L'Appartement (1996)

Frankrijk / Spanje / Italië
Thriller / Mystery

geregisseerd door Gilles Mimouni
met Vincent Cassel, Romane Bohringer en Monica Bellucci

Max is een succesvolle jonge zakenman die op het punt staat om te trouwen, als hij plotseling de stem hoort van Lisa, zijn grote liefde die van de ene op de andere dag uit zijn leven verdween. Vanaf dat moment moet alles wijken voor het verlangen om haar terug te vinden. Max raakt verstrikt in een geschiedenis waarin veel niet is wat het lijkt.

Olaf K. schreef:
Die Fransen zouden nog een romantisch portret weten te maken van Dutroux, echt waar. Soft-focus, vioolmuziek, arty schnitt en Dutroux die een beetje in de war is.

L'appartement, typisch zo'n "volkskrantlezer gaat 's zaterdags weer eens naar de bios om weer eens lekker cultureel bezig te zijn"-film.

Deze film was voor mij niet altijd goed te volgen, maar toch altijd nog een stuk beter dan jouw bericht, want dat slaat gewoon helemaal nergens op. Wat heb jij toch tegen de Volkskrant, wat heb jij toch tegen 'cultureel'.

Niks. Ik zit zelf op de Volkskrant, en ik ben zelf weleens cultureel bezig. Maar mag het alsjeblieft ietsje meer zijn dan dit gedrocht?

avatar van Spetie
Olaf K. schreef:

Dus je vindt het een gedrocht vanwege één specifieke scene? Want meer kan ik namelijk niet uit je verhaal opmaken.

Nou, dat is wel erg essentieel voor de film natuurlijk.

Ja. Maar wel een scene die exemplarisch is voor het verschil tussen buiten- en binnenkant van de film. Het wil een mooie indringende film zijn over de zoektocht naar een ultieme liefde, maar het is gewoon een plat verhaal over een franse lulhannes die ietwat verward zijn lul achterna loopt. Maar prima als jullie hebben zitten huilen hoor

avatar van Spetie
Olaf K. schreef:

Ik vond het wel meevallen. Is in ieder geval niet plat gefilmd zoals in vele andere films wel gebeurd. Maar goed je uitleg is mij nu in ieder geval duidelijk.

Maar prima als jullie hebben zitten huilen hoor

Kreeg wel tranen in mijn ogen bij het belachelijk slechte einde van de film .

In mijn ogen een prachtig verhaal. Helaas ontbrak er bij deze film een portie chemie. Lag in mijn ogen vooral aan Vincent Cassel, goed acteur, maar was toch iets te sullig voor de oogverblindend mooie Bellucci. Ook het einde is teveel van het goede, erg zonde. 3.5 *

avatar van Legan
L' Appartement begint zeer interessant, sterk en sfeervol maar weet dit gevoel helaas niet constant vast te houden. Het zwalkt teveel op en neer waarbij het teveel leunt op plotwendingen. Desondanks is het geheel frivool en tegelijkertijd mysterieus en zelfs flirterig, zowel inhoudelijk als (audio)visueel gezien. Het verhaal wordt fris verteld en door o.a. allerlei ontwikkelingen en de hoofdzakelijk goede cast weet het de aandacht vast te houden. Al met al een vermakelijke eigenzinnige film.

avatar van maxcomthrilla
Op zich geen onaardige film, maar echt beklijven doet het niet.

Het leven in Parijs met al zijn cafes, theaterbezoeken, het geouwehoer tussen Max en zijn vriend over vrouwen, Alice die beiden kenden, zonder dat de vrienden dit van elkaar wisten, het langzaam er naar toe werken dat hier verandering in zou komen en het hele gebeuren rondom Lisa.......het was best interessant maar wat voorspelbaar en nooit echt intens om te zien, alsof men de zeepbel al zag hangen. Alhoewel soms aardig gefilmd en muzikaal wel lekker, kon ik de film niet echt een groot mysterie noemen. Het heden en verleden was prima van elkaar te scheiden. Dat had niet hoeven deren, mits de film wat meer in zijn eigen baan was blijven koersen.

Het einde vond ik absoluut niet kunnen. Veel te omslachtig en ongeloofwaardig dat Cassel ineens voor Alice koos, zij zich op haar beurt uit de voeten maakte en daar net toevallig de vrouw was die hij ontmoet had in New York en haar weer in de armen sloot. Alsof je bij de slager staat en de slavinken blijken op, waarna je maar voor de blinde vinken gaat. Ik wil best en graag in toevalligheden meegaan, maar dan moet de film wel naar zo `n moment toewerken, wat hij dus niet deed aangezien ik er van overtuigd was dat Max weer in de handen van Lisa zou belandden. 3*

Jasper72
Prettige kijkervaring hoor. Knap hoe de verschillende verhaallijnen aan elkaar worden gevlochten. Daarnaast goed acteerwerk van vooral Cassel en Bellucci.

avatar van the new guy
Ah Vincent Cassel, dat moet goed worden, ga 'm zeker kijken. Nederland - Paraguay kan me gestolen worden, zeker nu Chilavert niet meer meedoet.

avatar van Evil Kneel
Begint een half uur eerder om 20:40 volgens de canvas-site.

Evil Kneel schreef:
Begint een half uur eerder om 20:40 volgens de canvas-site.

Daar was ik dus helaas te laat achtergekomen.

avatar van prometida
En ik ook..

