Het Paard van Sinterklaas (2005)

Alternatieve titel: Winky's Horse

Nederland / België
Familie

geregisseerd door Mischa Kamp
met Ebbie Tam, Jan Decleir en Betty Schuurman

Het Paard van Sinterklaas vertelt het verhaal van het Chinese meisje Winky dat pas in Nederland woont en voor het eerst in aanraking komt met het verschijnsel Sinterklaas. Wanneer ze hoort dat je aan de Goedheiligman cadeautjes mag vragen, heeft ze een wel heel bijzondere wens...

avatar van Quentin
Wat mij betreft ook. Uitstekende film, erg leuk met een sterke cast (Decleir & Tam zijn erg goed), grappig en ziet er goed uit. 4*

(...) De beelden van een Chinees meisje fietsend door de duinen, bijna omver geblazen door de helse wind, of spelend in de sneeuw: het zijn mooie, vertederende en herkenbare plaatjes. Dit komt niet in de eerste plaats door het prachtige production design van Frederik Delfos, maar zeker ook door het pakkende en warme camerawerk van de getalenteerde Lennert Hillege. De combinatie weet een sfeer op te roepen die je smachtend doet verlangen naar de koude, maar tegelijkertijd ook warme wintermaanden. De tijd van sneeuw, van lekker warm binnen zitten bij de open haard en natuurlijk: de tijd van Sinterklaas. (...) Debutante Mischa Kamp regisseert met veel gevoel en warmte een lieve en oprechte familiefilm. Een film die door de combinatie van het levensechte scenario en de warme benadering nergens te zoetsappig of overdreven wordt. En dat is knap.

DVD recensie. Aanrader!

Wauw! Schitterende film. Doeltreffende regie van Kamp. Elk vals sentiment wordt gelukkig geweken en Decleir en vooral de kleine Tam zijn geweldig. Heb genoten. Ontzettend lieve film.

4* en dan ben ik nog zuinig...

avatar van Hannibal
Leuke, ontroerende film. Mijn dochters vonden hem ook erg leuk, hoewel ze in de 'echte' Sinterklaas ook een hulpsint zagen, omdat ze natuurlijk onze Bram van der Vlugt gewend zijn.
Ach, Jan Decleir is ook wel leuk.
Leuk ook die dubbelrol... Jan Decleir die iets aan Sinterklaas wil vragen.
Waar ik me aan stoorde was die chargrijnige rotjuf op school, wat een slecht acteerwerk zeg.

"Ga jij maar even afkoelen, meisje"

Wat een feeks...

Erg lieve film!
Wat een schattig kind, die Winky.
Een film die je weer als een kind laat voelen, en dat vind ik knap.
Erg mooi gemaakte film, met veel oog voor detail en sfeervol. Warme film.

Net zo leuk, nee, zelfs leuker, als ik hoopte. Ik miste de film toen die destijds in de bioscoop draaide en baalde daar erg van. Hij voldoet volledig aan mijn goede verwachting ervan. Ik vond het script érg intelligent balanceren tussen de kinder-illusie en het meer weten van de volwassenen. Knap hoor, dat ze het mysterie weten te behouden in de film zonder ook maar op enige wijze te vervallen in de kerstfilmplatheid die zo vaak uit de VS komt. Het paard van Sinterklaas was daarnaast - oa dankzij het intelligente script - grappiger dan ik had kunnen vermoeden.
En die juf. Kijk, iedereen wil wel een hypergevoelige juf zoals Miss Honey in 'Matilda' maar zo zijn de meeste juffen gewoon niet en in wezen vind ik Het Paard van Sinterklaas een 'realistische' film (jazeker, ondanks de verschijning van Sinterklaas). Ze hebben voor een klas van ruim twintig kwebbelende zesjarigen te zorgen op een praktische manier. Ik vond dat Anneke Blok haar bijrol adequaat vervulde. Zo.

avatar van tommykonijn
Een schattige Film om te zien en zeker een van de beste van Sinterklaas lijkt me, Een mooi verhaal over een Meisje die op zoek is naar haar grote droom erg leuk zijn de acteerprestaties en het Verhaal dus : Ik ben hier tevreden mee.

