Het Paard van Sinterklaas (2005)

Alternatieve titel: Winky's Horse

3,30

Nederland / België
Familie

geregisseerd door Mischa Kamp
met Ebbie Tam, Jan Decleir en Betty Schuurman

Het Paard van Sinterklaas vertelt het verhaal van het Chinese meisje Winky dat pas in Nederland woont en voor het eerst in aanraking komt met het verschijnsel Sinterklaas. Wanneer ze hoort dat je aan de Goedheiligman cadeautjes mag vragen, heeft ze een wel heel bijzondere wens...

momenteel te zien in 4 bioscopen (re-release)

148 BERICHTEN18 MENINGEN

avatar van james_cameron
geplaatst: 26 november 2008, 23:57 uur [permalink]
Sympathieke, onweerstaanbare feel-good film die in Ebbie Tam de perfecte hoofdrolspeelster heeft gevonden. Leuk verhaal, goed in beeld gebracht en lekker rustig en onderkoeld van toon. Zo hoort een kinderfilm te zijn.

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 29 november 2008, 15:40 uur [permalink]
Zelfs de meest cynische filmliefhebber zal moeten zwichten voor dit warme sprookje, dat juist heel realistisch de magie van het Sinterklaasfeest in beeld brengt. Wij, als volwassenen, zien natuurlijk dat de Sint uit het verhaal niet echt is, maar juist daarom herkennen we onszelf in de vol verwachting verkerende Winkie en haar obsessie met het paard. Haar smachtende blikken naar het fijnste cadeau van de klas kennen wij vermoedelijk net zo goed uit de eigen jeugd. Tussen de regels door wordt er ook nog eens verwezen naar integratie en de kloof tussen de culturen, met het Sinterklaasfeest als datgene wat ons allemaal bindt. Een kinderfilm volgens de conventies van het genre, maar daaromheen is het zeker ook de moeite waard voor de oudere kijker. Ga dit zien met uw broertjes, zusjes, neefjes, nichtjes, zoontjes, dochters, etc. Hij komt vast nog wel een keer langs op televisie.

avatar van the new guy
geplaatst: 29 november 2008, 15:53 uur [permalink]
Briljante kinderfilm. Pure nostalgie. Goed om te weten dat de kleuterklassen niet veel veranderd zijn.

Jeauhan
geplaatst: 30 november 2008, 11:03 uur [permalink]
Sterke film over het fenomeen Sinterklaas. Mooie vertederende beelden in een lekker sfeertje. Heldin Winky is een inventief en een tikkie brutaal meisje maar met een hart van goud.

Maar deze film is meer. Een aantal serieuze scènes maken dat deze film een boodschap uitdraagt en problemen 'aanpakt', maar nog steeds gericht op jonge kijkers.

geplaatst: 5 december 2008, 17:42 uur [permalink]
Hele lieve warme film geschikt voor het hele gezin. Wel zitten er een paar dingen in die nogal vreemd overkwamen zoals het feit dat de vader van Winky nog nooit van Sinterklaas gehoord heeft terwijl hij wel al een paar jaar in Nederland woont. Daarnaast is het vreemd dat er in de keuken van het restaurant helemaal geen ander personeel te vinden is dan de vader van Winky. Maar dit zijn van die dingetjes waar je je totaal niet aan stoort omdat het verhaal én het hoofdrolspeelstertje Ebbie Tam je zó inpakken dat je dit de makers makkelijk vergeeft.

avatar van niethie
geplaatst: 20 december 2008, 21:11 uur [permalink]
Stomme rot Sinterklaas! 🙂

Lief aandoenlijk kinderfilmpje die verrasend lekker wegkeek. Het meisje in de hoofdrol speelde erg leuk en ook de zoete warme sinterklaas sfeer was aanwezig. Ik heb me- prima vermaakt, leuk ook zo rond de fieestdagen zo'n filmpje.

3 sterren

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst: 12 mei 2009, 23:26 uur [permalink]
Wat kun je zoal doen half mei. Nou, een sinterklaasfilm bekijken bijvoorbeeld.

Weer eens zo'n film die laat zien dat we in Nederland erg goed kinderfilms kunnen maken. Dit keer over het zeer Nederlandse (ok, en Belgische) fenomeen Sinterklaas bekeken door vreemde ogen. Lief en aandoenlijk. Nergens kinderachtig. En heel warm. Zelfs op een lentedag.

avatar van Observator
geplaatst: 9 september 2009, 12:55 uur [permalink]
Zeer aandoenlijk, schattig filmpje.

Niet per se een Sinterklaasfilm, maar meer een film over integratie, hoewel dat zeer uitgemolken en droog klinkt. Jan Decleir is echt mijn held in deze film, een ultieme goed(heilig)man. En Ebbie Tam doet het ook uitstekend.

