menu

L'Appartement (1996)

Alternatieve titel: The Apartment

mijn stem
3,57 (546)
546 stemmen

Frankrijk / Spanje / Italië
Thriller / Mystery
116 minuten

geregisseerd door Gilles Mimouni
met Vincent Cassel, Romane Bohringer en Monica Bellucci

Max is een succesvolle jonge zakenman die op het punt staat om te trouwen, als hij plotseling de stem hoort van Lisa, zijn grote liefde die van de ene op de andere dag uit zijn leven verdween. Vanaf dat moment moet alles wijken voor het verlangen om haar terug te vinden. Max raakt verstrikt in een geschiedenis waarin veel niet is wat het lijkt.

zoeken in:
avatar van kappeuter
4,0
kappeuter (crew)
L'Appartement is een mengeling van een thriller, gewone speelfilm en een romantische film. Dat pakt goed uit.
De plot zit ingenieus in elkaar en heeft enige verwantschap met de zogenaamde supsense films van Hitchcock.
De eerste 50 minuten heeft het verhaal veel tijd nodig om op gang te komen, maar daarna wordt de film steeds boeiender en volgen de verwikkelingen zich steeds sneller op.
Met name de actrices maken indruk. Niet alleen vanwege hun aangename voorkomen.
Deze film is anders dan anders en dat is denk ik ook meteen de charme van deze film.

3,0
vdc
Wow ! Wat een puzzel. Nog ingewikkelder dan Memento of Usual Suspects (en dit interpreteer ik als een positief punt, want daar hou ik van).
Maar er had wat meer thriller-gehalte in mogen steken (zoals in vernoemde films) ; dan was dit echt wel een topper geweest. Nu hou ik het op 3*.

avatar van starbright boy
3,0
starbright boy (moderator)
Mooie film, goeie muziek en Cassel is klasse. Maar het einde bevredigde ook mij niet en dat knabbelt toch wat van mijn eindoordeel af. Ik vond het niet alleen onbevredigend, ik geloofde het ook niet echt.

Max die ineens voor Alice lijkt te kiezen, terwijl dat in de hele film niet veel meer dan de vrouw die toevallig in zijn bed lag was. En uiteindelijk voor zijn vrouw, die hij bijna vergeten leek te zijn. Maar vooral de ontploffing vond ik echt too much.

Dat zit me toch te veel in de weg op een verder erg mooie film.

3.5*

avatar van Onderhond
3,0
Niet echt onder de indruk van deze film.

Begint nochthans erg goed. Er wordt een erg aangenaam sfeertje neergezet. Mooie muziek, vaak erg leuke shots en editing, en ook veel aandacht voor de omgevingen (dat behang in het cafétje bij de telefoon.

Dat wordt allemaal naar de achtergrond verweven wanneer ze fier aan komen draven met "het verhaal". De overgang is redelijk plots, en doet veel af aan de rest van de film. Na een uurtje wordt het duidelijk dat dit zo'n twist and turn film wordt, en dat doet hij dan ook voor de rest van de speelduur. Elke vijf minuten krijgt de kijker een nieuw puzzelstukje gevoederd. Ofwel kan je als een ware overenthousiast Sherlock Holmes alles bij elkaar puzzelen, ofwel kan je steeds ongeïnteresseerder toekijken hoe alles nu verloopt.

Moeilijk vond ik het allemaal niet, je moet alleen een beetje volgen, en dan wordt alles redelijk snel duidelijk. Boeiend allerminst, en zoals starbright boy al aangaf is het einde maar een hoop bijelkaar geraapte onzin. Erg jammer, want het eerste uur is echt sterk, zo ook het acteerwerk, al ben ik misschien wat bevooroordeeld bij Vincent Cassel.

Type film die een Sex Crimes later mooi op de korrel zou nemen. Begint sfeervol en verglijdt al snel in een wat droge vertelling van twists en "ahah, zit het zo"s. Jammer, had niet gehoeven. Verder onderhoudend genoeg, maar niet voor twee keer.

4*+2*/2 = 3*.

avatar van gauke
3,5
Een film over de consequenties van liefde die een obsessie is. Orgineel scenario. Er zijn er die beweren dat de film aan Hitchcock doet denken, maar ik vind dat dit niveau niet gehaald wordt.

