Morrison Krijgt een Zusje (2008)

Alternatieve titels: Morrison Gets a Babysister | Morrison

Nederland
Familie

geregisseerd door Barbara Bredero
met Tobias Lamberts, Barry Atsma en Bracha van Doesburgh

Morrison is een aandoenlijk jongetje van vijf jaar. Een heel gelukkig jongetje, totdat de nieuwe baby komt. Want dan is er geen plaats meer voor Morrison, dan moet hij naar zijn tante in het klooster. Morrison stelt alles in het werk om dat te voorkomen. Eerst loopt hij weg, maar als dat mislukt heeft hij een beter plan. Niet hij moet weg, de baby moet weg. En dat plan lukt. Alle grote mensen zijn in paniek.

Wat een stilte rondom deze film, of ligt dat aan mij?

Ligt niet aan jou. Zag wel laatst grote posters hangen in Tuchinski. Bredero is overigens ook niet geheel onervaren. Jaren lang regieassistent en regisseur van verschillende korte films en tv series.
Zie hier: Barbara Bredero - MovingMovies

Ziet er overigens best geinig uit, alhoewel het wel weer duidelijk eentje uit de BosBros stal is.

Is dat laatste negatief dan? Heb altijd wel een zwak voor de BosBros films.

avatar van Quentin
Doen het ook meestal goed, maar ik heb (muv. van wat promo-materiaal in de bios) bijzonder weinig gehoord over deze film.

Quido schreef:
Is dat laatste negatief dan? Heb altijd wel een zwak voor de BosBros films.

Niet perse. Alhoewel de formule wel steeds duidelijker begint te worden.

Maar het volgende project van Bos Bros is een dramaserie over Annie M.G. Schmidt, geregiseerd door Dana Nechustan en geschreven door Tamara Bos en Mieke de Jong (niet de minsten). Als ik een insider mag geloven worden er binnenkort grote namen aangekondigd voor de cast. In ieder geval een heel ander project dan de kids films.

rose
Quido schreef:
Wat een stilte rondom deze film, of ligt dat aan mij?
Ik hoor hier ook maar weinig van. Ga hem toch bekijken. Lijkt me wel leuk!

avatar van edejong
Ik heb best wel wat lovende reviews gelezen.
Wie weet bekijk ik 'm een keertje!

Niet onaardig. Van hetzelfde soort problemen als bijvoorbeeld het paard van sinterklaas. Morrisson is uitermate aandoenlijk, Brache even leuk als altijd (zelfs als ze zwanger is) en vooral Kees Boot rolletje doet je meerdere malen glimlachen. Helaas is het script wel wat uitleggerig en het plot wellicht net wat te mager, zodat er zo nu en dan naar dingen wordt gegrepen om het plot aan te vullen zonder dat er verder nog veel mee gedaan wordt.

Dit was een hééle aardige kinderfilm, héél erg geschikt en herkenbaar voor gezinnen met jonge kinderen De casting van Morrison is een schot in de roos ! 't Jochie weet zowel te overtuigen als te ontroeren. Verhaal is, zoals reeds hier opgemerkt, als geheel wat té dun maar heeft me alsnog weten te boeien de hele film lang.

avatar van soom
Geef mij, alsjeblieft, alsjeblieft een klein broertje zoals Morrison.. Ik zou hem ook opeten, net als Winky Wong bij Het Paard van Sinterklaas. Kinderen zijn namelijk écht te lief voor woorden, en tijdens het einde moest ik echt de tranen uit m'n ogen wissen. Barry Atsma en Bracha van Doesburgh zijn lief, schattig, leuk, en ook Kees Boot doet niet wat hij in Moordwijven doet, maar hij is ook érg leuk, ja. Schattige prent, mooi gemaakt, de rust straalt ervan af, en de acteurs hebben er overduidelijk erg veel plezier in. Bracha kan meer dan haar liefje, dat is echt duidelijk. Terug naar Hollywood, dus.

avatar van Quentin
Een van de eerste/enige BosBros films die het teleurstellend doet in de bioscoop, niet?

Zal veel met het weer te maken hebben (gehad). En toch ook wel een vreemde PR-campagne, zeker voor een film die niet kan leunen op de bekendheid van een boek (zoals de Annie M.G. Scmidt verfilmingen).

avatar van Quentin
Nagenoeg ook geen publiciteit hoor.

avatar van Knisper
Ik hoorde pas op de dag van de premiere voor het eerst van de film.

Quentin schreef:

De eerste, denk ik.

avatar van SuperSideSwipe
Door een gebrek aan andere film opties in de bios ben ik hier maar heen gegaan.

Ik had verwacht een leuke en vrolijke feel-good kinderfilm te zien, maar het viel vies tegen.

Dit net iets meer dan 1 uur durende slome en saaie zooitje heeft ervoor gezorgd dat ik toch het gevoel heb dat ik beter thuis had kunnen blijven.

Ik kon weinig positiefs ontdekken aan deze film. Ongeloofelijk gemakkelijk en matig uitgevoerde script, matig presterende cast met als toppunt de hoofdrol voor een kind dat voor gevoel niet veel meer dan iets van 10 woorden mompelend heeft gesproken gedurende de film. Eigenlijk 0 als je "ik ben bumper & de naam van zijn krokodil weg denkt"

Een schande dat ze zoiets uitbrengen in de bioscoop onder het mom van: Het is een "kinderfilm" dus het mag afgeraffelde troep zijn.

avatar van BlueJudaskiss
Een opvallend volwassen kinderfilm. Volgens mij moet je echt een jaar of zes zijn om goed mee te kunnen leven met Morrison: ik vond de problemen en ontwikkelingen rond de volwassenen veel interessanter. Heerlijk ook, Kees Boot en Netty Blanken in twee bijrollen.

