The Giver (2014)

Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Phillip Noyce
met Brenton Thwaites, Jeff Bridges en Meryl Streep

De film vertelt het verhaal van een ogenschijnlijk perfecte wereld waarin iedereen blij is. Wanneer Jonas 12 jaar oud is wordt hij uitgekozen als de "ontvanger van herinneringen" voor de gemeenschap. Samen met een oude man, genaamd de Giver, gaat hij in training. Jonas leert over pijn, verdriet, oorlog en alle ongelukkige waarheden in de "echte" wereld. Hij beseft al snel dat zijn gemeenschap niet echt is. Geconfronteerd met deze realiteit staat hij voor moeilijke keuzes over zijn eigen leven en zijn toekomst.

avatar van baspls
Jeff Bridges: "Her name was Rosemary. She was my daughter. I loved her."
Meryl Streep: "Precision of language."
Jeff Bridges: "Haha! Could not be more precise."

Eindelijk een keer niet een recent Young Adult boek dat verfilmt word. The Giver van Lois Lowry (geen 18 jarige die denk wat van schrijven te weten maar een vrouwelijke schrijver van 77!!!) is een boek uit 1993, heb hem niet gelezen en heb er nog nooit eerder van gehoord maar na het zien van de film ga ik het boek zeker aanschaffen.

Mijn eerste reactie is dat deze film misschien wel de slechtste filmposter heeft die ik ooit heb gezien. Raar gephotoshopt. En het lijkt of Jeff Bridges de bad-guy is en Meryl Streep het supporting-character, maar dat is natuurlijk niet zo. Als een vriend van me niet had aangedrongen de film te gaan zien had ik hem waarschijnlijk nooit gekeken. Op het eerste gezicht lijkt dit weer de zoveelste crappy tienerfilm, maar niets is minder waar.

De casting is helemaal in orde. Jeff Bridges is duidelijk de beste acteur van de hele cast en hij steelt dan ook de show. Meryl Streep zet (ondanks dat ze voornamelijk voor een greenscreen staat) ook een sterke rol neer. De andere acteurs kan ik me niet herinneren ooit eerder te hebben gezien maar iedereen deed het aardig en ik heb niet veel aan te merken. (Al klonk de verteller in het bezin alsof hij van papier oplas.) Ooh ja, en goed nieuws voor iedereen die een hekel heeft aan acterende muzikanten, Taylor Swift zit nauwelijks in de film en als je niet bekend bent met haar uiterlijk (zoals ik) dan valt het je niet eens op tot je de eindcredits ziet.

Het verhaal is op sommige punten een beetje standaard, het concept hebben we immers zo vaak gezien, maar het is goed uitgevoerd en bevat de nodige originaliteit. De zwart-wit beelden in de eerste helft van de film vond ik wel grappig. Op een gegeven moment merk je het niet eens meer totdat het ineens kleur word. Grappig om moderne cinematografie in zwart-wit te zien. Bij bijvoorbeeld The Elephant Man merk je dat minder omdat Lynch niet drastisch andere hoeken gebruikt als ze in de jaren '30/'40 deden.

Een kritiekpunt vind ik wel dat ze wat langer door hadden mogen gaan met Jeff en Brenton die herinneringen opdoen en discussiëren - En ze hadden best een paar essentiële boeken mogen lezen en zo - en minder tijd besteden aan de eindcredits. Die duren namelijk bijna 9 minuten en dat is toch wel erg lang.

De film is mooi opgenomen en naar mijn idee is er niet overmatig gebruikt gemaakt van CGI (altijd goed als ze dat wat minder doen). Een paar stukken op locatie opgenomen en de sets zijn ook helemaal in orde.

Het belangrijkste is dat The Giver mij voldoende heeft weten te vermaken en me ook daadwerkelijk geboeid heeft. Er is weinig in de film dat me heeft gestoord. Doe daar bovenop de goede rol van Bridges, het sterke plot en de mooie opnames en je hebt een prima filmpje. Ik kan deze film aanraden aan mensen die een keer een Young-adult film willen zien die wel geslaagd is.

Ik vind de lage beoordelingen hoogst opmerkelijk.

avatar van mcdaktari
Ik kan deze film best waarderen, het is nou niet bepaald een spektakel stuk, dat zal ik niet zeggen maar het sprak mij wel aan in ieder geval. En het sciencefiction genre spreekt mij sowieso wel aan.

avatar van DragQueen
Vermakelijke en onderhoudende film, met een goed bedacht verhaal. Daarbij is alles vakkundig in beeld gebracht, en wordt er goed omgegaan met het kleurgebruik. Het acteerwerk van de gehele cast is overtuigend. En buiten de uitstekende jonge cast, zijn de rollen van oudgedienden Bridges en Streep ook van toegevoegde waarde. 3,5 Ster.