avatar van Spetie
3,0
Enorm sfeervolle film, die barst van de flashbacks en tevens enkele twists bevat. Als ik alles hier zo lees schijnt het verhaal nogal lastig te volgen te zijn, maar dat vond ik eigenlijk reuze meevallen.
Het acteerwerk van de film is buitengewoon goed. Zo extreem als Cassell bijvoorbeeld speelt in La Haine, zo ingetogen en overtuigend zet hij hier zijn rol neer. Ook de andere spelers doen het meer dan naar behoren. De sfeer in de film is verder erg goed. Verder bevat de film een strakke regie met af en toe fraaie beelden van Parijs en sterke ondersteunende muziek.
Tot het laatste kwartier van de film zat de film voor mij aan een dikke drieënhalve of zelfs een kleine vier sterren. Het zeer ongeloofwaardige einde doet mij er echter een dikke halve ster afhalen. Allereerst vond ik het enorm ongeloofwaardig dat Max voor Alice kiest. Ten tweede komt hij dan ook nog eens op dat moment zijn vrouw tegen, waardoor hij in feite weer voor haar "moet" kiezen en Alex dus alsnog de pineut is.
In zijn geheel verder wel een film die zeker niet verveelt.

3,0*

avatar van maxcomthrilla
3,0
Op zich geen onaardige film, maar echt beklijven doet het niet.

Het leven in Parijs met al zijn cafes, theaterbezoeken, het geouwehoer tussen Max en zijn vriend over vrouwen, Alice die beiden kenden, zonder dat de vrienden dit van elkaar wisten, het langzaam er naar toe werken dat hier verandering in zou komen en het hele gebeuren rondom Lisa.......het was best interessant maar wat voorspelbaar en nooit echt intens om te zien, alsof men de zeepbel al zag hangen. Alhoewel soms aardig gefilmd en muzikaal wel lekker, kon ik de film niet echt een groot mysterie noemen. Het heden en verleden was prima van elkaar te scheiden. Dat had niet hoeven deren, mits de film wat meer in zijn eigen baan was blijven koersen.

Het einde vond ik absoluut niet kunnen. Veel te omslachtig en ongeloofwaardig dat Cassel ineens voor Alice koos, zij zich op haar beurt uit de voeten maakte en daar net toevallig de vrouw was die hij ontmoet had in New York en haar weer in de armen sloot. Alsof je bij de slager staat en de slavinken blijken op, waarna je maar voor de blinde vinken gaat. Ik wil best en graag in toevalligheden meegaan, maar dan moet de film wel naar zo `n moment toewerken, wat hij dus niet deed aangezien ik er van overtuigd was dat Max weer in de handen van Lisa zou belandden. 3*

avatar van maerk
4,0
Klein kunstwerkje.

Ik heb ook het eerste half uur gemist, daarom vond ik het eerst een beetje verwarrend. Maar toch wil ik mijn stem uitbrengen, ik denk niet dat het eerste half uur daar veel aan zal veranderen. Het camerawerk was prachtig, het acteerwerk zeer goed en het ingewikkelde partnerwisselspel verteld door middel van flashbacks is ook bijzonder fijn om naar te kijken. Weer een fijne film van Franse bodem.

4*.

avatar van Elineloves
3,0
Aaah, eindelijk! Aan het einde van de film kwam ik pas op de naam van de remake.. Wicker Park. Die heb ik een hele tijd geleden gezien, en vanaf de eerste minuut dat ik deze film opzette wist ik het: Ik ken dit ergens van! Kon alleen niet op de naam komen, wat ik zeer irritant vond.. Beetje jammer dat ik de remake heb gezien, anders had ik deze film misschien meer kunnen waarderen. Ik vond het dan ook jammer dat ik de hele film kon voorspellen en steeds dacht ; nu gaat er dit gebeuren. Ik had me verheugd op een beetje afleiding vanavond, maar dat was helaas niet zo.

Het acteerwerk is prima, niks op aan te merken, maar vond deze film zich af en toe 'vooruit slepen'. Wellicht had ik beter eerst deze kunnen zien en daarna de remake, dan had ik hem meer kunnen waarderen.

avatar van Knisper
2,5
Ik heb net even alle berichten doorgenomen, maar ik begrijp niet zo goed hoe mensen dit een verwarrende of moeilijke film vinden. En als het al een puzzel is, dan legt de film de puzzel wel zelf voor je in elkaar. Uiteindelijk is het toch 'what you see is what you get'.

Hoe dan ook, ik vond dit vooral een degelijke film, zoals je de Fransen wel kan toevertrouwen. Het verhaal blijft interessant om te volgen en de acteurs zijn wel goed, maar eigenlijk is het verder allemaal maar weinig beklijvend en doet het me niet zoveel. Helaas, had toch net wat meer verwacht.

avatar van BBarbie
3,5
Goede film met een sterk spelende Romane Bohringer.
In 2004 bijna letterlijk remade als "Wicker Park", maar het afwijkende einde van deze remake vind ik sterker.
Voor het overige zijn de film nagenoeg gelijk.

avatar van DeCol
3,5
Minder dan de remake.

