• 15.757 nieuwsartikelen
  • 178.094 films
  • 12.212 series
  • 33.983 seizoenen
  • 647.093 acteurs
  • 199.019 gebruikers
  • 9.372.610 stemmen
Avatar
 
banner banner

Mad Max: Fury Road (2015)

Actie / Avontuur | 120 minuten
3,54 2.635 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Speelduur: 120 minuten

Alternatieve titel: Mad Max: Fury Road: Black and Chrome

Oorsprong: Australië / Verenigde Staten

Geregisseerd door: George Miller

Met onder meer: Tom Hardy, Nicholas Hoult en Charlize Theron

IMDb beoordeling: 8,1 (1.194.282)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 14 mei 2015

Plot Mad Max: Fury Road

"The future belongs to the mad."

De film speelt zich af in een grimmig woestijnlandschap waar de mensheid is gebroken en waar bijna iedereen gek is en vecht voor de noodzakelijkheden van het leven. In deze wereld van vuur en bloed zijn twee rebellen op de vlucht die misschien wel de orde zouden kunnen herstellen. Max (Tom Hardy), een man van actie en weinig woorden, tracht gemoedsrust te vinden na het verlies van zijn vrouw en kind in de nasleep van de chaos. Furiosa (Charlize Theron), een vrouw van actie die haar pad naar overleving kan bereiken als ze door de woestijn geraakt terug naar het vaderland uit haar kindertijd.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van PSV.

PSV.

  • 51 berichten
  • 58 stemmen

Waardeloze film.

Feministische agenda is strong! draait op volle toeren...


avatar van edouard

edouard

  • 72 berichten
  • 1153 stemmen

Fantastische actiefilm zoals je dat anno 2015 mag verwachten. Recht voor zijn raap zonder poespas, zonder achtergrond lulverhaal waar niemand zin in heeft. Wel snoeihard knallen met mogelijk de bruutste rol van Hardy en een geweldige Theron, die laat zien dat ze het nog steeds in haar mars heeft.

De twee uren vlogen voorbij en Miller weet de spanningsboog zó goed op te bouwen. Mede te danken aan de soundtrack.

Merkte ook dat ik oprecht teleurgesteld was toen de pauze begon, kan me niet herinneren wanneer ik dat voor het laatste had bij een blockbuster.

p.s. Deze keer niet gestoord aan de 3D versie, ben benieuwd hoe hij 2D is.


avatar van John Milton

John Milton

  • 24221 berichten
  • 13386 stemmen

PSV. schreef:

Waardeloze film. Feministische agenda is strong! draait op volle toeren...

Zit daar een oorzakelijk verband tussen?


avatar van Norman Mailer

Norman Mailer

  • 873 berichten
  • 657 stemmen

John Milton schreef:

(quote)

Zit daar een oorzakelijk verband tussen?

Spurieuze correlatie, hooguit. Vermoed ik.


avatar van John Milton

John Milton

  • 24221 berichten
  • 13386 stemmen

Norman Mailer schreef:

(quote)

Spurieuze correlatie, hooguit. Vermoed ik.

Ik moest het opzoeken, tot mijn grote vreugde. Altijd leuk, word of the day.. Correlation doesn't imply causality-straatje dat snapte ik, maar spurieus als 'X en Y kunnen correleren zonder causaal verband omdat ze beide afhangen van Z' is dan weer een toevoeging voor me. Echt nog nooit van gehoord. Waarvoor dank!

Maar ik ben nog steeds wel benieuwd wat Z is dan, in dit geval.


avatar van VincentL

VincentL

  • 1117 berichten
  • 642 stemmen

John Milton schreef:

(quote)

Ik moest het opzoeken, tot mijn grote vreugde. Altijd leuk, word of the day.. Correlation doesn't imply causality-straatje dat snapte ik, maar spurieus als 'X en Y kunnen correleren zonder causaal verband omdat ze beide afhangen van Z' is dan weer een toevoeging voor me. Echt nog nooit van gehoord. Waarvoor dank!

Maar ik ben nog steeds wel benieuwd wat Z is dan, in dit geval.

