• 8.518.247 stemmen

Met onder meer: Ahmed Sylla, Alice Belaïdi en Kévin Razy

Oorspronkelijke taal: Frans

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot L'Ascension

Samy zegt tegen Nadia dat hij voor haar de Everest zou beklimmen, maar hij had beter gezwegen. Vooral omdat Nadia niet veel geloof hecht aan mooie woorden. Uit liefde voor haar verlaat Samy zijn woonproject en vertrekt naar het 'Dak van de Wereld' om zijn mythische 8848 meters te beklimmen. Zijn vrienden huiveren bij de gedachte en weldra volgt bijna heel Frankrijk de heroïsche tocht van een doodgewone jongeman die smoorverliefd is.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Johnny, sherpa

avatar van bjerik76

bjerik76

• 2037 berichten

Dit was een enorm goeie film van netflix.

Een lach en een traan, er hadden wel iets meer beelden van de Mount everest in gemogen, zo ook " de bekende Mount everest bodies" om toch beter over te laten komen dat het niet zomaar een berg is die je beklimt.

Alleen ziet zijn jas bij terugkomst spiksplinternieuw uit als hoe hij gekocht werd.

Dat viel bij terugkomst wel direct op, daar hadden ze even iets beter over hoeven na te denken.

Verder een film die je in 1 adem blijft afkijken.

Gebaseerd op een waar gebeurt verhaal.

Op het eind zie je de echte Nadir Dendoune alleen met nr 93 in zn hand ( in de film is het nr 92 ? ) die snap ik even niet.

Ook hangt hij in de film de Franse vlag op, en in werkelijkheid hing hij een Kameroense vlag op.

avatar van Malvlex

Malvlex

Mooie combinatie tussen Everest en Intouchables. Luchtig, niet suuuuper goed maar wel vermakelijk en daarnaast leuke humor!

Wat ik vooral minder vond is dat er niets werd laten zien over de afdaling, terwijl deze geloof ik er net zo in hakt als de beklimming zelf. Verder nog wat dunne stukjes en weinig detail, zoals al wordt aangegeven door bjerik76.

avatar van Zeus.

Zeus.

Aardig om een keer te kijken. Meer niet. Haalt het niveau van Intouchables natuurlijk nooit. Verhaallijn is wat dun en weinig detail. Vond het einde dan ook te snel afgedaan. Had daar iets meer ingestoken. Beetje afgeraffeld aan het eind naar mijn idee.

***

absoluut leuke film. en mooie beelden. en het nr was ook in de film 93. en hij was van algerijnse aflomst.

avatar van Zwaagje

Zwaagje

Ik wist niet goed wat ik moest verwachten en heb de film een kans gegeven. Geen spijt van gehad. De film heeft een fijne sfeer en je leeft mee met het verhaal. Ik heb me prima vermaakt. 4*

avatar van IH88

IH88

L’Ascension

Heerlijke feel good film. Alleen al het verhaal van L’Ascension heeft ontzettend veel potentie, en het is een film zoals alleen de Fransen die kunnen maken. Een man wil aan zijn grote liefde laten zien dat hij wel degelijk volwassen kan worden, en besluit de Mount Everest te beklimmen. Een simpel maar zeer effectief liefdesverhaal, en het plezier straalt ervan af. Sylla is sterk als Samy, Alice Belaidi is leuk als Nadia, en alle andere bijrollen worden ook goed ingevuld. En de beelden van besneeuwde berglandschappen gaan nooit vervelen. Zelfs als kijker zit je op het laatst met je handen in de lucht, en dan doe je als makers wat goed.

avatar van Frankie123

Frankie123

Wat een heerlijke film! Franse films kunnen me steeds beter bekoren en deze film was weer een bewijs voor mij. De film boeide van de eerste tot de laatste minuut. Fijne sfeer in de film, mooie beelden, humor en ongelofelijk veel respect voor de hoofdpersoon en zijn prestatie. Een aanrader!

avatar van david bohm

david bohm

Hartverwarmende vrij kleine film over de innemende Samy die de Mount Everest wil beklimmen. De cast die enthousiast overkomt en de beelden van de beklimming zorgen voor een onderhoudende prent.

Inderdaad een leuk feelgood filmpje. Had er nog nooit van gehoord maar leuk verrast.

Wat ik wel weer heel raar vind is dat ze exact hetzelfde als bij Intouchables alweer een olijke zwarte Afrikaan hebben gekozen in de rol van een Noord-Afrikaanse hoofdrolspeler zoals het in de realiteit was. Waarom toch?

avatar van Rodger

Rodger

Een leuke heerlijke feel good movie ..

3.5 ***

avatar van Woland

Woland

Leuk tussendoortje. Hele luchtige film waarin een verliefde Senegalees uit de banlieues van Parijs het een goed idee lijkt om zijn liefde te bewijzen door Mount Everest te beklimmen. Uiteraard ongetraind, zonder enige klimervaring, maar wel met een hoop doorzetttingsvermogen. De guitige Samy is naast ontzettend naïef ook best wel innemend, Alice Belaïdi is een knap meiske, en sowieso zit de film vol met vrolijke, ongecompliceerde figuren die niet overmatig irriteren. Behalve moeders Diakathé misschien. Als feelgood-film in de banlieue is het best aardig, over de beklimming en de minstens net zo gevaarlijke afdaling wordt wel heel luchtig gedaan - al levert het alsnog fraaie beelden op. Geen hoogvlieger, maar ik heb me wel vermaakt.

