Olympus Has Fallen (2013)

3,13 (1970)
1970 stemmen

Actie / Thriller

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Gerard Butler, Aaron Eckhart en Morgan Freeman

De film volgt een eerloos ontslagen agent van de Amerikaanse geheime dienst (Gerard Butler). Wanneer Noord-Koreaanse terroristen, gewapend met buitengewone technologische wapens, het Witte Huis bezetten en de president (Aaron Eckhart) en een aantal van zijn medewerkers gijzelen, blijkt hij de enige man te zijn die de president en het land nog kan redden.

• morgen om 20:30 uur op TV (RTL7)

avatar van Elineloves
Onderhoudend.

Het verhaal sprak me niet direct aan, maar de acteurs zie ik wel graag spelen. Gelukkig vond ik de film boeiend tot de laatste minuut. Dit komt vooral door Butler, wat is hij toch een fijn, charismatisch acteur. All time fav. Morgan Freeman doet het, ondanks zijn kleine(re) rol, zoals gewoonlijk erg goed.

Het is een spektakel eerste klas. Bloedvergieten, ontelbaar veel doden en de explosies/kogels vliegen je om de oren. Inderdaad vrij voorspelbaar boeltje allemaal, maar ach, wat verwacht je anders. Je kunt in het begin al precies raden hoe het gaat verlopen.

Toch heb ik me twee uur lang best vermaakt. Maar of ik 'm snel nog een keer op zou zetten... dat ook weer niet.

avatar van hendriks
lekkere goede aktiefilm
stijl jaren 80 gemaakt met de nieuwste snufjes
gerard butler kan i kwaarderen als acteur
al is wel vreemd witte huis echt amerikaanse film
een schot de hoofdrol speler is
maar heerlijk genoten kijkt lekker weg en het idee is er maar het zou zelfs kunnen gebeuren al je goed kijkt
aanrader

avatar van mjk87
mar007 schreef:

Draaf je niet een beetje door?
Het is maar een film hoor..

Dat was met Birth of a Nation de iure ook het geval, maar de impact van die film oversteeg dat wel. Als filmmaker of kunstenaar heb je ook een bepaalde maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ik ergerde mij er hier niet aan, maar ik snap de punten van Ramon en kos wel.

avatar van the new guy
Het eerste uur is werkelijk geweldig. Wat een spektakel en wat een fantastisch uitgedacht plan. Of het ook allemaal echt kan, laat ik aan de specialisten over; Ik vond het er zeker geloofwaardig uitzien. Ook de protocollen van de Secret Service vond ik indrukwekkend.

Na dat eerste uur vervalt de film eigenlijk in een jaren '80 grote woorden weinig wol film. Dat werkte met acteurs uit die tijd, nu niet meer. Toch een dikke voldoende voor het eerste uur.

avatar van Naomi Watts
Zeer vermakelijke jaren 80/90 revival. Sowieso erg blij met de lading revivals die nu allemaal tegelijk een beetje uit komen. Vooral lekker lomp en meedogenloos, en ja, vrouwen worden ook niet ontzien. Veel Amerikaans patriotisme, Noord-Korea als tegenstander en een one location kat en muis spel. Die Hard 2.0., maar werkt bijzonder goed.

Butler is een prima protagonist, Freeman een ideale surrogaat president en één van mijn favoriete actrices Melissa Leo vond ik onherkenbaar. Leo altijd goed. Lekkere vlotte film, die zich enorm fixeert op zijn core business en niet verzandt in oninteressante subplotjes. Nergens groots, altijd vermakelijk.

HALVE TAMME.
"Ready aim fire".

Deze film is voor mij in de toekomst zeker een tweede bezichtiging waard.

Goed acteerwerk gekoppeld aan spectaculaire en flitsende actiescènes.

Ik heb werkelijk waar de gehele speelduur op het puntje van mijn stoel
gezeten,ik zeg : Heerlijk.

the new guy schreef:
Of het ook allemaal echt kan, laat ik aan de specialisten over;

Moet je werkelijk een specialist zijn om niet te geloven dat een unidentified vliegtuig niet zomaar boven Washington kan komen en een hele lading figuren met hight-tech wapens, nota bene gejat van Amerika zelf, het Witte Huis even bestormen? Komaan zeg.