Ik moest het ook even opzoeken. Nieuwe woorden leren is altijd leuk zoals je zegt. Helaas geeft woorden.org (online versie van het groene boekje) aan dat spurieus niet bestaat of niet is opgenomen in de Nederlandse taal door de Taalunie. Helaas want het is een schitterend woord. Dit geeft onder het plebs (zoals ik ) op deze site uiteraard wat verwarring. Encyclo geeft aan dat het van het Engelse Spurious correlations komt. De gangbare Nederlandse benaming is schijncorrelaties, met als betekenis: Toevallige of schijnbare correlaties, die verdwijnen bij herhaling van de waarnemingen of bij controle voor een derde variabele. '

Ik denk dat dat voor Mad Max ook wel zou gelden. Even herzien en het verschijnsel doet zich niet meer voor. Overigens heeft deze kreet mij een voorstander van het woord spurieus gemaakt. Woord van 2015 misschien?


avatar van Norman Mailer

Norman Mailer

  • 873 berichten
  • 657 stemmen

Die gekke Max toch, weet voorwaar een semantische verhandeling te initieren.


avatar van VincentL

VincentL

  • 1117 berichten
  • 642 stemmen

Norman Mailer schreef:

Die gekke Max toch, weet voorwaar een semantische verhandeling te initieren.

En uiteraard was dat allemaal het doel van George Miller toch?


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8664 berichten
  • 3941 stemmen

PSV. schreef:

Waardeloze film.

Feministische agenda is strong! draait op volle toeren...

'Schat, laten we even onze feministische agenda erbij pakken om eens even lekker volwassen mannetjes met puberale fantasieën te gaan stangen!'


avatar van Uier

Uier

  • 2006 berichten
  • 3749 stemmen

John Milton schreef:

Zit daar een oorzakelijk verband tussen?

Een wasmachine draait ook op volle toeren. Zie daar het verband met feminisme.


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8664 berichten
  • 3941 stemmen

Uier schreef:

(quote)

Een wasmachine draait ook op volle toeren. Zie daar het verband met feminisme.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Uier schreef:

(quote)

Een wasmachine draait ook op volle toeren. Zie daar het verband met feminisme.


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

Jullie bevestigen alleen maar zijn visie op deze manier natuurlijk.


avatar van joolstein

joolstein

  • 10829 berichten
  • 8916 stemmen

One hell of a ride!!! Wat is dit goed!
Weet niet of er mensen zijn dieWyrmwood(2014) hebben gezien? Deze nieuwe Mad Max heeft daar wel een klein beetje iets van weg!
Alhoewel het totaal verschillende films zijn hoor! Het is al 36 jaar naar de eerste film maar nog steeds werkt het! En hoe? Fantastisch Karikaturen! Zo weg gelopen uit de Jeremiah strips lijkt het wel!Zeer mooi in beeld gebrachtte actie. Een verhaal dat in één zin is verteld! Dan heb je nog al die Creaties van auto`s en trucks! Het briljanste vond ik, dat ze halverwege de film gewoon weer terug gaan! 2uur lang een onzin rit die uiteindelijk nog net iets te vroeg stopte!


avatar van hannes64

hannes64

  • 1926 berichten
  • 5243 stemmen

Norman Mailer schreef:

Die gekke Max toch, weet voorwaar een semantische verhandeling te initieren.

En nu even in jip en janneke taal?


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

hannes64 schreef:

(quote)

En nu even in jip en janneke taal?

Dat Max een gesprek over taal weet te starten.


avatar van Noodless

Noodless

  • 10042 berichten
  • 6178 stemmen

Oooo Wat een geweldige dolle rit vol explosies, prachtige actiescènes en heerlijke beelden.

