Pirates (1986)

Frankrijk / Tunesië
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Roman Polanski
met Walter Matthau, Cris Campion en Damien Thomas

Na een nederlaag tegen de Spanjaarden belanden kapitein Red en scheepsmaat Frog op een onherbergzaam eiland. Na vier jaar op het eiland te hebben overleefd, besluiten de piratenkapitein en de scheepsjongen met een klein vlot hun kans op zee te wagen. Ze worden in de Caraïben opgepikt door het Spaanse galjoen Neptune en in de boeien geslagen. De Neptune vervoert een massief gouden troon. Reds enige doel is deze gouden troon te bemachtigen. Ondertussen wordt Frog verliefd op Dolores, de nicht van een van de notabelen die meereizen met de Neptune.

FisherKing
Dit was niet zo'n goeie film van Polanski... en heb hem ook links laten liggen.....

vic
heb deze film al 10 keer gezien. Walter Matthau is hier erg sterk als egoistische piraten kapitein.

Hoofdrollen waren eigenlijk bedoeld voor Nicholson en Polanski zelf.

kappeuter (moderator)
Maar.. ?
(de boot was zo duur, dat er bespaard moest worden op de acteurs ??)

Polanski was een paar jaar geleden even op de Filmacademie in A'dam om wat te vertellen over zichzelf (voornamelijk). Met 'Piraten' had hij gewoon een lekkere avonturenfilm willen maken à la Schateiland en dergelijke jongensfilms. Het soort film waar hij zelf destijds van genoten had. Mét de kans om zelf te schitteren naast de hoofdrol [Polanski, even tussendoor, beschouwt zichzelf als een Oscar-waardige acteur]. Maar : de financiering van de film en de casting leverden jarenlang oponthoud op. De details zijn me ontgaan, maar het klonk heel gruwelijk en overtuigend. Op een moment dat hij de film al eigenlijk uit zijn hoofd had gezet, was er ineens geld via een Tunesische producent. En ineens is er dan een schip (dat was ook eén van de problemen). En dan gaat iemand het rijtje af van bankable acteurs. En dan wordt het Matthau in plaats van Nicholson. Kortom : op het moment dat alle enthousiasme voor het plan is weggezakt, moet je je film gaan draaien. Maar waarom deed u dat dan ? vroeg een wijsneus uit de zaal. Die kreeg er van de snel aangebrande Polanski van langs. Je kunt niet zomaar roepen 'ik doe het toch maar niet' als alles en iedereen klaar staat om te beginnen. Polanski zat in een soort dip na zijn wonderkind- en succesperiode. Als je werk gaat weigeren omdat je inspiratie je ontbreekt, is er nóoit meer een producent die over de brug komt met een paar miljoen.
Enfin. Einde verhaal. Polanski deed de klus met tegenzin maar is er niet trots op.

Desalniettemin leverde het minimaal 1 briljante scene op. Matthau en een vishaakje....

FisherKing
Dank voor je uitleg Hugohei; op een of andere manier is dit geen Polanski en jouw uitleg verklaart dat !

neo (crew)
Idd is de film niet in de stijl zoals je van Polanksi zou denken/verwachten. Mooie decors, aardig acteerwerk, zeer sfeervolle avontuurlijke muziek van Philippe Sarde en idd de geweldige scene met de vishaak. Maar af en toe nogal oninteressante stukken, maar op avontuur gebied genoeg te beleven. Wel vreemd dat de hoes van de vhs band ui 1987 je wil laten denken dat het een volbloedige komedie die is, terwijl er naar mijn mening alleen wat mislukte grappen in zitten. 2.5 sterren

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ik vond deze film vroeger echt helemaal te gek! Moet hem zeker wel een stuk of 5 keer gezien hebben. Weet niet precies wat ik er nu van zou vinden hoor maar sommige scenes staan me toch nog wel als vrij grappig voor de geest. Hou het maar op 3*

Overigens nooit Polanski achter deze film gezocht, dat is toch wel ietwat een verassing zo op de late vrijdagavond.

avatar van Flipman
Zitten veel (vahe) herinneringen aan deze film, maar ik heb hem wel degelijk gezien toen ik klein was. Ik vond hem toen geweldig, hoewel er ook een paar herinneringen aanzitten die me zeggen dat ik de film nu beduidend minder zou vinden.

