Equals (2015)

2,82

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Drake Doremus
met Kristen Stewart, Nicholas Hoult en Guy Pearce

Silas (Hoult) woont in een toekomstige samenleving genaamd The Collective, waarin een nieuw soort mensen leeft die Equals worden genoemd. Ze zijn vredig, kalm, eerlijk en beleefd. Het leven in The Collective is perfect: er is geen armoede, hebzucht, misdaad en geen emotie. Een nieuwe ziekte dreigt echter roet in het eten te gooien. Het activeert alles wat de Equals dachten te kunnen ontsnappen: depressie, gevoeligheid, angst en liefde. Als Silas ook geïnfecteerd is, wordt hij een buitenbeentje, maar er is een persoon die hem begrijpt. Nia (Stewart) heeft gevoelens, maar weet ze verborgen te houden. Als Silas haar ermee confronteert, ontstaat er een sterke band tussen de twee. Ze voelen liefde en intimiteit voor het eerst in hun leven, maar de enige manier om te kunnen overleven is door te ontsnappen.

48 BERICHTEN 15 MENINGEN
geplaatst: 18 september 2016, 13:40 uur [permalink]
Vreselijke saaie film met een uitgangspunt wat in andere films vele male beter was, de film is totaal niet mijn ding.

geplaatst: 18 september 2016, 16:14 uur [permalink]
één 1*, drie x 1,5*, één 2* en nog twee 2,5*. Geen geweldige drie dagen op filmgebied, stinissen, of wel?

geplaatst: 19 september 2016, 17:14 uur [permalink]
John Milton schreef:

Klopt John Milton maar daar in tegen waren de series weer toppie The Night Shift - Seizoen 3 (2016) - TvMeter.nl en Narcos - Seizoen 2 (2016) - TvMeter.nl

avatar van Walter S.
geplaatst: 27 september 2016, 00:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik las hier al dat er Mogwai muziek in zit, zeker na hun soundtrack van Les Revenants weer helemaal terug in mijn belangstelling. Ook in deze film weer een fijne toevoeging.

ik moest er bij deze film eerst een beetje inkomen, vond het geheel in stijl met het onderwerp in het begin wat klinisch maar naarmate de film vorderde kwam ik er meer en meer in. uiteindelijk gewoon een ruime voldoende qua sfeer, beeld & muziek. Verhaal is niet origineel, maar dat gaf mij niet. Ik vond het een mooi liefdesdrama met een einde wat niet puur blij en ook niet puur ellende was en daarmee voor mij wel een prima einde.

geplaatst: 11 oktober 2016, 21:05 uur [permalink]
Man, man, man... Waar heeft de mensheid dit soort subtitels toch aan verdiend?

geplaatst: 11 oktober 2016, 21:27 uur [permalink]
Bij de Oosterburen kijk ik op dat front nergens van op. Maar 'Smerige Klabak' wint nog steeds de cake, al is dat technisch gezien geen ondertitel

geplaatst: 11 oktober 2016, 21:33 uur [permalink]
Zou dat nu ook echt nog een doel dienen? Ik zie de Duitsers al voor dat schap staan: 'Equals? Was ist das? Aaah, euch gehört die Zukunft, also also. Ich muss das kaufen, ja.'

geplaatst: 11 oktober 2016, 22:07 uur [permalink]

geplaatst: 11 november 2016, 12:17 uur [permalink]
Een bijzondere setting maakt nog geen bijzondere film, zo blijkt ook weer hier. De film moet het van de romantiek hebben, maar daarvoor is er te weinig chemie tussen de hoofdrolspelers en is de film in zijn algemeeheid te kil. De climax is flauw. De stijlvolle setting en muziek dit niet redden.

geplaatst: 27 november 2016, 23:47 uur [permalink]
Crap, nu lijkt de Nederlandse blu-ray ook nog eens geannuleerd te zijn, terwijl hij ook in Engeland enkel op dvd is verschenen. Dat lelijke Duitse ding lijkt nu de enige optie te zijn.

avatar van Prinz
geplaatst: 17 december 2016, 17:43 uur [permalink]
deze soundtrack

avatar van blurp194
geplaatst: 27 december 2016, 18:56 uur [permalink]
Er zijn nogal wat overeenkomsten met The Island (2005), maar eigenlijk gaat dat vooral over de oppervlakkige zaken als de overwegend witte kleding in de utopische samenleving. En wellicht over een deel van het plot.

