Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Het Paard van Sinterklaas (2005)

Alternatieve titel: Winky's Horse

Nederland / België
Familie

geregisseerd door Mischa Kamp
met Ebbie Tam, Jan Decleir en Betty Schuurman

Het Paard van Sinterklaas vertelt het verhaal van het Chinese meisje Winky dat pas in Nederland woont en voor het eerst in aanraking komt met het verschijnsel Sinterklaas. Wanneer ze hoort dat je aan de Goedheiligman cadeautjes mag vragen, heeft ze een wel heel bijzondere wens...

hinie
Ik vindt vaak het tweede deel veel minder, en denk ook niet dat deze deel 1 gaat overtreffen.
Maar je weet nooit.

M'n zusje heeft de dvd gekregen en dus keek ik de film gewoon mee. Ik heb me prima vermaakt bij deze kinderfilm vooral de acteerprestaties waren zeer hoog van de kleine Winky Wong. Leuk om zo iemand van die oerhollandse liedjes te horen zingen. Jan Decleir heeft een hele goede rol als Sinterklaas, aangezien hij ook in Belgie sinterklaas speelt.

De film viel af en toe wat in maar er kwam daarna wel weer een leuk stukje. Ook leuke bijrollen van bepaalde bekende mensen. Het camerawerk was zeker goed en erg goed uitgekozen sets en mooie locaties. Sneeuw rond de Sinterklaas is iets dat ik me niet kan voorstellen maar dat is gewoon om de film wat meer sfeer te geven. Als om een Nederlands meisje zou gaan was echt stukken minder, nu de chinese familie er zo bij zat, die van Sinterklaas eigenlijk weinig begrepen.

Zeer goede regie, dus wat mij betreft een geslaagde film geen klassieker daar voor zakte het te vaak in. 3,5 ster*

avatar van Hannibal
Leuke, ontroerende film. Mijn dochters vonden hem ook erg leuk, hoewel ze in de 'echte' Sinterklaas ook een hulpsint zagen, omdat ze natuurlijk onze Bram van der Vlugt gewend zijn.
Ach, Jan Decleir is ook wel leuk.
Leuk ook die dubbelrol... Jan Decleir die iets aan Sinterklaas wil vragen.
Waar ik me aan stoorde was die chargrijnige rotjuf op school, wat een slecht acteerwerk zeg.

"Ga jij maar even afkoelen, meisje"

Wat een feeks...

Erg lieve film!
Wat een schattig kind, die Winky.
Een film die je weer als een kind laat voelen, en dat vind ik knap.
Erg mooi gemaakte film, met veel oog voor detail en sfeervol. Warme film.

Zijn er al fotos van deel 2?

avatar van Webby
Volgens moeten de opnamen daarvan nog beginnen

best een leuke film. mooi voor kleinere kinderen, met momenten zelfs grappig! had hem wel minder verwacht.
hij is zeker 3*/3,5* waard! Ikzelf had er wel wat kijkplezier aan toch 4*.

kappeuter schreef:
Erg lieve film! Wat een schattig kind, die Winky.
Een film die je weer als een kind laat voelen, en dat vind ik knap. Erg mooi gemaakte film, met veel oog voor detail en sfeervol. Warme film.
4 sterren

Inderdaad, ook knap acteerwerk voor zo'n jong meisje. Ze leeft zich echt in, in de personage!

avatar van timburton
Ja hele lieve film inderdaad. Leuk dat je aanwijzingen krijgt van Sinterklaas' zijn geheim in de "real world" waar ik erg teleurgesteld van was toen ik er achter kwam op mijn 7de. Hele leuke kinderfilm, 3,5.

avatar van BlueJudaskiss
Prachtige film, die vrijwel op alle fronten klopt. Een hereniging van Jan Decleir & Betty Schuurman (Karakter), naturel acteerwerk van de twee meisjes, en een prachtig verhaal. Mooi is de manier waarop twee werelden, die waarin Sinterklaas wel en niet bestaat, met elkaar worden verweven. Prachtige muziek ook. Genoten. 4,5*

avatar van jumpstylemovie
super gezellige film
4.0***

Kaffeefiltjer
timburton schreef:
Leuk dat je aanwijzingen krijgt van Sinterklaas' zijn geheim in de "real world" .

Welk geheim?

avatar van thomzi50
Welk denk je ?

