• 15.799 nieuwsartikelen
  • 178.285 films
  • 12.224 series
  • 34.003 seizoenen
  • 647.419 acteurs
  • 199.084 gebruikers
  • 9.376.523 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Purge (2013)

Sciencefiction / Thriller | 85 minuten
2,71 1.652 stemmen

Genre: Sciencefiction / Thriller

Speelduur: 85 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: James DeMonaco

Met onder meer: Lena Headey, Ethan Hawke en Max Burkholder

IMDb beoordeling: 5,8 (258.250)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 18 juli 2013

Plot The Purge

"One night a year, all crime is legal."

De Verenigde Staten worden geteisterd door misdaad en overvolle gevangenissen. Daarom besluit de overheid om een jaarlijkse ‘Purge’ van 12 uur in te stellen. Tussen 19.00 uur en 07.00 uur is elke misdaad, zelfs moord, legaal. De politie is niet te bereiken en ziekenhuizen sluiten hun deuren. Het is één keer per jaar dat de burgers hun gang kunnen gaan zonder gestraft te worden. Tijdens de nacht, geplaagd door geweld en veelvuldige misdaden, moet een familie beslissen wat ze doen wanneer een vreemdeling bij hen aanbelt voor hulp.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

James Sandin

Mary Sandin

Charlie Sandin

Zoey Sandin

Bloody Stranger

Polite Leader

Mrs. Grace Ferrin

Mr. Cali

Mr. Halverson

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mrd81

mrd81

  • 4 berichten
  • 7 stemmen

JacoBaco schreef:

Bij deze film moest ik meteen aan de Georgia Guidestones denken. Een bouwwerk van zes granieten platen en op deze platen zijn o.a. een soort 10 geboden te lezen. Het eerste gebod hakt er meteen lekker in, namelijk: Maintain humanity under 500,000,000. Nu kun je zoiets natuurlijk niet bereiken met een jaarlijkse zuivering (wereldwijd) waarbij je 12 uur lang ongestraft mag doen wat je wilt. Maar welke maatregelen zijn er dan wel om de mensheid onder de 500 miljoen te houden als er op dit moment meer dan 7 miljard mensen rondlopen. Een spannend scenario voor The Purge 2 wellicht.

The Purge begint zeer belovend met beelden van rellen en moorden. De stemming zit er meteen in. We maken vervolgens kennis met het gezin van Ethan Hawke en al snel is het 19:00 en de zuivering gaat van start. En niet lang hierna staat er zoals in de plotomschrijving beschreven een vreemdeling op de stoep en het lijkt allemaal de goede kant op te gaan. Vooral omdat het hier niet bij blijft. Maar helaas ontspoort de film in de laatste pakweg 30 min. De film verliest meer geloofwaardigheid en er komen dikke clichés langs en dat is heel erg jammer!

Maaaar toch vind ik The Purge geen slechte film. Integendeel, ik vind hem goed! Ook wordt er kort wat toelichting gegeven waarom er dus een jaarlijkse zuivering is en ik moet zeggen dat dit best een aannemelijk initiatief is, Uiteraard ben ik het er niet mee eens, maar stel dat de elite het toch wil realiseren. Want zodra het weer is een geldkwestie word en derderangs burgers sowieso gedupeerd worden, (is natuurlijk al zo) dan kunnen er hele gekke dingen gebeuren en lijkt zoiets een kwestie van tijd. Maar nu is het natuurlijk een zeer onwaarschijnlijke gedachte dat het ooit zover gaat komen.....Maar toch belicht deze film het huidige plaatje in de VS heel goed en dat is een pluspunt. En inderdaad het 'not in my backyard principe'

Een geslaagde film en met 80 minuten is de film geen minuut te lang of te kort!

3,5*

Werkelijk een aannemelijk initiatief?