Ik startte deze film met enige voorkennis omdat ik Wicker Park al eerder had gezien. Wicker Park vind ik prachtig, deze is goed. L'Appartement blinkt vooral uit in stijl, spanning en mysterie. Die stijl is grotendeels te danken aan de stad Parijs. De mooie appartementen, de kleine, gezellige cafés enzovoort. Op de cover staat dat de film Hitchcockiaanse thrillerelementen bevat en daar ik me licht in vinden. Natuurlijk is het niet te vergelijken met Hitchcock, maar soms stijgt de spanning redelijk hoog. L'Appartement doet eigenlijk ook de gehele speelduur niet onder voor de remake, maar het is het einde wat me heel erg tegenvalt. Ik wist dat ze Alex en Lisa niet zouden samenkomen, maar dat Alex voor Alice kiest slaat alles. Natuurliijk komt ook z'n verloofde nog even langs en als kers op de taart wordt Lisa ook nog eens opgeblazen. Voor mij hoefde ze niet samen te komen, juist niet zelfs, maar elkaar wederom mislopen in de veronderstelling dat ze wel voor elkaar kozen had er bij mij beter ingegaan. Verrassend was het wel.

3,5*

avatar van K. V.
3,0
Het begin vond 'k nog wel goed, maar na een tijdje begon er niet zoveel schot in de zaak te komen en begon de film een beetje te vervelen. Gelukkig herpakte de film zich weer naar het einde toe, maar vond het toch niet echt een must-see.
Goed geacteerd, maar de film miste wat vaart.
In de meeste tv-boekjes wordt de film als thriller omschreven, maar vond het toch eerder drama.

avatar van Nicolage Rico
4,0
Goede film, met fijn camerawerk, waarbij de sfeer vooral in het begin erg sterk is en authentiek overkomt. Helaas is het gauw gedaan met het mysterie en zit de film lang niet zo ingewikkeld in elkaar zoals het voor ogen had.

Cassel was op dreef rond '95-'96. Ook in L'Appartement is hij niet op een fout te betrappen, al compenseert zijn personage dat keurig. Max heeft, net zoals zijn loser vriend, weinig geluk met vrouwen. Telkens weer voel je de romance tussen zijn vingers door glippen.

Amusant van de eerste tot de honderdzestiende minuut.

Kleine 4*

Ps. Wat is er met Mimouni gebeurd?

avatar van Montorsi
3,0
Een wel erg bedacht plot, maar op zich wel een vermakelijk filmpje.

Het komt allemaal niet echt 100% over, motivaties en keuzes van mensen zijn te willekeurig. Ook merk je dat het zoals gezegd wel erg bedacht en geschreven is, hier heeft iemand een hele tijd op een klassieke romanceplot zitten broeden, en in een modern jasje gestoken. Dat elke keer elkaar mislopen etc. bijvoorbeeld werd op een gegeven moment echt te belachelijk. Dan mik je inhoudelijk op het toeval-element, maar doe je er scriptmatig alles aan om dat er uit te schrijven door heel opzichtig mensen op het juiste moment te laten wegkijken/-lopen/-draaien.

Maar hoe dan ook, best leuk verder, op de een of andere manier ben je toch benieuwd hoe het verder gaat en afloopt, en dan werkt een film tot op zekere hoogte wel. Ook het camerawerk en de muziek was vrij aardig.

Redelijke 3*, minpunten meegerekend.

avatar van flaphead
3,0
Een film die het overduidelijk van het 2e deel moet hebben. In ongeveer het eerste hele uur heb ik meerdere malen zitten verzuchten dat het een romance zou worden (waar ik totaal niet van hou), maar omdat wel opviel dat dit niet standaard uitgewerkt werd, ben ik toch maar blijven kijken.

De leidraad is en blijft liefde en hoewel ik daar geen voorstander ben, werd het tweede deel beter te verteren. Het mysterie-gehalte wordt wat groter en er wordt hoe langer hoe meer gespeeld met tijdslijnen en chronologie. Helaas lijkt de regisseur dan ook hier weer in door te slaan. Het was op een gegeven moment moeilijk meer bij te houden. Daarom kwam het dan weer te geforceerd over. Iets wat ook gezegd kan worden over het houtigere acteerwerk, wat dan niet echt meehelpt een fijn verhaal neer te zetten. Ik wist niks van deze film toen ik begon te kijken (behalve dat ik een thriller verwachtte) en ik zou zweren dat het uit begin jaren '80 zou komen.

De bedoelingen waren duidelijk goed in orde, maar de uitwerking rammelt aan teveel kanten om er echt een aangename film van te maken.

