Lake Placid (1999)

Canada / Verenigde Staten
Actie / Komedie

geregisseerd door Steve Miner
met Bill Pullman, Bridget Fonda en Oliver Platt

De schrik slaat de bewoners van Lake Placid om het hart wanneer het aangevreten lijk van een duiker aan de oevers van het meer wordt gevonden. Het gruwelijk verminkte lichaam vertoont sporen van een monsterlijk wezen, een fors uitgemeten tand markeert de beet waarmee de helft van het lichaam werd opgeslokt. Het rustige leven in de beboste regio is hiermee op slag veranderd. Een team van stadse onderzoekers komt naar het platteland om letterlijk de waarheid boven water te brengen.

avatar van BoordAppel
Best leuk. De film neemt zich niet al te serieus en heeft leuke acteurs en af en toe een goede grap. De special effects vielen me ook niets tegen. De relatief lage waardering verbaasd me.

Gleeson had trouwens wel moeite om zijn accent te verbergen, of is Keough een Ierse achternaam?

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Films als Shark Attack en consorten kunnen hier nog veel van leren. Steve Miner laat zien waar hij goed in is en toont ons een amusante horror met een grote knipoog. De film bevat gortdroge dialogen, geestige personages en neemt zichzelf (godzijdank) geen moment serieus. En tja, dan blijkt dat dit soort werkjes als hersenloos vermaak toch erg goed kunnen werken. Mits de makers maar de juiste instelling hebben.

3 ruime sterren.

avatar van Aapje81
In zijn genre is dit een erg leuke film met een aantal verassende/bizarre scenes. Maar vooral het acteerwerk is hier erg de moeite waard. Bridgit Fonda en Oliver Platt zijn overtuigend

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Krokodillentranen.

Want dit durf ik best te bestempelen als een ode aan pulp.

Niet dat Alligator veel klonen kende, of hier naast de krokodil overeenkomsten zijn. Titels als Piranha, Anaconda en Jaws schoten menigmaal door de hersenpan. En al wat dies meer zij.

Vermakelijkheid troef met de hersencellen op laag. En dat kan geen enkel kwaad. Miner rockt zoveel jaar na House nog steeds. Niet vaak, maar hier met zijn heupen.

Zeer goed.

Vermakkelijke monsterfilm die zich vooral onderscheid door de cast. De acteurs en de leuke dialogen tillen deze pulpfilm naar een iets hoger niveau. De korte speelduur en het feit dat de film zich zeker niet serieus neemt, doen de film geen kwaad.
Verder een mooie omgeving en een goed gemaakt monster. Nergens echt eng, maar zeker wel leuk.

avatar van xxc
xxc
Films met krokodillen,slangen,tijgers, noem maar op, zijn altijd wel mijn ding geweest.

Lake placid is een film voor éen keer. Black Water en Rogue bijvoorbeeld waren zo veel malen beter. Dat zijn films waar je elke minuut van wilt volgen.. Lake placid deed dat helaas niet bij me. Ik betrapte me erop dat ik al snel een boek aan het lezen was na de eerste 20 minuten..
Ik heb mijn boek dan ook pas weggelegd toen de film al een uur en 10 minuten aanstond, toen begon het spannende deel van de film namelijk pas.
Ik had ook absoluut niet het gevoel alsof ik iets gemist had van de film.

avatar van K. V.
Het was een horrorfilm met af en toe wat humor in. Puur entertainment, niet meer, niet minder. Voor de rest zag het dier en de SFX er ook nog goed uit.

avatar van Spetie
Leuke pulpfilm, waarin een reusachtige krokodil de omgeving rond een groot meer onveilig maakt.

Ook gelijk een film, die zichzelf gelukkig niet al te serieus neemt en op momenten behoorlijk cynisch overkomt. Erg fijn, want dat maakt de film een stuk vermakelijk. Er zitten nog een paar bekende namen in de film, waarvan Pullman als de onnozele sheriff duidelijk de leukste rol heeft. De effecten in de film zijn niet onaardig en vooral de reusachtige krokodil ziet er goed uit. De scène waarbij het beest een grizzlybeer te pakken neemt, is het hoogtepunt van de film.

Het had hier en daar nog wat bloederiger gemogen, maar verder is Lake Placid een geslaagd filmpje in het genre.

avatar van jordandejong
Ik heb in tegenstelling tot veel filmkijkers geen enorme hekel aan de Lake Placid films. Maar waar de laatste 2 delen simpelweg dom vermaak waren is dit eerste deel eigenlijk gewoon een zeer degelijke film.

Bridget Fonda doet het absoluut niet slecht maar wat mij betreft gaat alle eer naar Brendan Gleeson die de mokkige agent erg leuk neerzet. Jammer genoeg is Pullman een beetje een droogkloot en is Oliver Platt als Hector vaak simpelweg irritant.

In tegenstelling tot de andere films uit de reeks is er in deze zeker spanning aanwezig. De krokodil komt niet enorm vaak inbeeld maar wanneer hij dat wel doet ziet de CGI er buitengewoon overtuigend uit waar ze er in deel 2 en 3 juist lachwekkend uitzagen.

