Essential Killing (2010)

Polen / Noorwegen / Ierland / Hongarije
Thriller

geregisseerd door Jerzy Skolimowski
met Vincent Gallo, Emmanuelle Seigner en Stig Frode Henriksen

Mohammed, een lid van de Taliban dat in Afghanistan woont, doodt drie Amerikaanse soldaten en wordt gevangen genomen door de Amerikanen. Hij wordt naar een geheime militaire basis in Oost-Europa overgebracht waar hij verhoord zal worden. Wanneer het bewapende konvooi van een steile helling af rijdt krijgt hij de kans om te ontsnappen. Hij vlucht de vijandelijke, besneeuwde bossen in. Nu is hij een gezochte misdadiger in een continent waar hij niets van af weet, achtervolgd door een leger dat officieel niet bestaat.

avatar van sinterklaas
Waneer komt deze nou eens een keer op dvd in NL?

wow dit is echt een hele slechte film.

Onsamenhangend, lachwekkend bij momenten, weinig tot geen gespreksstof, vage gladiatorachtige flashbacks die uit het niets komen, onrealistisch en vaak niets te maken met Essential Killing (moorden omdat je niet anders kan). Zware teleurstelling deze film. En wat hij bij die vrouw met dat kind doet, zonder een spoiler weg te geven, slaat al helemaal nergens op. Ongeloofwaardig en vaag.

avatar van Decec
Een redelijk oorlog/thriller film...
Het is teweinig verhaal te zeggen...
Maar geen slechte film...
Geen spannend verhaal..
Volgens mij is geen waargebeurd verhaal...
Perfect achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...
Prachtig mooi landschap (sneeuw, land Noorwegen)...

avatar van mar007
het enige wat ik mooi vond aan deze film was het landschap.
wat een saaie film vond ik dit.

what is truth schreef:
wow dit is echt een hele slechte film.

Essential killing is niet moorden omdat je niet anders kan, maar moorden om te overleven. Dat is exact waar deze film om draait. Overleven. Prachtig te zien hoe snel de mens zich aan kan passen en ook weet te overleven in een omgeving en klimaat dat hem compleet vreemd is. Een hele menselijke film. Schitterend gefotografeerd ook.

@reinbo

ondanks dat jouw smaak van films vaak anders is dan mijn smaak,lees ik toch graag
jouw berichten/meningen.
miste jij nou echt niets bij deze film?
ik denk als er wat meer diepgang in had gezeten en er meer over de hoofdpersoon
verteld werd(het hoe en waarom)zodat je als kijker meer betrokken raakt,dat het dan
wel een goede film was geweest.
deze film gaat over een man die op de vlucht is en moet zien te overleven in de natuur.
de man zelf had ik niets mee dus is het ook niet echt boeiend.
ik hou meer van films dat de personages je raken en dat je daardoor meeleeft en op
het puntje van je stoel zit of de persoon in kwestie zal overleven.
dat miste ik in deze film.

Reinbo
Ik kon me prima in zijn situatie inleven. Het was een arme afghaan, betrokken in een oorlog, waar hij waarschijnlijk weinig aan kon doen. Vechtend voor zijn leven. Plots wordt hij gevangen genomen, gewaterboard en vind ineens zijn vrijheid in een hem totaal vreemd klimaat. Kon me daar juist veel bij voorstellen. Maar vond het tevens fantastisch om te zien hoe 'de mens' in zo'n situatie reageert. Zie het dan ook meer als een antropologische film dan als een drama. De afstandelijke benadering werkte dan ook perfect voor mij.

Hadden we hem beter leren kennen, dan was het een persoonlijk drama geworden met alle sentimentele valkuilen van dien.

avatar van mar007
oke duidelijk,blijkbaar hou ik meer van een persoonlijk drama en heb ik sentimentele
valkuilen(zoals jij dat zo mooi zegt)nodig om een film goed te vinden.

Aardige thriller die soms wel iets weg had van een lange aflevering van "Ultimate Survival" met "Bear Grylls" die in deze film vertolkt werd door Mohammed (goed gespeeld overigens door Vincent Gallo). Het is inderdaad moorden om te overleven maar soms vond ik het totaal niet nodig (zoals met de houthakker). Er zitten soms best brute en aparte scenes in de film zoals o.a. de borstvoeding. Dat laatste had natuurlijk ook te maken met overleven maar het zag er best maf uit. Er wordt in de film niet veel in gesproken (men stopt er in het einde ook nog eens een doofstomme vrouw in ) maar de vele fraaie beelden spreken voor zich. Met het einde kon ik overigens goed leven (boontje komt om zijn loontje).

Reinbo
Hoezo vind je het lachwekkend dat er een doofstomme vrouw in gestopt is? Lijkt me juist veel zeggend over de manier waarom wij (mis)communiceren. Daarnaast was het einde alles behalve bedoeld als "boontje komt om zijn loontje". Dat was totaal de boodschap niet. Zou bijna eerder het tegenovergestelde willen beweren. Wat heeft die man in beginsel eigenlijk fout gedaan? Het stelt wat mij betreft dat ontheemden uiteindelijk omkomen. En plaatst dus grote vraagtekens bij het menselijk (westers) handelen.