Ik heb een aantal keren erg gelachen, maar dat was zeker niet de verdienste van dat jongetje. Wat een ontzettend verwend kind! Aan de andere kant: welke vader laat dan ook in godsnaam zijn kind van 5 in de auto rijden?

En toch...ik vond dit een prettiige film. Misschien een soort medelijden omdat de film zo schandalig weinig bezoekers heeft getrokken, maar de film verdient meer.

robertus65
Aardige sympathieke kinderfilm, maar wat aan de korte kant.

Zie nu ook pas dat ie 70 minuten duurt. Was in mijn herinnering dan ook veel langer...

Ging erg snel inderdaad, paar enorme plotgaten ook, maar daar zullen de kleintjes niet over vallen. Best charmant en aandoenlijk, maar had wel iets intelligenter gekund zonder de doelgroep onrecht aan te doen.

avatar van BlueJudaskiss
Quido schreef:
Ging erg snel inderdaad, paar enorme plotgaten ook

Welke?

De logica is af en toe ver te zoeken. Ouders die in het bijzijn van het kind opmerkingen maken over dat ze ruimte moeten maken en hij daarom weg moet, zonder dit verder te nuanceren. En nog meer van zulk soort korte scènes, 'ter opvulling'. Dat soort zaken kwamen wat kinderlijk over. Geen plotgaten volgens de definitie zoals wij die kennen dus, maar wel een voorbeeld van hoe een plot snel gevormd kan worden door met opzet onlogische zaken die iets meer aandacht en genuanceerdheid verdienen niet verder uit te werken en daardoor de (oudere) kijker uitdagen om mee te gaan of niet.

avatar van RickZ
Kinderfilm zonder veel verhaal, voor de kleintjes onder ons wel onderhoudend genoeg

avatar van tommykonijn
Dit leek me eerst niet veel meer dan een hele kinderachtige film. Bij het begin kreeg ik ook die indruk maar dat veranderde...

Erg vermakelijke film is het uiteindelijk toch geworden. Het einde kun je toch wel een beetje dromen, maar het stoorde echt niet. Met plezier heb ik de film uitgekeken. Hij haalt niet het niveau van de 'Het Paard van Sinterklaas' films, maar zeker leuk genoeg.

avatar van rox91
Erg leuke film

avatar van gukker
Een erg leuke kinderfilm die ook voor oudere kijkers prima te doen is. Dit is vooral te danken aan het sterke spel van Barry Atsma en het schattige verhaaltje.

Zo horen kinderfilms te zijn.

avatar van narva77
Zojuist gezien op NED3 in "zappbios".

Wel een aardige film, duurt gelukkig niet te lang, en wordt met redelijk veel vaart verteld!
Paar grappige momenten, zoals elke keer met die politieagent, die telkens op het allerlaatste moment de mensen laat gaan die hij zojuist had aangehouden, omdat z'n mobieltje gaat (met de ringtone van zijn zoontje/dochtertje).

Leuk tussendoortje om de dag mee te beginnen.
Jammer alleen dat ie niet in het TV-overzicht staat...

avatar van zeemeerna
ging te lang door in het negatieve. Veel te zwaar voor veel kinderen. Het lichtpuntje kwam pas in de laatste 10 minuten van de film. Daarvoor een en al verdriet en onbegrip. Ging er met een rotgevoel weg. Was als begeleider mee met een aantal klassen van school (groep 4 ) en er waren verschillenden die zaten te huilen.

Ik vond het een mooi gemaakte en goede Nederlandse film.
Mooie beelden en goed geacteerd en af en toe komisch.
Of het verhaal geschikt is voor kinderen? Vanaf een jaar of 6 zou het wel kunnen, denk ik.
Aangezien het jongetje in de film nogal onder de omstandigheden lijdt is het aan te raden om als ouder mee kijken. Ook al om je eigen kind dan duidelijk te kunnen maken dat het riskant kan zijn om weg te lopen en ook om als klein kind zomaar met een baby op stap te gaan (+ wat andere dingen die voorbijkwamen).

avatar van Phantasm
Vrij aardige film, leuk bedacht en voor een keertje te doen.

Wel een lief filmpje en een grappig kereltje, die Morrison.
Vooral gericht op kleine kinderen en wat minder onderhoudend voor volwassenen.
Het verhaaltje stelt niet zoveel voor. Soms wat onlogische en kolderieke wendingen, maar het vermaakt wel. Toch komt deze film wat te kort in vergelijking met andere vergelijkbare jeugdfilms / Bos Bros titels. Het is allemaal net niet inventief genoeg, net iets te simpel om echt indruk te maken.

Positief aan de film is dat het wel een typisch Nederlandse film is. Het ziet er allemaal mooi uit en de sfeer die de film uitstraalt is verder dik in orde. De zwakste schakel van de film is echter het verhaal zelf. Dat is wel erg simplistisch en ongeloofwaardig, met ook nog eens onverantwoord opvoedkundig gedrag van de ouders. Ook de acteerprestaties zijn heel matig. Alleen de mongool en de poes speelden realistisch. Toch kan ik me wel voorstellen dat de doelgroep van 5 tot 8 jaar wel heel tevreden zal zijn met deze film. Maar ik vind het ook leuk als er daarnaast voor volwassenen ook wat te genieten valt in een jeugdfilm. En daar zijn zat voorbeelden van in andere films. Oh ja, en verder is wel duidelijk waarom de politie na deze film is gaan reorganiseren. De politie op het platteland heeft echt niets te doen ......

avatar van hijman1946
Hele leuke kinderfilm.