roeien, is het nogal onrealistisch dat een Duitse soldaat besluit om de rookie te sparen.
Een film met zijn positieve en negatieve kanten dus. Mede daardoor kom ik voor deze film niet hoger dan 2,5*.

avatar van woeler82
Ik heb nog geen oorlogsfilm gezien waar het alleen draait om tanks.
Dus deze wel.
Hij zit best wel degelijk in elkaar gestoken , de scene met de 2 vrouwen was leuke afwisseling en vond deze niet lang duren, het heeft trouwens te maken met de gruwel om de oorlog heen omdat
lief en leed zo kort bij elkaar is.
Heb best wel genoten van de film , hoop alleen dat het wel film blijft en geen werkelijkheid

avatar van doncorleone
Richard_Voorhees schreef:

Ik vond het de spannendste en enige beklijvende scene van de film.

avatar van AnthonyG.
Al dat budget, al dat mooi en correct gerief en toch maak je zo'n onrealistische film. Ik vond het plot tenenkrommend. Er bestaan genoeg echtgebeurde verhalen over tanks en tankoorlogsvoering is enorm, waarom je dan zoiets dwaas gebruikt, is me echt een mysterie.

Humphrey schreef:

You're joking right?
Zelden zoiets onrealistisch gezien. Mocht die tiger tank scene realistisch zijn, zou ze na 20 seconden al gedaan geweest zijn met 3 uitgeschakelde Shermans of 2 uitgeschakelde shermans en een brandende tiger.

En het toppunt is toch wel de last stand, in realiteit loop je gewoon weg, een peleton duitsers maakt korte metten met zo'n tank in het midden van de weg en loopt niet als lemmings ernaar toe.

Boneka schreef:

Nou ik vond de balans hier en daar flink zoek. Ik vond trouwens nog iets in de extra's dat na het schijnt elk land hun eigen kleur kogels heeft. Vandaar die kleureffecten. Zo schijnt Amerika roze te gebruiken en Duitsland blauw of zo. Wat hier van waar is weet ik niet, ik vond het in ieder geval iets te dik erop gelegd.

Dit is waar.

avatar van Humphrey
AnthonyG. schreef:

You're joking right?

I don't think so.
Als je dan toch de feiten puur realistisch wil zien, ben je beter met een documentaire en die worden ook wel eens gemanipuleerd.
Overigens zou een echt realistische oorlogsfilm qua harde beelden, nauwelijks te "genieten" zijn, als we dat woord genieten al mogen gebruiken.
Oorlog is sowieso 'n hel ...

Humphrey schreef:

I don't think so.
Oorlog is sowieso 'n hel ...

Ik vind de gevechtscenes in The Thin Red Line heel geslaagd.

Modern, Black Hawk Down doet het redelijk goed.

avatar van mnrk
Vamonos, cabron, vamonos.....Hey, you want to talk Mexican? Join another tank, a Mexican tank. This is an American tank, we talk American.

Een prima oorlogsfilm van David Ayer...

Het verhaal is boeiend en wordt ook zo gebracht dat ondanks de speelduur de film toch (leuk) blijft om naar te kijken...

De gehele aankleding en settings zijn wel goed uitgewerkt en zorgen voor de sfeer die bij dit soort films hoort, maar het grote pluspunt is dat de Duitsers ook gewoon Duits praten...

De cast in deze film is ook in orde, Brad Pitt speelt zijn rol zeer overtuigend en ook de overige cast past er helemaal bij...

Dit allemaal voorzien van een score die zeker de moeite waard is...
Steven Price - Fury (2014) - MusicMeter.nl

avatar van JoeCabot
Nazi's afslachten is ondertussen wel een kolfje naar de hand van Pitt. Hij gaat weer stevig tekeer. Niet zo kolderiek als in Inglorious Bastards, wel even maniakaal.

David Ayer kijkt niet op een oorlogscliché meer of minder. Voor de subtiliteit hoef je deze niet te zien. Wel voor het brute over-the-top geweld. En voor de dreiging die constant om de hoek loert. Fury is van start tot finish spannend, best knap.

Het begint allemaal tamelijk serieus. Veel actie, dat zeker, maar zonder echt in te boeten aan realisme. Enkel bij de Star Wars-achtige lasereffecten stel ik me toch wat vragen. Daarna wordt het zwaar geschut even op een laag pitje gezet voor een vleugje romantiek. Wat mij betreft overbodig in een film die vooral heel erg badass wil zijn.