Van vormgeving is het in ieder geval wel een mooi stukkie werk. De betonnen gebouwen, de werktafels, de plavonders met de ingebouwde lampjes, het bevalt me allemaal erg goed. Ik zou er zo willen wonen. Zonder al die emotieloze ijskonijnen, dat spreekt, maar toch is het een mooi stukje plaatjeskijken in deze film.

Nicholas Hoult maakt niet heel erg indruk op me eigenlijk. Kristen Stewart dan weer wel, maar dat had ze al gedaan in een serie mooie karakterrollen voor deze film. Het blijft wel ietwat een spook, maar wel een getalenteerd spook - tenminste, bij mij komt ze er mee weg.

Buiten vormgeving en wat schriel acteurswerk heeft de film verder niet zo heel veel te bieden eigenlijk. Het is allemaal wel wat op de rand van eerder gezien, eerder gedaan, en dan kan je het nog zo goed doen, het nieuwe is er wel wat af.

avatar van Decec
geplaatst: 24 april, 19:32 uur [permalink]
Een goede drama/romantiek/SF film...
Prima verhaal...
Leuk gemaakt SF...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Kristen Stewart speelt goed...
Ook een bekende acteurs David Selby en Guy Pearce...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

avatar van IH88
geplaatst: 17 mei, 17:47 uur [permalink]
“I never could have imagined what love felt like. It's strange... like a tornado going around.”

Alleen al om de weergaloze muziek en de schitterende aankleding wil ik Equals een hoog cijfer geven. En dan krijg je er nog sterke acteerprestaties van Stewart en Hoult en een intrigerend verhaal bij. De eerste veertig minuten gebeurd er weinig en de film komt wat traag op gang.

Maar na een emotionele uitbarsting van Stewart komt het verhaal tot leven. Wie Stewart na deze film nog steeds een slechte actrice vindt… Ook Hoult doet het goed en moet zijn emoties op een meer onderdrukte manier tonen. Voor een film over het uitbannen van emoties heeft Equals verassend veel emotie in zich. Met een perfect einde. En die muziek hé....

avatar van Captain.janek
geplaatst: 11 juni, 16:22 uur [permalink]
Al vaker wordt hier geopperd dat deze film grote overeenkomsten vertoond met The Island.
Daar sluit ik mij bij aan, maar waar The Island het moet hebben van regelrechte spanning en blockbusterachtige sensationele achtervolgingsscene's blijft Equals erg ingetogen.

Het is duidelijk een product uit de R. Scott gelederen, herkenbaar aan de magnifieke setting, prachtige locaties, sfeer en aankleding om nog maar te zwijgen over de fantastische muziek score die de film op een hoger niveau tilt.

K. Stewart groeit meer en meer uit tot een A actrice, hier zet een verbluffend goede rol neer. Maar ook haar mannelijke tegenspeler is overtuigend.

De film heeft absoluut een zeer traag tempo, zeker de eerste drie kwartier, daar moet je goed tegen kunnen. Dan kom wordt je meegetrokken in een sfeer waar van je wilt weten hoe & wat.
Er wordt duidelijk toegewerkt naar een bepaald punt, het einde is subtiel en fraai vormgegeven.'

Apart, mooi en zeker geen dertien in een dozijn drama/ sf productie.

geplaatst: 11 juni, 16:26 uur [permalink]
The Island? Toch niet die film van Bay, neem ik aan?

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst: 14 juni, 10:18 uur [permalink]
De dystopische roman This Perfect Day van Ira Levin steekt wat mij betreft met kop en schouders boven het genre uit. Equals is een zoveelste variant is op het thema "beangstigende toekomstwereld waarin mensen worden onderdrukt en gevoelens uitgeschakeld", maar toch vond ik het een goede film. De emotieloze gezichten zijn wel heel apart om te zien en de dialogen vrij absurd door het ontbreken van gevoelens. Het androgyne hoofd van Kristen Stewart is natuurlijk een voortdurende blikvanger. Qua sfeer vond ik het eerder op Gattaca lijken dan op The Island.

geplaatst: 1 juli, 10:20 uur [permalink]
Redelijk goed drama in een SF omgeving.
Maar ik vermoed dat deze film niet iedereen zal kunnen bekoren, daarvoor is hij net iets te speciaal.
Maar mij heeft hij alleszins, ondanks het ontbreken van actie, toch kunnen boeien.