Een hoge waardering voor de originaliteit, het acteerwerk en het visuele gedeelte. Het einde vond ik heel jammer. Het gevoel dat de film halverwege plots afgelopen was. Had zo graag[wat uitgebreider willen zien hoe de mensen zich daar zouden ontpoppen, de gevolgen etc Zo enorm jammer!

avatar van Artsmak
Op zich een aardige futuristische film, over een wereld welke is gecreëerd door zogenaamde 'elders', na een wereldwijde ramp. We zien generaties opgroeien, zonder echte menselijke gevoelens. Het is een geforceerde utopie, zonder dat de mensen dit zelf doorhebben. Elke 10 jaar wordt er iemand gekozen die de herinneringen van de oude wereld doorkrijgt van 'THE giver'. En daar wringt voor mij een beetje de schoen, we krijgen niets te horen/zien van de achtergrond van het verhaal: hoe is deze nieuwe wereld ontstaan, wie hebben deze gecreëerd , leven er nog mensen buiten de utopie? Wat was 'the ruin' waar over gerept werd, waardoor de mensheid uitgestorven was? ( denk ik).

Al met al had de film iets meer kunnen uitleggen en bijv half uur langer kunnen duren, zodat het verhaal wat meer compleet te maken.

avatar van Artsmak
Artsmak schreef:

Bijvoorbeeld, bij de herinneringen van Jonas, en aan het einde van de film, zie je een huis met mensen die naar het lijkt kerst aan het vieren zijn. De hele film heb ik het idee dat de Elders de mensen wilden behoeden van een door oorlog, rampen en noem het maar op verscheurde wereld. Maar je ziet eigenlijk helemaal niks daarvan. Het lijkt daarom meer op een soort van sekte. Dit had wel iets beter kunnen worden uitgewerkt.

avatar van Intruder
Gebaseerd op een jeugdboek van Lois Lowry (dat ik, zo herinner ik me nu pas, ooit nog heb gelezen), is The Giver een bijzonder vlot verteerbare en pijnlijk oppervlakkige tienerfilm. Een weinig origineel dysptopisch uitgangspunt - een wereld van 'sameness' zonder emoties waar ongewenste individuen efficiënt naar de uitgang worden begeleid -, dat echter veel te weinig wordt uitgewerkt. Naar het hoe en het waarom van deze maatschappij en haar structuur blijft het raden: de regisseur wil liever door gladde beelden de aandacht vasthouden. Helaas komt de toekomstvisie hier, zoals wel vaker, niet verder dan een stijlvol gedesignede fiets, steriel astronautenvoedsel en flitsende architectuur (inclusief een wel erg op het nieuwe Wembley lijkende evenementenhal). Alles is er wit, inclusief de mensen.

Het kleffe liefdesverhaal en de voorspelbare strijd tussen vroegere vrienden lieten me koud. Maar het ergst vond ik de herinneringen die de wijze 'giver' aan Jonas doorspeelt, herinneringen die een aaneenschakeling blijken te zijn van tenenkrullende 'stock footage' en scènes die uit een plat stationsromannetje geplukt lijken, waarop in de post-productie vijftien verschillende videofilters zijn losgelaten. De film schept zo een feel-good-atmosfeer waar ik doodziek van werd. De 'gruwelijke' herinneringen behelzen dan weer het doodschieten van een olifant en een (weer spuuglelijk en zeer gestileerd in beeld gebrachte) scène uit de Vietnamoorlog. Lekker 'actueel' allemaal.

Kortom, van de subversieve en echt zelf- en maatschappijkritische elementen die goede science-fiction kenmerken, is hier weinig te bespeuren. Neen, 'people blowing each other up over a lie' worden bekritiseerd, maar de idealen van de VS - individuele vrijheid en blijheid - komen natuurlijk weer ongeschonden uit de strijd. Ik vraag me dan af hoeveel van die elementen uit het boek komen, en hoeveel we de makers van de film kunnen aanwrijven.