HALVE TAMME.
kos schreef:

Waarom zou je altijd een film moeten analyseren??
Soms is het gewoon kijken en nog eens kijken voor het zelfde kun je anders beter de making of... zien .........

avatar van MRDammann
Powerfly schreef:
Entertainment noemen ze dat .....

En iedereen heeft de vrijheid om een film te benaderen zoals hij zelf wil. Sommige analyseren de film andere gaan op hun gevoel af. Allebei goed, het ene is niet beter dan het andere.

avatar van Insignificance
Powerfly schreef:
Waarom zou je altijd een film moeten analyseren??

Hoeft ook niet, maar daar is dit forum deels voor. Als je dat niet wilt, zeg je lekker niks.

Entertainment noemen ze dat .....

En sommigen noemen het kunst. Sport is ook een vorm van entertainment en daar wemelt het van de analytici.

Toch een 4 voor deze film. Bleef de hele tijd geboeid. Over the Top film natuurlijk en je weet al precies hoe hij gaat verlopen maar de actie blijft van het scherm spatten.

avatar van konynewortel
Fantastische Actiefilm!!

avatar van james_cameron
Vermakelijke nonsens; geen slecht idee overigens om een Die Hard-kloon uit te brengen nu die reeks hard achteruit gaat. Niet dat dit zo'n geweldige film is, maar er is in ieder geval meer dan genoeg aktie en spektakel aanwezig. Sporadisch zijn de ambities van de makers iets te hoog gegrepen voor het budget, hetgeen zich uit in nogal doorzichtige trucages en special effects. Butler is acceptabel in de hoofdrol; één van de sterkste punten van de film is het meedogenloze karakter van zijn personage, wat een aantal bikkelharde scenes oplevert. De verdere cast is meer dan degelijk, op de karig uitgewerkte bad guys na. Maar goed, wat maakt het uit. Als aktiefilm prima te genieten, met een sterk eerste uur, waarin heel wat mensen het loodje leggen en Washington het zeer zwaar te verduren krijgt. Het tweede uur verloopt meer voorspelbaar en is beduidend minder boeiend.

Ramon K schreef:
'Het is maar een film' .... pfff! Waarom zou je hier dan nog uberhaupt discussieren mar007? Of melden wat je van een film vindt?

Met "het is maar een film" bedoel ik dat je het erg serieus neemt.
Niet alleen bij deze film het is mij wel vaker opgevallen en het lijkt erop dat je elke kans
aangrijpt om te vertellen hoe slecht de amerikanen wel niet zijn.
Je verteld weinig inhoudelijks over de film behalve hoe fout de film wel niet is en
vooral hoe fout de amerikanen wel niet zijn.
Noord-korea als tegenstander.. foei! hoe halen ze het in hun hoofd....tja hadden ze
voor een andere tegenstander gekozen had je dat ook vast niet goed gevonden.

Dit is inderdaad een discussie forum over films en geen discussie forum over politiek.
Uit de rest van je reactie lijkt het erop dat je moeite met kritiek hebt en dat verbaasd mij
nogal van iemand die zelf zo kritisch is.

avatar van Ramon K
aangrijpt om te vertellen hoe slecht de amerikanen wel niet zijn.

Je ziet echt spoken! Waar haal je 't toch vandaan? Als een film een politieke agenda lijkt te hebben dan praat je daarover op een filmforum. Want dan hoort 't bij 'de inhoud' van een film. En het merendeel van de films die we hier bespreken komt nu eenmaal uit Amerika. Verder heb je de film niet eens gezien en heb je geen enkel steekhoudend argument voor je zeurverhaal. Ik kan wel tegen kritiek, maar die kritiek moet wel geldig zijn.

