L'Appartement (1996)

Frankrijk / Spanje / Italië
Thriller / Mystery

geregisseerd door Gilles Mimouni
met Vincent Cassel, Romane Bohringer en Monica Bellucci

Max is een succesvolle jonge zakenman die op het punt staat om te trouwen, als hij plotseling de stem hoort van Lisa, zijn grote liefde die van de ene op de andere dag uit zijn leven verdween. Vanaf dat moment moet alles wijken voor het verlangen om haar terug te vinden. Max raakt verstrikt in een geschiedenis waarin veel niet is wat het lijkt.

L'Appartement is een mengeling van een thriller, gewone speelfilm en een romantische film. Dat pakt goed uit.
De plot zit ingenieus in elkaar en heeft enige verwantschap met de zogenaamde supsense films van Hitchcock.
De eerste 50 minuten heeft het verhaal veel tijd nodig om op gang te komen, maar daarna wordt de film steeds boeiender en volgen de verwikkelingen zich steeds sneller op.
Met name de actrices maken indruk. Niet alleen vanwege hun aangename voorkomen.
Deze film is anders dan anders en dat is denk ik ook meteen de charme van deze film.

geronimo
Ik heb 'm net gekeken en vond het echt een toffe film. Het zat allemaal goed in elkaar. En ik heb een paar keer vreselijk moeten lachen, sommige stukjes waren bijna slapstick. Het einde was ontzettend onbevredigend, maar dat is juist weer eens wat anders en niet zo afgezaagd. Totaal geen spijt dat ik 'm heb gezien.

Goede film. Ingenieus verhaal.

Erg leuke film die steeds ingewikkelder wordt.

was wel goed, maar vond het af en toe wel beetje saai

avatar van tijmengozer
vond het een hele goeie film. goed gespeeld en prachtig gefilmd. ging soms wel heel erg snel, maar was zeker te doen.

Gisteren nogmaals gezien. Dit keer vielen me de mooie beelden en mooie muziek op. Net als in Trois Couleurs Rouge was de steeds terugkerende kleur rood.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
verhaal zat leuk in elkaar, maar ik vond 'm ook een beetje saai

avatar van Goodfella
Ik vond 'm echt HEEL ERG VET! Dit soort films vind ik echt geweldig. Goed geacteerd, veel écht verrassende wendingen, prachtig gefilmd, Monica Bellucci... Super!

avatar van Jordy
Jordy (admin)
gaat een remake van gemaakt worden onder de naam Wicker Park met Josh Hartnett

geronimo
Nee, he!

avatar van Goodfella
Mmm... Dat lijkt me een beetje onnodig...

De film zit perfect in elkaar, net als een puzzel.

avatar van narva77
Hmm voor de tweede keer gezien, en nog steeds snap ik niet alles. Die Alice, zijn er daar soms twee van, eentje met dat korte punkhaar en eentje met lang haar, of is dat een en dezelfde en had het met terugblikken te maken? En er is maar een Lisa, maar toch hebben ze het over de Lisa (vroegere vriendin van Max) en een andere Lisa?

De eerste keer (laatst op tv) was ik moe en zat ik maar half op te letten, maar nu snap ik nog maar de helft...

In ieder geval verhoog ik mijn stem wel!

avatar van narva77
Wie kan me helpen met bovenstaande?

EEN Lisa en EEN Alice.

avatar van narva77
Dacht ik al; maar waarom had Max het dan over zijn vroegere vriendin Lisa en over de "huidige" Lisa?

Kan ik me niet voor de geest halen.

avatar van narva77
En toch zit ik met vraagtekens. Iig een goede film!

gimli f
Hmm, een goede film zo schijnt het. Althans, de cijfers en reacties wijzen de positieve kant uit... Mooi, want ik heb deze film net, samen met Das Boot, voor nog geen appel en een ei gekocht bij de Free Record Shop. Das boot heeft ook al zulke goede cijfers/ reacties... Dan ben ik dus toch goed ingelicht door mijn bronnen. Ik houdt namelijk alleen maar van goede films (sic!), ik bedoel, films met een goed, intelligent, sterk, origineel of anderszins verrassend verhaal, en ik hoorde dat dit wel twee goede films waren. Het zijn nog Europese films ook; mooi zo! Aangezien ik verder niets te doen heb vanavond, zal ik dus deze films maar eens gaan kijken vanavond... Ik kijk er al naar uit: zes halve liters bier en twee zakken chips heb ik al achter de hand... meer kan nog volgen.
Mijn reacties en cijfers zullen dus later wel volgen, naar ik aanneem...
U hoort dus nog van Master Dwarf!

avatar van Goodfella
Ik kan je verzekeren dat je 'n leuk avondje voor de boeg hebt!