De film opent heel sterk en wanneer de achtervolging begint, laat de film je niet meer los. Puur spektakel met heel veel stunts en niet te vergeten allemaal heel knap in beeld gebracht. Daarbij een uitermate sterke muziekscore. Ook de cast weet te overtuigen. Hier en daar een schoonheidsfoutje, maar dat neemt de pret niet weg. Heerlijk entertainment van de bovenste plank ! 8/10


avatar van ichi the chiller

ichi the chiller

  • 29 berichten
  • 54 stemmen

Top film the road warrior in het kwadraat 5.0


avatar van Leno

Leno

  • 5921 berichten
  • 4402 stemmen

Dolle achtbaanrit die vanaf de eerste scene meteen 'in your face' is. Het knappe is dat de onvermijdelijke ontmoeting / samenwerking tussen Max en Furiosa maar niet lijkt te komen en dat uiteindelijk als een boost werkt om nog even verder te gaan met, tja, achtervolgen. De film kakt vlak voor de climax een beetje in maar gaat dan snel weer verder met meer van hetzelfde, maar toch blijft het spectaculair.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14515 berichten
  • 4513 stemmen

Ik zit de laatste jaren regelmatig wel in de de bios om een actiefilm mee te pakken, alleen steeds weer denk ik: toch een lichte teleurstelling. Nu blijf ik het verder wel doen, al is het maar dat je even bent afgesloten en rustig en lekker film kan kijken, maar af en toe een verrassende scène zou wel eens fijn zijn. Veel actiefilms kennen uitsluitend nog CGI en alles moet groter en grootser, zonder dat het echt binnenkomt. Wat fijn dat er dan ook een Max Max draait.

De hele franchise ken ik eigenlijk niet, dat wil zeggen: dit is pas de eerste Max Max die ik zie, maar door de vele positieve reviews wilde ik deze toch graag zien. En terecht. Het is een heerlijke absurde dollemansrit geworden, die met weinig gebruik van computereffecten gewoon echt heerlijk knalt en keihard binnenkomt. Daarnaast weet de regisseur alles knap in beeld te zetten. Genoeg close-ups om de personages niet uit beeld te verliezen, genoeg wide shots om overzicht te houden. Tevens zie je dat elke scène en elke ontploffing net wat anders is waardoor het blijft boeien. Ik moest ook vaak denken aan wat Spielberg ooit in Duel deed, en sommige shots leken wel degelijk zo gekopieerd. En dan zijn er nog mensen die durven te beweren dat Michael Bay een goede actieregisseur is. Verder gaat dit heerlijk over the top, met die drums en gitarist en een wereld die alleen in film kan bestaan. Ook een plusje voor de fantastische auto's, geluid en muziek. Theron speelt verder een goede ijzige rol waar Hardy een beetje bij verbleekt helaas.

Oké, het tweede deel zakt wel iets in. Wat meer rustige scènes die weliswaar nodig zijn om niet afgestompt te raken, maar niettemin het ritme wat verstoren en de slotscène die best nog wat verder had mogen gaan. Maar uiteindelijk is dit het beste bioscoopvermaak in jaren 4,0*.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4315 berichten
  • 2772 stemmen

Carnavalsoptocht.

Ook Mad Max leek mij een goede film door de positieve reviews en de buzz die om deze film heen hangt, ook al ben ik nooit een fan geweest van oude Mad Max films, hier was ik toch héél enthousiast voor gemaakt en dat bleek een grote deceptie te zijn. Eigenlijk is de hele universum van Mad Max heel erg tof en gruwelijk maar ze maken er gewoon een grote carnavalsoptocht van.

Het grootste probleem is de spanning. Een spanningloze actiefilm die maar door blijft gaan waarbij je een groep mensen volgt waarvan je weet dat die het op gaan nemen tegen honderden vijanden met betere wapens en meer middelen en ja hoor dat gaan ze overleven. Overigens heel weinig grof geweld. Ik had toch wel echt veel bruut geweld verwacht en dat is er vrijwel niet.

Die spanningloze optocht blijft ook gewoon 2 uur doordenderen met allerlei belachelijke over-the-top figuren dat ik enigszins kan waarderen maar echt evil of dreigend wil die eindbaas nou ook niet worden met zijn mondkapje. Weinig verhaal wat ik ook kan waarderen maar het bloed vloeit niet rijkelijk en het wordt afgewisseld met tenenkrommende Hollywood momenten met als toppunt die romance tussen die chick en een warboy. Echt vreselijk was dat. Totaal onlogisch ook.