De sint was vroeger drugsverslaafd, is bekeerd en helpt nu kleine kindjes? Of bedoel je dat andere geheim?

avatar van soom
Wat voor woorden kan ik gebruiken om te zeggen hoe ongelooflijk lief ik deze film vind? Ik heb van elke minuut, wat zeg ik, seconde! Zitten genieten. Het is zo ongelooflijk schattig, lief, hartverwarmend, hartverscheurend zelfs om te zien hoe Winky haar bijzondere wens naar voren brengt. 5 verdiende sterren, en een welverdiende plaats in mijn top 10. Ik zou Winky helemaal willen opvreten.

avatar van film88888
Gisteren met mijn klein neefje gezien, maar ik sta verstelt dat ik deze uit heb kunnen zien, want wat voor bagger is dit. Ok het is super mooi, en leuk voor de kleintjes. Het enige goede aan de film was dat Jan Decleir mee speelt. Een 1,5

avatar van BlueJudaskiss
Maar zou je dan kunnen uitleggen wat je er zo slecht aan vindt?? En je zegt zelf dat je de film supermooi vindt! :S

avatar van soom
Het is supermooi en leuk voor de kleintjes.

avatar van Thomas83
Morgenavond te zien op Nederland 3. Hier kijk ik wel naar uit. Die goede verhalen maken me erg nieuwsgierig.
Een familiefilm die (in elk geval voor een deel) over Sinterklaas gaat klinkt ook als een gezellige film om al voorzichtig mee in de feestdagenstemming te komen.

Nu op tv! Ook leuk voor volwassenen.

Ah man zo een leuke film was dit. Echt de eerste Nederlandse film waarbij ik met iemand meeleef. Vind het zo'n mooi en triest verhaal, goed dat het zo goed afloop. Helaas doen wij niet meer aan Sinterklaas, helaas word ik al te oud, want ik mis die tijd zo erg dat we in de avond bij elkaar gingen zitten en cadeaus gingen uitpakken. Ik wou echt dat ik de tijd kon terugdraaien en zorgen dat die avonden er nog waren. Volgende week gelukkig wel Sinterklaas weekend op Jetix:D En binnenkoort weer het Sinterklaas feest op Jetix:D

avatar van Thomas83
Zojuist gekeken, en wat een geweldig en schattig familiefilmpje!
Het lieve verhaaltje wordt goed opgebouwd tot aan het ontroerende en heel mooie einde.
Ebbie Tam lijkt heel erg op haar gemak voor de camera is nogal schattig. Wel had ik nogal de indruk dat ze al haar tekst echt ingefluisterd was, echt spontaan kwam ze nooit over. Maar dat is eigenlijk altijd wel als zulke jonge kinderen acteren.
Visueel ziet de film er goed uit met mooie kleuren en soms erg mooie shots. De muziek is heel de film door mooi, en door al die aankleding is de film lekker sfeervol.
De lengte van de film is ook goed, en de algehele acteerprestaties zijn prima. Betty Schuurman en Jan Decleir vond ik zelfs echt goed en overtuigend spelen.
Echt een aanradertje dit. Leuke film voor deze tijd van het jaar om met heel de familie te kijken. Een film voor jong en oud. Een dikverdiende ruime 3.5*.

avatar van belchinees
Een echte belchinees film!
Leuk en ontroerend verhaaltje. Met de traantjes in de ogen gekeken.
Schattig meisje met een leuk stemmetje die Winky.

avatar van Demoniac
Ik vond alleen de juf niet zo leuk. Mijn juf vroeger was veel liever.

avatar van Purmerend
belchinees schreef:
Schattig meisje met een leuk stemmetje die Winky.

Inderdaad, een heel lief stemmetje.
De film doet me weer denken aan die goeie oude tijd. 4*

Net zo leuk, nee, zelfs leuker, als ik hoopte. Ik miste de film toen die destijds in de bioscoop draaide en baalde daar erg van. Hij voldoet volledig aan mijn goede verwachting ervan. Ik vond het script érg intelligent balanceren tussen de kinder-illusie en het meer weten van de volwassenen. Knap hoor, dat ze het mysterie weten te behouden in de film zonder ook maar op enige wijze te vervallen in de kerstfilmplatheid die zo vaak uit de VS komt. Het paard van Sinterklaas was daarnaast - oa dankzij het intelligente script - grappiger dan ik had kunnen vermoeden.
En die juf. Kijk, iedereen wil wel een hypergevoelige juf zoals Miss Honey in 'Matilda' maar zo zijn de meeste juffen gewoon niet en in wezen vind ik Het Paard van Sinterklaas een 'realistische' film (jazeker, ondanks de verschijning van Sinterklaas). Ze hebben voor een klas van ruim twintig kwebbelende zesjarigen te zorgen op een praktische manier. Ik vond dat Anneke Blok haar bijrol adequaat vervulde. Zo.

avatar van brielen
Het verhaal is hartverwarmend. Het is vooral het cultuurverschil die weet te bekoren. Heel knap.

avatar van belchinees
en slechts 2 sterren geven na die commentaar?
* Da's al beter

avatar van Flipman
Man! Ik verwachtte deze uiteindelijk maar een tweeënhalf/drie te geven, maximaal. Maar ik ben zo gevoelig voor de Sinterklaas-Spirit, hij krijgt drieënhalve punt van me! Geweldige rol van Jan Decleir, en het is haast onmogelijk om je níet in te leven in Winky. Wat een lieve film!

avatar van lucdecoster
Mooie film voor de kinderen. Een kind zou zeker 5 sterren geven.