L'Ascension (2017)

Frankrijk
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Ludovic Bernard
met Ahmed Sylla, Alice Belaïdi en Kevin Razy

Samy zegt tegen Nadia dat hij voor haar de Everest zou beklimmen, maar hij had beter gezwegen. Vooral omdat Nadia niet veel geloof hecht aan mooie woorden. Uit liefde voor haar verlaat Samy zijn woonproject en vertrekt naar het 'Dak van de Wereld' om zijn mythische 8848 meters te beklimmen. Zijn vrienden huiveren bij de gedachte en weldra volgt bijna heel Frankrijk de heroïsche tocht van een doodgewone jongeman die smoorverliefd is.

avatar van bjerik76
Dit was een enorm goeie film van netflix.

Een lach en een traan, er hadden wel iets meer beelden van de Mount everest in gemogen, zo ook " de bekende Mount everest bodies" om toch beter over te laten komen dat het niet zomaar een berg is die je beklimt.

Alleen ziet zijn jas bij terugkomst spiksplinternieuw uit als hoe hij gekocht werd.
Dat viel bij terugkomst wel direct op, daar hadden ze even iets beter over hoeven na te denken.

Verder een film die je in 1 adem blijft afkijken.

Gebaseerd op een waar gebeurt verhaal.
Op het eind zie je de echte Nadir Dendoune alleen met nr 93 in zn hand ( in de film is het nr 92 ? ) die snap ik even niet.
Ook hangt hij in de film de Franse vlag op, en in werkelijkheid hing hij een Kameroense vlag op.

avatar van Malvlex
Mooie combinatie tussen Everest en Intouchables. Luchtig, niet suuuuper goed maar wel vermakelijk en daarnaast leuke humor!

Wat ik vooral minder vond is dat er niets werd laten zien over de afdaling, terwijl deze geloof ik er net zo in hakt als de beklimming zelf. Verder nog wat dunne stukjes en weinig detail, zoals al wordt aangegeven door bjerik76.

avatar van Zeus.
Aardig om een keer te kijken. Meer niet. Haalt het niveau van Intouchables natuurlijk nooit. Verhaallijn is wat dun en weinig detail. Vond het einde dan ook te snel afgedaan. Had daar iets meer ingestoken. Beetje afgeraffeld aan het eind naar mijn idee.

***

avatar van Bert Visscher
absoluut leuke film. en mooie beelden. en het nr was ook in de film 93. en hij was van algerijnse aflomst.

avatar van Zwaagje
Ik wist niet goed wat ik moest verwachten en heb de film een kans gegeven. Geen spijt van gehad. De film heeft een fijne sfeer en je leeft mee met het verhaal. Ik heb me prima vermaakt. 4*

avatar van IH88
L’Ascension

Heerlijke feel good film. Alleen al het verhaal van L’Ascension heeft ontzettend veel potentie, en het is een film zoals alleen de Fransen die kunnen maken. Een man wil aan zijn grote liefde laten zien dat hij wel degelijk volwassen kan worden, en besluit de Mount Everest te beklimmen. Een simpel maar zeer effectief liefdesverhaal, en het plezier straalt ervan af. Sylla is sterk als Samy, Alice Belaidi is leuk als Nadia, en alle andere bijrollen worden ook goed ingevuld. En de beelden van besneeuwde berglandschappen gaan nooit vervelen. Zelfs als kijker zit je op het laatst met je handen in de lucht, en dan doe je als makers wat goed.