Dus jij zou het wel verantwoordelijk vinden eens per jaar vrouwen, kinderen etc te laten vermoorden als zuivering;) lol lol lol

Het verhaal is belachelijk, acteerprestaties flut en het hele plot is een lachertje!


avatar van jippie2010

jippie2010

  • 2613 berichten
  • 8103 stemmen

mrd81 schreef:

(quote)

Werkelijk een aannemelijk initiatief?

Dus jij zou het wel verantwoordelijk vinden eens per jaar vrouwen, kinderen etc te laten vermoorden als zuivering;) lol lol lol

Mijn verhaal is belachelijk, en mijn review is een lachertje!

Klopt


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

mrd81 schreef:

Werkelijk een aannemelijk initiatief?

Ja

mrd81 schreef:

Dus jij zou het wel verantwoordelijk vinden eens per jaar vrouwen, kinderen etc te laten vermoorden als zuivering;) lol lol lol

Dat zeg ik nergens.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Misschien toch een The Purge 2 - IMDb


avatar van notsub

notsub

  • 1483 berichten
  • 1468 stemmen

De film komt met een bizar onwerkelijk idee op de proppen, waar je politiek gezien maar niet teveel over na moet denken. Het blijft immers entertainment. Totale onzin is het, maar het geeft toch ook bepaalde inzichten in menselijk én onmenselijk gedrag. De uitvoering hapert toch best op vele vlakken, maar de speelduur is aan de zijde van de kijker. Vanwege het opmerkelijke en experimentele uitgangspunt is de film toch ook niet slecht te noemen. Wel extreem.


avatar van steven36

steven36

  • 73 berichten
  • 0 stemmen

Voor mensen met een IQ van 110 en hoger raad ik deze film ten strengste af. Alles daaronder, veel plezier met het bekijken van deze film.


avatar van jippie2010

jippie2010

  • 2613 berichten
  • 8103 stemmen

steven36 schreef:

Voor mensen met een IQ van 110 en hoger raad ik deze film ten strengste af. Alles daaronder, veel plezier met het bekijken van deze film.

Je bedoelt dat je narcistische mensen de film afraadt...


avatar van John Milton

John Milton

  • 24229 berichten
  • 13394 stemmen

steven36 schreef:

Voor mensen met een IQ van 110 en hoger raad ik deze film ten strengste af. Alles daaronder, veel plezier met het bekijken van deze film.

jippie2010 schreef:

Je bedoelt dat je narcistische mensen de film afraadt...

Hoe kan ik hier nou op reageren zónder mensen tegen het hoofd te stoten...

Met vier stemmen en één mening sinds 2004 (knap hoor, daar zit ik alleen vandaag al aan) zal het Steven36 hoesten als hij geband wordt, dus die roept lekker wat hij wil. Stiekem ben ik het natuurlijk een klein beetje met hem eens, ik verwacht niet dat The Purge onder échte filmliefhebbers gretig aftrek zal vinden, maar om nou die correlatie tussen IQ en The Purge te trekken gaat te ver. Er zijn genoeg films met een baggerverhaal die door 'intellectuelen' gewaardeerd worden en anderzijds zijn er bergen mensen met een IQ boven de 120 die amper films kennen van voor 1992, op Jaws en The Godfather na. Of zelfs dat niet.

@jippie2010: ik zou eerder zeggen elitaire ballen, maar dat komt door de formulering. Ik moet bekennen dat ik ook niet sta te trappelen om hem te zien na de trailer en enkele headlines van recensies, het ziet er bijzonder stompzinnig uit. Maar wie weet...


avatar van jippie2010

jippie2010

  • 2613 berichten
  • 8103 stemmen

John Milton schreef:

@jippie2010: ik zou eerder zeggen elitaire ballen, maar dat komt door de formulering. Ik moet bekennen dat ik ook niet sta te trappelen om hem te zien na de trailer en enkele headlines van recensies, het ziet er bijzonder stompzinnig uit. Maar wie weet...

