A Good Day to Die Hard (2013)

Alternatieve titel: Die Hard 5

Actie / Misdaad

geregisseerd door John Moore
met Bruce Willis, Jai Courtney en Sebastian Koch

John McClane (Bruce Willis) reist af naar Rusland om zijn vervreemde zoon te helpen. Die is betrokken bij de gevangenisuitbraak van een Russische leider die een staatsgreep wil plegen. Vader en zoon moeten alles op alles zetten om zichzelf en elkaar in leven te houden en de werelddemocratie te beschermen.

Lekker filmpje vol actie! Verdiend minimaal een 6.

avatar van blackcat13
Banjo schreef:
ik heb het idee dat ze een computer spel gecombineerd hebben met een film..
een soort spel ervaring een Metal gear solid ontmoet James bond..

Met een goed geschreven script en goede regie zou een Metal Gear Solid meets James Bond verhaal nog geweldig uit kunnen pakken.. zou in ieder geval een veel betere "buddy action movie" kunnen opleveren dan dat we hier voorgeschoteld krijgen.

avatar van Banjo
ja inderdaad maar je geeft hier wel een dikke 4 sterren Blackcat13!

avatar van roeman
Hele leuke actiefilm, met een vleugje humor en een schroothoop aan auto's. Aardige dialogen die de actie een beetje aan elkaar verbind. We hebben ons vanavond uitstekend vermaakt met McClane & Son. 3.5* aan actie verdient.

avatar van blackcat13
Banjo schreef:
ja inderdaad maar je geeft hier wel een dikke 4 sterren Blackcat13!

Vanwege de toch wel zeer entertainende bioscoopervaring. In de bios genoot ik van de simpele actie in dit korte filmpje, thuis vond ik het allemaal maar niks. Heb toch besloten die sterren voorlopig te laten staan op basis van dat bioscoopbezoek, want het is immers een bioscoopfilm en op dat vlak dus doeltreffend. Maar waardering zal later waarschijnlijk wel zakken.

avatar van Stijn B.
Sterke eerst helft met een totaal over-the-top achtervolging maar de tweede helft wordt toch echt wel een fletse boel. Waarom moesten ze nu een locatie als Tsjernobyl nemen???? Bruce Willis speelt hier puur op zijn routine. Genietbaar maar zeker niet de beste Die Hard-film uit de reeks.

Die Hard 4 was veel opwindender als puur actiespektakel.

avatar van knusse stoel
mixmaster schreef:
zonder twijfel de minste ''Die Hard'' film tot nu toe.
snel inelkaar geflanste actiefilm met een mager verhaal en Willis op de automatische piloot.

de 'over the top' actie maakt het nog enigzins leuk om naar te kijken.

zeker niet te vergelijken met de andere ''Die Hard'' films , die gewoon veel en veel beter zijn.

En dat is inderdaad een waarheid die staat als een huis, de actie is veel te veel over de top en ook nu en dan ongelofelijk. Als je met een auto door de brugleuning heen rijdt en dan op een autoambulance terecht komt waar je dan vervolgens doodleuk weer afrijdt om via een andere rijdende auto op de weg te komen en de achtervolging weer inzet, dan denk ik dat je een stuntrijder bent die in het circus thuis hoort en niet in de realiteit. Kijk, ik heb geen moeite met actie en goede achtervolgingen maar als auto's en chauffeurs dingen doen die in werkelijkheid niet kunnen, dan komen we terecht in films waarin auto's gaan vliegen als vliegtuigen en duiken als duikboten en dan gaan we dat reality sprookjes noemen voortaan.

Nou, voor de rest vond ik de film wel redelijk. Het verhaal stelt niet veel voor maar als je van heel veel actie houdt zit je met deze film wel goed.

avatar van Noodless
Tja, erg matige ' Die Hard ' film die totaal niet kan wedijveren met de vorige delen.
Zwak verhaal, overdreven actiescènes en vooral een zeer zwakke wiselwerking tussen vader en zoon. Geen reclame voor eventuele volgende delen. 5/10

avatar van JacoBaco
Deze Die Hard is zeer ondermaats, snap ook eigenlijk niet waarom ik nog een relatief hoog cijfer geef. Maar er zitten wel een paar leuke momentjes in. Wat mankeert er allemaal aan deze film. Ten eerste de muziek!! Zelden zo'n slechte en niet bijpassende score gehoord. Muziek kan sfeer verhogend zijn. Bij een film als Die Hard is dit niet echt een vereiste, maar dit is hier zo opvallend slecht, dat het echt stoorde! En dan 0,0 chemie tussen Bruce Willis en Jai Courtney. In Die Hard: With a Vengeance is de chemie tussen Willis en Samuel L. Jackson perfect. Verder een slap verhaaltje terwijl het plot van Die Hard: WAV goed is. Bij Die Hard verwacht ik toch een bovengemiddeld plot. En ik ga het nu toch gewoon zeggen, Bruce Willis is gewoon niet cool meer als de cynisme en chagrijnige John McClane. Zelfs in Die Hard 4.0 werd het al minder. Misschien nog 1x proberen en dan echt stoppen me Die Hard: Die Hardest.

avatar van logtens
Niet de Die Hard reeks waardig, jammer.