Film zit vol meelijwekkende en ontroerend grappige situaties. Feelgood gehalte ligt zeer hoog. Weer een Nederlands 3,5*-je erbij.

avatar van maxo922
geplaatst: 26 november 2009, 19:11 uur [permalink]
Best sentimenteel filmpje. Eigenlijk verveelt hij nooit, voor volwassenen of kinderen. Acteurs zijn goed gepast en passen perfect bij jun rol. Het kleine meisje deed het goed, vooral voor haar leeftijd. Er zitten ook een aantal dramatisch-achtige scenes in de film, die goed op de kraantjes werken.

Zeer aardige film * 3,5

geplaatst: 28 november 2009, 17:57 uur [permalink]
Superleuke film, deze is mij 100% meegevallen.
De hoofdrolspeelster speelt geweldig, en is ook nog is superschattig.
Raad ik iedereen aan, die het wel leuk vind om zo nu en dan een kinderfilm te kijken.

avatar van movie acteurs
geplaatst: 29 november 2009, 16:18 uur [permalink]
Erg leuke sympathieke kinderfilm. Leuk verhaaltje, goed acteerwerk. En allemaal erg leuk verzonnen. Leuk voor jong en oud.

avatar van chevy93
geplaatst: 19 december 2009, 15:38 uur [permalink]
Opzich nog goed te doen en het is een leuk orgineel verhaal. Voor mij hoeft het niet, maar ik kan begrijpen dat de (wat jongere) kinderen dit geweldig vinden!

avatar van Fran
geplaatst: 18 oktober 2010, 15:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuk filmpje. Het verhaal doet wel realistisch aan. Voor volwassenen is het ook een leuke film. En wat een droppie, die Winky.

Voor de wat jongere kinderen kan het misschien een wat te zielig verhaal zijn in het begin want ik zat aan het begin met een huilende vijfjarige omdat het zo zielig was dat het paardje doodging en dat de papa van Winky niet zo lief deed en dat Winky de tekening niet aan sinterklaas kon geven etc. Gelukkig komt het uiteindelijk allemaal wel goed.

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 24 november 2010, 13:34 uur [permalink]
Donkerwoud schreef:
Hij komt vast nog wel een keer langs op televisie.

Et voila! 🙂

geplaatst: 24 november 2010, 18:32 uur [permalink]
Droge film die je wel onder het genot van paar biertjes kunt kijken:D. Irritante juffrouw heeft ze trouwens.

avatar van Elineloves
geplaatst: 24 november 2010, 18:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heerlijk schattig, lief, aandoenlijk filmpje over een klein meisje dat droomt dat ze van Sinterklaas een groot, wit paard krijgt. Niet gehoord of begrepen door haar ouders, haar vriendinnetjes en vriendjes op school lachen haar er over uit, en alle andere 'volwassen' mensen proberen haar ook van haar droom af te helpen, maar de kleine Winky laat zich niet tegenhouden. Voor het eerst zag ik de peutertjes roerloos op de bank zitten, met open mondje (of met een speen in de mond) kijkend naar dit mooie verhaal. Dat zij er helemaal in opgingen was te merken: '' Winky loopt weg bij papa, Winky stout! '' 😅

Vertederend. Niet alleen de film zelf, ook wat het met 'onze' kleintjes doet. En stiekem is dit voor de grote mensen ook nog leuk.

avatar van Brix
geplaatst: 24 november 2010, 23:27 uur [permalink]
(Eline:Vertederend. Niet alleen de film zelf, ook wat het met 'onze' kleintjes doet. En stiekem is dit voor de grote mensen ook nog leuk)

Een conclusie die ik hierbij graag dik onderstreep. 🙂
Zo'n Winky als dochtertje lijkt me nog wel wat (nou ja, als kleindochtertje eerder in mijn geval)
Met opa naar Sniekelaas (en zijn paard) kijken 😉

avatar van Elineloves
geplaatst: 25 november 2010, 10:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Alleen moet jij haar dan wél goed in de gaten houden, want een kind kwijtraken in een groot winkelcentrum lijkt me flink schrikken! Maar ze is wel een heerlijk eigenwijs dametje ja.

sweinsteiger
geplaatst: 7 juli 2011, 15:32 uur [permalink]
Paard van Sinterklaas, Het