Dus kijk nu eerst maar eens naar de film (met de kritieken van mij in je achterhoofd desnoods), vorm dan je eigen oordeel tav deze film en probeer daarna (indien nodig) mijn kritiek te weerleggen met een steekhoudend verhaal. Mijn kritiek dus en niet de user

Lijkt wel of we bij 'entertainment' enkel nog iets mogen melden over de 'mooie ontploffingen', 'de geslaagde grapjes' of 'de lekkere acteurs/actrices'. Kun je beter de Story gaan lezen of zo; lekker aan de oppervlakte blijven!

avatar van mar007
Mijn kritiek is anders terecht hoor daar hoef ik de film niet voor gezien te hebben.
Ik zie geen spoken maar jij wel, jij ziet een politieke agenda in deze actie film.
Maar goed ik laat het voor nu verder maar rusten aangezien je blijkbaar niet wil begrijpen wat
ik duidelijk probeer te maken en we anders teveel off-topic gaan.

avatar van Ramon K
Mijn kritiek is anders terecht hoor

Anders? Is dat 't argument dat je inbrengt? Ga met de kleurpotloden op zolder spelen zeg! Kun je over een paar jaren met de volwassenen meepraten misschien!

avatar van kuiponok
Prima vermaakt met deze acteifilm.
Special effect waren ook vrij goed, verhaal met een dun randje, prima acteurs en heerlijke over the top actie!

avatar van martijn011
Ik heb de meeste films van Antoine Fuqua wel gezien en beschouw hem als een prima regisseur.
Het verhaal sprak me ook aan dus ik had best hoge verwachtingen. Het enige waar ik een beetje voor huiverde was dat het misschien wel teveel op Die Hard ging lijken.
Aangezien die film niet te overtreffen valt, hoopte ik er dus op dat Fuqua een andere weg in zou slaan.

De film bevat enorm veel actie. Actie is hier eigenlijk een equivalent van veel geschiet en geknal want de hele film zit er vol mee.
Jammer genoeg laat de CGI nog wel eens te wensen over dus heel realistisch kwam het niet op me over.
Daarnaast is de film overdreven patriotistisch, iets wat ik hier al meerdere malen voorbij heb zien komen.
Vooral de zin die de minister die door het Witte Huis gesleept wordt uitkraamt bezorgde me kippenvel van ergernis.

Met het acteerwerk zat het wel snor. Butler vult z'n rol prima in, al kan hij het niveau van Willis in Die Hard op geen enkele manier benaderen. Vooral de humor en zelfspot die laatstgenoemde heeft deed wonderen. Butler mist dat zodat hij zich alleen maar op de actie kon richten. Iets wat bij hem prima uitpakt, maar iets meer humor had zijn rol, en dus de film, goed gedaan.
Freeman is altijd goed en Eckhart als president kon er ook mee door. De schurken waren dreigend genoeg om het af en toe spannend te maken en te houden zodat ik me prima vermaakt heb maar deze film op geen enkele manier boven andere actiefilms uitsteekt.

Ramon K schreef:

Als je even een stapje terug doet was uiteindelijk alleen maar mijn vraag
of je de film niet te serieus neemt en daarin doordraaft.
Blijkbaar raak je hier behoorlijk door van streek en ben je niet in staat om op
een normale manier een discussie te voeren.
Deze reactie van jouw zegt mij genoeg..

avatar van the new guy
kos schreef:

Lijkt me inderdaad niet nee. Het zag er alleen uit alsof er serieus over na was gedacht. Gelukkig ben jij een specialist en weet jij wat er tegenwoordig allemaal kan. In India kon (buiten dat vliegtuig) dit namelijk 3 jaar geleden wel. Duurde 2 dagen. India is inderdaad geen Amerika, maar wel een land dat altijd op een nog grotere paraatheid staat.

avatar van smeetsm
wat een bagger,,zonde van mijn tijd..

mar007 schreef:

Als je even een stapje terug doet was uiteindelijk alleen maar mijn vraag
of je de film niet te serieus neemt en daarin doordraaft.
Blijkbaar raak je hier behoorlijk door van streek en ben je niet in staat om op
een normale manier een discussie te voeren.
Deze reactie van jouw zegt mij genoeg..

