A Good Day to Die Hard (2013)

Alternatieve titel: Die Hard 5

Actie / Misdaad

geregisseerd door John Moore
met Bruce Willis, Jai Courtney en Sebastian Koch

John McClane (Bruce Willis) reist af naar Rusland om zijn vervreemde zoon te helpen. Die is betrokken bij de gevangenisuitbraak van een Russische leider die een staatsgreep wil plegen. Vader en zoon moeten alles op alles zetten om zichzelf en elkaar in leven te houden en de werelddemocratie te beschermen.

rayman
Wat een waardeloos vervolg op de beste actiefilm-serie ooit is dit zeg (
De vader zoon relatie slaat helemaal nergens op.
Ik was blij dat deze film maar "98" minuten duurde en heb moeite moeten doen om 'm af te kijken

avatar van PsychoDonkey
Op zich vermakelijk om naar te kijken een keertje, alleen was alles net een beetje te overdreven
Het is zo in elkaar gezet dat er niks meer aan de verbeelding over gelaten wordt, waardoor het allemaal zooo voorspelbaar is.
Kleine tegenvaller, maar toch leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van ikkegoemikke
Wat een ongelofelijk vreselijk slecht vervolg uit de "Die Hard" reeks. Die Hard 1 was grensverleggend, een film die ik misschien 300 keer gezien heb op VHS en daarna op DVD. Ziet er misschien nu gedateerd uit, maar de actie was nieuw, de humor was perfect en de coolness van Bruce was onevenaarbaar.Dit heeft hij nog doorgetrokken in "The Last boyscout" waar hij bijna een replica neerzette van McClane. Deel 2 viel bij mij een beetje tegen, maar het concept bleef hetzelfde. Deel 3 was dan weer een topper met Jackson in een schitterende bijrol. En dan kwam Deel 4 : Man man man wat een ergernis. Leek wel een superheldenfilm, met over the top actie. En nu heb je dit. Een overcommercieel let-us-quickly-fill-our-pockets-with-a-shitload-of-money-thx-to-Die Hard-fans
Een onwezenlijk verhaal met McClane in Rusland , een ocharme slechte zoon-vader relatie die , hoe kon je het raden , op het einde een nieuwe band verkrijgen door een beetje wildweg in het rond te schieten. Ik heb een beetje medelijden met ze, want afgaande op de hoeveelheid kogels die ze in het rond hebben gezaaid, moeten ze nogal afgepeigerd geweest zijn op het einde van de dag. Een mega gewicht moet dat geweest zijn. Een mega complex plot, Dit was verre van een Die HArd movie : geen spanning, geen humor, geen gevoel. Actie ? Ja een ellendig lange achtervolging ... dacht dat het nooit ging eindigen. De booswicht was een soft-eitje Geen DIE HARD ! Zelfs geen Yippie-ka-yee !
En ik zag op IMDB dat er een 6de in de maak is. Ik hou mijn hart vast.

Meesterlijke quote van IMDB :
A Good day to Die Hard is a movie that makes you think that this day is a good day for you to die hard.

avatar van jippie2010
oei oei... de eerste keer ben ik in slaap gevallen...
Deze hadden ze niet moeten maken.
Niet dat alles slecht is, maar Die Hard-onwaardig.
Haalt bij mij geen voldoende: *2,5

avatar van jippie2010
ikkegoemikke schreef:

En ik zag op IMDB dat er een 6de in de maak is. Ik hou mijn hart vast.

Hoe serieus zijn die plannen...? ik kan het me haast niet voorstellen :S

Heerlijk vermaak...over the top actie alleen alles was net iets te makkelijk.

avatar van Drifter
Veel actie, begin is aardig, tweede deel zakt de film zwaar weg, iets teveel amerikaanse 'verstand op nul en wij zijn de beste' film. Details maken dan blijkbaar niets meer uit, iedereen dood en klaar.

avatar van Gang_Star
Waar we in deel 4 kennis maakten met de dochter van John McClane, is het nu de zoon van John McClane die zijn intrede doet. En laat nu net vader en zoon een slechte band hebben met elkaar, zodat terwijl ze moeten samenwerken met elkaar, beide aan hun band kunnen werken. Deze relatie voelt te sentimenteel aan, en zorgt voor een saaie bijkomstigheid tussen de film door. Dit had makkelijk weggelaten kunnen worden, want het zorgt voor geen enkele toevoeging. John McClane lijkt ook niet meer wie hij was, komt over alsof hij niks meer heeft te maken met de politie in Amerika. Tel daarbij op dat de actie wel aardig was, maar verder de film niks noemenswaardig bevat. Overigens is één van de eerste dingen wat opvalt de speelduur van zo'n 99 minuten. Want altijd duurde een Die Hard film rond de 120 minuten. Maar misschien is het maar goed dat dit deel een stuk minder lang is, want het is ook een stuk minder vermakelijk. In ieder geval is het (vooralsnog) de minste uit de reeks.

