56 Up (2012)

Alternatieve titel: 56Up

Verenigd Koninkrijk
Documentaire
180 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Michael Apted en Paul Almond
met Jacqueline Bassett, Bruce Balden en de stem van Michael Apted

In 1964 werd een groep 7-jarigen geselecteerd door Michael Apted voor interviews over hun leven, familie, werk en toekomstplannen, om ze vervolgens weer om de zeven jaar te bezoeken. Inmiddels zijn de kinderen 56 jaar en vertellen ze opnieuw wat er in de laatste zeven jaar van hun leven is gebeurd.

avatar van otherfool
Het monumentale meesterwerk van Apted is aan de achtste aflevering toegekomen. Wat opvalt is dat de personages steeds meer op elkaar gaan lijken, leeftijd stemt blijkbaar toch milder en zonder dat ik de deelnemers vlak zou willen noemen lijken ze nu (bijna) allemaal een soort rust uit te stralen. Volgens mij ontbreekt er dit keer overigens alleen de al tijden afwezige Charles? Gelukkig is de sympathieke Suzy gebleven ondanks haar 'dreigement' van de vorige aflevering en keert zelfs Peter na 28 jaar absentie terug, al is het maar om zijn bandje te promoten.

Hoe dan ook, het blijft heerlijke tv om naar te kijken, een uniek project dat nu al 50 jaar loopt. 4*.

Prachtige documentaire-reeks waarin dezelfde personen om de 7 jaar geïnterviewd worden (begonnen in 1964 op leeftijd 7, en nu dus 2012 op leeftijd 56). Een uniek document waarin we dus de levens-ontwikkeling volgen van een aantal personen. Uiterst boeiend in verschillende opzichten, maar vooral gewoon mooi omdat het uit het leven gegrepen is. Uiteraard het best te waarderen als je de voorgaande episodes ook hebt gezien.