City of Ember (2008)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Gil Kenan
met Saoirse Ronan, Harry Treadaway en Bill Murray

Generaties lang hebben de inwoners van de Stad van Ember geleefd in een prachtige wereld vol met wonderbaarlijk glinsterende lichten. Als de inwoners er achter komen dat deze lichten hun kracht beginnen te verliezen en de lichtbron sterk achteruit gaat begint een race tegen de tijd. Twee tieners beginnen een avontuur waarin zij het bestaan van de Stad van Ember willen achterhalen en alle inwoners moeten helpen ontsnappen voordat de lichten voor altijd uit zullen gaan.

avatar van TimZor
erg leuk (soms simpel) filmpje. Die zeker ook het herkijken waard is. Vindt alleen normaal murray wel leuk maar hier zeker niet (helaas)

avatar van Dragonslayer
Op zich een leuke film... Die wereld zat goed in mekaar en het idee van het verhaal is goed. Alleen het verhaal is veel te simpel. Zal wel komen omdat het voor jong publiek bedoeld is. Maar er had gewoon meer in kunnen zitten vond ik.

Dan nog even iets vreemds:
Op het einde gaan ze met een rivier en waterval een flink stuk naar beneden, vervolgens moeten ze een paar trappen op en ze zijn KILOMETERS boven de stad. Foutje?

avatar van Lennert
Aardig filmpje die helaas nergens echt bijzonder wordt. Het verhaal wordt vrij afgeraffeld en de personages zijn zeer cartoonesque (Murray is afgrijselijk hier), terwijl tegelijkertijd de gebeurtenissen bij vlagen best angstaanjagend zijn, waardoor het niet echt duidelijk is welke kant de film nu precies op wil. Toch is het gegeven best intrigerend en doen de twee jonge hoofdpersonen het best goed, waardoor het allemaal best uit te zitten is.

Wat ik wel uitzonderlijk vreemd vond is het al vaker genoemde einde, waarbij het compleet onmogelijk is dat zij na zo ver naar beneden te zijn gevallen na enkele treden ineens boven de stad zijn. Sowieso was het einde behoorlijk afgeraffeld, maar dit was wel heel vreemd. In dat opzicht ben ik toch wel benieuwd hoe de boeken zijn, in essentie was het verhaal namelijk interessant genoeg voor een goede film, dat komt nu niet helemaal uit de verf.

avatar van Renevanvliet1988
1 ster, wat een saai filmpje zeg

avatar van Rmie
Hele toffe film met een zekere mate aan steampunk.
Actrice Saoirse Ronan (Levely Bones) speelt erg overtuigend haar rol in deze.

avatar van K. V.
Eindelijk nog eens een jeugd/fantasiefilm die het eens niet zo zeer van de special effects (dit keer geen pratende dieren of zoiets) moet hebben. Het verhaal boeide me ook en de acteerprestaties waren ook dik in orde. Het laatste half uurtje werd het een echte avonturenfilm en was het leuk om te zien hoe de stad in elkaar zat.
Een aanrader

avatar van candycandy2
Wat een saaie film!!!

avatar van daslekker
mooi gemaakt, wel echt een jeugdfilm

avatar van silent_force89
Een mooie sfeervolle en aparte film. Ik heb me dan ook prima vermaakt hiermee.
Er werd een sprookjesachtig sfeertje neergezet, en het is een apart verhaal.

Ookal kon het af en toe wat diepgaander, ik heb veel meer genoten van deze film als van Narnia.

avatar van declaime
Gemiddeld filmpje voor een maandagavond.

avatar van mnrk
My dad made this...... It doesn't look very safe.......... That's my dad.

Dit was gewoon een leuke film...

De combinatie avontuur/fantasie was in orde en de gehele sfeer in deze film,hierdoor keek de film lekker weg...

Ook het acteerwerk was gewoon in orde, de 2 hoofdrolspelers (Saoirse Ronan en Harry Treadaway) waren prima in deze film en werden ook goed bijgestaan door Tim Robbins en Bill Murray...

En ook de muziek in deze film was zeker in orde en kwam goed over tijdens deze film
Andrew Lockington - City of Ember (2008) - MusicMeter.nl

avatar van DayWalker_001
Dit is een leuke familie film. Ik heb echt met spanning zitten kijken. Is echt een aanrader vind ik zelf. Krijgt van mij de volle aantal sterren.

avatar van PEN15
Mager verhaaltje, het is niet meer dan burgers van Ember zoeken uitweg. Was dit ook zo in het boek, want er moet toch meer in staan in een boek van ca. 300 bladzijdes. De ontdekking van het koffertje, het ontcijferen van de boodschap en het verhelpen van tegenslagen liep ook allemaal op rolletjes. Wat gingen ze op het einde doen, achtervolgde de rest dan snel? Wat gaan Poppy en haar zus dan doen zonder hun moeder? En hoe ging het met oma? Ik zit uiteindelijk wel met een leeg gevoel. De batterijen van Murray waren ook een beetje leeg geloof ik. 2.5* voor de film, een extra 0,5* voor Poppy.

