ad

Met onder meer: Henryk Gołębiewski, Jacek Braciak en Jacek Lenartowicz

Oorspronkelijke taal: Pools

Releasedatum: 18 oktober 2002

Over Edi

Het verhaal van Edi en zijn vriend Jureczek. Edi wordt vals beschuldigd van de verkrachting van een meisje wiens broers de macht hebben over enkele stadsdelen. Edi wordt hier zwaar voor gestraft, maar ondergaat zijn lot en besluit te zorgen voor het kind van het meisje.

imageimageimage

avatar van Goodfella

Goodfella

IMDb: 8.6/10 (395 votes)

Lijkt me wel wat dit...

De Knip

Klik maar ff op de gemaakte stemmen: 9.5(!) gemiddeld c.q. 78% die deze film een 10 geeft. Zal dan toch wel aardig zijn

De Knip

Regie is dik in orde, mooie muziek, paar glansrollen en een dramatisch verhaal.

Minpunt is een aantal cliches in de film, maar dat nam ik op de koop toe.

***1/2

De Knip

Voor de MM'ers die liefhebber zijn van kleine films, is deze zeker wel de moeite waard!

Vanavond tegen twaalven op NED 3

avatar van Redlop

Redlop

Erg mooie sfeervolle en zware film. Overgang van ellende in de stad naar het idyllische platteland vond ik mooi. Maar goed...4*

avatar van FisherKing

FisherKing

Fantastische film eigenlijk. Zat heel lang op de maximale score. Zo indrukwekkend was het eerste uur. Ook zo fantastisch verfilmd.

Helaas. Daarna gaan Baby's een rol spelen, en een verkeerde rol bij de goede hoofdrolspelers. En dat duurt te lang, zonder zinnige info. Shit denk ik dan, hadden ze maar een goede editor.

Ga voor 4,5 ster ! want zelden zo mooi gezien hoe die Poolse dronkaarden daar overleven. (ook erg herkenbaar want mijn ex had een schoonvader die ook zo was/is. Zo werkt het daar dus idd, Zo werkt het soms met films, eerst mijn ervaring met hart-opnames en daarna mijn ervaring met de alcoholica.

avatar van bonothecat

bonothecat

Een goede film.....Edi is de maximale loser...maar door in zich zelf te blijven geloven, houdt hij zich staande. Langleve de Edi's van deze wereld!

avatar van empirekees

empirekees

Prachtige film, een interessant verhaal zeer mooi in beeld in gebracht. De iets onverzadigde beelden en de stijl van filmen waren lekker om naar te kijken. Doordat ze naar het platteland gingen met het baby'tje kwam er een mooi contrast in de film. Het was zeer boeiend zodat het voorbij vloog......4*..en nl de muziek was mooi.

gotti

Heb gisteren...eergisteren alweer ...al een stukje gekeken, maar was te moet dus heb hem opgenomen, maar wat begon het al mooi zeg...die regen op dat water...ben heel erg benieuwd!

avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

Mooi camerawerk in een verder niet al te boeiende film, wat vooral te wijten is aan het onsamenhangende verhaal dat maar niet op gang wil komen. 2 *

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Goede film met uitstekende muziek, maar ietwat traag af en toe. Het einde vond ik wel een beetje tragisch (voor Edi). Ik vroeg me ook af waarom hij zich niet heeft verweerd tegen die twee broers.

Zeker 4*.

avatar van Goodfella

Goodfella

Mooi filmpje. Ongelofelijk wat die Edi allemaal over zich heen laat komen zonder daar eigenlijk iets aan te doen. Onmenselijk bijna. De muziek is inderdaad erg mooi en geeft het vrij zware verhaal een iets luchtiger karakter.... 3,5*

avatar van empirekees

empirekees

Een leuke poster...

image

avatar van FisherKing

FisherKing

Daar verschillen de meningen over. (was de oude poster)

Net een schilderij van Jeroen Bosch, en ik vind die qua sfeer in de film toch niet echt passen.

gotti

Jeroen Bosch is imho wel erg 'apart'....

gotti

Stond al enkele maanden op video, maar vandaag is het er toch van gekomen. Ik heb echt werkelijk genoten, met name door het schitterende camerawerk. Helaas kent de film enkele trage momenten; anders had er nog wel meer ingezeten dan 4*...

avatar van The Eye

The Eye

Mooie sfeervolle trage film met prachtige muziek, al moet ik eerlijk bekennen dat ik af en toe de aandacht verloor, ik was behoorlijk moe toen ik 'm zag.

avatar van neo

neo (crew)

Een goede sfeerschets, die zonder het vervelende langdradige gedeelt erop het platteland zoveel beter had kunnen zijn. Een hoop mooie gefilmde scenes met prachtige ontroerende composities van Wojciech Lemanski. 3.5 sterren

avatar van Phoenix

Phoenix

Af en toe wat raar snel gemonteerd voor zo'n trage film, shots werden vaak nogal abrubt verwisseld. Verder best mooi filmpje die, net wanneer ik me wat begon te vervelen met prachtige shots op de proppen kwam (de wijn, Edi onder de douche). Muziek en camerawerk maken het af en brengen de film naar een mooie 3,5.

avatar van moviefreak#1

moviefreak#1

[scheldmode]

Ik had deze film ingesteld op de video maar was vergeten dat de klok weer een uur vooruit moest

[/scheldmode]

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19503 berichten

Min of meer toevallig vandaag een Poolse film gezien. Erg mooie, fijn langzame sfeerschets van het arme Polen, maar vooral een bijzonder sociaal drama met een spiritueel randje. Mooie muziek en erg mooi camerawerk.

avatar van tdrost

Staat nu in mn top 10,

4,5 sterren

avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

Is deze film op dvd uitgebracht?

avatar van fhflint

fhflint

Ik heb hem net in Polen gekocht. Misschien iets voor de pakketservice als ik weer terug ben.

BBarbie

Gepeperd drama over twee simpele zielen, die aan de zelfkant van de samenleving het hoofd boven water proberen te houden door oud ijzer e.d. in te zamelen. En passant laten zij zich gedwee terroriseren door twee maffiabroers. Een bij tijd en wijle rauwe film over lijdzaamheid: “Dít is ons leven.”

Bijtend debuut van schrijver/regisseur Piotr Trzaskalski met opperbest acteerwerk van de twee protagonisten.

avatar van eRCee

eRCee

Een W.G. van der Hulst-achtige vertelling met bijzonder lelijk kleurgebruik (maar misschien was dat in de bioscoop beter?) en quasi-kunstzinnige shots van een rivier. Begrijp de algemene lof en prijs hier niet helemaal.