avatar van f2sputnik
Wat moet je over deze Die Hard versie 5 zeggen.
Heel veel actie, veelal iets te veel.
Door Moskou scheuren kan schijnbaar ook via de niet reguliere weg.
Het hangen aan een helicopter doet mij weer denken aan het hangen aan een straaljager.
Het is allemaal "over the top", maar dat maakt het allemaal niet minder plezierig om naar te kijken.
Het kijkt lekker weg, en gewoon een film waar je zeker niet te lang over moet nadenken.

avatar van blackcat13
ikkegoemikke schreef:
Zelfs geen Yippie-ka-yee !

Even ter verdeging van deze verder behoorlijk baggere film: De yippee-kay-yay zat er wel degelijk in, zelfs compleet met Motherf#cker, helaas wel zeer slechte timing en het kwam onopvallend voorbij dus het stelde weinig voor, kan me voorstellen dat het langs je heen is gegaan. Erg jammer dat deze heerlijke en beroemde oneliner niet beter is toegepast.

Film vandaag herkeken op DVD en hoewel ik er in de bios nog wel vermaak mee heb gekregen en entertained was kwam ik er thuis echt achter wat een crap Die Hard film dit is, misschien omdat ik thuis niet de luxe van bioscoop-vrienden-biertje-zak chips etc had en waarschijnlijk ook doordat ik recentelijk de originele trilogie weer heb bekeken. Maar ik twijfel nog of ik mijn waardering naar beneden haal of niet. Destijds wel een leuk bioscoopuitje gehad met deze film, nu gewoon crap, dus hmm...

avatar van thunderball
Wat je laatste alinea betreft: ik heb gisteren eigenlijk precies hetzelfde ervaren.

Ik heb ook nog de blu ray aangeschaft, omdat die een extended versie zou bevatten, maar dan moeten die extra of verlengde scènes zo weinig indruk maken, want ik heb geen enkel verschil gemerkt met de versie in de bioscoop, maar idd wat valt ie thuis tegen, zeg!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
maar idd wat valt ie thuis tegen, zeg!

Heb de film in een bioscoop met Dolby Atmos vanuit een D-Box gezien, en hij viel vies tegen. Kan me juist voorstellen dat hij dat thuis minder doet. Vond dit juist op het grote doek behoorlijk door de mand vallen.

avatar van Betamax
Wel een erg slechte videoclip...ik bedoel film.
Viel me gewoon tegen, oscherp beeld en de hele tijd rond flitsen, net een videoclip.
Verhaal was extreem overdreven.

avatar van ikkegoemikke
blackcat13 schreef:

Dan zal ik wel eventjes afgeleid zijn en is het inderdaad onopgemerkt aan me voorbij gegaan.

avatar van xgogax
Afstand tussen Moskou en Chernobyl is 975 km , bijna 12 uur met de auto ...

Ondanks dat de film maar 98 minuten duurt komt ie toch erg langdradig over. Met name de eerste scene duurt gewoon veel te lang en merk je gewoon dat het motto is om zoveel mogelijk auto's kapot te maken. De vader-zoon gebeuren slaat niet echt over zoals al vaker gezegd, en de grappen evenmin. Soms herhaalt Bruce Willis dezelfde grap wel 3x (als het niet meer is).

De film heeft een slordige fout er in zitten die je vaak bij een goedkope soap als GTST tegenkomt, namelijk dat iemand zogenaamd aan het telefoneren is en je gewoon duidelijk in beeld hebt dat ze het menu van de nummer invoer op het beeld hebben kan bij een goedkope film gebeuren maar bij Die Hard? Kom op zeg...

Verder komt de film ook niet echt origineel over. Zie alleen al het eind, wanneer de badguy door zoon McClane naar beneden gegooit wordt; daar proberen ze de legendarische scene uit de eerste Die Hard te kopiëren.

Al met al vond ik het toch een tegenvaller, en heb ik mij op momenten best verveeld. Ik raad de film ook zeker niet aan. Dan kan je nog beter een van de eerste delen voor de zoveelste keer gaan kijken.