Daarom hou ik 't op een twee en 'n half.

Ik beoordeel een film vaak op het gehalte van vermaak en vind dat pirates daarin toch wel erg geslaagd is. Snap niet echt waarom deze film toen hij uit kwam zo ontzettend de grond in is gestampt. Heb deze al erg vaak gezien en blijf hem leuk vinden. van mij krijgt deze toch 4 sterren voor gewoon een hoop vermaak.

Ik vond hem vroeger echt geweldig toch nog maar eens kijken of hij het echt is.

avatar van streeter
Ik heb deze al jaren willen zien, maar wil geen VHS kijken (het was een scope film, geloof ik). Hopelijk komt er binnenkort een DVD.

De film is op dvd. Mooie scan (1:2,35 anamorph). Poolse dvd, die ik via ebay vond.
Best een leuke film.

avatar van Donkerwoud
Hele vermakelijke film, die wel wat weg heeft van de piratenavonturen rond Sjonnie Depp.

avatar van Zuzuu
Leuk, je wordt eindenlijk bevrijdt na 4 jaar en toevallig door een schip met een massief gouden troon aan boord om mee te nemen.

Heerlijke cliché

avatar van the new guy
Roman Polanski naaide alle actrices uit deze film. Waar water is, is vuur, ofzo...

'Polanski sliep met alle actrices film Pirates' | nu.nl/achterklap | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Klinkt stoerder dan het is, ik zie nauwelijks vrouwen bij de cast staan op imdb. .

avatar van handelaar
the new guy schreef:
Roman Polanski naaide alle actrices uit deze film.

Ik ga deze binnenkort eens bekijken nu ik een exemplaar te pakken heb gekregen met custom nl subs. Benieuwd of ik dan kan zien waar Polanski zijn vingertjes niet vanaf kon houden.

avatar van handelaar
Gisteren de film bekeken en wat begon als een prima avonturenfilm met inderdaad het vishaakje, kikkertje het biggetje en de gekookte rat werd daarna matiger en matiger. Polanski onwaardig en erg slaapverwekkend om hier twee uur naar te moeten zitten kijken.
Een ster voor de boot en Walter Matthau de rest was louter droevenis.

Hoi Handelaar,
Heeft u deze film op dvd met ondertiteling?
Wat vraagt u voor een kopie op te sturen?

Driello
Kinderfilm. Had hoge verwachtingen. Een Polanski over piraten: perspectief.
Mis dus. Erg teleurgesteld. Knullig in elkaar gedraaide en uitgevoerde kinderfilm. Zo-een die je als kind op ee zaterdag middag matinee ziet. Nooit echt grappig, noot spanend en af en toe zo klungelig dat het ergerde. Daarnaast was het regelmatig ook nog domweg saai.
Slecht, saai en klungelig zijn voor mij de sleutelwoorden.......

avatar van Geno
De achtergronden waartegen een film tot stand komt (veelal budgettaire aangelegenheden) en de mate van geslaagdheid van de film voor de regisseur zelf (veelal een artistieke lat) zijn voor mij geen enkele maatstaf of een film al of niet geslaagd is. Sterker; hoeveel films met klasse-acteurs en een geweldig budget gaan er niet geheel de mist in. Natuurlijk zijn er - wat spektakel en visueel-technische mogelijkheden aangaat - veel kapers op de kust met films als Pirates of the Carribean, waarin niets te gek lijkt; maar het zijn juist deze films waar uiteindelijke de ongeloofwaardigheid zwaar begint te irriteren.
Pirates van Polanski heeft zich kennelijk moeten beperken, maar dat is eerder Polanski's kracht gebleken. Kleine en subtiele momenten maakten het juist geloofwaardig en brachten diepgang in de personages en situaties. Bovendien zit er een geweldig leuke verhaallijn in; iets dat bij Pirates of the Carribean toch geheel ontbreekt, maar dat is bij de kenners dan even niet van belang...

Ik vond het acteerwerk erg overtuigend.

Voor mij is dit een erg geslaagde, onderhoudende en vermakelijke film... en een topper in dit genre; ik heb ervan genoten! En... zal 'm zeker nog vaker zien!

Voor mij een 3.5 *