3,0
Een film met net zo veel positieve punten als negatieve. Het is behoorlijk sfeerrijk en het is gemakkelijk om te vallen voor de setting, Belucci en enkele romantische scènes. Daarnaast is de film een sterk plotdriven mysterie. Oppervlakkig gezien is dat de het perfecte ontbrekende ingrediënt voor een meesterwerk. Als je (w.m.b.) wat beter kijkt is het een hoop onzin. De keuzes van de personages zijn vaak onzinnig, de toevalligheden te talrijk en veel plotontwikkelingen te bedacht.

Wanneer Belucci en Cassel op het punt staan om samen te wonen, moet Belucci natuurlijk precies op het punt dat er een antwoord wordt verwacht weg voor een repetitie. Ze laat niet blijken of ze interesse heeft, Cassel blijft in het ongewisse. Nu kan dat nog zo zijn en misschien had ze aanvankelijk wat twijfel dus vooruit. Vervolgens besluit Belucci dat ze wil, maar uitgerekend op dat moment moet ze voor 2 maanden naar het buitenland. Tegelijk staat Cassel ook voor de keuze om naar het buitenland te gaan. Dit ben ik nog bereid te pikken. Dat Belucci vervolgens geen tijd heeft even kort langs te gaan, te bellen, zelf een brief voor hem achter te laten, maar wel haar vriendin (met geheime agenda) te vragen een brief te posten met uitleg vond ik al compleet onzinnig. Vervolgens voelt Cassel zich bedondert, wil hij van de receptioniste geen telefoonnummer en is hij er ogenblikkelijk klaar mee en gaat ook naar het buitenland. En ook zij onderneemt geen poging meer even te bellen, nog een brief te sturen of wat dan ook. Ze verliezen elkaar uit het oog en gaan verder met hun leven.

Wat een onzin. Wat daarna volgt blijft vrij onzinnig in de keuzes van de personages. Het eind is echter weer een stap verder qua onzin. Hij verkiest opeens Bohringer boven Belucci. En vervolgens zijn vrouw boven Bohringer. En dus hebben we zitten kijken naar een hoop gedoe om niets.

Jammer, want had het wel gelukt om met een intelligente mix van verhaal en sfeer (even kort samengevat) te komen had het inderdaad een meesterwerkje geweest. Nu gaat er een vol punt vanaf. 3 sterren.

avatar van blurp194
3,0
Wicker Park en L'Appartement. Remake en origineel, en het leek me wel eens leuk om ze beide achterelkaar te herzien.

Wicker Park is de uitzondering van de regel: een remake die beter is. Want dat is ontegenzeglijk zo: de soundtrack is veel beter, de beelden zijn mooier, de locaties zijn frisser, het verhaal is beter uitgewerkt, Josh Hartnett is veel beter op zijn plek dan Vincent Cassel, en Diane Kruger wint het bij mij van Monica Bellucci - ook qua acteren in deze film. Er is eigenlijk maar een punt waarop het origineel beter scoort dan de remake, en dat is Romane Bohringer die veel beter gecast is, een veel meer toepasselijke uitstraling heeft dan het wat bravige tutje dat Rose Byrne neerzet. De eerste scene in het appartement van L'Appartement is ook beter, en dat komt vooral daardoor - hoewel het appartement zelf in het origineel ook erg mooi is.

Beide films lijken in een behoorlijk aantal opzichten echt sprekend op elkaar - het storybook is overduidelijk herbruikt. Maar het verhaal is wel degelijk op punten essentieel verschillend geworden, en ook dat vind ik meestal in het voordeel van de remake uitpakken. Net ietsje minder verklarend dan het origineel, ietsje meer mysterie, ietsje dapperder. Dat is dan weer niet zo bij het einde - net wat flauw. Maar het origineel maakt daar dan weer een ongeloofwaardig potje van.

Allebei best leuke films, intrigerend en cinematografisch mooi. Maar de remake vind ik toch duidelijk een tikkie beter. Het kan dus wel.

avatar van Dievegge
3,0
In het begin lijkt het om de obsessie van Max (Vincent Cassel) voor Lisa (Monica Bellucci) te draaien, maar uiteindelijk wordt het een een vrij ingewikkelde plot met flashbacks, leugens en misverstanden.

Deze plot, geïnspireerd door A Midsummer Night's Dream, zou beter bij een komedie passen: A (Lucien) valt op B (Alice) valt op C (Max) valt op D (Lisa). Simpele oplossing: B (Alice) moet veranderen, dan eindigen we met twee koppels. Helaas spelen E (Daniel) en F (Muriel) ook nog mee en loopt het anders af.

Er zit een verwijzing in naar The Apartment: de herkenning van het poederdoosje met het gebroken spiegeltje.

Leuk om eens te zien, maar geen klassieker.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:15 uur

geplaatst: vandaag om 00:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.