Dragonslayer schreef:

Dan nog even iets vreemds:

Dat lijkt mij ook. Bovendien: als je van zo'n hoogte een steen naar beneden gooit verandert die in een dodelijk projectiel.

rep_robert schreef:
hoe verklaar je dat er zo'n negerin rondloopt na 200 jaar duisternis Wat mij betreft gewoon de Excuusneger van de film. Ze zouden er eerder allemaal spierwit uit moeten zien.

Vond het wel knap dat zij na 200 jaar al haar genen had behouden, aangezien het percentage zwarten van de stad Ember rond de 1% zat.

avatar van TragieStar.*
Het begon wat langdradig en vooral erg saai, maar later herpakte de film zich toch weer. Ook al gebeurde er daarna ook niet veel. Had een wat meer avontuurlijke film verwacht, ook dankzij de poster. Maar helaas.

Alles is wel mooi weergegeven en Saoirse Ronan is altijd goed en dat maakt de film nog een beetje kijkbaar.

avatar van ILDIB
Jammer jammer jammer.. Dit prachtige fantasy had zoveel kunnen hebben, maar het laatste half uur is zo vreselijk gehaast , hoogdravend en kwalitatief matig. Kwalitatief gewoon erg matig ook, ook verhaal technisch en inhoudstechisch tov datgeen ervoor.

avatar van RuudC
Kan me voorstellen dat er mensen zijn die deze film te kort (en vooral te snel) vinden. Het klopt dat de opbouw minimaal is, maar weinigen lijken te beseffen dat ze niet tot de primaire doelgroep behoren. Het is gewoon een kinderfilm en voor anderhalf uur vermaak zitten zij hier wat mij betreft goed. Ikzelf ook trouwens, want het verhaal is me duidelijk en vervolgens heb ik erg kunnen genieten van de setting, de decors en de spanning. Als kind was ik soms doodsbang voor het donker. Op die angsten wordt erg leuk ingespeeld en dat er dan bepaalde onlogische zaken zijn, neem ik maar al te graag op de koop toe. Dat het een post-apocalyptische film is, vind ik dan ook een heel leuke verrassing en daarbij een erg leuke variatie op het thema.

City Of Ember heeft het in visueel opzicht goed voor elkaar. De keuze voor een wat sprookjesachtige benadering is een goede geweest. Dat maakt het gewoon erg prettig om te zien. De hangende gloeilampen geven een kerstsfeertje. Allemaal in dienst van het lekker mysterieuze karakter van de film. Het acteerwerk is goed, al is Bill Murray wat saai. Naar het totaalplaatje gekeken, mag ik dit soort films graag zien.

avatar van blurp194
Al eens gezien, lang geleden. En hoewel op zich de herkijkbaarheid best groot lijkt, viel dat me toch wat tegen - het hele gebeuren stond me nog vrij scherp voor de geest, terwijl dat toch in 2008 geweest zal zijn dat ik 'm gezien heb. Op zich eigenlijk een goed teken, dat de film me zo goed bij gebleven is.

Vooral de vormgeving en het hele idee vind ik erg sterk. Daarna komt het ook erg goede acteren van vooral Saoirse Ronan - die eigenlijk altijd goed speelt geloof ik - en Bill Murray, die nooit iets fout lijkt te doen. Saai, misschien, maar toch is-ie ijzersterk vind ik.

HDJ
Leuke avonturenfilm voor het hele gezin die mij doet denken aan de jaren tachtig toen ik zelf ademloos keek naar films als The Goonies, Indiana Jones, Back to the Future enz. Mooi om te zien dat mijn zoon 12 op het puntje van de bank zat en er dagen later nog over aan vriendjes vertelt. Jammer eigenlijk dat dit genre nog nauwelijks wordt gemaakt en dat veel jeugdfilms zich eindeloos focussen op persoonlijke problemen.

avatar van Triple G
Na jaren weer eens herzien. Nog steeds een mooie en onderhoudende jeugdfilm. Goed geacteerd en prima visualisatie. Met een typische Murray en een prima Ronan.