'A dwelling' is niet hetzelfde als 'a home', weet Jeff Bridges alias 'the giver' aan ons tienerhoofdpersonage te vertellen: 'a home is more'. Al deze moderne woningen met hun 'family units' zijn geen echte huizen. Wat is dan wel een thuis? De film laat hier weinig aan de verbeelding over: een blokut in de bergen, midden in de natuur tussen besneeuwde dennenbossen, met kerstlichtjes en een kerstboom. Dit is fletse neo-romantiek die ons weinig of niets leert over onze tijd en onze echte noden en vereisten. Meer zelfs, een onwelwillende interpretator zou achter het idealiseren van zulke woonidealen - en zelfs van strikt monoculturele dansfeesten in de 'Heimat' - iets nog veel donkerders kunnen vermoeden.

avatar van IGarance
Ik had er meer van verwacht

avatar van pmeester
Ik was aangenaam verrast en niet bevuild door het lezen van het boek. Ik hou van SF en vooral van dit soort. Leuk om Jeff Bridges weer eens in actie te zien. Prima verhaal wat mij betreft.

avatar van Pazmaster
Het verhaal is niet al te sterk, net als het acteerwerk en dan met name van de hoofdrolspeler en zijn vrienden. Het gegeven is leuk maar het vliegt allemaal te snel voorbij waardoor enige diepgang niet mogelijk is. Het einde stelt teleur, het gaat allemaal te makkelijk. En spannend wordt het nergens, het is allemaal te braaf en voorspelbaar.

avatar van weberanja
Mooie film over gevoelens en prachtig in beeld gebracht.

avatar van sofripa
Mehhh..Sterk begin en een aardige opbouw en dan een super makkelijk afgedraaid eind. Te suf voor woorden. Jammer..het best aardige verhaal had beter verdiend. 2 sterren

leuke film maar had zoveeeel meer in gezeten.
2;5 ster

avatar van arno74
Het verhaal leek wat van Divergent (2014) weg te hebben, en dat sprak me wel aan. Even leek het zelfs een variant daarop met meer diepgang te worden, maar achteraf is dit voor mij duidelijk de minder interessante versie, al is Divergent vooral een actiescifi. Deze film blijft teveel hangen bij de hoofdpersoon, en zodra zijn taak bekend is wordt het ook een voorspelbaar geheel, maar bovendien ook langdradig en helaas ook drammerig. Kan me verder goed vinden in wat Intruder geschreven heeft. Een magere 2,5* van mij, een film met een boeiend uitgangspunt waar de potentie niet goed van wordt benut.

Redelijke film over een futuristische maatschappij waarbij iedereen gelijk is en gevoelens niet bestaan. De film heeft wel heel veel weg van Pleasantville, en dat geldt zeker niet alleen vanwege het visuele aspect. Het kijkt wel gemakkelijk weg en ziet er allemaal ook wel mooi uit, maar sommige dingen hadden wat beter uitgewerkt mogen worden.

Zwolle84
'Precision of language, please'

Als nog niet uitverzamelde diehard Swifty die al Taylors platen al in verschillende edities in de kast heef staan, kwam ik bij The Giver uit. Young adult, minirolletje, maar je moet toch wat.

Met die kanttekeningen in het achterhoofd valt de film reuze mee. Normaal heb ik een broertje dood aan YA's, maar dit is een stuk interessanter dan een, zeg, The Host (2013). Niet dat het allemaal zo origineel is, want The Giver richt zich op een van de meest uitgemolken sci-fi-thema's: een toekomst waarin de mensheid met een schone lei begint en (bepaalde) emoties/acties uitgebannen zijn. Zo mogen alleen precieze bewoordingen worden gebruikt, om misverstanden te voorkomen. Was de film twee jaar later verschenen, dan zou je het bijvoorbeeld de jeugdversie van Equals (2015) kunnen noemen. Maar er zijn nog veel meer vergelijkingen te maken.

Pak je dan alsnog zo'n thema, dan heb je iets te compenseren in de uitvoering. En dat doet The Giver gelukkig ook. Vooral het gebruik van zwart-wit in de nieuwe wereld om onderscheid op basis van (huids)kleur te voorkomen is verfrissend. Zeker als gaandeweg voorzichtig wat matkleuren doorsijpelen en uiteindelijk de oude wereld in keiharde, felle kleuren zichtbaar wordt; mooi gedaan. Jammer dat de setting alleen wat onopvallend blijft, op die kekke fietsjes na (ik neem aan dat zijwind in de toekomst niet meer bestaat).

Sowieso is de film op dat kleurgebruik na vooral heel degelijk. De emoties die het schitterende Equals oproept, blijven hier op de vlakte. Al dien je wel in het achterhoofd te houden dat deze film zich op een jeugdig publiek richt en het in deze uitgeklede, vereenvoudigde opzet best geslaagd is. Hetzelfde geldt voor die klopjacht tegen het einde; je moet wel vrij onbevangen zijn wil je dit écht spannend vinden.

Wat betreft Taylor zelf kunnen we overigens kort zijn: haar rol is zeer minimaal. Geen ramp, het is best een fijne scène en het is leuk dat de rol zo dicht bij haarzelf ligt. Je herkent haar letterlijk met je ogen dicht door haar karakteristieke manier van praten.

