Wiplala (2014)

Nederland
Familie / Avontuur

geregisseerd door Tim Oliehoek
met Geza Weisz, Sasha Mylanus en Peter Paul Muller

De zevenjarige Johannes Blom doet de ontdekking van zijn leven als hij achter de pot pindakaas in de keukenkast een klein mannetje vindt dat Wiplala heet en kan toveren. Als Wiplala de familie Blom per ongeluk net zo klein maakt als hijzelf0, is dat het begin van een heel groot avontuur. Zullen ze ooit weer normaal worden?

avatar van Rodger
Leuke kinderen film,. Mooie beelden.. Leuk verhaal..
Het kan hier en daar wel wat beter... Maar toch wel vermaakt bij deze film.
2.5 **

avatar van Mementos75
Voor kinderfilms echt super. Veel fantasie en leuke grapjes. Heb zelf ook enorm genoten

avatar van Quentin
Bijzonder fijn filmpje, zeer vaardig gemaakt door Oliehoek. Alleen jammer van die Geza Weisz, wat een onuitstaanbare aanwezigheid heeft hij toch over zich. 3,5*

Bantavoer
Waardeloze film en belabberd geacteerd. Maar wat wil je als je een Nederlandse film gaat kijken? En dan die bijdehandje zusje. Had die maar meteen getinkeld (?) ipv die kat.. Als kind zul je het wel leuk vinden, maar ga deze film niet later weer kijken als volwassene, want dan vraag je af waarom je het vroeger wel leuk vond.

avatar van BlueJudaskiss
Tegenvaller, jammer. Kleurrijk in beeld gebracht, maar de twee kinderen waren vervelend en met het verhaal had ik het al vrij snel wel gezien. Een paar leuke momenten, maar de 93 minuten leken langer te duren dan in werkelijkheid het geval was. Overigens vond ik Geza Weisz wél erg leuk.

avatar van IcU
IcU
Prachtig gefilmd en enorm sterke effecten die het boek Wiplala op een magische manier tot leven wekt. Sfeervol geschoten en enorme sterk setdesign die doet denken aan 'Honey I shrunk the kids'. Een hele beleving en een frisse nieuwe wind door de Nederlandse film. Een hele fijne interpretatie.

Wat voor mij persoonlijk de film breekt is het schrijfwerk. Niet eens het plot. Niet eens de ontwikkelingen of de geloofwaardigheid. Het viel mij op dat ieder personage, op een enkeling na, start vanuit chagrijnigheid. Onsympathieke karakters die de film moeten dragen. In plaats van verwondering en ontdekking is de neutrale gemoedstoestand van het grootste gedeelte van de personages minachting en boosheid.

Het zusje is een draak tegenover haar kleine broertje. Ze hebben een gedeeld trauma in het verlies van hun moeder, maar in plaats dat de ontwikkeling het verwerken is van dit trauma is het zo dat het zusje onaardig is voor haar broertje. De eerste scènes met het zusje zijn geen pretje. Uitschelden en negatief zijn. De vader, prima gespeeld door Peter Paul Muller, is niet verwonderd of onder de indruk van de magische gebeurtenissen. Hij is direct boos en minachtend tegenover de sympathieke Wiplala. Zodra de scènes zich naar de Chinese toko verplaatsen is het jongetje een schreeuwerige klier en is de oma alleen maar aan het vitten. Sterker nog, verderop. De introductie van het meisje in het ziekenhuis is onsympathiek: Ze zit aan de telefoon met haar moeder en zegt nog net niet 'Ja mam zeur niet zo. Nou doei!' Haar hele karakter is negatief vanaf de eerste scene en dit wordt nergens gerechtvaardigd. Haar ontwikkeling als karakter is verder geloofwaardig en oprecht. Waarom wordt bijna iedereen geïntroduceerd als een negatief persoon?

Zodra dit opvalt is dit moeilijk los te laten als kijker. Bijna ieder personage is onsympathiek of start onsympathiek. Ik snap dat ieder personage een ontwikkeling moet mee maken, maar moet dit van een slecht karakter naar een leuk karakter gaan? Of kan Wiplala helpen met het verwerken van een gezamenlijk trauma, het samenkomen van een familie of het versterken van een onderlinge band? Ik hou persoonlijk meer van kinderfilms die een diepere laag mee brengen in plaats van oppervlakkigheid. Een kinderfilm hoeft niet perse simpel te zijn. Juist het tegendeel. Daarom stem ik nu maar op 2,5*. Ik vind de film prachtig gemaakt. Het spel van Geza Weisz is sterk, even als wat supporting cast. Soms wat te veel gemoderniseerd, maar ok daar kan ik nog in komen. Helaas zijn de karakters dusdanig onsympathiek dat het voor mij een negatieve kijkbeleving maakt. En zodra je dit in je achterhoofd hebt zie je dit bij ieder karakter terugkomen. Jammer.

IcU schreef:

100% mee eens!!