In de finale gaan alle remmen wel los tijdens een battle met een hoog Tony-Montana-op-het-balkon-gehalte. Erg vermakelijk, alleen wordt de fun toch wat vergald door het vreselijk laffe einde.

avatar van Rickyman
Een vermakelijke oorlogsfilm, alhoewel oorlog nooit leuk is, zit deze film vol actie en humor.
Met prima acteerwerk en moest ik bij Brad Pitt regelmatig aan zijn rol uit Inglourious Basterds denken.
Helaas duren sommige (romantische)drama scènes mij iets te lang, maar worden de oorlogsgevechten mooi realistisch in beeld gebracht, toch komen er ook genoeg lachwekkende momenten voorbij, zoals de groene en rode Star Wars kogels uit Tweede Wereldoorlogwapens of de soms knullige tankgevechten waarbij het lijkt alsof ze elkaar met rotjes bekogelen, maar daarna wel een heel gebouw kunnen wegblazen.

avatar van krabat
[/quote]
Noem me even een oorlogsfilm op die werkelijk correct de feiten weergeeft zoals ze zijn. [/quote]

Full Metal Jacket. In ieder geval niet dit spierballenfilmpje...

Vanmiddag de film gezien en voel toch de noodzaak om even te reageren op al die opmerking die refereren naar het onrealistische 'star wars' laser gehalte van de kogels. Dit zijn zogenaamde 'tracers' en werden gebruikt om de exacte locatie te beschieten van het doelwit zodat het door 'the main gun' (in dit geval 76mm sherman firefly kanon) kon worden uitgeschakeld. Ook in de luchtmacht werden die dikwijls gebruikt.

'leuke' film, hier en daar wat over de top. Maar zeker een aanrader om te kijken! 3,5*

En voor de leken wat betreft de 'gekleurde kogels'
Die heten lichtsporen. Deze worden gebruikt om te zien waar je afkomt tijdens het vuren in het donker. Om de 6/7 patronen (afhankelijk van het wapen) zit er een patroon tussen met een fosfor tip, welke de kleur geeft.

Echt wel een juweeltje. Genoten van begin tot eind. Staat in mijn 10 lijstje.

avatar van kleintje 2
Zeker een mooi verhaal over moed, opoffering en afgeknalde nazi's. Dit is voor mij zeker een blijvertje.
Ik ga hem zeker nog een keer kijken!

Ziegler schreef:

En toch is het niet zo heel bizar wat te zien krijgen. Het gebeurde. In de ardennen stuurt een duitse commandant de ene na de andere golf aanvallers op een peleton verkenners van de amerikanen af. Om het cynisch te brengen, de uitslag was 400 - 1 voor amerika. Het ging om een regiment duitsers tegenover een peleton amerikanen. Ook hier speelde dat de amerikanen door hun munitie heen zaten en het spannend was of ze overlopen werden. In dit geval koos de duitse commandant er uiteindelijk toch voor om, om de amerikane heen te gaan.
In dit voorbeeld ging het wel om heel jonge duitste soldaten, maar toch.

Heb je hier een bronverwijzing voor? Ik kan het me maar moeilijk voorstellen namelijk. temeer omdat de Amerikanen toch meer bekend staan om gevechten te winnen doordat ze grotere aantallen hebben. Kwalitatief gezien leggen de Amerikanen het toch wel af tegen menig tegenstander. Dan heb ik het over de normale soldaat, niet over technologie.

avatar van JacoBaco
Doet mij een beetje denken aan Wizna - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Een boeiende film, goed acteerwerk ook van Brad, en ja dat het soms wat sentimenteel is dat is puur voor de Amerikaanse markt, tenslotte is het ook een Hollywood productie en niet een Nederlandse. Kortom als je van tevoren al weet dat Hollywood niets voor jou is dan kan ik 1 ding adviseren, kijk niet je ergert je alleen maar.