In de eerste 30 minuten gaan er al tig auto's naar de haaien maar zelfs de af en toe over the top actie scènes kunnen deze film niet redden. In actiefilms is het verhaal nooit ijzersterk maar hier is het wel echt heel flinterdun. En zoals gezegd nogal flauw.
De band tussen vader en zoon komt ook totaal niet over.

avatar van MDMovie
Teleurstellende film. Na het toch wel wat betere ''live free or Die Hard'' had ik toch wel wat verwachtingen van deze film.

Af en toe zit er een leuk stukje in maar meer wordt het niet. Het verhaal in deze film sprak me ook niet aan en vond het niet echt Die Hard ''waardig''.

Mocht er nog een nieuwe Die Hard komen (zal ongetwijfeld) ga dan aub terug naar de roots van de films. Deel 1 en 2 waren zeer vermakelijk hetzelfde als deel 3. Alles wat daarna kwam was voor mij veel minder.

avatar van Corcicus
Zeer teleurstellend vervolg dat in niets gelijkt op de vorige delen. Heel wat geouwehoer tussen McClane en zijn vervreemde zoon, en ook heel wat spektakel. Maar het dualisme van actie en drama smaakte bitter tot rot.

avatar van mar007
Zonde zeg! nee...vond er ook niet veel aan.
Tja wat kan ik nog toevoegen...ik ben nog bezig mijn teleurstelling te verwerken.

avatar van Captain Pervert
Het enige wat deze film met de vier voorgaande delen gemeen heeft, is Bruce Willis. Alle andere dingen, die de eerste films juist zo leuk maakten, zijn hier niet aanwezig.

Het personage John McClane is ook veranderd. Hij nam het nooit zo nauw met gevaar maar gaf zo nu en dan blijk van enige angst of stress. In deze film is hij wel ERG laconiek. Het lijkt hem niets te kunnen schelen allemaal.

Het is allemaal nogal inwisselbaar. De mooie stunts en het re-de-lij-ke plot (hey, het is geen The Game, maar extreem slecht was het ook weer niet) kunnen de film niet redden.

Het is jammer dat dit soort films wel potentieel en budget hebben, maar een coole franchise vernaggelen en daarom kan ik voor deze kwalitatief redelijk actiefilm, die an sich best 3 tot 3.5 sterren waard is, echt niet meer geven dan 2.5 sterren. En dan ben ik gul.

avatar van hutsekluts
In deze serie vond ik 1 en 4 toch wel erg leuk. Daar vind ik in dit deel niets van terug. Erg vlak (is wel gewoon in dit genre) maar ook een beetje saai......... Tegenvaller.

Iedereen die deze niet goed vonden laten een berichtje achter.
Ik vond hem wel goed en met mij vele andere anders kan die nooit haast 3 sterren hebben.
Hele goede actie,en Bruce Willis als vanouds.
Voor mij goed voor een 4 sterren

avatar van Banjo
Nee het was niet geweldig! en vooral die vader en zoon relatie was eigenlijk niet om aan te zien...
Maar ik kijk dit soort film's nooit heel serieus de aktie was wel leuk om te zien.

3 sterren

avatar van MARCUS CORVUS
gewoon jammer

Wat was me dat de eerste achtervolgings scene was gewoon een warreboel niet om aan te zien zelfs om gek te worden!!! Op het einde veel te donker en waar was John Mcclane's lekkere dochter die wel bij de credits staat maar totaal niet te zien is??? Na 4 zalige films is deze gewoon een pure flop 0,5!

Ok de scene met zijn dochter wordt er dus blijkbaar uitgeknipt bij de extended cut. Voor die 30" dat haar knap snoetje dan toch te zien is geef ik nog een half puntje bij dus een 1.

avatar van Banjo
ik heb het idee dat ze een computer spel gecombineerd hebben met een film..
een soort spel ervaring een Metal gear solid ontmoet James bond..

wel aardig voor een dinsdagmiddagje, maar een flinterdun verhaal, paar twisten van good guy naar bad guy en andersom.

avatar van mixmaster
zonder twijfel de minste ''Die Hard'' film tot nu toe.
snel inelkaar geflanste actiefilm met een mager verhaal en Willis op de automatische piloot.

de 'over the top' actie maakt het nog enigzins leuk om naar te kijken.

zeker niet te vergelijken met de andere ''Die Hard'' films , die gewoon veel en veel beter zijn.