Een doofstomme vrouw in een film waarin nauwelijks wordt gesproken vind ik best hilarisch, men had er ook een vrouw in kunnen stoppen die wel sprak. Die scene met de behulpzame doofstomme vrouw sloeg sowieso nergens op en was ook wel behoorlijk cliché.

avatar van nightbreed
Vermakelijk werkje.

avatar van david bohm
Boeiende film over een ontsnapte man die zich ontpopt als een ware overlever, wiens technieken soms behoorlijk onorthodox zijn. Deze hoofdpersoon spreekt geen woord, maar wekte desondanks mijn sympathie op. Mooie beelden van de verschillende landschappen bovendien.

avatar van henkies
Top film. Erg goed. Ik had Emmanuelle niet herkend, wat is die oud geworden

avatar van henkies
Jessen0wnt schreef:

FIlm moet het hebben van de sterke opbouwende muziek, vooral de scene waarin Mohammed probeert te klimmen op een heuvel, en natuurlijk de combinatie met de dromerige, maar toch vrij duidelijk aanwezige beelden.

Die scene vond ik zelf verschrikkelijk door de muziek, kan ook komen door mn vrij stevige kater

avatar van mayhemblik
Prachtige film die me in de verte een beetje deed denken aan het nóg veel betere ''Démanty Noci''.
Fantastisch mooi gefilmd en een erg goede muziek keuze (geen kater Henkies ).
De film ''Démanty Noci'' is trouwens op Youtube te zien, aanrader.
Dat geldt trouwens voor beide films.
Dag lieve lezer, tot een volgende keer, misschien in de nabije toekomst of misschien over wie weet hoelang, over misschien wel een jaar of misschien zelfs twee jaar of, nog gekker, over twee jaar en vier maanden twee weken en pak 'm beet één dag, wie zal het zeggen?

avatar van fritsje
Begon wel aardig maar werd later ronduit irritant,zeldzaam domme eikel die zelfs in een volle supermarkt nog niet zou overleven.doet alles fout,loopt tegen bergen op ,gaat stroomopwaarts bij riviertjes lopen,overvalt een legerjeep en kijkt niet wat er voor hem tehalen is,loopt weg van wegen etc.geen wonder dat hij het zo zwaar heeft,met zulke types hoeven wij gelukkig niet bang te wezen voor de"wereldveroverende islam" !

avatar van Basto
Prachtige overlevingstocht. Schitterende fotografie en een geweldige rol van Vincent Gallo. Indrukwekkende en zeer spannende film. Heb bijna anderhalf uur op het puntje van mijn stoel gezeten met een ongemakkelijk gevoel in mijn buik.

4,5!

avatar van blurp194
Een moeilijke film om een mening over op te schrijven.

Sowieso een ongebruikelijke film - ongeveer geen enkele dialoog, en nauwelijks gesproken woord. We komen ook maar weinig te weten van de hoofdrolspeler - alleen wat droombeelden verraden wie hij is en waar hij vandaan komt. Het is eigenlijk alleen omdat zijn tegenstanders nog onsympathieker zijn, of omdat het verhaal al zo onwaarschijnlijk - en best controversieel is, dat je je gaat afvragen hoe het met hem af zal lopen. Maar of die ongebruikelijkheid het een goede film maakt, ik vraag het me af - en ook na een paar weken bezinken heb ik het antwoord nog niet scherp.

Of Vincent Gallo een mooie rol speelt is al een even moeilijke vraag. In ieder geval geen gewone.

avatar van Mr Thee
“Hoe een actiefilm tot een poëtisch cinematografisch hoogstandje wordt.”

Al enkele jaren heb ik me verheugd op deze film. Als wel vaker, las ik met grote voorzichtigheid enkele meningen om maar zoveel mogelijk de spoilers te voorkomen. De film begint vrij gewoontjes voor het thema: vaste ingredienten als helikopters, Amerikanen in de woestijn, djalaba's, talibanstrijder vliegen door het beeld. Als je ongeduldig, onrustig bent en je geen tijd hebt voor de indrukken van het lijden van de hoofdpersoon, zal je de film vast uitzetten na een half uur. Doe je dat niet dan wordt het een best unieke ervaring. Het meest eigenaardige, maar ook geniale, vond ik dat de film met wat slap geouwehoer begint, maar uiteindelijk eindigt in bittere ernst.

Mede gelet op deze tegenstelling begon ik me af te vragen wat er met de film bedoeld wordt. Toch eist de beleving van de prachtige beelden en de muziek tijdens de film vooral de aandacht op. Pas achteraf bekroop mij het gevoel (weer) om te beredeneren wat ik gezien had. Een politiek oordeel? De film beeldt zoveel menselijkheid uit dat je aan een politiek oordeel van de maker gewoonweg niet toekomt, concludeer ik. Anders dan de gebruikelijke verhalen over terroristen, concentreert de film zich veel meer op emoties: pijn, uitzichtloos verlangen en laat het de kijker vertwijfeld achter.

avatar van joolstein
Vervelende mooi filmerij, over een erg minimalistische overlevingstocht en waarbij er geen enkele empathie van de kijker voor de hoofdrolspeler is op te brengen. Daarnaast faalt de regisseur Skolimowski om de bedoelde innerlijke tweestrijd van de Afghaanse Talibanstrijder in een winterlandschap voldoende weer te geven. Meest opvallende aan de film was dat er in de hele film alleen op de achtergrond door figurante wat gesproken wordt en verder er in de film geen woord gesproken werd. De film presenteert ons een man – hij krijgt alleen op de aftiteling een naam: Mohammed – op de vlucht. Echter halverwege zijn de achtervolgers plots verdwenen en zien we een bessen en boomschors etende man. Hierdoor was er geen greintje spanning. Nog minder waren de religieuze Koran-fragmenten die voegde maar weinig toe aan de film. En dan heb ik het nog niet eens over verschillende hiaten in het verhaal gehad. Ik zag in de film niets meer dan een saaie mijmering over het beest in elk van ons.