Iets minder goed dan de vorige films, maar slecht is ie nu ook weer niet.
Akkoord, het verhaal had wat meer inhoud mogen hebben, maar voor de liefhebbers van de Die Hard-films die toch naar deze prenten kijken om de actie is dit wel een zeer goed deel.
Alleen al in het eerste half uur wordt het halve wagenpark van Moskou in de prak gereden, van een car chase gesproken kan deze wel telen.
Ik heb me zeker niet verveeld met deze film, actie van begin tot einde, zoals we dat gewend zijn in een film met Bruce Willis, al ken je je toch stilaan beginnen afvragen of hij er nu wel niet een beetje té oud voor wordt !!
Goede rol ook van Sebastian Koch die bijna onherkenbaar is door de baard die hij hier heeft.
Let op de cameo in het begin van de film van Amaury Nolasco, 'Sucre' uit Prison Break.

Minste van de 5, maar overdonderende achtervolgingsscène in Moskou.. Eindscene ziet er ook gelikt uit, maar de CGI overheerst iets te veel. Nog steeds een lekkere popcornfilm hoor

avatar van AmazingPP
Ik ben gek op de andere vier delen van deze reeks, dus ik ging er eens helemaal voor zitten. Wat een tegenvaller! Het is een rommelig script, een Bruce Willis die keer op keer maar herhaalt dat ie op vakantie is, flauwe humor... Nee, deze film slaat volledig de plank mis wat mij betreft. De effecten zijn prima in orde, maar worden teveel in slow motion getoond, zodat het de tijdsduur van de film nog wat rekt. Misser van de eerste orde. 2 *

Deze film slaat nergens op. Geen spanning, geen humor, slecht camerawerk, een standaard, oninteressant verhaal...wat wil je nog meer?

Vond je de eerste Die Hard films goed, kijk die dan liever nog een keer. Ben je op zoek naar een vlotte actiefilm voor tussendoor? Kijk dan ook niet naar dit gedrocht, maar neem liever The Expendables of The Last Stand..ook over de top, maar tenminste met wat humor;)

avatar van Insignificance
Vrije val op alle vlakken, al moet gezegd dat ik me kostelijk heb vermaakt met de blikschade die het eerste grote actiesegment biedt. De slow motions daarentegen komen hopeloos over en de film heeft voor en zeker vanaf het vertrekpunt al het aura van argwaan. Moore heeft niet bepaald een indrukwekkend CV en Woods schrijft al jaren broddelwerkjes. Zo ook hier. Het is een script waarvan de indruk ontstaat dat ze het nog op de plank hadden liggen en hebben bewerkt tot iets wat voor een Die Hard moet doorgaan.

Een onnozel plotje met vader-zoon gedoe dat niet te harden is en McClane degradeert tot een vervelende oude man, zelfs onuitstaanbare, zagende lul. Willis bakt er ook helemaal niks van, alsof hij verdoofd was tijdens de opnames. Bukvić probeert het tenminste nog met wat flair en een wortel, maar dat dansje blijkt toch niet zo'n goed idee. Voor de rest zit er geen geur of smaak aan deze cast en het slotakkoord moet het doen met apathisch computerspektakel. McClane kan beter met pensioen dan op vakantie.

avatar van Timothyvdmeer
ging mij een stapje te ver. die tank bleef maar snelheid behouden terwijl die door van alles heen reed. in deel IV was het al erg met het vliegtuig maar dit is de overtreffende stap.

avatar van El ralpho
Yippee Ki-Yay Mother Russia

Deel 5 in de reeks is a good day to die hard alweer en dit begin je vrij goed te merken. Bruce Willis draait hier volledig op zijn automatische piloot en kan zijn overbekende Yippie-kai-yay, motherfucker wel thuis gaan laten want zijn rol begint een beetje aangezet te voelen. Dit geldt tevens voor de wisselwerking tussen vader en zoon die in dit deel ook om de hoek komt kijken. Chemie tussen de twee spelers is amper te bespeuren en weet een film toch juist net vaak naar een wat hoger niveau te tillen.

Wat over het algemeen wel goed in orde is zijn de actie scene's. Hoewel deze de wenkbrauwen kunnen doen fronzen en met het deel minder realistisch worden moet je vooral geen aandacht aan logica gaan besteden en het gewoon lekker laten gaan. Ik heb mij in ieder geval prima weten te vermaken als John McClane de ene na de andere onwerkelijke stunt uit weet te halen.