Met elitaire ballen ga ik ook akkoord Nee, heel erg intellectueel is deze film niet, dan zou ik eerder naar Mr. Nobody (2009) willen verwijzen En de uitvoering van de Purge laat ook te wensen over, maar het heeft een uiterst origineel plot, waar ze misschien weer niet voldoende uit gehaald hebben...


avatar van John Milton

John Milton

  • 24229 berichten
  • 13394 stemmen

Toevallig vorige week gezien, Mr. Nobody, die hield de grijze massa inderdaad wel bezig, al had ik er na de trailer toch net iets meer van verwacht.


avatar van snarfje5508

snarfje5508

  • 394 berichten
  • 391 stemmen

Prima film zonder pretenties. Verhaaltje snel vergeten en gewoon opgaan in de actie. Qua acteerwerk allemaal goed te hebben. Zeker voor een zaterdagmiddag goed vertier.


avatar van andrizzle

andrizzle

  • 29 berichten
  • 69 stemmen

The Purge is qua creepy sfeer en schrikmomenten één van de betere horrorfilms (of thriller, ik ken de precieze definietie niet) die ik de afgelopen jaren gezien heb. De grijns van de leider is misschien wel het meest creepy beeld dat ik ooit in een dergelijke heb gezien.

Is het overall ook de beste horror/thriller? Helaas niet. Ik vind het verhaal goed genoeg voor een film als deze en het eerste uur vliegt dan ook voorbij zonder teveel irritaties. Behalve de zoon die de vluchteling binnen laat, maarja... Dat is nou eenmaal de manier waarop de film op gang komt.

Wanneer het moorden dan eindelijk begint komen bij mij wel grotere irritaties om de hoek kijken. Van alle clichés die ik in films haat is het uitstellen van een moord terwijl de mogelijkheid er is misschien nog wel het aller ergst. En daar heeft deze film helaas een enorm handje van. Dit gebeurd bijvoorbeeld wanneer 2 indringers de vrouw beginnen te kietelen alvorens ze aan het moorden slaan. Het is misschien wel verklaarbaar vanuit een soort oerdrift, maar na één keer is het al niet leuk meer en na vijf keer wordt het ronduit frustrerend.

Dat vervolgens de aanvankelijke redders hele andere plannen hebben dan het zojuist geredde gezin verwacht kwam bij mij in ieder geval niet als een verrassing. Wederom zijn ze klaar om toe te slaan, maar besluiten ze dat het gezinnetje eerst vastgebonden moet worden. Bedenk dat op dit moment het gezin ongewapend is, de vader is dood en de aanvallers zijn in de meerderheid. Maar toch moeten de 2 kinderen en de moeder vastgebonden worden? Het lijkt wel alsof er weer een moord uitgesteld moet worden. Vervolgens moet er nog een ritueeltje voltooid worden en dan kan het moorden eindelijk gaan beginnen! Helaas voor mij, maar gelukkig voor het gezin, is daar dan weer de vluchteling die de boel komt redden. Nogmaals, als zoiets een keer gebeurd en het een moord voorkomt vind ik het prima, maar deze film strooit er iets teveel mee wat mij betreft.

Hoewel het klinkt alsof ik me vooral heb zitten storen valt dat eigenlijk heel erg mee. De eerder genoemde kleine teleurstellingen kwamen pas op het einde. De algemene creepy sfeer en de paar prachtige schrikmomenten maken echter veel goed.

Geen geweldige film, maar wel een prima horror/thriller.


avatar van stem100

stem100

  • 79 berichten
  • 62 stemmen

'Gemiste kans' is het eerste dat in mij opkomt.

De basis van de film had een briljant gegeven kunnen zijn, maar uiteindelijk is het niets anders dan de zoveelste home-invasion film. Had veel beter uitgewerkt kunnen worden.

