The Hunger Games: Catching Fire (2013)

3,41

Actie / Avontuur

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson en Liam Hemsworth

Na haar overwinning in de 74ste Jaarlijkse Hongerspelen met haar metgezel Peeta Mellark is Katniss Everdeen veilig naar huis teruggekeerd. Deze overwinning betekent echter dat ze opnieuw weg moeten en hun familie moeten achterlaten om op een 'Overwinningstournee' doorheen de districten te vertrekken. Onderweg merkt Katniss dat een opstand op til is, maar de Hoofdstad is nog steeds aan de macht wanneer President Snow de 75ste Jaarlijkse Hongerspelen voorbereidt - een wedstrijd die Panem voorgoed kan veranderen.

474 BERICHTEN 73 MENINGEN
avatar van Norma
geplaatst: 8 mei 2014, 14:58 uur [permalink]
Prima vervolg, al vond ik het eerste deel net iets spannender. Ik heb het idee dat de aanloop naar The Games nu langer duurde, ten opzichte van het stuk dat zich daadwerkelijk in de arena afspeelt. Maar misschien komt dit doordat de nieuwigheid er af is.
Dat gold overigens voor alles, van de spectaculaire jurk van Katniss en de voorbereidingen tot en met de games zelf.. Het is een beetje meer van het zelfde, vandaar dat mijn beoordeling net iets lager uitvalt dan bij de vorige film. Neemt niet weg dat ik het nog steeds een zeer onderhoudende filmreeks vind. Ik kijk uit naar de volgende.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 10 mei 2014, 01:22 uur [permalink]
Na het vrij slechte eerste deel, toch dit vervolg een kans gegeven. Het verhaal is een pak volwassener en heeft iets meer drama. Het blijft nog altijd voorspelbaar en gericht op tieners, maar de uitwerking is alvast beter. Dat heeft vooral met de sfeer te maken, de creatievere verhaallijn en de wat meer ervaren cast. Ik kijk nu wel uit naar de tweedelige finale. Niet dat die spectaculair zal zijn, maar na een valse start kan dit toch nog een aangename franchise worden.

avatar van jumpstylemovie

geplaatst: 23 mei 2014, 16:16 uur [permalink]
Gisteren het eerste half uur bekeken. God wat een verschrikking. De eerste was al slecht maar deze...

geplaatst: 26 mei 2014, 21:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb het gevoel dat sommige mensen die hier klagen dat het meer van hetzelfde en niet meer origineel is, niet begrijpen waarover de trilogie gaat.
The Hunger Games gaat niet over een spel waarin 24 meisjes en jongens gedropt worden om elkaar uit te moorden. Neen, The Hunger Gamestrilogie gaat over politieke spelletjes en machtslust, wat naar de lezer (en bij uitbreiding kijker) wordt geuit via het (degoutante) spel The Hunger Games.

Waar in film 1 de situatie wordt geschetst, het publiek wordt ingeleid in het spel dat helemaal door het bewind wordt gecontroleerd, de horror van de onderdrukking wordt blootgelegd en Katniss als eerste rebel wordt geïntroduceerd, is in film 2 de rebellie al begonnen. De nadruk ligt dan ook niet meer op the games, maar juist de invloed die het heeft bij de bevolking en hoe Katniss daarin een rol speelt. Het eerste deel van Catching Fire is dus nodig om aan te tonen dat de bevolking niet zomaar meer akkoord gaat met alles wat The Capitol hen oplegt, dat the hunger games onmenselijk zijn en dat alle districten tegen het capitol in opstand komen. We merken zelfs in het capitol dat ze zich vragen beginnen te stellen bij dat brood en spelen. Neem bv Effie die zich verontschuldigt bij Peeta en Katniss en het boegeroep uit het publiek wanneer Peeta aankondigt dat Katniss zwanger is.
Ook al is het tweede deel van Catching Fire dan opnieuw the games en is het uitgangspunt hetzelfde als film 1, er is één groot verschil dat de dynamiek helemaal anders maakt: de echte vijand is the capitol. Het is nu niet ieder voor zich, maar ze vormen 1 front tegen het bewind. Dit is duidelijk te merken bij de interviews en de presence erna wanneer ze allemaal handjes vasthouden. Het is ook duidelijk te merken in de arena waarin een bond gevormd wordt die elkaar in leven probeert te houden (het tegengestelde van het opzet van de games) en dat, zoals blijkt op het einde, deel is van een groter plan om het capitol te doen vallen. Als je met die gedachte deze games volgt, wordt het veel interessanter.