Geen film die me lang zal bijblijven, maar wel een kleine meevaller.

avatar van missl
Degelijke film met veel bekende koppen.
Er is een gemeente waar mensen geen gevoel meer hebben en als een soort robotten leven, hier moet uitgebroken worden. Kijkt wel lekker weg, maar is niet heel bijzonder.

Ik denk dat heel veel mensen de boodschap missen wat erg jammer is, het is filosofisch verhaal dat altijd betrekking op de mensheid heeft gehad bijvoorbeeld de film the matrix legt dit uit.
Ik zal het proberen uit te leggen. Het moment dat je geboren wordt, wordt je gevormd door de omgeving die je ziet en wat je mee krijgt van bijvoorbeeld je ouders en maatschappij, het verhaaltje naar school gaan, een goed betaalde baan, huis, kinderen en veel dingen die je kan doen en kopen want dan wordt je gelukkig, en we hoppen van doel naar doel te hopen dat we dan gelukkig zijn. We hebben ook allemaal emotionele momenten meegemaakt toen we jong waren of momenteel nog steeds kunnen beleven die effect kunnen hebben op hoe je de wereld en jezelf ziet en in je onderbewustzijn gaan zitten waardoor je een subjectieve kijk op de realiteit krijg. Al die emotionele momenten zijn opgeslagen en kunnen naar boven komen door bijvoorbeeld een geluid, geur, kleur of zomaar als je ontspant. Het moment dat we die gevoelens krijgen reageert ons onderbewustzijn uit angst en willen we van die gevoelens ontsnappen.
Dus terug naar de film. het begint in zwart wit, de wereld die ze kennen is uitgelegd door de ouderen en de wijzen, er is orde door iedereen in hokjes te stoppen en in te delen. De injectie staat meer voor dat het moment dat we opgroeien geen emoties meer willen of kunnen voelen omdat we niet de gevoelens van vroeger willen confronteren of uit angst van conformisme iets anders zeggen wat de ''normale'' groep zegt. Je kan mensen niet in hokjes of regeltjes stoppen zoals bijvoorbeeld de politiek dat je links of rechts bent omdat iedereen een individu is met emoties en persoonlijke verhalen.

avatar van Lord Flashheart
Al durf ik niet te zeggen welk verhaal ouder is, The Giver is toch vooral een film die we eerder - en beter - hebben gezien. Pleasantville (1998) en City of Ember (2008) kwamen al direct in me op en misschien zijn er nog wel meer titels.

De effecten zijn uiteraard meer van deze tijd, maar verder heb ik geen hoogstaande dingen gezien. Bridges en Streep spelen typetjes (verrassend dat ze twee A-list acteurs voor zoiets wisten te strikken) en hoofdrolspeler Thwaites riep vooral irritatie op, met z'n happy face en grote puppy ogen. Verder bewandelt de film de bekende paden, waar vooral opviel dat The Giver nog eens extra moralistisch is in vergelijking met andere young adult verhalen. Vooral die gemonteerde overbekende beelden van de huidige mensheid - met o.a. Mandela, Tankman etc. - gaven me SJW maagzuur.

Toch houd ik wel van dit soort toekomst settings, dus een vijfje kan er net vanaf. 2,5*

Aan geklikt op Netflix.Hier reacties gelezen...niet mijn ding denk ik...

Heb het al gezien...De "ideale samenleving"..Een beetje Socialisme,Boeddhisme (hef je eigen ik', je ego op.om pijn en lijden te voorkomen")., non-existentialisme (vrijheid om keuzes te doen) , humanisme,...N Korea...
Een young-adult film die ik lekker na 30 minuten stop, want ik ga naar de 105 jaar..

Wat een wazige film.
Vol pretenties en zoals dat dan gaat verzandt dat in gezever.

avatar van AniSter
Ik vond het gewoon een lieve film met mooie plaatjes en mooie muziek. Jeff weet het nog steeds over te brengen en Meryl.... ben ik nooit fan van geweest.

Dat niemand hier de vergelijking met Equilibrium niet trekt.. De filosofische boodschap achter de film is heel sterk. En ook al is het in een YA-jasje gegoten, het concept is universeel en wordt mooi gerbracht met het zwart/wit-werk in het begin, wat langzaam kleuriger wordt. De film moet in een korte tijd een voor ons nieuw wereldbeeld uitleggen en slaagt daar wel in. Het idee van de boundary of memories is goed en de allerlaatste aankomst van Jonas onvermijdelijk, maar het laat genoeg stof over om over na te denken. Wie zijn we, wat zijn we, waarom zijn we. Mooie film. Goede Jeff Bridges, prima Brenton Thwaites, en tja.... Meryl Streep is een goeie verbitterde bitch.