Overal komen er wagens aandenderen van weet-ik-veel welk kamp maar nergens een moment waar ik maar spanning voelde of me ongerust maakte of de hoofdpersonen het wel gaan redden. De actie is wel heel goed in beeld gebracht maar te weinig met het daadwerkelijk apocalyptische thema of het woestijngebied.

Een grote optocht.


avatar van El ralpho

El ralpho

  • 1481 berichten
  • 1092 stemmen

Oh what a lovely day..to get disappointed

Hoewel ik geen ervaring met de originele Mad Max films heb, leek Fury Road mij een interessante te worden; niet geheel toevallig door de ijzersterke trailer die ik eindeloos bij de voorstukjes in de bios voorbij zag komen, en die dan ook nog eens ondersteund werd door een ijzersterke soundtrack. Het leek me een beetje een 300 on the road te gaan worden, maar het geheel was uiteindelijk niet meer dan een (goedkope) carnavalsoptocht, zoals hierboven door mijn voorganger ook al heel terecht wordt opgemerkt. Ik had verwacht dat voorkennis van het origineel niet nodig had hoeven zijn, maar dit bleek toch wel het geval. Een aantal keren werd het personage namelijk achtervolgd door nare flashbacks, waarvan ik geen idee had wat deze nu zouden moeten betekenen. Maar goed, op dit soort punten kun je de film onmogelijk afrekenen natuurlijk.

Veel kennis is er verder niet nodig, want het draait hier voornamelijk om de sfeer en de actie. voornamelijk sfeer is er voldoende, alleen komt dit niet volledig tot uiting in de actie. Dit was namelijk voor mij veruit het grootste nadeel van de film, want hoewel de actie scene's 90% van de speelduur besloegen, wisten ze geen gevoel van bevrediging achter te laten, wat wel het laatste was wat ik verwacht had na het zien van de trailer. Zoals door mijn voorganger ook al heel terecht word opgemerkt is er weinig echt grof geweld en is heel de achtervolging eigenlijk vrijwel spanningsloos te noemen. Ik had ook wat meer over de top actie verwacht van de vrouwelijke actrices die toch heel de rit aanwezig waren, een beetje in de stijl van het heerlijke Kill Bill (het eerste deel welteverstaan) maar ook dit bleef achterwege. Kortom had ik de film in zijn geheel eigenlijk een stuk explicieter verwacht, want nu had ik de hele tijd het idee dat de actie gecensureerd was. De actie werd ook regelmatig fragmentarisch en redelijk slordig in beeld gebracht, waardoor ik het idee had dat de cameraman zelf ook voortdurend onder vuur lag en daarom niet eens behoorlijk kon filmen.

Fury road lijkt genoeg potentie te hebben, maar dit komt niet tot uiting in de beelden en de minimale aanwezigheid van echt grof geweld. Iets wat er wel gewoon echt bijhoort bij een film zoals deze. Een halve ster geef ik echter wel alleen al extra weg puur op basis van de soundtrack, want wat was deze heerlijk! Als de rest van de film alleen maar net zo goed was..

2,0*


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

El ralpho schreef:

De actie werd ook regelmatig fragmentarisch en redelijk slordig in beeld gebracht, waardoor ik het idee had dat de cameraman zelf ook voortdurend onder vuur lag en daarom niet eens behoorlijk kon filmen.

Niet behoorlijk? Ik heb zelden zulke strakke cameravoering in een actiefilm gezien. De montage was vaak erg vlug, maar ik denk dat slordigheid niet iets is wat je John Seale kwalijk kan nemen...


avatar van El ralpho

El ralpho

  • 1481 berichten
  • 1092 stemmen

NYSe schreef:

Niet behoorlijk? Ik heb zelden zulke strakke cameravoering in een actiefilm gezien. De montage was vaak erg vlug, maar ik denk dat slordigheid niet iets is wat je John Seale kwalijk kan nemen...