Ik denk dat veel nog zal verduidelijkt worden in part 3 van de trilogie. Het einde is in Catching Fire inderdaad abrupt. Hierin hebben de schrijvers gewoon het boek gevolgd, dat op hetzelfde moment eindigt. Maar dit zorgt er denk ik voor dat Catching Fire niet als losse film mag beschouwd worden. De plot hangt zo hard samen met wat nog moet komen, dat ik mij kan voorstellen dat mensen nog met een hoop onbeantwoorde vragen zitten waardoor de film hen tegenvalt. Ook valt het politieke aspect misschien niet voor iedereen te pruimen en dan heb je natuurlijk het volste recht om de film niet goed te vinden.

Persoonlijk vind ik het idee achter de trilogie bijzonder boeiend en ik heb dan ook ten volle genoten van de twee films. Ik had de films eerst gezien, toen vond ik ze al goed, daarna de boeken gelezen en de films nog eens bekeken. De tweede keer lette ik meer op andere dingen en wist ik ook meer waarom iets gebeurde of waarom een personage handelde zoals hij handelde en dat bracht verheldering. Ik moet ook toegeven dat ik eerder de films zou herbekijken dan de boeken herlezen, omdat ik de wereld van Collins veel beter visueel vind overkomen dan in de boeken, wat Ste* overigens al op fantastische wijze heeft duidelijk gemaakt.

avatar van b00ts
geplaatst: 30 mei 2014, 11:25 uur [permalink]
Deel 1 vond ik al niet bijzonder.....deel 2 voegt er maar weinig aan toe.

avatar van zxstyle
geplaatst: 15 juni 2014, 16:46 uur [permalink]
Deze film verdiend krap aan een 2,5. Minder zou ook niet onterecht zijn.
Het komt allemaal zo gemaakt en nep over. Waar deel 1 nog enigzins wist te boeien, heeft deel 2 daar te veel moeite mee.

avatar van Lord Flashheart
geplaatst: 2 juli 2014, 13:07 uur [permalink]
Opmerkelijk dat dit tweede deel beter scoort dan het eerste.

Waar ik als niet-lezer van de reeks in het eerste deel nog kon genieten van de platte actie en de bij vlagen aardige vormgeving, blijft daar in dit tweede deel nog minder van over. Wat wel blijft: oeverloos gelul, tenenkrommend acteerwerk en een lachwekkend slecht concept.

Het eerste uur gebeurt er helemaal niets. Katniss moet op tournee door Panem, presenteert zich overal aan het volk en dat herhaalt zich een uur lang. Frustrerend als je weet dat je dan nog bijna anderhalf uur te gaan hebt. Ondertussen is de president nog steeds boos en bedenkt hij Snowde plannetjes (haha) om haar weer de arena in te krijgen.

Wat volgt is een 1 op 1 kopie van de eerste film: weer worden er kandidaten geselecteerd voor de games, weer krijg je een grote presentatie van de deelnemers en weer volgt een langdurige training. Nog een half uur later kan de actie dan eindelijk beginnen. Helaas volgt ook de actie precies het patroon van de eerste film (al is er nu meer samenwerking tussen de deelnemers), maar opzienbarend is het nergens. Tenzij je schrikt van bliksem, gifgas en oversized apen. De gevechten ogen ronduit suf.

Over dat belachelijke concept wil ik het trouwens nog wel even hebben: hoe kan het dat een technologisch geavanceerde samenleving niet bij machte is zijn eigen bevolking te voeden en gebruik moet maken van slavenarbeid om in zijn behoeften te voorzien? En hoe zou het dan in godsnaam de bevolking tevreden stellen als je vervolgens "Hunger Games" gaat organiseren?

Nee, na twee delen Hunger Games ben ik wel klaar met deze serie. Dit is echt geen haar beter dan de Twilight-reeks. Hedendaagse young adult fiction lijkt synoniem met goedkope moraaltjes in voor pubers hapklare brokjes, gegoten in een smakeloos concept. Opvallend is dat dit soort series ook steeds door vrouwen worden geschreven. Toeval? Als je het mij vraagt niet. 2**

geplaatst: 2 juli 2014, 14:24 uur [permalink]
Lachwekkende recensie. Wel duidelijk dat hier niet eens enige moeite is gedaan om ook maar enigszins serieus naar de film te kijken.

avatar van Lord Flashheart
geplaatst: 2 juli 2014, 14:34 uur [permalink]
Nicole_1989 schreef:
Serieus kan ik hier niet naar kijken nee, daarvoor heb ik de kleuterschoolbanken al iets te lang achter me gelaten.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: 2 juli 2014, 14:35 uur [permalink]
Helemaal mee eens Lord Flashheart. Vooral je laatste alinea is spot on.

avatar van Nicole_1989
geplaatst: 2 juli 2014, 15:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
'Het eerste uur gebeurt er helemaal niets'? Er is sprake van een post traumatische stress stoornis, er wordt iemand publiekelijk geëxecuteerd, er wordt iemand publiekelijk afgeranseld, er is sprake van een regime met smerige politieke handelingen. En men doet moeite om deze zwaardere thema's ook voor een jonger publiek toegankelijk te maken. Lijkt mij dat deze opzet behoorlijk geslaagd is.