Filmkriebel

Uitstekende en pretentieloze feelgood waar ik een goed moment mee heb gehad. Een jonge Senegalees uit de Franse cités met nul klimervaring besluit ietwat naief om de Everest te beklimmen om zijn liefde te bewijzen aan zijn vriendin Nadia (met wie hij nog geen relatie heeft). Samy wordt een hype in Frankrijk. Ahmed Sylla zet een topprestatie neer als sympathieke romanticus met een indrukwekkend doorzettingsvermogen waar hij zelf wellicht het bestaan niet van vermoedde. Er komen enkele grappige momenten aan bod maar de film helt niet te zwaar over naar komedie. De focus blijft op de sportieve prestatie. Wat ook indruk maakte, is dat de filmploeg niet in de Alpen is gaan schieten maar rechtstreeks in Nepal en op de Everest, wat het voor mij helemaal afmaakt want de beelden zijn echt mooi geschoten.

avatar van Panoramix

Panoramix

Filmkriebel schreef:

Uitstekende en pretentieloze feelgood waar ik een goed moment mee heb gehad.

Mooi vervat in 1 zin. Voor mij zat het hoogtepunt (jaja) van de film vooral in de vriendschap tussen "Johnny" en Samy; erg leuk gedaan. Ik ben wel nieuwsgierig naar iets meer info over het waargebeurde verhaal.

Panoramix schreef:

Ik ben wel nieuwsgierig naar iets meer info over het waargebeurde verhaal.

Hoe gek het klinkt, het is min of meer gegaan zoals de film het vertelt. Alleen dat hij het niet deed "uit liefde voor een vriendin" maar als uitdaging voor zichzelf. En Johnny zal ook wel een fictief personage zijn

avatar van Sol1

Sol1

Panoramix schreef:

Ik ben wel nieuwsgierig naar iets meer info over het waargebeurde verhaal.

Ik heb het Franse boek nog ergens in mijn bezit, als het goed is..., dus dat praat voor mij wat makkelijker:

Un Tocard sur le Toit du Monde - Nadir Dendoune (2010) - BoekMeter.nl

Het is overigens een wonder dat die Dendoune het overleefd heeft...

Zijn boek is nog steeds niet vertaald, zo te zien.

Sol1 schreef:

Het is overigens een wonder dat die Dendoune het overleefd heeft...

Waarom? Hij stond toch onder professionele begeleiding? Blijkt nergens uit dat hij ooit gevaar liep.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Vrolijke feelgoodfilm over hoe de Frans-Senegalese Samy (Ahmed Sylla) de Mount Everest wil beklimmen om het hart te veroveren van Nadia (Alice Belaïdi). Dus jij zegt dat een jongen uit de Franse banlieues geen ambities heeft en per definitie niks zal bereiken? Het is zo'n simpel en direct uitgangspunt - jongen bewijst zijn liefde door bergbeklimming - dat het puur om die reden al aanstekelijk werkt. Veel amusante dialogen rond rap pratende grappenkanon Ahmed Syla en een heuse bromance met sherpa Johnny (Umesh Tamang). Het uitgangspunt vormt natuurlijk een prima aanleiding voor smakelijke sfeerplaatjes van Nepalees natuurschoon. Onbedoeld wel een tikkeltje gênant dat het allemaal wordt opgeklopt alsof Samy een soort buitenwijkmessias is, die in z'n uppie bewijst dat andere leeftijdsgenoten ook naar grote hoogten kunnen klimmen. Voor mij had die maatschappijkritische boodschap iets subtieler verpakt kunnen worden door het bij de persoon Samy te houden. Maar 'L'Ascension' (2017) is zonder meer een amusant tussendoorfilmpje.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Filmkriebel schreef:

Misschien dat het boek daar dieper op ingaat?

Donkerwoud schreef:

Misschien dat het boek daar dieper op ingaat?

Ik heb wat persartikels gelezen, daar zijn er genoeg van. Blijkt dat het voor een onervaren klimmer als Dendoune erg zwaar was (de hele onderneming duurde in werkelijkheid 2 maanden) maar was niet meer of minder gevaarlijk dan voor anderen. Everest beklimmen is sowieso niet zonder risico's.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Feel good.

Geen grootse cinema, deze L'ascension. Wel een prima feel-good film. Daarin slaagt de film met glans. Meer wil het ook niet zijn. Met Ahmed Sylla staat een Omar Sy-kloon sympathiek te wezen; hij doet dat goed. En de beelden in Nepal zijn natuurlijk geweldig. Zonder corona had ik vorig jaar een, weliswaar meer bescheiden, trekking in Nepal gedaan dus op dat vlak ben ik snel om. Het verhaal lijkt ongeloofwaardig. Groot was de verrassing toen bleek dat er effectief een (reeds avontuurlijke) vent, zonder klimervaring, in 2008 gewoon de top van de Everest gehaald heeft. Ik dacht altijd dat men zonder adelbrieven geen trekking permit kreeg voor dergelijk avontuur. Straf.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Leuke feelgood komedie en ook nog eens deels waar gebeurd.

Een mooie 7.

scorsese

Goeie film over een man die zonder training besluit de Mount Everest te beklimmen om indruk te maken op een vrouw. Een leuk verhaal met vermakelijke personages. Redelijk luchtig gebracht allemaal. Mooie beelden van de natuur en de bergen. De film kijkt gemakkelijk weg, ook omdat er wordt geschakeld tussen de beklimming en het thuisfront.