avatar van JacoBaco
Sentimenteel... Tja, ligt eraan in welke context, denk ik. Ik kan mij wel voorstellen dat er een breekmomentje komt in zo'n oorlog. En de 1 kan er wat beter tegen dan de ander. Ik vind het vooral in Saving Private Ryan wat over de top sentimenteel. (Begin van de film, lang na de oorlog)

avatar van El ralpho
Best jobs they ever had

Fury vind ik een bovengemiddeld goede oorlogsfilm die wellicht niet altijd even realistisch is, maar die wel de sfeer van de tweede wereld oorlog goed over wist te brengen vanuit een hoek die ik in ieder geval nog niet eerder op deze manier gezien had. De fijne cast droeg hier absoluut aan bij met uitzondering van LaBeouf die ik hier wel een beetje een knuppel vond. Ook vond ik het verfrissend dat het hele verhaal hier een keer niet om het personage van Pitt draaide, al vond ik zijn 'Wardaddy' wel geweldig door hem ingevuld. De nadruk ligt hier meer op het personage van Lerman en hoe de oorlog hem gaandeweg de film vormt. Het verhaal hier omheen is echt flinterdun, maar ik vond dit persoonlijk geen gemis en eerder een verademing dat de focus puur lag op hoe deze tank-crew de oorlog beleefde.

Ook voor de fans van explosies en kogelgekletter stelt deze productie niet teleur en de acteurs gingen hierbij volledig op in hun rollen. Met name Pitt en Bernthal waren daarbij geweldig om te zien spelen al moest ik bij Bernthal wel regelmatig aan zijn personage uit Daredevil denken. Dit was echter niet erg want de acteur is zowel in die serie als in deze film gewoon een bad-ass personage. Een spierballen filmpje is dit eigenlijk zeker wel maar er zat daarnaast toch nog voldoende dramatiek in. De verandering die het personage van Lerman daarbij doormaakt vond ik in tegenstelling tot wat sommige mensen hier schrijven eigenlijk niet eens zo heel ongeloofwaardig omdat dit opeens wel erg snel leek te gaan. Eigenlijk wel logisch omdat de oorlog pas de eerste keer (althans zo leek het) iets van hem persoonlijk afnam, waardoor zijn haat tegen de Duitsers een motivatie meekreeg. de soms onrealistische veldslagen neem ik hierbij graag voor lief.

avatar van centurion81
Tegenvallende film. Flinterdun en onrealistisch verhaal. Had van mij meer over het verschil tussen de tanks mogen gaan of de inzet van bejaarden en kinderen aan het eind van de oorlog. Het begin van de film belooft iets dergelijks.

Wel jammer, na End of Watch had ik wel hoge verwachtingen van deze film van Ayer, maar goed, niet alles wat hij aanraakt verandert in goud (Suicide Squad)

Desalniettemin: wel mooi in beeld gebrachte actie en paar van mijn favorieten in de cast (Peña en Bernthal). 3*

avatar van Chelsea94
Aardige onrealistische film. Het eind was opzich best spannend maar ook erg ongeloofwaardig.

De personages vond ik niet sympathiek en kreeg ik ook totaal geen band mee.
Leuk om eens te zien, maar minder dan ik had gehoopt.

avatar van max cady
carla007 schreef:
Prima film, niets op aan te merken. Wat hebben we in dit land toch ceel azijnzeikers.

Ja echt ceel

Erg goede oorlog film!

Gijs2
Mooie uiterst realistisch drama die op momenten spijkerhard is. Enige dat ik jammer vind is dat ik Pitt hier niet overtuigend vind acteren. Hij is alles behalve een slechte acteur, maar hier vond ik hem niet overtuigend. Verder heeft ie sterke overeenkomsten met Saving private ryan qua sfeer en thema. Beide films blinken uit in realisme, wanhoop, moed en drama.

Overigens stoorde ik me niet aan de lichteffecten die kogels meebrengen. Sterker nog als je kijkt naar sommige beelden waarin echt geschoten wordt ( bijv Vietnam oorlog) dan zie je ook die lichtflitsen. Het feit dat dit niet overeenkomt met andere films voelt wellicht wat vreemd.

avatar van Arnhemmer
Gijs2 schreef:

Het gebruik van lichtspoormunitie werd in tanks ook veelvuldig gebruikt om een doel te markeren. De `machine gunner`richt zijn machinegeweer met lichtspoor op het doel (wanneer deze eenmaal gespot is) en de schutter van het kanon weet zo waar ie op moet richten. Mijn inziens voegt het wel realisme toe.

Gijs2
Absoluut ja. Helemaal mee eens

avatar van komerad
Arnhemmer schreef:

Hier schiet iedereen er mee en is er bovendien een afspraak dat duitsers groen en usa rood gebruiken? Het is er over en die laatste battle was er al helemaal te veel aan.

Het beste aan de hele film waren de "SS MARSCHIERT IN FEINDESLAND" zingende ss'ers.