Ik ben erg verrast door deze film. Ik vind hem wel heel goed. Luchtig verhaal waarbij je blijft kijken, en daarom geef ik de film 3.5*

avatar van bien1970
geplaatst: 21 juli 2011, 09:11 uur [permalink]
Mijn dochter heeft hem zeker 10 keer achter elkaar gekeken en ik moet zeggen hij is echt heel leuk! Behalve die lerares........irritante stem en rol 🙂

avatar van movimaker

geplaatst: 5 oktober 2011, 16:27 uur [permalink]
leuke kinderfilm
apart dat winky's vader al 2 jaar in nederland woond en dan niet weet wie sinterklaas is
en okal ben ik 16 ik kan heel goed degrijpen dat kinderen dit leuk vinden ik kijk er ook met plezier naar

avatar van Kiros
geplaatst: 2 november 2011, 19:07 uur [permalink]
Leuke, lieve film die je doet uitkijken naar de donkere dagen.
De kleintjes hier vonden `m geweldig.

avatar van tommykonijn
geplaatst: 16 november 2011, 15:36 uur [permalink]
Ik zie nu dat aan een advertentie dat 'ie online te bekijken is op Youtube.

YouTube - Het Paard Van Sinterklaas - De Film

avatar van woeler82
geplaatst: 26 november 2011, 16:16 uur [permalink]
Leuke kinderfilm , het chinese mesije speelde geweldig een aanrader

avatar van Jessen0wnt
geplaatst: 30 november 2011, 18:45 uur [permalink]
Schattig.

Geslaagde familie film over een Chinees meisje die verhuisd naar Nederland en met verschillen culture ''dingen'' word geconfronteerd. Waar natuurlijk ons grootste feest: Sinterklaas onderdeel van uit maakt. Hoewel het allemaal erg figuratief is neer gezet, zag ik er wel een goede film in qua diepte. Tijdens de film was ik bewust dat het een kinderfilm was, en daardoor negeerde ik bepaalde formuleringen, wat het aan de andere kant juist heel lief, schattig en kinderlijk maakte. Natuurlijke sentimentaliteit.

Ik weet niet wat ik vandaag had, maar Ebbie had wel een klein beetje mijn hart gestolen vandaag. Ik had zo'n behoefte om een film te kijken, en na drie vrij heftige films de afgelopen dagen te hebben gezien, was een film zoals deze toch wel een verlichting.

Hoewel we kunnen zeggen dat iets te commercieel is en eigenlijk gewoon een kenmerk is van onze goede tijden, is Sinterklaas toch wel een heel leuk feest. Zo ook in deze film voelt het gewoon goed en leuk om naar de meespelende ouderen te kijken en de goedgelovige kinderen. Dat de film hier op in speelt, zodat het voor de kinderen als de volwassenen interessant genoeg blijft, doe ik mijn petje af. Want da is nog niet altijd vanzelfsprekend.

Technisch gewoon erg onderhouden neergezet, lekker Hollands weertje en niet te veel poespas maakt deze film voor mij een geslaagde vrije dag. Goed te doen voor het hele gezin, en ik denk dat in een klein beetje ook de kleine kinderen Winky een toffert vinden, en dat zij ook best kunnen gaan beseffen, dat Sinterklaas een luxe is.

3,5 ster voor Ebje.

geplaatst: 31 mei 2012, 09:50 uur [permalink]
Deze film bewijst maar weer eens dat we in Nederland heel aardige films kunnen maken... voor jong én oud. In een intelligent script worden de belevingswerelden van kinderen en volwassenen tegenover elkaar gezet zonder dat ze elkaar bijten, met als ragfijn toetje de wat meewarige reacties van de kinderen op zoveel onwetendheid of onbegrip van de volwassenen. Heel erg goed gedaan.
Daarnaast heb je het vertederende optreden van de charmante, goedlachse Ebbie Tam, die in vrijwel elke scène aanwezig is en heel naturel een innemende rol neerzet. En haar vriendinnetje Nori de Winter, hoewel veel minder in beeld, doet daar nauwelijks voor onder.
Een lieve film die je achterlaat met een warm gevoel en een beetje heimwee naar je eigen kinderjaren en de jaren, dat je zelf nog kleine kinderen had. Zou het niet heerlijk zijn als Sinterklaas... ? 👍
In alle opzichten de ultieme Sinterklaasfilm. Warm aanbevolen voor heel de familie!

avatar van sinterklaas

geplaatst: 28 juni 2014, 12:55 uur [permalink]
Krijgt ie nou elk jaar weer een nieuwe release?

avatar van K. V.
geplaatst: 27 november, 18:43 uur [permalink]
Deze eens geprobeerd en vond het wel een goeie film. De film was gelukkig minder kinderachtig dan verwacht en vond hem wel het bekijken waard. De cast deed het prima en het verhaal was ook wel de moeite waard. Verder zag de film er prima uit.
Een aanrader.