Vreemd fenomeen dat men tegenwoordig alleen nog geshockeerd lijkt te worden wanneer de hersens tegen de muur aan geplakt zitten.

geplaatst: 10 juli 2014, 12:16 uur [permalink]
Nicole_1989 schreef:

Wel, het uitgangspunt is een arenafight to the death maar de film heeft spijtig genoeg meer weg van een aflevering sesamstraat. Natuurlijk komen daar dan reacties op.

geplaatst: 10 juli 2014, 12:38 uur [permalink]
ExXxtreme schreef:

Nee, dat uitgangspunt heeft de film niet. Dat is het middel om een verhaal te vertellen dat een grotere omvang heeft.

geplaatst: 10 juli 2014, 13:59 uur [permalink]
Nicole_1989 schreef:

Hoe je het ook draait of keert er ligt een arenafight to the death aan de basis (die idd als kapstok dient). De 100% politiek & moreel correcte Katniss, de zoetsappige geromantiseerde uitwerking en de zwart-wit personages passen daar niet echt bij. Dit laat dan ook een aantal kijkers teleurgesteld achter.

avatar van Shinobi
geplaatst: 10 juli 2014, 14:18 uur [permalink]
Wat dat betreft moet ik ExXxtreme wel gelijk geven. Toen ik het eerste deel zag, dacht ik namelijk dat ik naar een tamme rip-off van Batoru Rowaiaru (2000) zat te kijken.

Al snap ik wel dat het in dit deel ernstiger van aard is en waarom er een revolutie moet plaatsvinden; nu worden de beweegredenen beter uiteengezet.

geplaatst: 10 juli 2014, 17:26 uur [permalink]
ExXxtreme schreef:
Dit laat dan ook een aantal kijkers teleurgesteld achter.

Jammer, deze film biedt nou eens zoveel meer verhaal dan alleen het arena-gedeelte.

geplaatst: 11 juli 2014, 22:40 uur [permalink]
Nicole_1989 schreef:

Dat snap ik wel, alleen vind ik de film op de andere gebieden ook tekortkomen. Mijn vorige comments waren alleen een verklaring waarom er zo veel mensen om meer bloed roepen.

avatar van RuudC
geplaatst: 15 juli 2014, 17:19 uur [permalink]
Misschien scheelt het omdat ik Batoru Rowaiaru nog niet gezien heb, maar ik vond het tweede deel van The Hunger Games een meevaller. Een tikje beter zelfs dan de eerste. Ik vond het echt een vermakelijke film, ondanks een aantal duidelijke tekortkomingen. Het duurt lááááng voor de eerste echte actie begint. Nu broeit er ook een revolutie, maar daar krijgen we de echte uitspattingen niet te zien. Dat zal hopelijk bewaard worden voor het derde deel. (zou Phillip Seymour Hoffman’s dood nog problemen opgeleverd hebben?)

Het lange wachten op de arena was niet zo hinderlijk als de “romantiek” weggebleven was. Bij gebrek aan, wordt er zelfs wat geforceerd. Hordes tienermeisjes over hun toeren, omdat het nu wel erg lastig wordt voor Katniss. Bij wie zou haar loyaliteit moeten liggen? Gelukkig is daar iemand als Woody Harrelson die soms lekker lomp uit de kast kan komen. Donald Sutherland speelt een gemene, slinkse president. Die heeft goed het werk van Machiavelli gelezen!

Verder maakt de arena veel goed. Zelfs grotendeels het wachten. Voor tieners of niet, ik heb me er goed mee vermaakt. Natuurlijk is het jammer dat het tempo er niet vol in zit en de ware actie wel erg snel voorbij flitst (of buiten beeld afspeelt), maar hier en daar vond ik het avontuur nog behoorlijk vindingrijk. Het scoort weer een keurige voldoende bij mij. Visueel ziet het er vaak netjes uit, maar het blijft ergens knagen dat het een tienerfilm is. Inmiddels verwacht ik toch wel dat Batoru Rowaiaru makkelijk een ster beter scoort.

geplaatst: 26 juli 2014, 11:00 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardig vervolg.

