• 8.613.163 stemmen

Releasedatum: 12 februari 2009

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot City of Ember

"Escape is the only option"

Generaties lang hebben de inwoners van de Stad van Ember geleefd in een prachtige wereld vol met wonderbaarlijk glinsterende lichten. Als de inwoners er achter komen dat deze lichten hun kracht beginnen te verliezen en de lichtbron sterk achteruit gaat begint een race tegen de tijd. Twee tieners beginnen een avontuur waarin zij het bestaan van de Stad van Ember willen achterhalen en alle inwoners moeten helpen ontsnappen voordat de lichten voor altijd uit zullen gaan.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

Inderdaad vrij kinderachtig. Jaren geleden al een keer gezien maar dat wist ik me pas op het eind te herinneren. Mensen leven onder de grond in een grote stad. Alleen leek alles zich rond een plein af te spelen. De stad is 200 jaar oud wordt verlicht door lampen. Een lamp met zoveel branduren wil ik ook wel. De stroomvoorziening hapert en dat veroorzaakt onrust. Dat er enorme mollen die mensen eten rondkruipen schijn een minder groot issue te zijn. De vaders hebben een geheime tunnel gegraven in een poging naar buiten te komen. Haar vader is daarbij verdronken toen water in de tunnel stroomde. De kinderen nemen deze zelfde tunnel maar er is geen water. De tunnel komt uit in een ander gedeelte van de stad waar ze ook gewoon naar toe hadden kunnen lopen. Om te ontsnappen moeten ze water later stijgen om over een schoepenrad te kunnen varen. Waarom klimmen ze niet over de zijkant van de installatie. Nou ja uiteindelijk een grappige vintage kinderavonturen film met spoiler..spolier.... een happy end

avatar van Shadowed

Shadowed

Tegenvallende Kenan.

Denk dat hij als regisseur beter is in wat volwassenere horrorfilms met kinderlijk tintje, zoals zijn remake van de klassieker. Ondanks dat maar weinig mensen het op dit vlak met me eens zijn moet ik zeggen dat ik zijn kinderlijkere films wat minder trek. City of Ember heeft dat dan ook vooral in zijn nadeel.

Leuk concept dat de mensheid tegenwoordig ondergronds zit, dat wel. Die wereld wordt ook mooi in beeld gebracht en versiert door Kenan. Deed me soms zelfs een beetje denken aan Jeunet, maar het jammere is dat het niet echt de juiste omgeving is voor zo'n verhaal. De kinderen staan centraal en zorgen ervoor dat de mooie decoraties weinig ruimte krijgen om überhaupt opgemerkt te worden.

Daarnaast vallen de effecten herhaaldelijk tegen en zijn de avontuurlijke elementen te beperkt om een sterke flow te creëren. Kenan weet nog wel een aantal leuke scenes te tonen zoals de "waterglijbaan" maar het mist verder veel qua spanning en avontuur. Originele omgeving die nog wel wat kracht weet in te boeten, maar uiteindelijk komt de film niet veel verder dan een riool en een stad als omgevingen.

Het verloop zat soms zelfs aan de saaie kant terwijl het verhaal juist ontworpen leek te zijn om de kijker vermaakt te houden. Dat het aan de simpele kant is maakt me weinig uit, ik had vooral gehoopt dat ik er wat meer mee kon beleven dan wat ik er nu mee beleef. Toch kent de film wat sterke visueel aantrekkelijke scenes, maar dat weet City of Ember niet aan een voldoende te helpen.

avatar van Riddierid

Riddierid

Het begin was wel verfrissend eventjes en intrigerend, maar naarmate de film vorderde werd het wat cliché en saai helaas. Meer voor tieners/kinderen deze film naar mijn mening. Enige pluspuntje is dat de effecten voor die tijd wel oké zijn en dat ze wel een sfeertje neer wisten te zetten met de hele setting/stad waar het zich afspeelde.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

De worldbuilding is nog wel leuk hier, maar het scenario is veel te oppervlakkig en afgezaagd, waardoor de aandacht steeds meer verslapt. De knulligheid van de ontknoping helpt ook niet mee om hier nog iets van een goed gevoel aan over te houden.

avatar van Diederik58

Diederik58

Dat de samenleving onderaardse verder moet leven, is niet nieuw. En wie weet wordt dat onze toekomst nu we de aarde zo langzamerhand onbewoonbaar maken.

Het bijzondere is dat men eeuwen onderaards leeft en toch nog een relatief gezonde populatie kan opbouwen. Oké dat is de fantasie.

Visueel prachtig vormgegeven. Vooral de mechanische raderwerken die in gang worden gezet vond ik mooi. Ook de special effects zijn dik in orde.

Her verhaal is niets anders dan de puzzel oplossen. Het toeval bij het oplossen is niet meer toevallig ook al suggereert de film dat anders. Het einde van de film is voorspelbaar.

De jonge acteurs foen hun best. De oudere acteurs waaronder Murrey spelen een karikatuur. Murray vind ik wel geknipt voor zijn rol.

De muziek is ronduit storend. Zeer opzwepend om de spanning nog enigszins op te voeren.

Ik denk dat het voor kinderen een erg leukeavonturenfilm is.