56 Up (2012)

Alternatieve titel: 56Up

Verenigd Koninkrijk
Documentaire
180 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Michael Apted en Paul Almond
met Jacqueline Bassett, Bruce Balden en de stem van Michael Apted

In 1964 werd een groep 7-jarigen geselecteerd door Michael Apted voor interviews over hun leven, familie, werk en toekomstplannen, om ze vervolgens weer om de zeven jaar te bezoeken. Inmiddels zijn de kinderen 56 jaar en vertellen ze opnieuw wat er in de laatste zeven jaar van hun leven is gebeurd.

avatar van 606
Dit lijkt erg op het verhaal van de Russische kinderen waar verschillende docu's van zijn.

Een hele reeks van Born in the USSR: 28 Up (2012)

avatar van allmodcons
606 schreef:

Een hele reeks van Born in the USSR: 28 Up (2012)

Het is dus andersom, Born in the USSR: 28 Up is gebaseerd op de Britse 7 Up serie:

7 Plus Seven (1970)

21 (1977)

28 Up (1985)

35 Up (1991)

42: Forty Two Up (1998)

49 Up (2005)

avatar van 606
Aha ja ik zie het, Age 7 in the USSR (1991) begon pas in 1991.

avatar van Gish
Het zoveelste vervolg van 7-up. Het levenswerk van Apted.
Altijd goed om te zien dat het met mijn vriend Tony goed gaat.
Dat boefje uit east-end heeft het nog steeds prima naar zijn zin met kinderen en kleinkinderen. Jammer dat niet alle deelnemers terugkeren.
Probleem blijft ook dat we de mensen niet echt leren kennen, er is te weinig tijd.
Vinden ze zelf ook. Op naar 63up.

avatar van otherfool
Het monumentale meesterwerk van Apted is aan de achtste aflevering toegekomen. Wat opvalt is dat de personages steeds meer op elkaar gaan lijken, leeftijd stemt blijkbaar toch milder en zonder dat ik de deelnemers vlak zou willen noemen lijken ze nu (bijna) allemaal een soort rust uit te stralen. Volgens mij ontbreekt er dit keer overigens alleen de al tijden afwezige Charles? Gelukkig is de sympathieke Suzy gebleven ondanks haar 'dreigement' van de vorige aflevering en keert zelfs Peter na 28 jaar absentie terug, al is het maar om zijn bandje te promoten.

Hoe dan ook, het blijft heerlijke tv om naar te kijken, een uniek project dat nu al 50 jaar loopt. 4*.

avatar van ArnoldusK
Enkel en alleen deel 3 gezien gisteren op Canvas.
Deed niet zo monumentaal aan. Wel een geweldig 'sociologisch filmexperiment'. Iets dat ik als socioloog-in-spé wel weet te waarderen. Wellicht toch ooit eens uitzitten.

Prachtige documentaire-reeks waarin dezelfde personen om de 7 jaar geïnterviewd worden (begonnen in 1964 op leeftijd 7, en nu dus 2012 op leeftijd 56). Een uniek document waarin we dus de levens-ontwikkeling volgen van een aantal personen. Uiterst boeiend in verschillende opzichten, maar vooral gewoon mooi omdat het uit het leven gegrepen is. Uiteraard het best te waarderen als je de voorgaande episodes ook hebt gezien.