Al zorgt het einde er wel voor dat alles wat ervoor kwam een beetje in het niet valt. Allemaal opgezet spel, waar heb je dan een hele film naar gekeken. Soit, wel een mooi bruggetje naar het derde (en derde.2 deel).

Het is misschien een beetje jammer dat de wereld van Hunger Games niet echt veel aandacht krijgt. Het zijn vooral de personages die van set piece in set piece terechtkomen zonder verder al te veel samenhang. Voordeel is wel dat dit tweede deel een hoop introductie achterwege kan laten (en dat gelukkig ook doet).

De film is best fantasierijk in elkaar gebokst, al blijft de doelgroep wel duidelijk wanneer het jurkdesign zowat als het hoogtepunt van de film gebracht wordt. De "battle royale" stelt weer niet zo heel veel voor, al is het spectaculairder dan in het eerste deel.

Aardig vervolg, beter dan het eerste deel, maar teveel een opstapje naar de volgende delen om echt op zichzelf te staan.

geplaatst: 28 juli 2014, 15:45 uur [permalink]
Leukere film dan de eerste vind ik. Hier zit meer spanning in.

geplaatst: 4 augustus 2014, 13:46 uur [permalink]
Redelijke film. Echter het concept is en blijft gejat van de films Battle Royale I en II.

avatar van love_xxx
geplaatst: 7 augustus 2014, 13:17 uur [permalink]
Verschrikkelijk langdradig, mindere acteerprestaties, wat leidt tot een niet zo goede score van
3*= 6/10. Sommige dialogen waren te cliché en te zoetsappig.

avatar van pvl63
geplaatst: 10 augustus 2014, 09:39 uur [permalink]
Dit is een typische sequel film. Deel 1 was een groot succes dus dan maken we nog een deel en herhalen we alles met een extra sausje. Het einde is ontluisterend. Helaas weet je nu dat er een deel 3 aan komt.

geplaatst: 10 augustus 2014, 10:46 uur [permalink]
pvl63 schreef:

Het is gebaseerd op een boekentrilogie, dus lijkt me sterk dat ze deze gedachtengang hebben gebruikt.

avatar van pvl63
geplaatst: 11 augustus 2014, 21:55 uur [permalink]
Ik heb de boeken niet gelezen, geef mijn mening zoals deze film op mij overkomt. Deel 2 is m.i. een herhaling van deel 1, maar heftiger en helaas ongeloofwaardiger. Ik heb beide delen zaterdagavond achter elkaar gekeken, misschien was dat niet zo'n goed idee .

avatar van Fryce
geplaatst: 1 september 2014, 08:40 uur [permalink]
Mooi. Ziet er erg strak uit. Prima spel en mooi verhaal. Genoten van deze film.

avatar van 3bdelilah
geplaatst: 4 september 2014, 21:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tegenvallend om eerlijk te zijn. Waar het einde van het eerste deel naar iets leukers, groters en vooral iets spannends hintte, leek dit precies identiek dezelfde structuur te volgen. En deze film eindigt ook vrijwel precies als deel 1, namelijk dat de revolutie op de loer ligt en dreigt te beginnen. Ik heb de boeken verder niet gelezen, dus ik zou het verder allemaal niet weten, maar ondanks dat het lekker wegkeek, leek het gewoon een zwakkere herhaling van deel 1.

Edit: eigenlijk dus wat pvl63 zegt, maar ik ben nog best mild met mijn score.

avatar van Henry Spencer
geplaatst: 29 oktober 2014, 20:54 uur [permalink]
Ongeveer zelfde niveau als de eerste, maar met iets minder dramatische kracht. De zwart-witte voorstelling van machthebbers versus onderdrukte plebs (Nota bene Romeinse woordspeling !) wordt hier wel nog clichématiger doorgetrokken. Had met meer subtiliteit of nuance gemogen. De achtergesteldheid van de laagste maatschappelijke klassen vraagt voor mij ook om wat meer naturalisme: ze ogen me allemaal nog net iets te netjes en gecultiveerd.

avatar van Goldie63

geplaatst: 11 november 2014, 12:06 uur [permalink]
Lord Flashheart schreef:

Zegt iemand die "Conan the Barbarian" op 1 heeft staan !!!

geplaatst: 11 november 2014, 14:22 uur [permalink]
Echt he... En 'Revenge of the Nerds' en een anime/tekenfilm verderop in zijn top 10.