Jammer.


avatar van Smugmarty

Smugmarty

  • 442 berichten
  • 239 stemmen

Ik ben na al deze commotie enorm benieuwd en ga zeker kijken


avatar van mikey

mikey

  • 28990 berichten
  • 5141 stemmen

Klinkt een beetje als deze film Self Defense (1983)


avatar van zombie

zombie

  • 987 berichten
  • 6099 stemmen

mikey schreef:

Klinkt een beetje als deze film Self Defense (1983)

Het heeft inderdaad wel iets weg van Self Defense (en Funny Games). Al vond ik die wel wat sterker. Aardig concept, maar met een matige uitwerking. Ik verwacht eigenlijk nog vijf delen.


avatar van zombie

zombie

  • 987 berichten
  • 6099 stemmen

zombie schreef:

Aardig concept, maar met een matige uitwerking.

Nu ik de reacties bij deze film terug lees, is dit zinnetje ongeveer 500x eerder vermeld


avatar van EliasZ

EliasZ

  • 187 berichten
  • 0 stemmen

+ Leuke originele plot
+ Redelijk spannend en vlotte film

- Die zoon heeft echt het IQ van niet eens een balhaar en acteerde hij echt barslecht. Hij verpest de hele film. Niet alleen aan het begin door die zwerver binnen te laten maar ook alle volgende acties. Zo bijvoorbeeld wanneer de 'bad guys' zijn binnengebroken hij met een zaklamp loopt te schijnen ipv zich in het donker te verstoppen -_-
- Erg voorspelbaar (net wanneer een goed iemand bijna wordt vermoordt, komt er
telkens iemand van achteren die de bad guy doodmaakt.

- Dikke vette fout in de film? --> Het hele huis is afgesloten voordat 'het feest' begint en dan staat die vriend van dat meisje opeens in haar kamer? Als zo een sukkeltje al zo makkelijk binnen kan komen.. wat een geweldig beveiligsysteem hadden ze dan en waarom zouden die 'bad guys' dan zo moeilijk doen.

Dit had echt een supergoede thriller kunnen worden, zo jammer! Had wel beter verwacht van de makers van Paranormal Activity en Sinister. Desondaks best een vermakelijke tussendoortje met een origineel verhaal.

2*


avatar van huiguh

huiguh

  • 429 berichten
  • 2404 stemmen

EliasZ schreef:


- Dikke vette fout in de film? --> Het hele huis is afgesloten voordat 'het feest' begint en dan staat die vriend van dat meisje opeens in haar kamer? Als zo een sukkeltje al zo makkelijk binnen kan komen.. wat een geweldig beveiligsysteem hadden ze dan en waarom zouden die 'bad guys' dan zo moeilijk doen.



Volgens mij was die vriend van dat meisje al in het huis voordat het hermetisch afgesloten werd.


avatar van jippie2010

jippie2010

  • 2613 berichten
  • 8103 stemmen

huiguh schreef:
(quote)


Volgens mij was die vriend van dat meisje al in het huis voordat het hermetisch afgesloten werd.


Je hebt gelijk


avatar van Movie Moron

Movie Moron

  • 6 berichten
  • 0 stemmen

Het is moeilijk om het concept van The Purge serieus te nemen. Waar ik bij een film als The Running Man enigszins kan meegaan met het concept van waaruit men vertrekt, is dat hier wat moeilijk. Dat een staat een dergelijke 'zuiveringsdag' kan invoeren, gaat er bij mij niet echt niet in. De uitvoering is niet zo bijzonder, maar stoort nergens.


avatar van EliasZ

EliasZ

  • 187 berichten
  • 0 stemmen

Movie Moron schreef:

Het is moeilijk om het concept van The Purge serieus te nemen. Waar ik bij een film als The Running Man enigszins kan meegaan met het concept van waaruit men vertrekt, is dat hier wat moeilijk. Dat een staat een dergelijke 'zuiveringsdag' kan invoeren, gaat er bij mij niet echt niet in. De uitvoering is niet zo bijzonder, maar stoort nergens.

Stoort nergens? En die zoon dan?


avatar van VincentL

VincentL

  • 1117 berichten
  • 642 stemmen

The Purge

De boven gevoerde discussie of je een concept van een film serieus te nemen is natuurlijk ridicule. Films zijn nep, zelfs als ze op feiten gebaseerd zijn. Wisten jullie dat? Los daarvan is het echt een goed concept, wat leuk bedacht is. Desondanks valt ze uitwerking zwaar tegen, en gaat The Purge mee in eindeloze stroom van potentiële actiefilmpjes die niet heel veel voor stellen...