****

avatar van Jolienepien
hellblazer93 schreef:
Leuke film die gewoon bij Sinterklaas hoort met een heerlijke sfeer. Ook zijn de acteerprestaties niet zo goed, maar dat maakt voor zo'n film ook niet uit. Gewoon kijken en genieten.
Ik vind de acteerprestaties juist erg goed, vooral van die twee kleine meisjes, op zo'n jonge leeftijd al zo goed!

avatar van Donkerwoud
Zelfs de meest cynische filmliefhebber zal moeten zwichten voor dit warme sprookje, dat juist heel realistisch de magie van het Sinterklaasfeest in beeld brengt. Wij, als volwassenen, zien natuurlijk dat de Sint uit het verhaal niet echt is, maar juist daarom herkennen we onszelf in de vol verwachting verkerende Winkie en haar obsessie met het paard. Haar smachtende blikken naar het fijnste cadeau van de klas kennen wij vermoedelijk net zo goed uit de eigen jeugd. Tussen de regels door wordt er ook nog eens verwezen naar integratie en de kloof tussen de culturen, met het Sinterklaasfeest als datgene wat ons allemaal bindt. Een kinderfilm volgens de conventies van het genre, maar daaromheen is het zeker ook de moeite waard voor de oudere kijker. Ga dit zien met uw broertjes, zusjes, neefjes, nichtjes, zoontjes, dochters, etc. Hij komt vast nog wel een keer langs op televisie.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Wat kun je zoal doen half mei. Nou, een sinterklaasfilm bekijken bijvoorbeeld.

Weer eens zo'n film die laat zien dat we in Nederland erg goed kinderfilms kunnen maken. Dit keer over het zeer Nederlandse (ok, en Belgische) fenomeen Sinterklaas bekeken door vreemde ogen. Lief en aandoenlijk. Nergens kinderachtig. En heel warm. Zelfs op een lentedag.

avatar van Observator
Zeer aandoenlijk, schattig filmpje.

Niet per se een Sinterklaasfilm, maar meer een film over integratie, hoewel dat zeer uitgemolken en droog klinkt. Jan Decleir is echt mijn held in deze film, een ultieme goed(heilig)man. En Ebbie Tam doet het ook uitstekend.

Film zit vol meelijwekkende en ontroerend grappige situaties. Feelgood gehalte ligt zeer hoog. Weer een Nederlands 3,5*-je erbij.

avatar van maxo922
Best sentimenteel filmpje. Eigenlijk verveelt hij nooit, voor volwassenen of kinderen. Acteurs zijn goed gepast en passen perfect bij jun rol. Het kleine meisje deed het goed, vooral voor haar leeftijd. Er zitten ook een aantal dramatisch-achtige scenes in de film, die goed op de kraantjes werken.

Zeer aardige film * 3,5

avatar van chevy93
Opzich nog goed te doen en het is een leuk orgineel verhaal. Voor mij hoeft het niet, maar ik kan begrijpen dat de (wat jongere) kinderen dit geweldig vinden!

avatar van Fran
Leuk filmpje. Het verhaal doet wel realistisch aan. Voor volwassenen is het ook een leuke film. En wat een droppie, die Winky.

Voor de wat jongere kinderen kan het misschien een wat te zielig verhaal zijn in het begin want ik zat aan het begin met een huilende vijfjarige omdat het zo zielig was dat het paardje doodging en dat de papa van Winky niet zo lief deed en dat Winky de tekening niet aan sinterklaas kon geven etc. Gelukkig komt het uiteindelijk allemaal wel goed.

avatar van Elineloves
Heerlijk schattig, lief, aandoenlijk filmpje over een klein meisje dat droomt dat ze van Sinterklaas een groot, wit paard krijgt. Niet gehoord of begrepen door haar ouders, haar vriendinnetjes en vriendjes op school lachen haar er over uit, en alle andere 'volwassen' mensen proberen haar ook van haar droom af te helpen, maar de kleine Winky laat zich niet tegenhouden. Voor het eerst zag ik de peutertjes roerloos op de bank zitten, met open mondje (of met een speen in de mond) kijkend naar dit mooie verhaal. Dat zij er helemaal in opgingen was te merken: '' Winky loopt weg bij papa, Winky stout! ''

Vertederend. Niet alleen de film zelf, ook wat het met 'onze' kleintjes doet. En stiekem is dit voor de grote mensen ook nog leuk.

avatar van Jessen0wnt
Schattig.

Geslaagde familie film over een Chinees meisje die verhuisd naar Nederland en met verschillen culture ''dingen'' word geconfronteerd. Waar natuurlijk ons grootste feest: Sinterklaas onderdeel van uit maakt. Hoewel het allemaal erg figuratief is neer gezet, zag ik er wel een goede film in qua diepte. Tijdens de film was ik bewust dat het een kinderfilm was, en daardoor negeerde ik bepaalde formuleringen, wat het aan de andere kant juist heel lief, schattig en kinderlijk maakte. Natuurlijke sentimentaliteit.