Ik had je vraag al lang beantwoord (jaren 80 film die 30 jaar te laat komt en zichzelf serieus neemt, zonder een knipoog of wat dan ook en daarom krijgt de film ook serieuze kritiek van me) en wat me irriteert is dat je vraag niets van doen heeft met de inhoudelijke discussie an sich. Je lijkt enkel geinteresseerd in het omlaag halen van de waarde van mijn mening; 'want ik had al eens eerder anti-Amerikaanse standpunten geuit'. En dat is gewoonweg niet waar (me uitspreken over een mogelijke politieke boodschap binnen een film heeft niets met een gevoel mijnerzijds TEGEN Amerika van doen) en bovendien is het totaal niet belangrijk of ik bij 5 op de 5200 films spreek over patriottisme of racisme. Het maakt mijn mening hier namelijk niet minder waar. Je zit gewoon te zeuren en ik zit me hier te irriteren aan het feit dat ik me weer met een lap tekst verdedig.

Dus doe me een plezier; spreek me de komende 32 jaar niet aan op deze site. Ik denk niet dat je iets zinvols kunt bijdragen. Ik ben deze soort off-topic zijstraatjes namelijk zat. Doei!

avatar van Cleanshot
Op zich een goede actiefilm die wel enigszins overloopt van het standaard Amerikaans patriottisme.
Dat daar gelaten en het feit dat Rambo en Butler in deze film onderhand tot hetzelfde in staat lijken prima film.

avatar van otherfool
Bombastische deuntjes, vuige Aziaten, veel gewapper met Amerikaanse vlaggen en natuurlijk een paar welgemeende 'God bless the United States'; Olympus has Fallen brengt het patriottisme naar een ander plan. Je schiet er als kijker wel een paar keer van in de lach, eigenlijk.

Lekker overdreven dus, deze Die Hard in het Witte Huis alwaar de President Eckhart himself te grazen wordt genomen door de aardige bad guy Yune, die iets wil aan de Koreaanse grens (wat later weer makkelijk kan worden hersteld, maar goed). Intussen probeert Butler één en ander te voorkomen in de McClane rol, al haalt zijn karakter dat niveau nooit.

Even dreigt de film echt te ontsporen met verhaaltjes rond het liefje van Butler en (hoe kan het ook anders) het vervelende zoontje van de president, maar daar wordt gelukkig snel mee afgehandeld. De tweede helft van de film vond ik dan ook ook amusanter dan de eerste, al is het einde met die hevig piepende aftellende klok wel weer te stupide voor woorden natuurlijk, maar afijn.

Dom vermaak, maar wel met de nadruk op het eerste woord. 2*.

avatar van Pazmaster
Het zoveelste verhaal over terroristen die de wereld of in dit geval amerika willen vernietigen. Hoe origineel! Clichés en voorspelbaarheid ten top! Toch zitten er wel een paar goede scènes in met lekkere actie en wordt er goed gespeeld. Maar dat is ook het enige wat deze film te bieden heeft. Net aan 3 sterren

avatar van Koerok
Het Amerikanisme is best wel storend (hebben ze dat nou zelf ook niet door?), maar verder wel een aardige en onderhoudende actiefilm.
Niet te lang bij stilstaan, en zeker niet iets om twee keer te bekijken.

avatar van Arneaux
Het is al een paar keer eerder benoemd, maar dit lijkt meer op Die Hard dan de "A Good day to Die Hard"...

Prima actiefilm, lekker popcornvermaak met complete bullshit die niet eens ongeloofwaardig overkomt. De 'Oh wat is de USA toch geweldig' toon moet je voor lief nemen, dat weet je als je dit aanzet. Op wat gepreek op het einde na was dat niet eens echt storend vond ik.

De CGI vond ik overigens soms te opvallend, er waren shots bij (met name overzichtshots overdag) die te opvallend uit de computer kwamen.

Verder zoals gezegd een prima actiefilm die met verstand op nul voorbij raast.