Toch is dit deel een stuk minder sterk dan zijn voorganger en dit komt met name omdat er in deze nieuwste telg een stuk minder werk lijkt te hebben gezeten dan in het voorgaande deel. Het verhaal, soundtrack, acteerprestaties en setting zijn namelijk compleet vergeetbaar. Hoewel er niks mis is met Rusland als setting, gaat het verhaal nooit echt leven en ben je deze al vergeten voor de film weer afgelopen is. Ook zijn de actie scene's wel gaaf, maar halen ze nooit het niveau die ze voorheen hadden. Een onvoldoende vind ik dit vijfde deel beslist niet, maar een toekomstig vervolg mag wel sterker worden wil de reeks geen reanimatie proces in willen gaan.

Als liefhebber van de Die Hard reeks toch verheugd op weer een nieuw deel.
Helaas kon deze aflevering me geen moment grijpen. Het was zelfs zo erg dat ik hem na een half uur heb afgezet.

avatar van marvelfreak85
Ik ben een beetje de weg kwijt .
Is dit een Die Hard film? ja ze zeggen van wel maar ik geloof het niet.
Als ik de titel Die Hard hoor dan verwacht ik een actiefilm wat boven de gemiddelde actiefilm uitsteek maar dit is een gewone actie film niks bijzonder John McClane waar ik normaal dikke lachkick van krijg heeft me niet laten lachen en de acties scenes en het verhaal waren inspiratieloos het voelde gewoon niet als een Die Hard film.
Als deze film een andere titel had gehad was het nog wel cool maar een Die Hard titel is deze film niet waard.

kijkt lekker weg, heerlijke actie en mooie effecten.

lecks-almelo
heerlijk lomp actie filmpje wel.

avatar van Strike0ut
Kijkt naar een film waar veel actie in zit. Is wel goede actie, maar de scenes tussendoor is echt waardeloos en dan heb ik het over de vader zoon relatie in deze film. Is niet om aan te zien. Als er nou een was was het misschien beter geweest. Daarom geen 3* maar 2.5*

avatar van catdog
Ik ben zo dom geweest om net de Extended cut te kijken waardoor ik Winstead dus niet in mijn versie heb zitten. Naaiers.

avatar van DDT
DDT
Voor zo soort film weet je wat te verwachten he : verstand op 0 en laat maar op je afkomen.Goeie film als je es niks te doen hebt

Reinbo
Erg rommelig en omgeinspireerd deel 5 uit de Die Hard reeks. Ook de minste.veel actie, maar weinig origineels of echt spektakulair. Verhaal is een rotzooitje en de cinematografie erg matig. Had meer weg van de Bourne reeks dan van Die Hard. B filmpje

Krappe 3

avatar van Dandeman
Volgens mij was deze film bedoeld om het pensioen van mijnheer Bruce een beetje op te waarderen. In creatief opzicht een farce. 1,5*

avatar van Leland Palmer
Heb hier weinig over te zeggen. Dit 5e deel uit de Die Hard reeks is niet goed, maar werkte me ook niet op m'n zenuwen. Thuis gezien op 1080p en 5.2 DTS geluid en dat vermaakte op sommige momenten toch prima. Verder stelt dit zeer weinig voor, Willis op de automatische piloot, Courtney bakt er niks van en het verhaaltje is zo simpel als ik weet niet wat, maar zoveel minnetjes creëren op sommige momentjes toch een plus. Een paar actiescénes zijn prima gelukt. Blijft jammer dat ze na het 3e deel niet gekapt zijn.

avatar van catdog
Leland Palmer schreef:

Klopt maar nu het 5e deel er is mag dat 6e deel wat mij betreft ook wel komen. Een hereniging tussen McClane en Generro zou nog wel moeten in de serie vind ik. Hopelijk wilt Bonnie nog een deel meespelen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb de afgelopen week alle Die Hard films een herziening gegeven en dan valt wel erg op dat Die Hard 5 erg uit de toon valt. De 4 eerdere delen hebben allemaal hun eigen smoel en hebben een niveau dat er voor zorgt dat je geboeid blijft kijken. A Good Day to Die Hard is gewoon best matig. Dat vond ik al na het bioscoopbezoek, maar na herziening nu des te meer. Willis oogt uitgeblust en ongeïnspireerd vergeleken met wat hij in de vorige delen liet zien en de actie is ook weinig bijzonder, op 1 gave autoachtervolging in Moskou na dan. Maar dat ongeïnspireerde zit gewoon door de hele film in. Bij de vijand, het plot, de actie en dus zelfs helaas bij Willis. Ook miste ik echt gevatte humor. Het is allemaal wat simpel en flauw geworden. De vader en zoon band is ook weinig aan. Nou is het best een redelijke actiefilm geworden, maar als Die Hard film schiet het ernstig tekort.

2,5* (was 3*)

Tja, bekend scenario. Prima special effects van actie!