Allereerst begint de film vrij lekker. Rustig zonnetje, laat voorbereidingen voor een massaslachting: het kan allemaal veel erger. De algemeen geaccepteerde Purge, die zelfs wetenschappelijk is onderbouwd is best geinig. Daarna volgt de film de draad die andere films ook volgen. Een gewone huis-aan-huis thriller die zich alleen maar beperkt tot de actie in het huis. Het maakt dus geen drol uit wat het concept er achter is. Zombies als in [REC], of in dit geval gewoon mensen. Zelfs in de actie en spanning is The Purge bijzonder zwak. Het einde is meer dan voor de hand liggend en zelfs saai. Uiteindelijk gaat iedereen doodleuk verder met de orde van de dag. Iets te algemeen geaccepteerd dus...

De acteerprestaties waren walgend in deze film. Het was echt heel slecht eigenlijk. Ik begin maar met het meest irritante personage zodat de furie er een beetje uit kan. Zoals andere al zeiden was Max Burkholder met zijn rol van Charlie echt verschrikkelijk. Het kind is een buitenbeentje en dat ergert alleen maar. Totaal geen overtuiging of het minste spoor van ook maar enig acteertalent. Hij had echt dood gemogen in de film. Sorry dat ik het zo bot zeg...
Lena Headey weet tussen de opnames van Game of Thrones nog een paar kleinere rolletjes mee te pakken. Haar laatste film, The Mortal Instruments, die ik van haar zag was ze helemaal niet zo slecht. Hier gaat ze echter mee in de neerwaartse spiraal van haar collega's en kon ze er niet heel veel goeds vanaf brengen. Samen met haar man Ethan Hawke ging het gewoon slecht. De laatste heeft alleen als pluspunt dat hij wel dood gaat.
Adelaide Kane was ook niet heel goed. Die kwam ook het minst van de vier familieleden in beeld. Toch ontbrak ook bij haar de echte overtuiging, en ging het haar wel erg gemakkelijk af...

The Purge beperkt zich helaas tot de enkele kamers die het huis te bieden heeft. Volgens mij moest er bezuinigd worden, want van het grote huis was niet veel te zien. Op de enkele shots in de zon na was er dan ook niet heel veel moois te zien. Gewoon een ondermaats filmpje. Opbouwende muziek ontbreekt geheel, wat ook een gemis in de film is. Sfeer wordt er nauwelijks gecreëerd. Helaas helaas...

Zonde gewoon. Een mooi concept met een belabberde uitwerking. Daar kan de film dan ook nog wat punten op scoren maar voor de rest was het niet heel veel goeds ben ik bang...

2*


avatar van DownBusiness

DownBusiness

  • 109 berichten
  • 148 stemmen

Nog bijna nooit zo hard geergerd aan die kinderen. Ik had dat jochie gesminkt als zwarte piet en hem buiten gezet..

verdomme zeg


avatar van Movie Moron

Movie Moron

  • 6 berichten
  • 0 stemmen

EliasZ schreef:

(quote)

Stoort nergens? En die zoon dan?

Het is vanaf het begin duidelijk dat de zoon er een andere mening op na houdt dan zijn ouders inzake the purge. Je kunt zijn acties hoogstens naïef noemen.


avatar van VincentL

VincentL

  • 1117 berichten
  • 642 stemmen

Movie Moron schreef:

(quote)

Het is vanaf het begin duidelijk dat de zoon er een andere mening op na houdt dan zijn ouders inzake the purge. Je kunt zijn acties hoogstens naïef noemen.