AddictedToMovies
O shit, daar gaat mijn opname!

avatar van Yehudit
salvatore schreef:

Geloof me, Vincent Cassel is geenzins te "sullig" voor Belucci.. Naar mijn bescheiden mening één van de meest aantrekkelijke mannen ooit en ik denk dat veel vrouwen wel begrijpen wat er zo aantrekkelijk aan hem is. Wat een uitstraling en charisma heeft die man. Belucci mag zich enorm gelukkig prijzen dat ze in het echte leven ook met 'm getrouwd is.

avatar van wibro
Ondanks dat ik de eerste 25 minuten gemist heb, de film verder toch maar afgekeken. Het mysterieuze sfeertje, het acteerwerk van de dames Belluci en Bohringer sprak me zeer aan, maar het plot . tja, daar kon ik opnieuw niet veel wijs uit, vond het allemaal erg vaag. Ik denk daarom dat ik deze film toch nog maar een keer opnieuw moet bekijken, maar dan wel de volle 116 minuten.

L'appartement is duidelijk een hommage aan het werk van Hitchcock, maar Mimouni vergaloppeert zich in zijn psychoseksueel sprookje toch her en der, vooral in het narratieve aspect.

Stilistisch is het eerbetoon aan de meester frappant: de symmetrische shots, de statische camera en een handvol vrij letterlijke shots (het voyeurtje spelen vanuit de ramen, zie Rear Window). Ook de muziek (de onvermijdelijke violen) refereert aan het briljante werk van Bernard Herrmann.

Een aantal scènes komen door de soms te nadrukkelijke slowmotion wel gekunsteld over. Ook beweegt Cassel soms bijzonder onhandig in de beeldruimte.

Het manco schuilt vooral in de toevallige reeks ontmoetingen die nooit gebeuren en de behoorlijk ongeloofwaardige eindscène waarin Cassel plots een tegendraadse keuze maakt. Daar zou Hitch het toch bijzonder moeilijk mee hebben. Bovendien wordt het vrij rommelig opgebouwd in de tweede helft van de film, terwijl daar eigenlijk nooit echt een reden toe is.

Voer voor discussie: de knipogen naar Lynch? Zie: de rode schoenen (Twin Peaks), vuur als louteringselement.

avatar van rebjuh
Volgens mij begon die film een stuk eerder dan aangegeven - hij was ook een stuk eerder afgelopen Het lijkt net alsof ik een enorm stuk van de film heb gemist.

Lees net ineens dat meer mensen daar last van hadden..

De film begon inderdaad plots om 20.40 u. net na Terzake.

Oorspronkelijk zou Beagle: In het kielzog van Darwin worden uitgezonden, maar er werd aangekondigd dat de aflevering uitgesteld was omdat enkele medewerkers van het programma overleden waren.

avatar van Bla
Bla
Vincent Cassel is altijd cool.

avatar van maerk
Klein kunstwerkje.

Ik heb ook het eerste half uur gemist, daarom vond ik het eerst een beetje verwarrend. Maar toch wil ik mijn stem uitbrengen, ik denk niet dat het eerste half uur daar veel aan zal veranderen. Het camerawerk was prachtig, het acteerwerk zeer goed en het ingewikkelde partnerwisselspel verteld door middel van flashbacks is ook bijzonder fijn om naar te kijken. Weer een fijne film van Franse bodem.

4*.

avatar van ILDIB
1e half uur wel gezien en dat was niet veel. Heb m niet afgekeken en wellicht heb ik daarna iets moois gemist.

avatar van JDSsmetje
Een verhaal waarin partnerruil en soms zelf liefde centraal staat. Eigenlijk niet bepaald mijn ding, maar dit is wel kwaliteitsvol.

avatar van Elineloves
Aaah, eindelijk! Aan het einde van de film kwam ik pas op de naam van de remake.. Wicker Park. Die heb ik een hele tijd geleden gezien, en vanaf de eerste minuut dat ik deze film opzette wist ik het: Ik ken dit ergens van! Kon alleen niet op de naam komen, wat ik zeer irritant vond.. Beetje jammer dat ik de remake heb gezien, anders had ik deze film misschien meer kunnen waarderen. Ik vond het dan ook jammer dat ik de hele film kon voorspellen en steeds dacht ; nu gaat er dit gebeuren. Ik had me verheugd op een beetje afleiding vanavond, maar dat was helaas niet zo.

Het acteerwerk is prima, niks op aan te merken, maar vond deze film zich af en toe 'vooruit slepen'. Wellicht had ik beter eerst deze kunnen zien en daarna de remake, dan had ik hem meer kunnen waarderen.

avatar van Knisper
Ik heb net even alle berichten doorgenomen, maar ik begrijp niet zo goed hoe mensen dit een verwarrende of moeilijke film vinden. En als het al een puzzel is, dan legt de film de puzzel wel zelf voor je in elkaar. Uiteindelijk is het toch 'what you see is what you get'.

Hoe dan ook, ik vond dit vooral een degelijke film, zoals je de Fransen wel kan toevertrouwen. Het verhaal blijft interessant om te volgen en de acteurs zijn wel goed, maar eigenlijk is het verder allemaal maar weinig beklijvend en doet het me niet zoveel. Helaas, had toch net wat meer verwacht.

domkey
Bla schreef:
Vincent Cassel is altijd cool.

boomkat
Zie daar mijn probleem bij Irreversible .

avatar van carlak
Vond het een intrigerende film, goed geacteerd, prima franse sfeer, maar werd afgeleid door de soundtrack. Dat slepende wijsje ken ik van een andere film, maar welke? Heeft iemand een idee?

avatar van hmaeghs
Schitterende film. Ik had deze nog op mijn dvd-recorder staan om een keer op een dood moment te kijken. Geen spijt van gehad. Duizelingwekkend plot, vol verrassende wendingen tot aan het eind.