Veel plezier

gimli f
Na twee kijkbeurten ben ik nu toch in staat deze film te becommentarieren. Op zaterdagnacht keek ik deze film het eerst; helaas werd ik al snel erg moe, had ik te veel gedronken en dan zo'n moeilijk te volgen verhaal... dat lukte niet echt. Na afloop bleef ik dus met vraagtekens zitten.
Drie dagen later keek ik hem weer, en ik kan zeggen dat het toen allemaal begon te dagen. Het verhaal zit goed in elkaar, is origineel, verrassend, en leuk. De muziek is prima, de sfeer is goed (Parijs is toch mijn lievelingsstad voor wat betreft steden waar je het beste films kunt opnemen) met al die typische Franse rokerige cafeetjes, en in deze film komt het echte Parijs aan bod. Het lijkt net het Parijs van de jaren '50. De acteurs voldoen prima, Lisa is gewoonweg schitterend...
Dus een erg goede film, wat betreft verhaal en plot, maar ook filmisch is deze film schitterend.
Vandaar 4,5 punt.

gimli f
Ik heb deze laten zien aan een goede vriend van mij, die erg veel films kijkt en heeft gekeken. En ook hij vond het een goede, interessante film. Dat was voor mij toch wel een belangrijke graadmeter.
Hij moest trouwens ook wel even twee keer kijken...

tovenaar
Hmm, na de eerste keer kijken kom ik uit op een dikke 4. Geen idee wat er gebeurt als ik hem nog een keer kijk.

Ik had me ingesteld op een film waarbij wel het nodige denkwerk aan te pas moest komen en dat kwam goed uit

Ik ben er gelukkig wel redelijk uitgekomen volgens mij, maar wat een onbevredigend einde! En dan bedoel ik niet dat het een slecht einde is, maar ik had het graag positiever uit zien vallen voor Max Op 3 kwart van de film pakte ik even de DVD-hoes erbij en het eennalaatste hoofdstuk heette: 'Reunion'. Toen dacht ik: Yes! Max en Lisa komen bij elkaar, maar nee hoor Wel een ontzettend donker einde zo, maar dat is ook positief. Happy endings zijn niet altijd nodig. Goede film die ik snel nog een keer wil kijken!

Reunion:

Ik weet het niet meer zeker, maar:

slaat dat niet op een hernieuwde belangstelling/ liefde voor zijn eigen vrouw?
En: is dat eigenlijk niet mooier?
Want vergane liefde is eigenlijk toch maar, ehh.., vergane liefde.

tovenaar
gimli f schreef:
slaat dat niet op een hernieuwde belangstelling/ liefde voor zijn eigen vrouw?

Max werd inderdaad herenigd met zijn toekomstige bruid

En: is dat eigenlijk niet mooier?
Want vergane liefde is eigenlijk toch maar, ehh.., vergane liefde.

Als je het zo zegt misschien wel, maar ik had in dit geval een heel ander gevoel. Naar mijn mening is zijn liefde voor Muriel niet oprecht. Hij was zo ontzettend bezig met Lisa en Alice, dat het voor mij niet meer aannemelijk te maken is dat hij echt van Muriel houdt. Een echte reunie was het pas geweest als Lisa & Max weer samen kwamen. (naar mijn mening dan). Ik snap wel wat er bedoeld wordt met Reunion, maar je leeft zo mee met de hoofdpersoon dat ik het hem gegund had een mooi leven op te bouwen met Lisa

Mik
Het is blanco berichten tijd ..

voor de mensen die deze film niet gezien hebben staan hier alleen maar een aantal zwevende smilies is best een beetje gek in je update lijst

en voor de mensen die deze film wel gezien hebben staat hier nu zinloze tekst en die moeten ook heel snel deze film wel gaan kijken want L'appartement is zeker de moeite waard!

Mik
Je bericht klopt niet helemaal, maar ik begrijp wat je bedoelt.

In ieder geval zal ik vanaf heden niet meer ongepast Spoileren.

Mooi...kabbel kabbel en dan...inzuig en verwondering. En bewondering, het was mij niet allemaal even duidelijk, zeer binnenkort weer kijken, waarschijnlijk wordt ie steeds beter. En ik werd weer bevestigd in mijn overtuiging dat Bellucci zo'n beetje de mooiste vrouw op deze aardkloot is. Die Cassel zal het er maar druk mee hebben.