Lake Placid is absoluut de beste uit de reeks en wat mij betreft ook behoorlijk ondergewaardeerd. En laten we eerlijk wezen...... Iedere film die eindigt met een song van Bob Marley hoort een voldoende te krijgen

avatar van filmfan1967
Heerlijke film, zoals alle Syfy-films eigenlijk zouden moeten zijn (dit was er niet één, de vervolgen wel): een aardig verhaal, dat zichzelf niet al te serieus neemt, leuke acteurs, gevatte dialogen en een monster dat er behoorlijk realistisch uitziet. In september a.s. wordt deel 4 "Lake Placid: The Final Chapter" overigens vertoond op de Amerikaanse Syfy.

avatar van Insignificance
Semi lollige jacht op een grote krokodil. Het beest ziet er nog niet eens zo gek uit. Miner probeert vooral met humor een brug te slaan. De Golden Girl voert haar gebruikelijke act op, maar via Gleesons gevecht tegen sarcastische repliek en een maffe professor, lukt het nog best redelijk. Dat zou een soort charme kunnen opleveren die de film van een motortje voorziet, ware het niet dat Fonda en Pullman nogal duffe rolletjes te pakken hebben. Hier en daar wordt er eens wat afgebeten en dat is het dan wel qua horror en dergelijke. Toch, met amper vijf kwartier op de teller is het allemaal gemakkelijk verteerbaar.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eén van de vele monsterfilms die we sinds Jaws voorgeschoteld krijgen. Voordien hadden we wel grote mieren en spinnen, king kong of Godzilla. Maar vanaf Jaws kwamen de eerder realistische versies, weliswaar in een iets grotere versie dan gemiddeld. Om Jaws te evenaren moet je al sterk uit de hoek komen. Dus proberen veel films het met een eerder luchtige toon. En als er ietwat aandacht gaat naar de effecten en de cast, kan het een leuke B-film opleveren. Denk maar aan Piranha, Anaconda of Alligator.

De film is best wel leuk dankzij de acteurs. De film neemt zich niet serieus, maar anderzijds maakt het wel werk van de krokodil. Die effecten vallen best goed mee. Verder nogal volgens het boekje en weinig horror, maar toch leuk om te zien.

avatar van lars-pixar
Lake Placid is nog eens niet zo’n slechte film als je zou denken. Het is vooral een vermakelijk filmpje wat hier en daar wat kleine hoogtepunten bevat. Neem bijvoorbeeld de krokodil die toch meerdere malen in beeld komt en goed is neer gezet. Elke personage heeft zo zijn eigen karakter, zo speelt vooral Oliver Platt (als Hector) een komische maar ook wel vervelende rol. Wat ook opvalt is dat verschillende teksten meerdere malen worden gebruik gesteld en dus soms in herhaling vallen. Waarschijnlijk hebben de grappen daarmee te maken, deze waren soms nog eens niet zo slecht. Het verhaal stelt verder niet veel voor en heeft in het algemeen niet veel actie scenes, enkel richting het einde weet het wat groter uit te pakken. Met 75 minuten aan speelduur kijkt het vooral vermakelijk weg en dat is fijn bij deze film.

avatar van Filmkriebel
Had er meer van verwacht van deze krok-film. Lake Placid combineert veel humor in een klassiek horrorfilm jasje waardoor het eerder als komedie uitpakt. Oliver Platt als de "krokodiloloog" is een irritant figuur en het verhaal slaat eigenlijk nergens op. Grappig wel dat Platt het nog zelf zegt wanneer hem gevraagd wordt wat een Indische krokodil in Lake Placid komt doen en met een droge "I don't know" antwoordt. Het leek erop alsof men ook een ecologische boodschap wou uitdragen. Het is allemaal te mager om goed te kunnen zijn. Voor een goede krokfilm moet je vooral eens Rogue bekijken

avatar van Woland
Tja, viel me eigenlijk een beetje tegen. Al had ik geen al te hoge verwachtingen. Dat ik geen grandioos plot hoefde te verwachten ging ik al vanuit, dus dat was niet echt een probleem, maar een gebrek aan zowel humor, actie, sfeer als spanning is dat wel een beetje. Maar waar Lake Placid echt de mist in gaat, is bij al die irritante, grappig bedoelde typetjes. Stadsmiepje Kelly die in de bossen van Maine terecht komt was al niet zo'n goed begin, maar het gaat pas echt goed mis als die flauwe krokodillenkenner Hector Cyr in het verhaal komt. Voor een niemendalletje had het nog wel redelijk kunnen zijn, maar dat soort flauwe figuren doet wat mij betreft de film de das om.

avatar van Easily Annoyed
Ik vond het een leuke, vermakelijke film. Geen hoogvlieger, maar fijn lineair entertainment voor anderhalf uur. De karakters zijn zwart/wit, de actie voorspelbaar en de humor oppervlakkig. Maar een mooie krokodil en geen vervelende zaken, dus je bent zo door de film heen.