Richard Linklater: Dream Is Destiny  (2016)

Documentaire

geregisseerd door Louis Black en Karen Bernstein
met Richard Linklater, Ethan Hawke en Julie Delphy

Carrière-overzicht van de maker van films als Boyhood, de Before-trilogie en Dazed and Confused. De documentaire over de filmmaker uit Austin gebruikt archiefmateriaal zoals Linklaters plakboeken en nooit eerder vertoonde setbeelden. Aan het woord komt zijn vaste acteurstroep en topcritici zoals Kent Jones. Linklater kijkt nu zelf terug.

avatar van Ajax&Filmfreak
Deze docu is behoorlijk droog met weinig vermaak.
Maar als je wat wilt leren over deze regiseur toch net voldoende.

avatar van cucciolo
Vond em wel interessant en idd leerzaam. Helaas zond de NPO 'm verkort uit, waardoor je niet de hele ontwikkeling van Linklater en zijn carrière meekrijgt, en dus het totaalplaatje mist. Iets wat toch wel essentieel is bij zo een film.

avatar van mrklm
Het verhaal achter de carrière van regisseur Richard Linklater en diens eigenzinnige en alom gerespecteerde (en succesvolle) manier van werken is niet wereldschokkend. Linklater heeft in feite een gezegend leven gehad en hoewel hem dat natuurlijk gegund is betekent het ook dat deze documentaire wat oppervlakkig is. Het meest interessante facet van Linklater is dat hij begon als éénmanscrew, met het schieten van beelden zonder draaiboek of vooraf uitgewerkt plot. We zien wat beelden van zijn eerste vingeroefeningen, waaronder 'Woodshock 1985", en hoe hij er in slaagde om in Austin, Texas - een stad zonder enige filmhistorische achtergrond - zijn doorbraakfilm Slacker (1990) wist te maken met behulp van een crew die bestond uit leden van de door Linklater zelf opgerichte Austin Film Society. Grote namen als Matthew McConaughey (The Newton Boys (1998), Bernie (2011)), Jack Black (School of Rock (2003), Bernie (2011)) en Ethan Hawke (Boyhood (2014) en de Before-trilogie) geven aardige inzichten. Alle films komen netjes aan bod en dit is een prima introductie op het oeuvre van Linklater.