Op zijn minst naïef. In een wereld opgroeien waarin de Purge jaarlijkse kost is weet je hoe het er aan toe gaat. Dat is geen rede om zomaar iedereen binnen te laten. Je weet dat hij je kan vermoorden.


avatar van Movie Moron

Movie Moron

  • 6 berichten
  • 0 stemmen

VincentL schreef:
(quote)


Op zijn minst naïef. In een wereld opgroeien waarin de Purge jaarlijkse kost is weet je hoe het er aan toe gaat. Dat is geen rede om zomaar iedereen binnen te laten. Je weet dat hij je kan vermoorden.


We hebben het hier natuurlijk niet over een volwassene, maar een kind. Aan de hand van de camerabeelden maakte hij een afweging. Eentje die ik zelf niet gemaakt zou hebben, maar die nu ook niet volledig belachelijk te noemen is. Hij deed het immers uit mededogen, om iemand te helpen. Dat er achteraf een bende aan de deur klopt en het op de spits wenst te drijven voor slechts een enkeling, dat had hij niet kunnen weten.


avatar van EliasZ

EliasZ

  • 187 berichten
  • 0 stemmen

Movie Moron schreef:
(quote)


We hebben het hier natuurlijk niet over een volwassene, maar een kind. Aan de hand van de camerabeelden maakte hij een afweging. Eentje die ik zelf niet gemaakt zou hebben, maar die nu ook niet volledig belachelijk te noemen is. Hij deed het immers uit mededogen, om iemand te helpen. Dat er achteraf een bende aan de deur klopt en het op de spits wenst te drijven voor slechts een enkeling, dat had hij niet kunnen weten.


Dat had die achteraf inderdaad niet kunnen weten. Maar eenmaal die dat wel wist probeerde die hem opnieuw te verstoppen in de kast terwijl de rest van het gezin hem zoekt. Blijkbaar gaat hij liever met zijn gezin dood dan zomaar een zwerver. Verder nog een moment dat ze allemaal bij elkaar blijven en hij als een idioot zomaar naar boven rent waarna die moeder hem weer moet zoeken. En wat ik eerder al zei wanneer de bende eenmaal binnen is, hij met een zaklamp om zicht heen loopt te schijnen. Zo waren er nog wel een paar voorbeelden hoor. Dat heeft weinig met naief en kind zijn te maken maar gewoon het IQ hebben van een balhaar, ik heb me lang niet zo erg gestoord aan een personage. Voegde totaal niks toe aan de film en kon ook nog eens niet acteren.. zonde zonde.


avatar van Movie Moron

Movie Moron

  • 6 berichten
  • 0 stemmen

EliasZ schreef:
(quote)


Dat had die achteraf inderdaad niet kunnen weten. Maar eenmaal die dat wel wist probeerde die hem opnieuw te verstoppen in de kast terwijl de rest van het gezin hem zoekt. Blijkbaar gaat hij liever met zijn gezin dood dan zomaar een zwerver. Verder nog een moment dat ze allemaal bij elkaar blijven en hij als een idioot zomaar naar boven rent waarna die moeder hem weer moet zoeken. En wat ik eerder al zei wanneer de bende eenmaal binnen is, hij met een zaklamp om zicht heen loopt te schijnen. Zo waren er nog wel een paar voorbeelden hoor. Dat heeft weinig met naief en kind zijn te maken maar gewoon het IQ hebben van een balhaar, ik heb me lang niet zo erg gestoord aan een personage. Voegde totaal niks toe aan de film en kon ook nog eens niet acteren.. zonde zonde.


Het kind komt op voor bepaalde principes, ongeacht de gevolgen. Het zijn immers zijn ouders die in eerste instantie ontzettend pro zijn inzake The Purge. Dat hij de de zwerver probeert te helpen, zelfs wanneer het gezin bedreigt wordt door de bende, past gewoon in het plaatje.

Het voorbeeld wat je aanhaalt met de zaklamp is inderdaad wat vreemd, en lijkt er in gestopt te zijn om de daaropvolgende scene in actie te laten schieten. Te gemakkelijk, ja.


avatar van cor1946

cor1946

  • 1181 berichten
  • 1602 stemmen

Matig gedoe, en dat kind brrrrrrr