Het Paard van Sinterklaas (2005)

Alternatieve titel: Winky's Horse

Nederland / België
Familie

geregisseerd door Mischa Kamp
met Ebbie Tam, Jan Decleir en Betty Schuurman

Het Paard van Sinterklaas vertelt het verhaal van het Chinese meisje Winky dat pas in Nederland woont en voor het eerst in aanraking komt met het verschijnsel Sinterklaas. Wanneer ze hoort dat je aan de Goedheiligman cadeautjes mag vragen, heeft ze een wel heel bijzondere wens...

avatar van mjk87
Dogie_Hogan schreef:
Uitstekende Nederlandse film.
Meest opvallend is toch wel, dat toen fietsen voor de jeugd nog iets vanzelfsprekends was. Anno nu breekt de fietsen met een helm hysterie, afkomstig uit de Angelsaksische landen (met onveilig vervoer-middel als onterechte uitstraling), ook dit nationaal erfgoed stap voor stap af en wordt fietsen steeds hoogdrempel-iger.

Schitterende quote. Ik krijg ook weleens het idee dat iedereen enorm overbezorgd, beschermend en betuttelend is geworden de laatste 10 jaar. Vriend van me begon ineens dat als hij ooit kinderen heeft het hem wel verstandig lijkt netjes de leeftijd van 18 aan te houden voor alcohol, want ja, het zal wel slecht zijn. Maar zelf ook op z'n 15e al dronken zijn. En gewoon normaal functioneren nu. Of bij een feestje met 7 kinderen in de kattenbak, zie je ook niet meer. Maar met vijf auto's iedereen in de gordel heel veilig.

avatar van Rickazio
Toch mooi, nog zo'n Pro Piet film!

avatar van mjk87
Fijne warm ontroerende film, een kinderfilm die volwassenen ook serieus neemt en daardoor genietbaar is. Daarbij speelt mee dat Sinterklaas een fenomeen is waar je als volwassenen anders naar kijkt dan als kind, waardoor de film niet zo veel moeite hoeft te doen er grapjes in te stoppen die ook bij oudere kijkers werkt. Vooral tegen het eind als iedereen de verklede stalhouder (dat weet de oudere kijker) met Sinterklaas aanspreekt, dat is bijna absurdistisch, als hij zijn kopje koffie drinkt of als hij heel serieus wordt genomen.
Anderzijds is Sinterklaas vooral een gimmick om een film over integratie te maken, over het nieuw zijn in een ander land; op heel licht niveau overigens, maar voldoende om er toch wat inhoud aan te geven. Prima gespeeld, vooral de naturelle en ontwapenende Ebbie Tam is erg fijn. De pacing had af en toe sterker gekund en ik was niet altijd even geboeid, daarom 3,5*.

avatar van AnyaH
Lieve en warme familiefilm voor de koude dagen rond ons Sinterklaasfeest! Een modern Nederlands sprookje met Chinees meisje in de hoofdrol. Mijn dames vinden hem prachtig om te zien, dus de film wordt ieder jaar weer opnieuw tevoorschijn gehaald. De kleine Ebbie speelt haar rol prachtig als nieuwkomer in Nederland die voor het eerst kennismaakt met onze Sinterklaas. Er zitten komische momenten in de film, soms ook wel een beetje bitter omdat het ook de tekortkomingen van de inburgering blootlegt. Maar zeer geschikt voor de koude dagen voorafgaand aan de kersttijd!