Ik weet niet wat ik vandaag had, maar Ebbie had wel een klein beetje mijn hart gestolen vandaag. Ik had zo'n behoefte om een film te kijken, en na drie vrij heftige films de afgelopen dagen te hebben gezien, was een film zoals deze toch wel een verlichting.

Hoewel we kunnen zeggen dat iets te commercieel is en eigenlijk gewoon een kenmerk is van onze goede tijden, is Sinterklaas toch wel een heel leuk feest. Zo ook in deze film voelt het gewoon goed en leuk om naar de meespelende ouderen te kijken en de goedgelovige kinderen. Dat de film hier op in speelt, zodat het voor de kinderen als de volwassenen interessant genoeg blijft, doe ik mijn petje af. Want da is nog niet altijd vanzelfsprekend.

Technisch gewoon erg onderhouden neergezet, lekker Hollands weertje en niet te veel poespas maakt deze film voor mij een geslaagde vrije dag. Goed te doen voor het hele gezin, en ik denk dat in een klein beetje ook de kleine kinderen Winky een toffert vinden, en dat zij ook best kunnen gaan beseffen, dat Sinterklaas een luxe is.

3,5 ster voor Ebje.

Deze film bewijst maar weer eens dat we in Nederland heel aardige films kunnen maken... voor jong én oud. In een intelligent script worden de belevingswerelden van kinderen en volwassenen tegenover elkaar gezet zonder dat ze elkaar bijten, met als ragfijn toetje de wat meewarige reacties van de kinderen op zoveel onwetendheid of onbegrip van de volwassenen. Heel erg goed gedaan.
Daarnaast heb je het vertederende optreden van de charmante, goedlachse Ebbie Tam, die in vrijwel elke scène aanwezig is en heel naturel een innemende rol neerzet. En haar vriendinnetje Nori de Winter, hoewel veel minder in beeld, doet daar nauwelijks voor onder.
Een lieve film die je achterlaat met een warm gevoel en een beetje heimwee naar je eigen kinderjaren en de jaren, dat je zelf nog kleine kinderen had. Zou het niet heerlijk zijn als Sinterklaas... ?
In alle opzichten de ultieme Sinterklaasfilm. Warm aanbevolen voor heel de familie!

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en vond het wel een goeie film. De film was gelukkig minder kinderachtig dan verwacht en vond hem wel het bekijken waard. De cast deed het prima en het verhaal was ook wel de moeite waard. Verder zag de film er prima uit.
Een aanrader.

avatar van david bohm
Zie nu weer eens deze film. Blijft erg schattig, zeker ook door Ebbie Tam. De rest van de cast doet het ook leuk.

avatar van mjk87
Fijne warm ontroerende film, een kinderfilm die volwassenen ook serieus neemt en daardoor genietbaar is. Daarbij speelt mee dat Sinterklaas een fenomeen is waar je als volwassenen anders naar kijkt dan als kind, waardoor de film niet zo veel moeite hoeft te doen er grapjes in te stoppen die ook bij oudere kijkers werkt. Vooral tegen het eind als iedereen de verklede stalhouder (dat weet de oudere kijker) met Sinterklaas aanspreekt, dat is bijna absurdistisch, als hij zijn kopje koffie drinkt of als hij heel serieus wordt genomen.
Anderzijds is Sinterklaas vooral een gimmick om een film over integratie te maken, over het nieuw zijn in een ander land; op heel licht niveau overigens, maar voldoende om er toch wat inhoud aan te geven. Prima gespeeld, vooral de naturelle en ontwapenende Ebbie Tam is erg fijn. De pacing had af en toe sterker gekund en ik was niet altijd even geboeid, daarom 3,5*.

avatar van AnyaH
Lieve en warme familiefilm voor de koude dagen rond ons Sinterklaasfeest! Een modern Nederlands sprookje met Chinees meisje in de hoofdrol. Mijn dames vinden hem prachtig om te zien, dus de film wordt ieder jaar weer opnieuw tevoorschijn gehaald. De kleine Ebbie speelt haar rol prachtig als nieuwkomer in Nederland die voor het eerst kennismaakt met onze Sinterklaas. Er zitten komische momenten in de film, soms ook wel een beetje bitter omdat het ook de tekortkomingen van de inburgering blootlegt. Maar zeer geschikt voor de koude dagen voorafgaand aan de kersttijd!