Die geluiden hoor ik voortdurend over deze film, en het gemiddelde liegt er ook niet om..echter viel hij mij toch flink tegen. Wat jij als vluchtig omschrijft zag ik dan denk ik meer als fragmentarisch. Dit is waarschijnlijk ook waardoor ik me stoorde aan het camerawerk in zijn geheel tijdens de actie scene's (zo'n 90% van de tijd dus)


avatar van megalie

megalie

  • 7 berichten
  • 5 stemmen

Dit is zowaar een auteursfilm


avatar van Threeohthree

Threeohthree

  • 5557 berichten
  • 2933 stemmen

Mad Max: Fury Road

Een man en een vrouw zijn gevangen genomen en willen dolgraag ontsnappen. Op een dag lukt ze dat en ze maken dat ze weg komen, opzoek naar een betere plek. Die betere plek blijkt er helaas niet te zijn, dus gingen ze maar weer terug.

Tijdens de heen en terugreis is er tijd voor wat actie, nog een beetje actie, en uiteraard wat actie met autootjes, echter is deze waarschijnlijk door de snikhete woestijn wat uitgedroogd.

Beetje verdord maar nog redelijk te pruimen.


avatar van Zwolle84

Zwolle84

  • 8022 berichten
  • 0 stemmen

Boogeyman, ik weet dat er niet heel veel verhaal is, maar je geeft nu toch wel een grote plottwist prijs zonder spoilermarkeringen. Wellicht kun je die alsnog plaatsen?


avatar van Threeohthree

Threeohthree

  • 5557 berichten
  • 2933 stemmen

Je hebt helemaal gelijk! Kan mijn bericht niet meer aanpassen, maar zal even een mod vragen. Beetje flauw inderdaad om het minuscule verhaaltje wat er is ook nog op voorhand te verklappen.


avatar van Zwolle84

Zwolle84

  • 8022 berichten
  • 0 stemmen

Threeohthree schreef:

Je hebt helemaal gelijk! Kan mijn bericht niet meer aanpassen, maar zal even een mod vragen. Beetje flauw inderdaad om het minuscule verhaaltje wat er is ook nog op voorhand te verklappen.

Precies En gelukt, zie ik. Dank je!


avatar van Spetie

Spetie

  • 38871 berichten
  • 8149 stemmen

Wat een heerlijke rollercoaster boordevol actie was dit zeg. Ik ben zeker geen fan van de originele trilogie, al was het tweede deel wel leuk. De geweldige trailer hiervan heeft mij uiteindelijk doen besluiten om dit toch maar eens op het grote scherm te gaan aanschouwen en gelukkig viel dat niet tegen.

In dit vierde deel neemt Tom Hardy het stokje over van Mel Gibson en doet dat met verve, al is zijn rol ook niet zo heel groot. Charlize Theron steelt echt op dat vlak de show, met haar stoere vertolking als Furiosa. George Miller regisseert ook dit deel en heeft goed gekeken naar de minpunten van de vorige delen en weet dat Mad Max vooral goed werkt met actie. Veel actie, nee heel, heel veel actie. Het is zelfs een actiefilm, waarvan de huidige soortgenoten nog heel veel kunnen leren, want Mad Max is echt geweldig geregisseerd. Het is een achtbaan van actie. Zalige actie, waarbij er continu wat gebeurt en het fantastisch in beeld wordt gebracht. Daarnaast is de soundtrack van Junkie XL erg passend en de desolate sfeer geweldig

Miller weet deze keer vooral ook de nadruk te leggen op de maffe personages. De aankleding is geweldig, waarbij de al veel genoemde gitarist echt de show steelt. Heerlijk die meligheid! Hoe gekker hoe beter lijkt Miller hier te denken en hij heeft helemaal gelijk. De actiescènes zijn echter allemaal geweldig. Het tempo is moordend en elke tegenstander heeft zijn eigen soorten auto’s en wapens, waarbij de diversiteit zeer groot is.

Dit deel kent overigens ook een sterke spanningsboog. Ik had echt het gevoel dat er veel kon gebeuren met “de goeden” en dat gevoel werd continu vastgehouden. Ik heb hier echt van genoten en hoop dat ze in het volgende deel op dezelfde voet verder gaan, met Miller in de regiestoel. Hij mag dan al oud zijn, maar zoiets houd je gewoon jong.

4,5*