Een avonturenfilm zoals een avonturenfilm hoort te zijn!
Prachtig vormgegeven, een beetje Jeunet-light. Mooie mix van avontuur en fantasy.
Het verhaal is goed opgebouwd en weet met beperkte middelen toch keer op keer te verrassen en te boeien, met een mooie climax.
Leuke cast ook, de kinderen spelen het goed. Leuke rol ook van Bill Murray. Grappig om het omaatje uit de Royle family tv-serie hier terug te zien.

avatar van Joy4ever
Eerste helft van de film is best te doen maar zeker vanaf het moment dat ze ontsnappen is er niks meer aan. Sowieso totaal geen spanning. Jammer.

avatar van LhKsoft
Kinderlijke verfilming van een veel betere cultfilm uit de jaren '70 : Logan's Run.
De film was niet slecht, maar duidelijk meer voor de kids bedoeld.

avatar van DutchTakeshiro
City of Ember is een aardige avonturen/fantasy film. Jammer genoeg weet het niet helemaal te overtuigen. De film is vrij kinderlijk en het is een gemiste kans om een serieuze, duistere versie van deze film te maken. Aan de gehele film is het goed te zien dat de doelgroep kinderen is. Het doet me een beetje denken aan Divergent en The Hunger Games, en dat is geen compliment. Het is lastig om als volwassene goed in het verhaal te komen door de kinderlijke vertelstijl en oppervlakkige personages (bijna cartoonesk),

Bill Murray speelt aardig maar speelt helaas geen bijzondere rol. Op zich past de rol wel bij hem: hij speelt een sjofele, verveelde en vervelende man. Tim Robbins heeft ook een nietszeggende rol maar weet alsnog wat kwaliteit af te leveren. Beide heren staan op de automatisch piloot en je zou bijna vergeten dat Robbins de hoofdrol speelt in The Shawshank Redemption. Harry Treadaway speelt eigenlijk nog wel het leukst van al zijn collega's. Zijn rol heeft de meeste inhoud en weet die goed invulling te geven. Nadat ik hem zag in de serie Penny Dreadful ben ik hem in de gaten gaan houden, nog veel potentie!

City of Ember weet nergens uit te blinken. De film weet bijna geen spanning te creëren en de wereld waarin het zich afspeelt leeft nauwelijks. Tevens irriteerde ik mij soms aan de CGI in de film, zag er daardoor regelmatig niet al te charmant uit. City of Ember kenmerkt zich door een vrij sterk begin en een prima einde. Jammer dat alles daartussen vrij nietszeggend is. Een leuke film voor kinderen van ongeveer 10 jaar.

avatar van joolstein
Leuke avonturen- film met een jaren 80`gevoel. Toch worden er hier of daar wel wat steekjes gemist. En vond het eind met die glijbaan wel erg tam.
De film die LhKsoft noemt:
veel betere cultfilm uit de jaren '70 : Logan's Run.
ken ik niet maar klink interssant om ook eens een kijk beurt te krijgen!

avatar van horizons
Leuke fantasy film gericht op een jeugdig publiek. Hele ontwerp van Ember is natuurlijk het meest in het oog springende bij deze film. Het verhaal doet heel erg denken aan point'& click adventure games uit de jaren '80/'90 niet verkeerd dus als je dat kan waarderen.

avatar van rojaone
Zeer vermakelijk voor het hele gezin, soms iets te kinderlijk maar zeker de moeite waard.

Vermakelijk, kinderlijk filmpje, maar met veel verloren potentie. Op zich hangt er visueel rond de city of ember een heerlijk feeëriek sfeertje. Helaas is dat ook het enige wat het te bieden heeft. Ondanks dat er voldoende ruimte is voor wat avontuurlijke invulling, wordt daar vrijwel niets mee gedaan. Het was mooi geweest als er iets meer moeite gedaan moest worden om de boodschap van de Bouwers te kunnen begrijpen en dat ze wellicht het 'verboden gebied' in moesten.

De personages blijven, ondanks prima geacteerd, te oppervlakkig en bovendien saai.Verder mist het verhaal af en toe wat logica en is het soms te gehaast. Het einde was enorm suf.

3* voor de visuele vormgeving en acteerprestaties

avatar van IH88
“The Generator's our only source of power. If it goes, we all go.”

Aardig. City of Ember heeft geen geweldig verhaal en er gebeurd niet veel bijzonders, maar de wereld die de regisseur heeft gecreëerd is kleurrijk en schitterend weergegeven, en acteurs als Ronan, Murray, Robbins en Toby Jones weten altijd wel iets extra's te brengen. Zelfs middelmatig materiaal wordt door dit soort acteurs beter. En de production design en cinematografie zijn van een hoog niveau, en dat zorgt ervoor dat City of Ember zeker niet vervelend is om naar te kijken.